08/02/2012

INCONSTIENTUL COGNITIV. Modele teoretice, suport experimental si aplicatii

Autor: Adrian Opre
Editura Polirom
Colectia Collegium
An aparitie :2012
Editia a II-a revizuita si adaugita
ISBN 978-973-46-2329-7
Nr. pag : 280
Format :160x235
Pretul la data postarii: 19,95 lei la Editura, (16,07 lei e-book-ul), 20,80 la librarie.net, 30 lei la carti de psihologie
pdf aici (ed. 2002)


Descrierea editurii  :

        In functionarea mentala, inconstientul are un rol fundamental. Majoritatea mecanismelor prin care percepem, memoram, gindim sau ne controlam si monitorizam comportamentul sint inconstiente. Iata de ce, odata cu aparitia paradigmei cognitive si maturizarea neurostiintelor, inconstientul a dobindit un rol central si in planul cercetarii psihologice. Volumul prezinta principalele abordari stiintifice ale inconstientului, precum si categoriile de fenomene psihice pe care le circumscrie actualmente sintagma „inconstient cognitiv”: perceptia, memoria, invatarea si gindirea implicita. Sint de asemenea puse in discutie chestiuni viu disputate in studiile de ultima ora, cum ar fi diferentierea constient-inconstient in perceptie, impactul comportamental al stimularii subliminale, posibilitatea inducerii unor emotii prin stimuli subliminali etc. Analizele teoretice, completate de un glosar si de studii experimentale realizate de autor care evalueaza utilitatea stimulilor subliminali in psihoterapie si reclama, sint utile atit studentilor si profesorilor de la facultatile de psihologie, cit si cercetatorilor sau psihologilor practicieni.

Adrian Opre este profesor universitar la Catedra de Psihologie a Universitatii „BabesBolyai” din ClujNapoca, titular al cursurilor „Psihologie cognitiva”, „Consiliere psihologica: programe de interventie cognitivcomportamentala”, „Personalitatea: diagnoza si interventie” si presedintele Asociatiei de Stiinte Cognitive din Romania. Prezideaza Comisia de Psihologie Educationala, Consiliere Scolara si Vocationala din cadrul Colegiului Psihologilor din Romania, Comisia de Stiinte Sociale, Politice si Administrative din cadrul ARACIS si este vicepresedinte al Comisiei Speciale de acreditare a programelor de perfectionare a personalului didactic preuniversitar. Este membru al unor asociatii stiintifice si profesionale nationale si internationale (Asociatia Romana de Terapie CognitivComportamentala, Societatea Europeana de Psihologie Cognitiva, Asociatia Europeana pentru Terapie Comportamentala si Cognitiva etc.) si director coordonator al mai multor proiecte/granturi nationale si internationale de cercetare si dezvoltare. Alaturi de formarea academica initiala, finalizata la nivel doctoral in cadrul Universitatii „BabesBolyai”, a beneficiat de stagii de formare si cercetare la universitati prestigioase din Statele Unite si Europa. Pina in prezent, a publicat in calitate de autor, coautor si/sau coordonator 10 carti de specialitate (dintre care mentionam: Inconstientul cognitiv, perceptia subliminala si memoria implicita, 2002; Introducere in teoriile personalitatii, 2003, editia a IIa, 2006) si peste 60 de articole stiintifice in reviste nationale si internationale.

Cuprins:

Prefata (Mircea Miclea) /11
Nota la editia a doua /13
Cuvint catre cititor /15

Introducere /19

Capltolul 1. Problematica inconstientului in  paradigmele psihologiei contemporane /23
1.1. Perspectiva psihanalitica asupra inconstientului /24
1.1.1. Modelul topografic /26
1.1.2. Modelul structural /27
1.1.3. Teoria relatiilor obiectuale /29
1.1.4. Psihologia Eului /30
1.1.5. Compararea modelelor psihanalitice /30
1.2. Perspectiva cognitiva asupra inconstientului /31
1.2.1. Teoria "Global Workspace" /33
1.2.2. Teoria neodisociationista /35
1.3. Integrarea modelelor psihanalitice si cognitiviste /36
1.4. Perspectiva psihobiologica asupra inconstientului /37

Capltolul 2. Problematica inconstientului cognitiv /42
2.1. Perceptia implicita /44
2.1.1. Perceptii implicite fiziologice /44
2.1.1.1. Perceptia subliminala /44
2.1.1.2. Perceptia parafoveala /46
2.1.1.3. Apararea perceptuala /49
2.1.1.4. Atentia selectiva /52
2.1.1.5. Alterari hipnotice ale perceptii /54
2.1.2. Perceptii implicite disfunctionale /58
2.1.2.1. Alterari perceptuale in sindroamele neuropsihologice /58
2.1.2.2. Alterari perceptuale in sindroamele functionale /60
2.2. Memoria implicita /64
2.2.1. Amorsajul repetitiv /67
2.2.2. Deprinderile /74
2.2.3. Reflexele conditionate /74
2.2.4. Memorii implicite biologice /75
2.2.4.1. Sistemul mnezic corporal /75
2.2.4.2. Sistemul mnezic imunitar /76
2.2.4.3. Sistemul mnezic reproductiv /78
2.2.5. Teorii explicative ale disociatiei explicit-implicit in memorie /79
2.3. Invatarea implicita /83
2.3.1. Forme si particularitati ale invatarii implicite /83
2.3.2. Invatarea implicita si constienta /85
2.3.2.1. Paradigme uzuale in cercetarea asupra invatarii secventiale incidentale /90
2.3.2.2. Evaluarea constientizarii cunostintelor secventiale si implicatiile ei asupra datelor
experimentale /91
2.4. Gandirea implicita /94

Capltolul 3. Reconsiderarea diversitatii fenomenelor inconstiente /97
3.1. Diferentierea fenomenelor cognitive implicite /97
3.2. Implicatii ale inconstientului cognitiv asupra modelelor clasice ale personalitatii /99
3.3. Reconceptualizarea inconstientului /101
3.3.1. Inconstientul motivational /102
3.3.2. Inconstientul emotional /104

Capitolul 4. Perceptia subliminala.Clarificari teoretico-metodologice /109
4.1. Modalitatide generare a stimulilor subliminali /111
4.1.1. Expunerile de scurta durata /111
4.1.2. Mascarea /112
4.2. Modalitatide confirmare a perceptiilor subliminale /114
4.2.1. Evaluarea constientizarii prin introspectie /115
4.2.2. Evaluari comportamentale ale constientei /116
4.2.3. Testele de memorie implicita in evaluarea perceptiei implicite /118
4.3. Constient si inconstient in perceptie /121
4.3.1. Paradigma disocierii sarcinilor /122
4.3.2. Criteriul diferentei calitative /122
4.3.3. Paradigma disocierii proceselor /124
4.4. Nivelul de procesare in perceptiile implicite; activarea semantica subliminala /125
4.5. Modificari comportamentale prin stimulare subliminala /130
4.6. Emotii induse subliminal /133
4.6.1. Relatia cognitie inconstienta-emotie /134

Capitolul 5. Investigatii proprii asupra perceptiilor implicite / 137
5.1. Evaluarea impactului amorsajului subliminal cu ajutorul probelor de memorie implicita /137
5.1.1. Studiul 1: Sensibilitatea probelor implicite si explicite de memorie la amorsajul subliminal /138
5.1.2. Studiul 2: Evaluarea amorsajului subliminal prin proba identificarii perceptive /140
5.1.3. Studiul 3: Evaluarea amorsajului subliminal prin proba de decizie lexicala /146
5.2. Perceptia parafoveala si rapiditatea citirii /152
5.2.1. Studiul 1:Efectele perceptiei parafoveale si ale contextului semantic propozitional asupra fluentei in citire /154
5.2.2. Studiul 2:Circularitatea perceptiei parafoveale /160
5.3.Emotii implicite.Marturii experimentale asupra relatiei cognitiilor inconstiente cu experientele emotionale /163
5.3.1. Studiile 1 si 2: Testarea ipotezei raspunsului distorsionat /163
5.3.2. Studiul 3: Particularitatile conduitei perceptive la subiectii anxiosi/165
5.3.3. Studiul 4: Efectele contextului semantic si ale celui emotional asupra calitatii
comportamentului perceptiv /176

Capitolul 6. Aplicatii clinice ale stimularii subliminale /187
6.1. Fobia simpla: tablou clinic, etiopatogenie si tratament /187
6.2. Terapia fobiei prin stimuli subliminali /193
6.2.1. Activarea psihodinamica inconstienta /193
6.2.2. Desensibilizarea progresiva prin stimuli subliminali /194
6.2.3. Studiu experimental: evaluarea eficientei stimulilor subliminali in remiterea simptomatologiei fobice /195

Capitolul 7. Impactul publicitar al stimulilor subliminali /205
7.1. Simpla expunere subliminala /206
7.2. Conditionarea afectiva subliminala /207
7.3. Studiu experimental: Eficacitatea simplei expuneri subliminale comparativ cu cea a conditionarii afective subliminale in modificarea atitudinilor /208
7.3.1. Experimentul 1 /211
7.3.2. Experimentul 2 /213
7.3.3. Experimentul 3 /215

Capitolul 8. Concluzii si prefigurari /221

Anexe /233
Glosar /245
Bibliografie /251

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu