30/04/2012

PSIHOLOGIA DESENULUI LA COPIL


Autor : Philippe Wallon, Anne Cambier, Dominique Engelhart                 
Editura Trei (click pentru a cumpara de la editura)
Colectia Psihologie-Psihoterapie 
An aparitie :2008     
Le dessin de l'enfant,PUF, Paris, 1990
Traducerea Nicolae Baltă 
ISBN 978-973-707-175-0 
Nr pagini : 248 
Format 130 x 200
Pret : 33,25 lei


Descriere:
        Dezvoltarea masivă şi rapidă a psihologiei în România de după 1990 a pus în atenţie un domeniu neglijat pe nedrept şi cu urmări dramatice: psihologia copilului. În acest context, prezenta lucrare, dedicată desenului ca mijloc de comunicare al copilului care nu stăpâneşte suficient de bine limba, acoperă o lacună majoră în cultura psihologică românească. Tinzând spre exhaustiv, Psihologia desenului la copil evidenţiază principalele probleme psihologice asociate fenomenului. Astfel, capitolul I şi cel de-al doilea oferă cadrul general, istoria studiilor desenului, date despre descrierea şi interpretarea sa, precum şi particularităţile sale culturale.Capitolul al treilea prezintă probele clasice care folosesc desenul, iar ultimele patru capitole sunt dedicate relaţiei dintre desen şi psihopatologie, precum şi raportului dintre desen şi computer.
      Adevărat tratat de psihologia desenului, cartea de faţă se adresează studenţilor la psihologie, psihologilor care se ocupă de copii, precum şi psihoterapeuţilor de toate nuanţele.
       Philippe Wallon este psihiatru, doctor în psihologie, cercetător la Institutul Naţional al Sănătăţii şi Cercetării Medicale (Paris).
Anne Cambier este doctor în psihologie şi coordonatoare de proiecte la Université Libre de Bruxelles.
Dominique Engelhart este profesor de psihologie la Universitatea Paris X-Nanterre.

Cuprins:
Avertisment /9
Introducere (Philippe Wallon) /11

Capitolul I. Ce înseamnă să desenezi (Anne Cambier) /17
A. Căutarea înţelesului /17
B. Constituenţii actului grafic /23
Capitolul II. Aspecte genetice şi culturale (Anne Cambier) /28
A. Introducere /28
B. Limitele metodologice: studiul curentului motivaţional /30
C. Abordarea în termeni de stadii /33
   1. Publicaţiile lui Luquet /34
   2. Lucrările lui Lowenfeld /37
D. Lucrările de după 1960, abordarea de dezvoltare /41
   1. Primele linii /43
   2. Spre vârsta de trei ani /45
   3. În jurul vârstei de patru şi cinci ani /46
   4. Vârstele ulterioare /50
E. Studiul desenului cu temă, desenul persoanei /56
   1. Limitele abordării psihometrice /57
    2. Specificitatea temei /59
    3. Primele reprezentări /61
    4. Studiile longitudinale /64
    5. Stilul personal al producţiei /67
    6. Lucrările complementare /72
    7. Aspectele culturale /75
F. Concluzii /78
Capitolul III. Desen, utilizare clinică şi cercetări (Dominique Engelhart) /81
 A. Temele clasice /82
    1. Probele de copiere /83
    2. Reprezentarea formei umane /84
    3. Testul familiei /91
    4. Casa /94
    5. Copacul /96
    6. Testul „HouseTreePerson" /97
    7. Desenul grupului /98
    8. Multiplicitatea temelor /99
B. Încercările de validare /100
    1. „HouseTreePerson" /100
    2. Animalul /102
    3. Familia /102
    4. Deseneazăte la şcoală /103
    5 . Desenul corabiei /104
    6. Cubul /106
C. Concluzie /107
Capitolul IV. Activitatea grafică şi executarea desenului (Philippe Wallon) /110
 A. Studiul conturului pe desenul terminat /111
    1. Diferitele forme /112
    2. O „verigă lipsă" /116
    3. Evoluţia desenului la un copil /123
    4. Ipoteze genetice /126
    5. Forme şi grile de cotaţie /129
B. Observarea copilului care desenează /132
    1. Bogăţie şi dificultăţi ale observării copilului care desenează /132
    2. Executarea figurilor simple /135
    3. Cercetările despre desenul personajului /137
 C. Analiza executării personajului /139
    1. Aportul informaticii la analiza executării /140
    2. Punctul de plecare al desenului şi direcţia primei linii /142
    3. Tipuri pentru executarea desenelor /148
D. Concluzii /156
Capitolul V. Desenul şi contextul său (Philippe Wallon) /157
 A. Alterările desenului /159
    1. Oboseala copilului /159
    2. Absenţa modelului intern /160
    3. Dificultăţile de a înţelege modelul intern /161
    4. Copierea unui model exterior /162
    5. Imaginaţia /166
B. Învăţarea unei forme /167
C. Pedagogie şi desen /170
D. Arta infantilă /172
Capitolul VI. Desen şi inadaptare şi/sau patologie (Philippe Wallon) /176
A. Dificultăţile unei demonstraţii /177
B. Copilul retardat /178
C. Boli organice (printre care tulburările neurologice) /181
    1. Tulburări generale, encefalopatii, encefalite /181
    2. Tulburări ale funcţiilor (văz, auz, limbaj) /183
    3. Alte maladii organice /184
D. Boală mintală şi tulburări psihologice /186
    1. Tulburări nevrotice /187
    2. Tulburări psihotice /190
    3. Traumatisme psihice /197
    4. Alte tulburări /199
E. O anchetă în cadrul şcolarităţii primare /200
F. Desen şi psihoterapie /207
Capitolul VII. Desen şi computer (Philippe Wallon) /212
A. Computer şi creativitate la copil /212
B. Programe informatice şi desenul copilului /225
    1. Material şi metode de prelucrare informatică a desenului /225
    2. Analiza automată a desenului personajului /231
    3. Analiza automatică a desenului Figurii complexe a lui Rey /237
    4. Simularea desenului pe computer /240
C. Concluzie /242

Concluzie (Philippe Wallon) /243

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu