marți, 28 februarie 2012

TESTUL PSIHOLOGIC .Evolutie,constructie,aplicatii

Autor : Aurel Stan
Colectia  COLLEGIUM
An aparitie : 2002
ISBN 973-683-897-8
Nr pagini : 360
Format 160x235
Pret : 19,50 lei
Anticariat . De incercat pe okazii.
Download pdf pe scribd



Descriere:
Lucrarea este o sinteza a tehnicilor de realizare si exploatare informationala a testului psihologic. Sint ilustrate noile tehnologii informatice de evaluare a persoanei prin intermediul testului, rolul tot mai important al statisticii psihologice, precum si implicatiile decizionale, profesionale, chiar ideologico-politice in recurgerea la o asemenea forma de investigatie. Autorul propune o viziune de ansamblu si, mai mult, un manual de initiere in istoria si practica testului psihologic, manual destinat profesionistilor – studenti, cercetatori –, dar si tuturor celor interesati de evolutia acestei probleme

Cuprins:
Cuvant inainte
Capitolul 1
ISTORIA TESTULUI PSIHOLOGIC
1. Radacinile istorice ale testului psihologic
2. De la presistematic la sistematic in constructia testului psihologic
2.1.Contributia scolii psihologice germane la aparitia testului psiholgic
2.2.Contributia scolii psihologice engleze la aparitia testului psiholgic
2.3.Contributia scolii psihologice franceze la aparitia testului psiholgic
2.4.Contributia psihiatrilor la aparitia testului psiholgic
2.5.Comanda sociala de psihodiagnostic al caracteristicilor individuale la granita dintre secole
3.Momentul Binet-Simon in evolutia testului psiholgic
3.1.Bazele teoretice , experimentale si metodologice ale aparitiei scalei Binet-Simon
3.2.Evaluarea diferentei individuale
3.3.Conceptia lui Binet asupra menirii scalei de inteligenta
3.4.Continuarea principiilor lui Alfred Binet
4.Institutionalizarea psihologiei si extensia campului de aplicare a testelor
4.1.Contributii americane la dezvoltarea testului psiholgic
4.1.1.Problema "moronilor"
4.1.2.Lansarea coeficientului de inteligenta innascut
4.1.3.Reactia fata de ereditarism
4.1.4.Gigantismul in testarea psihologica
4.2.Dezvoltarea miscarii testelor pana la al doilea razboi mondial
4.2.1.Dezvoltarile conceptuale si metodologice
4.2.2.Conceptia unidimensionala si pluridimensionala a inteligentei
4.2.3.Teoria masurarii si conceptia testelor
4.2.4.Diversificarea testelor de inteligenta si generalizarea psihometriei
4.2.5.Testul nonverbal
4.2.6.Testele de aptitudini
4.2.7.Tehnicile proiective si chestionarele de personalitate
4.2.8.Inventarele de interese
4.2.9.Testele educationale
4.3.Evolutia testelor dupa al doilea razboi mondial
4.3.1.Dezvoltari conceptuale si metodologice
4.3.2.Dezvoltari ale testelor de la inceputul anilor '70 pana in prezent
4.3.3.Evolutia practicii testelor
4.3.4.Intensiv si extensiv in evolutia testului

Capitolul II
TEORIA TESTULUI PSIHOLOGIC
1. Definitii ale testului psihologic
2. Partile componente ale unui test psihologic
3. Clasificarea testelor psihologice
4. Teoria clasica a testului psihologic
4.1.Precizari
4.2.Postulatele teoriei clasice a testului psihologic
5. Teoria probabilistica a testului psihologic
6. Criterii de apreciere a unui test psihologic
6.1.Consideratii preliminare.Controverse
6.2.Criterii principale de apreciere a testului psihologic
6.2.1.Obiectivitatea sau concordanta interpersonala a testului psihologic
6.2.2.Fidelitatea testului
6.2.3.Validitatea testului psihologic
6.2.3.1.Consideratii generale
6.2.3.2.Tipuri de validitate
6.2.3.3.Coeficientul de validitate si interpretarea sa
6.2.3.4.Alte tipuri de validitate
6.2.3.5.Exigente fata de validitatea unui test
6.3.Criterii secundare de apreciere a unui test psihologic
6.3.1.Normativitatea unui test
6.3.2.Standardizarea unui test
6.3.3.Inregistrarea raspunsurilor
6.3.4.Evaluarea raspunsurilor la test
6.3.5.Interpretarea rezultatelor
6.3.6.Comparabilitatea unui test
6.3.7.Economia unui test
6.3.8.Utilitatea unui test
6.4.Relatiile reciproce intre criteriile unui test psihologic
7. Analiza de itemi
7.1.Itemii ca elemente ale masurarii psihometrice
7.2.Tipuri de analize si indicatori
7.2.1.Analiza dificultatii
7.2.2.Indicatori maximali ai itemului
7.2.3.Analiza capacitatii de discriminare a unui item
7.2.4.Raportul dintre dificultatea si discriminarea itemului
7.2.5.Particularitati ale indicilor de dificultate si de discriminare
7.2.6.Analiza omogenitatii itemilor
7.2.7.Estimarea specificitatii unui test

Capitolul III
ASPECTE ALE CONSTRUCTIEI TESTELOR
1. Ratiunea constructiei unui test
2. Etape in constructia unui test
3. Teoria aflata la baza constructiei testului psihologic
4. Formularea unui item bun
5. Asigurarea criteriilor de valabilitate a unui instrument psihologic
6. Tipuri de solicitari
6.1.Tipuri de sarcini cu raspuns legat sau fixat
6.2.Sarcini cu raspuns liber
6.3.Gradul de complexitate a sarcinii
7. Problema esantionarii
8. Normarea rezultatelor la testele psihologice
8.1.Problema modelelor de masura
8.2.Metode de etalonare a rezultatelor
8.3.Tipuri de scale de masura in psihometrie
8.1.1.Scalele de continut
8.1.2.Scale de dezvoltare
8.1.3.Scala pe niveluri de varsta
8.1.4.Scale de nivel scolar
8.1.5.Scala bazate pe raporturi si coeficienti
8.1.6.Scala bazate pe cuantumuri procentuale sau cuantile
8.1.7.Scale de scoruri standardizate

Capitolul IV
COMPUTERIZAREA TESTELOR PSIHOLOGICE
1. Generalitati
2. Contributii aduse computerizarii testelor psihologice
3. Echivalenta versiunilor computerizate
4. Sisteme de teste computerizate
5. Testele adaptative computerizate (CAT)
6. Clinic contra actuarial in domeniul psihodiagnosticului
7. Preocupari romanesti in domeniul computerizarii testelor

Capitolul V
CRITICA TESTULUI PSIHOLOGIC
1. Critici si negativisti
1.1.Critici din partea psihologilor
1.2.Critici din partea altor reprezentanti ai stiintelor sociale
1.3.Critici din partea reprezentantilor societatii civile
1.4.Critici din partea unor organizatii politice sau autoritati guvernamentale
1.5.Critici din partea beneficiarilor competentei psihologului
2. Dezbateri asupra calitatii testului psihologic in Romania

Capitolul VI
ASPECTE ALE PRACTICII TESTULUI PSIHOLOGIC
1. Domenii de aplicabilitate
1.1.Domeniul psihopedagogic
1.2.Domeniul resurselor umane
1.3.Domeniul transporturilor
1.4.Psihologia clinica
1.5.Domeniul psihologiei judiciare
1.6.Domeniul cercetarii stiintifice
1.7.Domeniul psihologiei sportive
2.Psihologul si problemele deontologiei
3.Teoria si practica aplicarii testelor in Romania

IN LOC DE CONCLUZII
Bibliografie

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu