duminică, 4 martie 2012

MANUAL DE UTILIZARE A CREIERULUI - vol.I+II


Autor : Michael Hall, Bob G. Bodenhamer
Editura Vidia
Colectia Dezvoltare umana - NLP
An aparitie : 2008/2012
Trad. vol I Giumali Chemal
Trad. vol II Nicoleta Radu
ISBN vol I: 978-973-1930-02-2
ISBN vol II: 978-606-8414-01-0
Nr pagini : 448 +656
Format 165 x 240
Pret VOL I: 47,70  lei la Editura , 34 lei la librarie.net ,  50 lei la  carti de psihologie
Pret VOL II: 57 lei la Editura , 37,1 la librarie.net
Nota : Vol I aparut si in 2008 la Editura Excalibur si costa 47 lei


Descriere:
Aspectul asupra caruia s-au focalizat majoritatea teoreticienilor NLP (Programare Neurolingvistica) implica cele mai rafinate si mai pline de succes fatete ale experientei umane – experienta creativitatii la nivel inalt, altfel spus a creativitatii unui geniu. Profesorii care vor sa devina mai buni se modeleaza dupa cei mai buni maestri, iar NLP iti ofera un model pentru a invata cum sa recunosti si sa atingi excelenta. Cel mai bun mod de a intelege acest domeniu este experimentarea lui, insa este necesar sa se porneasca de la cateva notiuni de baza privitoare la mecanismele lui de functionare.
Termenul de programare face referire la capacitatea noastra de a organiza imaginile, sunetele, senzatiile, mirosurile, gusturile si cuvintele in interiorul sistemului minte-corp, fapt care ne permite mai apoi sa atingem scopurile dorite. Neuro se refera la sistemul nervos si la modul in care acesta proceseaza informatiile, codificandu-le ca amintiri in interiorul corpului la nivel neurologic. Lingvistica indica faptul ca procesele neurologice ale mintii sunt codificate, controlate si primesc o semnificatie prin intermediul limbajului, sistemului de simboluri, metafore etc.
Citind si folosind acest manual, descoperi natura pur empirica, experimentala a NLP. Ce inseamna aceasta? Se refera la accentul pe care programarea neurolingvistica il pune pe modelare, experimentare si testare, in contradictie cu teoretizarea si emiterea de ipoteze. El a devenit faimos prin tehnicile pe care le ofera pentru a produce schimbari  durabile si eficiente. De exemplu, exista o tehnica numita vindecarea accelerata a fobiilor care poate elimina fobia de apa, albine, lift, inaltime, discurs in public, spatii stramte, avioane si altele mai rar intalnite. Si reuseste sa faca acest lucru in cateva minute, iar efectul dureaza ani de zile. Cura accelerata a fobiilor reprezinta doar una dintre numeroasele tehnici aplicate cu succes pentru schimbari profunde si durabile.

Volumul I al "Manualului de Utilizare a Creierului" reprezintă singurul manual complet pentru cursul NLP Practitioner. Cartea conţine noutăţile de ultimă oră din domeniul programării neurolingvistice, în special cele referitoare la modelul meta-stării şi meta-modelul limbajului. Pentru cei care urmează cursul pentru Practitioner sau îşi doresc să studieze acasă, această carte este de o importanţă capitală. Scris si conceput de doi dintre cei mai importanţi teoreticieni NLP ai zilelor noastre, volumul I al "Manualului de Utilizare a Creierului" cuprinde toate aspectele programului Practitioner, inclusiv cele mai recente descoperiri.
Bine structurat şi organizat, volumul I al "Manualului de Utilizare a Creierului" este scris pentru a fi citit cu uşurinţă: cuvintele-cheie sunt evidenţiate, şi peste tot sunt ilustraţii şi diagrame ajutătoare pentru a face NLP-ul cât mai accesibil cititorului. Oferind o gamă largă de exerciţii şi tehnici, acest manual este o oportunitate excelentă pentru a descifra cât mai uşor tainele NLP-ului.

Volumul II are ca subtitlu Cum devenim experti in NLP-ul sistemic. Pentru a gândi sistemic despre NLP astfel încât să devenim adevăraţi profesionişti în utilizarea acestui model, trebuie să trecem dincolo de conţinut (meta) şi să învăţăm să gândim în termeni structurali. Mare parte din materialul acestui al doilea volum se concentrează exact asupra acestui aspect. Am inclus un capitol despre utilizarea presupoziţiilor. Dincolo de detaliile acelei secţiuni, este tipul de gândire pe care va trebui să o adoptaţi pentru a înţelege presupoziţiile, adică meta-gândirea despre structură şi proces, aflată dincolo de conţinut.

Dr. L. Michael Hall a studiat NLP impreuna cu Richard Bandler, cofondatorul acestei discipline, in a doua jumatate a anilor 1980, cand a devenit Master Practitioner si trainer. Hall si-a dat doctoratul in psihologia cognitiv-behaviorista cu accent pe psiholingvistica. Teza sa de doctorat are ca tema limbajul a patru psihoterapii (NLP, RET, terapia realitatii si logoterapia) prin prisma formularilor semnaticii generale. Hall este cofondatorul neuro-semanticii, impreuna cu Dr. Bob Bodenhamer, fiind coautorul unui model al campului unificat folosind cele trei meta-domeniiNLP. Cei doi au pus bazele Societatii de Neuro-Semantica si au inceput sa infiinteze institute de neuro-semantica in Statele Unite si in intreaga lume.

Bob G Bodenhamer este trainer renumit la nivel international si teoretician inovator in domeniul NLP. Ca profesor la Universitatea Gaston din Carolina de Nord, sustine cursuri de Programare Neurolingvistica atestate pentru nivelurile Practitioner si Master Practitioner; este consultant terapeutic si a semnat numeroase carti impreuna cu L. Michael Hall.


CUPRINS VOLUMUL I
Tabel cu ilustraţii ... 15
Cum să folosiţi acest manual ... 17
Introducere ... 19
Partea întâi: Modelul şi tehnicile NLP

Capitolul 1
   Conţinutul modelului: Sistemul de reprezentare ... 29
   Test pentru detectarea sistemului predominat de reprezentare ... 33
   Exerciţiu practic legat de sistemele de reprezentare 3 (temă pentru acasă) ... 35
   Predicate şi cuvinte procesuale ... 38
   Predicate ... 39
   Fraze predicative ... 42
   Exerciţiu de acordare a predicatelor ... 44
   Semnale vizuale de accesare ... 44
   Sistemul de conducere ... 48
       Anomalii (discrepanţe) posibile (Young, 1999) ... 49
   Exerciţiu: Observarea tiparelor vizuale ... 50
       întrebări specifice pentru obţinerea tiparelor de accesare vizuală ... 50
   Exerciţiu de grup pentru accesarea vizuală ... 52
       I. Tiparele de accesare vizuală - exerciţiul nr. 1 ... 52
       II. Tiparele de accesare vizuală - exerciţiul nr. 2 ... 52
   Caracteristicile sistemelor primare de reprezentare ... 53
       Vizual ... 53
       Auditiv ... 54
       Kinestezic ... 55
       Digital-Auditiv ... 55
   Sub-modalităţile - Caracteristicile modalităţilor ... 56
       Sub-modalităţile digitale şi analoage ... 65
   Concluzie ... 69
   Întrebări care să vă ajute în procesul de învăţare ... 69

Capitolul 2
   Elemente de bază - Cum să intrăm în legătură cu oamenii: Stabilirea şi menţinerea ... 71
   Acuitatea senzorială ... 71
       Pentru practica zilnică ... 72
   Indicaţii pentru munca în grup ... 75
       Observatorul/Rolul meta-persoanei ... 75
   Calibrarea: Exerciţii de acuitate senzorială ... 75
   Cum să obţinem raportarea: Acordarea şi oglindirea ... 76
       Un exemplu de raport ... 76
   Exerciţiu de oglindire ... 78
       Mulaj corporal ... 78
       Oglindirea comportamentală ... 79
   Diferenţele dintre acordare şi oglindire ... 79
   Acordarea şi oglindirea unei persoane supărate ... 80
   Cum să ştim când s-a stabilit raportarea ... 81
   Temă pentru acasă ... 81
   Întrebări care să vă ajute în procesul de învăţare ... 82

Capitolul 3
   Poziţiile perceptuale ... 83
   A patra poziţie perceptuală ... 84
   A cincea poziţie perceptuală ... 84
   Exerciţiu: Poziţiile perceptuale ... 85
   Tiparul de aliniere a poziţiilor perceptuale ... 86
       Tiparul ... 86
   întrebări care să vă ajute în procesul de învăţare ... 86

Capitolul 4
   Presupoziţiile programării neuro-lingvistice referitoare la inducerea unei stări pline ... 89
   Să luăm tot timpul în consideraţie contextul ... 89
   Presupoziţiile teoretice ale programării neuro-lingvistice ... 90
   Credinţele - presupoziţii ale NLP ... 92
   Sistemul de operare al presupoziţiilor ... 94
   Presupoziţiile de procesare mentală ... 94
       1. "Harta" nu este "teritoriul" sau "Meniul nu este mâncarea" ... 94
       2. Oamenii reacţionează conform "hărţilor" lor ... 96
       3. înţelesurile operează în funcţie de context ... 97
       4. Mintea şi corpul se influenţează reciproc ... 98
       5. Aptitudinile individuale funcţionează prin dezvoltarea şi succesiunea sistemelor ... 100
   Strategii
       6. Respectăm modelul personal al fiecăruia despre lume ... 104
   Presupoziţii referitoare la comportamentul/răspunsurile fiinţelor umane ... 105
       7. Termenii "persoană" şi "comportament" descriu două fenomene diferite ... 105
       8. Orice comportament este util şi folositor - într-un anumit context ... 106
       9. Noi evaluăm comportamentul şi schimbarea în termenii contextului şi ai ecologiei ... 106
   Presupoziţii comunicaţionale ... 107
       10. Nu putem să nu comunicăm ... 107
       11. Modul în care comunică ne afectează gradul de percepere şi de recepţionare ... 107
       12. Semnificaţia a ceea ce comunicăm rezidă în răspunsul pe care-l primim ... 108
       13. Persoana care stabileşte cadrul comunicării controlează actul comunicării ... 109
       14."Nu există eşec, ci numai feedback" ... 109
       15. Persoana care dă dovadă de cea mai mare flexibilitate exercită cea mai mare influenţă asupra sistemului ... 110
       16. Rezistenţa ne indică lipsa raportării ... 110
   Presupoziţiile pentru învăţare - alegere - schimbare ... 111
       17. Oamenii deţin resursele interioare de care au nevoie pentru a reuşi ... 111
       18. Fiinţele umane au abilitate de a experimenta învăţarea dintr-o singură încercare ... 112
       19. Orice proces de comunicare ar trebui să stimuleze posibilităţile de alegere ... 112
       20. Oamenii fac cele mai bune alegeri accesibile lor atunci când acţionează ... 113
       21. Ca persoane respons-abile, putem să ne folosim mintea cum dorim şi
să controlăm rezultatele obţinute ... 113
   Concluzie ... 114
   Exerciţii ... 115
   întrebări ca să vă ajute în procesul de învăţare ... 115

Capitolul 5
   Programarea neuro-lingvistică drept model de comunicare: Excelenţa în comunicare ... 117
   Cele trei calităţi ale comunicatorilor excepţionali ... 119
   Modelul rezultatului bine conturat: Cheia către un rezultat realizabil ... 120
       1. Formulat în mod pozitiv ... 122
       2. Descris într-un limbaj având la bază experienţa ... 123
       3. Autoiniţiat şi autocontrolat ... 124
       4. Contextualizat in mod adecvat ... 125
       5. Menţinerea unui câştig secundar controlat ... 125
       6. încorporaţi resursele necesare ... 126
       7. Ecologic pentru întregul sistem ... 126
   Coordonatele carteziene ... 127
   Exerciţii referitoare la rezultatul bine conturat ... 129
       Exerciţiul 1 ... 129
       Exerciţiul 2 ... 130
   Privire de ansamblu asupra modelului comunicaţional al programării neuro-lingvistice ... 130
   Faţetele comunicării ... 131
       Aspectele complexe care influenţează comunicarea ... 131
   Dimensiunile comunicării ... 137
   întrebări care să vă ajute în procesul de învăţare ... 139

Capitolul 6
   Cadre de referinţă pentru accesul la resurse ... 141
   Partea I - Utilizarea diverselor cadre de referinţă ... 141
       Cadrul backtrack ... 142
       Cadrul "Ca şi cum" ... 143
       Modelul cadrului "acordului" ... 145
   Partea a II-a - Cadrul disociat pentru reacţia la critică ... 147
   Partea a III-a - Cadrul disociat pentru fobii şi traume ... 150
       Tehnica de Vindecare Rapidă a Fobiilor (simplificată) ... 153
       Alte instrumente de editare ... 155
   Întrebări care să vă ajute în procesul de învăţare ... 156

Capitolul 7
   Arta de a ne controla stările ... 157
       1. Înţelegerea stării ... 158
       2. Conştientizarea stărilor ... 159
       3. Modificarea stărilor ... 160
       4. Utilizarea stărilor ... 161
   Tiparul ... 162
   Aptitudinea evocării ... 163
       Cum să evocăm stări subiective şi să lucrăm cu ele ... 163
   Concluzie ... 164
   Întrebări care să vă ajute în procesul de învăţare ... 164

Partea a doua: Modelul NLP al limbajului

Capitolul 8
    Meta-modelul limbajului: Structură şi sens ... 167
   Structura de profunzime/structura de suprafaţă ... 169
   Distorsiunile ... 171
       1. Nominalizările ... 171
       2. Citirea minţii ... 173
       3. Cauză-efect ... 174
       4. Echivalenţă complexă ... 178
       5. Presupoziţii ... 179
   Generalizări ... 180
       6. Cuantificatori universali ... 180
       7. Operatori modali ... 181
       8. Origini pierdute ... 183
   Omisiuni ... 184
       9. Omisiune simplă ... 184
       10. Omisiuni comparative ... 185
       11. Lipsa indexului de referinţă sau substantive şi verbe nespecifice ... 185
       12. Verbe nespecifice ... 186
   Extinderea meta-modelului ... 189
       1. Identitate/identificare (Id) ... 189
       2. Cuvinte statice (cuvinte-semnal, termeni valorificaţi o singură dată) ... 192
       3. Termeni sub- sau supradefiniţi (Sb/Sp) ... 193
       4. Diferenţieri verbale amăgitoare ... 195
       5. Termini şi fraze de tipul "sau-sau" ... 196
       6. Pseudocuvinte ... 197
       7. Multi-ordinalitate ... 199
       8. Personalizarea ... 200
       9. Metafore/Metaforizarea ... 201
   Întrebări care să vă ajute în procesul de învăţare ... 203
   Lingvistica în zilele noastre ... 203

Capitolul 9
   Hipnoza Partea I - Natura greşit înţeleasă a aşa-numitei "hipnoze" ... 207
   Definiţia hipnozei ... 207
   Mintea conştientă/inconştientă ... 212
   Stările modificate de conştiinţă şi transa ... 215
       OK, OK, spune-ne care sunt tiparele! ... 216
   Cum să ne inducem starea de transă pentru a înfrunta întunericul din interior ... 217
   Sentimentul de transă ... 218
   "Hipnoza" ca poezie ... 220
   Definirea faţetelor conştiente/inconştiente ale minţii ... 220
       1. Când conştientul devine inconştient ... 221
       2. "Mintea inconştientă" a sistemului nervos autonom ... 223
       3. "Mintea" subconştientă ... 224
       4. "Mintea" uitată ... 225
       5. "Mintea" reprimată ... 226
       6. Meta-nivele ale conştientizării Tiparul NLP de lucru cu mintea inconştientă ...
       Reîncadrarea în şase paşi - varianta extinsă ...
   Aşadar, cum funcţionează "hipnoza"? ...
   Întrebări care să vă ajute în procesul de învăţare ...


Capitolul 10
   Hipnoza Partea a II-a - Modelul Milton ... 235
   Modelul Milton ... 235
       1. Întrebările disjunctive ... 238
       2. Ritmarea experienţei curente ... 239
       3. Legături duble ... 239
       4. Postulate conversaţionale ... 240
       5. Citate extinse ... 241
       6. Violarea selectivă a restricţiilor ... 242
       7. Ambiguităţi fonologice ... 243
       8. Ambiguităţi sintactice ... 243
       9. Ambiguitatea de scop ... 244
       10. Ambiguitatea de punctuaţie ... 244
       11. Utilizarea ... 245
       12. Comenzile întipărite ... 245
       13. Marcarea analogă ... 245
       14. Rostirea cuvintelor pe litere ....246
       15. Limbajul de legătură ... 246
   Concluzie ... 247
   Sumarul modelului de limbaj al lui Milton ... 247
       Modelul de limbaj al lui Milton folosind violările meta-modelului ... 247
       Extinderea modelului lui Milton ... 248
       Limbajul de legătură ... 248
       Paşi în comunicare ... 248
   Întrebări care să vă ajute în procesul de învăţare ... 249

Capitolul 11
   Hipnoza Partea a III-a - Povestiri, metafore, analogii ... 251
   Cercetarea transderivaţională ... 253
   Deplasarea indexurilor referenţiale ... 254
   Izomorfismul ... 255
   Transformarea semnificaţiei prin intermediul metaforelor ... 257
   Cum să legăm starea prezentă de starea dorită ... 258
   Acordarea ... 259
   Conducerea ... 259
   Utilizarea reîncadrării în cazul metaforelor ... 261
   Verbele nespecifice, nominalizările, comenzile încorporate şi marcarea/analogă ... 261
       Verbele nespecifice ... 261
       Nominalizările ... 262
       Comenzile încorporate ... 262
   Cuprins - Avantajele metaforelor ... 262
   Metafora despre fabrica de cazane ... 264
   Analiza metaforei ... 265
   Cum să construim o metaforă ... 266
   Mama programării neuro-lingvistice ... 267
   Paşii de bază în generarea unei metafore ... 268
   Exerciţii cu metafore ... 268
       I. Alcătuirea asocierilor ... 268
       II. Asemănarea ... 268
       III. Metafora terapeutică ... 269
   Întrebări care să vă ajute în procesul de învăţare ... 270

Capitolul 12
   Categoriile Satir ... 271
   Categoriile ... 271
   Cum să ne acordăm la categoriile Satir ... 274
   Exerciţiu: Categoriile Satir (3 persoane) ... 275
   Exemple de replici ... 276
   Categoriile Satir pentru discursurile publice ... 277
   Întrebări care să vă ajute în procesul de învăţare ... 277

   Partea a treia: Modelul neurologic al programării neuro-lingivstice

Capitolul 13
   Ancorarea: Controlul componentei neurologice ... 281
   Conceptul de stimul-răspuns ... 282
   Ce vrem să spunem prin "ancoră"? ... 283
   Avertisment: "Există ancore negative" ... 284
   Ancorarea iertării ... 285
   Ancorarea conştientă în terapie ... 285
   Cum să stăpânim arta ancorării eficiente ... 286
   Patru indicii-cheie referitoare la ancorare ... 287
       1. Unicitatea: folosiţi un loc unic pentru a ancora ... 287
       2. Intensitatea. Stabiliţi ancora în momentul în care starea atinge punctul maxim de intensitate ... 288
       3. Puritatea. Faceţi ca ancora să fie cât mai discretă ... 289
       4. Precizia. Cronometraţi cu precizie ancora ... 290
   Cinci paşi pentru a realiza ancorarea ... 291
       1. Stabilirea raportării ... 291
       2. Explicarea procesului în cauză ... 291
       3. Provocaţi şi ancoraţi experienţa dorită (pozitivă sau negativă) ... 292
       4. Întrerupeţi starea, astfel încât persoana să nu mai aibă starea respectivă ... 293
       5. Testaţi ancora intensificând-o ... 293
   Exerciţii ... 294
       I. Ancorarea stărilor 1 ... 294
       II. Ancorarea stărilor 2 ... 295
       III. Ancorarea şi cercetarea transderivaţională ... 295
       IV. Găsirea sentimentelor restrictive prin cercetarea transderivaţională - Foarte bună pentru starea de anxietate ... 296
       V. Autoancorarea de tip uptime ... 298
       VI. Autoancorarea de tip in-time ... 299
       VII. Exerciţiu - "Cercul excelenţei" ... 300
       VIII. Prăbuşirea ancorelor: integrarea părţilor ... 302
       IX. Schimbarea istoriei personale ... 305
       X. Schimbarea istoriei personale în lumina modelului meta-stărilor ... 306
       XI. Prăbuşirea ancorelor vizuale: depăşirea îndoielilor ... 307
       XII. Înlănţuirea ancorelor ... 309
       XIII. Ancore vizuale şi auditive. Ancorarea pe scenă ... 312
       XIV. Prăbuşirea ancorelor. Tiparul avansat de coliziune vizuală ... 314  
   Concluzie ... 316
   Întrebări care să vă ajute în procesul de învăţare ... 316

Capitolul 14
    Focalizarea asupra sub-modalitâţilor ... 317
   Diferite tipuri de sub-modalităţi ... 319
   Intervenţii terapeutice folosind sub-modalităţile ... 324
   Exerciţii ... 324
       I. Exerciţiul de explorare a sub-modalităţilor ... 324
       II. Vindecarea durerilor de cap şi a altor senzaţii neplăcute ... 325
       III. Accesarea încrucişată cu sub-modalităţi ... 326
   Sub-modalităţi referitoare la Linia Timpului ... 328
   Cum înţelege creierul nostru timpul? ... 328
       IV. Sub-modalităţile Liniei Timpului ... 330
       V. Tiparul ciocolatei Godiva ... 331
       VI. Tiparul de atracţie ... 332
   Credinţele ... 336
       VII. Tiparul de schimbare a formării credinţelor ... 338
       VIII. Modelul suferinţă/pierdere ... 342
   Întrebări care să vă ajute în procesul de învăţare ... 345

   Partea a patra: Modelarea avansată NLP

Capitolul 15
   Strategiile ... 349
   NLP - un model al modelelor ... 350
   Filozofia, epistemologia NLP  ... 350
   Componentele subiectivităţii ... 452
   Alcătuirea hărţilor. Crearea unei hărţi pentru a reprezenta teritoriul ... 354
       Omisiunea ... 355
       Generalizare ... 356
       Distorsiune ... 356
   Modelarea care creează "hărţi" de strategie ... 356
   Concluzie ... 357
   Cum să urmărim conştiinţa ... 358
   "A fost odată ca niciodată un model referitor la relaţia stimul-răspuns..." ... 358
   "Şi apoi modelul stimul-răspuns (S-R) s-a dezvoltat într-un model TOTE" ... 359
   Apoi, NLP-ul a îmbogăţit modelul TOTE şi a creat "strategiile" ... 362
       Folosirea "analizei strategiei" pentru a descoperi cum funcţionează mintea ... 364
   Cum să stăpânim "Modelul strategiilor" ... 365
   Evocarea strategiei ... 366
   Examinarea elementelor componente ale strategiilor ... 369
   Alcătuirea strategiilor ... 371
       Alcătuirea de strategii mai noi şi mai bune ... 372
   Utilizarea strategiilor ... 374
   Implementarea strategiilor ... 375
   Solicitarea strategiei ... 378
   Exemplu: solicitarea unei strategii de luare a unei decizii ... 378
       Stabilirea contextului ... 378
       Întrebări-test ... 379
       Întrebări referitoare la modul de operare ... 379
       Întrebări-test ... 379
       Întrebări de ieşire ... 379
   Evocarea unei strategii prin metoda backtracking ... 379
   Probleme potenţiale în privinţa strategiei ... 380
   Indicii pe care să le folosiţi atunci când evocaţi ... 382
   Exerciţii ... 382
       I. Strategia de rostire/scriere pe litere ... 382
       II. Strategia decizională ... 384
       III. Strategia motivaţională ... 386
       IV. Strategia de învăţare ... 387
   Întrebări care să vă ajute în procesul de învăţare ... 389

Capitolul 16
   Introducere în Linia Timpului ... 391
   Timpul anglo-american şi timpul oriental ... 394
   Cum să vă determinaţi propria Linie a Timpului ... 395
   Dificultăţi referitoare la alcătuirea Linia Timpului ... 386
   Reîncadrarea părţilor conceptuale ... 381
   "Prin timp" şi "în timp" ... 388
   Perioada de dezvoltare ... 402
       Perioada de imprimare ... 403
       Perioada de modelare ... 404
       Perioada de socializare ... 404
       Dincolo de problema care se prezintă ... 404
   Controlul amintirilor. Cum să vă experimentaţi propria Linie a Timpului ... 406
       Reîncadrarea amintirilor cu tehnica de vindecare rapidă a fobiilor ... 401
       Înlocuirea amintirilor cu Tiparul de atracţie ... 408
   Etape de urmat cu Linia Timpului ... 408
       1. Stabilirea raportării ... 408
       2. Adunarea informaţiilor ... 408
       3. Cum să mergeţi de la efect către cauză ... 409
       4. Învaţă-mă şi pe mine să fac asta ... 409
       5. Amestecarea strategiei ... 410
       6. Descoperiţi cauza-rădăcină ... 411
   Cum să abandonăm o emoţie negativă folosind Linia Timpului ... 412
       Experimentarea Liniei Timpului: Cum să renunţăm la emoţiile negative ... 412
       Când emoţiile nu vor să plece ... 416
       Când emoţiile nu au dispărut în timpul testării ... 411
   Principiile de bază ale terapiei Liniei Timpului (Young, 1999) ... 418
       Procedura alternativă pentru Linia Timpului (Young, 1999) ... 418
   Întrebări care să vă ajute în procesul de învăţare ... 419

Glosar de termeni ... 421

Tabel cu ilustraţii

Figura 1:1 Cum înţelegem Lumea ... 31
Figura 1:2 Schemă prezentând mişcările oculare ... 47
Figura 1:3 Limbajul semnalelor vizuale de accesare ... 48
Figura 1:4 Nivelele de abstractizare ... 58
Figura 4:1 Modelul comunicării propus de NLP ... 94
Figura 5:1 Coordonatele carteziene ... 127
Figura 5:2 Scopuri bine conturate ... 129
Figura 5:3 Model linear al comunicării ... 131
Figura 5:4 Complexitatea comunicării ... 134
Figura 6:1 Cadru disociat pentru reacţia la critică ... 149
Figura 6:2 Tiparul de disociere vizual - kinestezica (tehnică rapidă de vindecare a fobiilor) ... 152
Figura 8:1 Trăind după modelul cauză-efect ... 175
Figura 8:2 Disocierea de modelul cauză-efect ... 175
Figura 8:3 Gândirea de tip "afară din cutie" ... 176
Figura 8:4 Soluţia ... 177
Figura 8:5 Meta-modelul limbajului ... 189
Figura 8:6 Meta-modelul - extins ... 205
Figura 9:1 Nivelele învăţării ... 222
Figura 10:1 Fragmentare deductivă/Fragmentare inductivă ... 236
Figura 10:2 Împărţirea ascendentă - un alt format ... 237
Figura 10:3 O dublă legătură ... 240
Figura 13:1 Ancorarea precisa ... 290
Figura 14:1 Lista de verificare a sub-modalităţilor ... 323
Figura 14:2 Tiparul swish I, folosind dimensiunea/ strălucirea ... 335
Figura 14:3 Tiparul swish II, folosind localizare/dimensiune/distanta ... 336
Figura 15:1 Modelul TOTE ... 360
Figura 15:2 Modelul TOTE al lui Dilts ... 361
Figura 15:3 Modelul TOTE pentru scriere ... 364
Figura 16:1 În timp şi prin timp ... 398
Figura 16.2 Ansamblurile Gestalt şi experienţele durerii emoţionale semnificative ...401
Figura 16:3 Problema majoră ... 405
Figura 16:4 Diagrama Liniei Timpului ... 413

CUPRINS VOLUMUL II

Introducere: Cum să devii maestru ... 11

   Partea I: Introducere în excelenţă ... 19
Capitolul 1 - Gândirea sistemică despre NLP ... 21
Capitolul 2 - Cinematograful minţii ... 33
Capitolul 3 - Calea spre excelenţă ... 67

   Partea a II-a: Stăpânirea celor patru meta-domenii NLP ... 105
Capitolul 4 - Cum să ne controlăm stările pe care le creează filmele noastre ... 107
Capitolul 5 - Controlul meta-stărilor ... 125
Capitolul 6 - Excelenţa în crearea meta-stărilor ... 163
Capitolul 7 - "Sub-modalităţile" ca meta-niveluri editoriale ... 193
Capitolul 8 - Meta-modalităţi ... 213
Capitolul 9 - Utilizarea profesionistă a programelor de percepţie ... 229
Capitolul 10 - O listare avansată a meta-programelor ... 251
Capitolul 11 - Sistemul de meta-reprezentare ... 287
Capitolul 12 - Meta-Magia şi Meta-Modelul extins ... 303

   Partea a III-a: NLP-ul sistemic ... 317
Capitolul 13 - NLP-ul sistemic ... 319
Capitolul 14 - Meta-stările ca teorie a câmpului unificat ... 347
Capitolul 15 - Teorii ale câmpului unificat pentru NLP ... 365

   Partea a IV-a: Modelarea folosind NLP-ul sistemic ... 393
Capitolul 16 - Modelul Strategiilor NLP îmbogăţit ... 395
Capitolul 17 - Modelarea cu ajutorul meta-nivelurilor ... 417

   Partea a V-a: Excelenţa personală ... 443
Capitolul 18 - Utilizarea profesionistă a transei ... 445
Capitolul 19 - Linii mentale ... 475
Capitolul 20 - Utilizarea liniilor mentale în viaţa de zi cu zi ... 503
Capitolul 21 - Limbajul presupoziţional. Partea I ... 527
Capitolul 22 - Limbajul presupoziţional. Partea a II-a ... 551
Capitolul 23 - NLP-ul practic ... 579
Capitolul 24 - Excelenţa NLP ... 605

Bibliografie ... 611
Despre autori ... 619
Glosar de termeni folosiţi în NLP ... 627

   Listă a figurilor
2.2 Modelul de comunicare fundamental al NLP-ului ... 43
2.3 Meta-nivelurile producţiei interne ... 47
4.1 Cele trei diviziuni ale personalităţii ... 108
4.2 Componentele magiei neuro-lingvistice ... 109
4.3 Jurnal al stărilor ... 114
4.4 Balanţa emoţiilor ... 120
5.4 Abstracţiuni de ordin secundar sau stări-despre-stări ... 138
5.6 De la "gând" la "convingere" ... 144
5.7 Nivelurile minţii ... 149
6.1 Uciderea dragonului ... 178
6.2 Continuum al întâmpinării cu bucurie ... 182
7.1 Validarea unui gând ... 207
7.3 "Sub-modalităţile": Simbolurile cinematografice ale reprezentărilor senzoriale ... 211
10.1 Niveluri de gândire şi limbaj ... 254
11.5 Meta-Modelul ... 300
12.2 Meta-Modelul extins ... 315
13.1 Bătrână urâtă/femeie frumoasă ... 336
14.1 Buclele de feedback multiple ... 360
15.1 Jungle Gym ... 368
15.3 Privire de ansamblu asupra celor cinci modele care formează teoria câmpului unificat a lui Dilts ... 369
15.4 Sistem de modele ... 370
16.2 Diagrama modelului TOTE ... 400
16.3 Modelul TOTE pentru ortografiere ... 402
16.4 Modelul TOTE ... 403
17.1 Modelareal şi Modelarea II ... 418
17.2 Meta-niveluri în strategia de ortografiere ... 421
17.5 Nivelurile neuro-logice sau nivelurile de convingeri ... 429
17.6 Niveluri neuro-logice ... 430
17.9 Imprimări şi etape de dezvoltare a inteligenţei ... 432
17.10 Remodelarea şi nivelurile neuro-logice ... 434
17.11 Modelarea utilizând meta-nivelurile: cadre până sus ... 441
18.1 Starea hipnotică ... 448
18.2 Cum simţim transa ... 451
18.5 Nivelurile logice de "timp" ... 464
19.1 Cutia magică sau cubul magic ... 486
19.2 Liniile mentale Pascal ... 492
21.2 "Direcţiile" minţii ... 544
22.1 Sau inclusiv/exclusiv ... 556

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu