miercuri, 8 februarie 2012

INTRODUCERE IN PSIHOLOGIA CREATIVITATII




Autor : Gabriela Florenţa Popescu
Editura Fundatiei Romania de Maine 2010

ISBN 978-973-163-529-3
Nr. pag : 216
Pret : 21,2 lei








Descriere:
        Preocuparea pentru creativitate manifestata dupa anul 1950 este justificata de importanta pe care aceasta dimensiune o are pentru probleme de natura sociala, economica, culturala, preocupare demonstrata de numarul mare al publicatiilor pe aceasta tema. Importanta creativitatii a fost subliniata de J.P. Guilford, în 1950, dupa care aceasta a intrat în atentia studiilor si cercetarilor din mai multe universitati ale lumii. Desi creativitatea este foarte veche ca interes pentru ceea ce reprezinta contributia fiecarui individ la destinul cultural al omenirii, modul de abordare stiintifica a acesteia este de data relativ recenta.
        În acest context se înscrie si lucrarea de fata, care reprezinta o contributie importanta la analiza problematicii creativitatii în lumina celor mai noi cuceriri ale psihologiei contemporane.

Cuprins:

1. Notiuni introductive …………………………………….…….. 7
1.1. Delimitări conceptuale ……………………………………... 8
1.2. Definitii ale creativitătii ……………………………………. 10
1.3. Dimensiunile creativitătii ………………………………….. 13
1.4. Niveluri de manifestare a creativitătii ……………………… 16
2. Abordări ale creativitătii …………………………………….... 21
2.1. Teoria psihanalitică …………………………………….….. 22
2.2. Teoria asociationistă …………………………………….…. 24
2.3. Teoria gestaltistă …………………………………….……... 25
2.4. Teoria behavioristă ……………………………………….... 26
2.5. Teoria umanistă …………………………………….……… 27
2.6. Teoria culturală (interpersonală) …………………………... 28
2.7. Teoria factorială …………………………………….……… 29
2.8. Teoria cognitivă …………………………………….……… 31
2.9. Modele integratoare ale creativitătii ……………………….. 33
3. Factorii creativitătii …………………………………….……... 44
3.1. Factorii psihologici …………………………………….…… 46
3.2. Factorii biologici …………………………………….…….. 62
3.3. Factorii sociali ……………………………...…….………... 78
3.4. Personalitatea creatoare ……………………………………. 85
3. 5. Blocajele creativitătii ……………………………………... 89
4. Fazele procesului creator ……………………………………... 95
4.1. Prepararea (pregătirea) …………………………………….. 102
4.2. Incubatia ……………………………………………….…... 105
4.3. Iluminarea (inspiratia) ……………………………………... 107
4.4. Verificarea ………………………………………………..... 112
4.5. Proces si produs în creatie ……………………………….... 114
5. Formele creativitătii …………………………………….……... 119
5.1. Creativitatea individuală si creativitatea de grup ………….. 120
5.2. Creativitatea stiintifică si tehnică si creativitatea artistică … 132
6. Psihodiagnoza creativitătii ……………………………………. 141
6.1. Metode de psihodiagnoză a creativitătii la copil ………….. 142
6.2. Psihodiagnoza creativitătii la adult ………………………… 148
6.3. Detectare si predictie …………………………………….… 150
7. Stimularea creativitătii ………………………………………... 154
7.1. Metode imaginative de stimulare a creativitătii …………… 156
7.2. Metode rationale de stimulare a creativitătii ………………. 172
8. Supradotarea si creativitatea ………………………………… 177
8.1. Definirea supradotării ……………………………………... 178
8.2. Detectarea si stimularea copiilor superior înzestrati ………. 179
8.3. Creativitatea si supradotarea ………………………………. 183
9. Psihopedagogia creativitătii copilului ………………………... 186
9.1. Caracteristicile elevilor creativi …………………………… 188
9.2. Aspecte ale evaluării creativitătii prescolarilor si elevilor …. 192
9.3. Importanta familiei în stimularea creativitătii elevilor …….. 195
10. Creativitatea la nivel organizational ………………………... 198
10.1. Importanta factorilor de conducere în dezvoltarea creativitătii 199
10.2. Stimularea si valorificarea potentialului creativ la nivel
organizational …………………………………….……….
10.3. Structuri de organizare favorabile creativitătii …………... 204
Bibliografie generală …………………………………….……….. 211

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu