luni, 23 aprilie 2012

TRATAT DE TEORIA CERCETARII STIINTIFICE


Autor :  Constantin Enachescu               
Colectia COLLEGIUM.Psihologie 
An aparitie :2007
Editia a II-a revazuta si adaugita.
Prima editie 2005 
ISBN    978-973-46-0410-4
Nr pagini : 480 
Format 160x235
Pret : 46,95 lei


Descriere:
Aflata la a doua editie revazuta si adaugita, lucrarea expune comparativ „modelele de gindire” din sfera stiintelor umane si cele din stiintele pozitive, punind accentul pe latura psihologica si psihanalitica pentru explicarea „mecanismelor” si a „mobilurilor” ce stau la baza motivatiei activitatii de cercetare si cunoastere stiintifica. Omul, ideile despre el, imaginea si semnificatia sa in stiintele umane sint acel esential „obiect al cunoasterii” in jurul caruia trebuie construita o veritabila teorie a cercetarii stiintifice.


Cuprins:

Cuvant inainte la editia a doua /13
Cuvant inainte la editia intai /15
Cercetarea si cunoasterea stiintifica (Retrospectiva istorica) /19
Cronologia evolutiei descoperirilor si cunoasterii stiintifice /27


Sectiunea I
CUNOASTEREA STIINTIFICA

Cap.1. Persoana si cunoasterea /33
Existenta ca descoperire de sine /33
Esse si cogitare /39

Cap.2. Domeniul cunoasterii (de la mit la stiinta) /48
Cadrul problemei /48
Instrumentele cunoasterii /50
Semnificatia stiintei /52
Stiinta ca sistem simbolic /54

Cap.3. De docta ignorantia /58
Cadrul problemei /58
Definitie si cadru /59
Rolul institutiilor si al personalitatii formatoare /60
Raportul "cunoastere/ignoranta" /62
Criza cunoasterii /63

Cap.4. Adevar si eroare /65
Cadrul general al problemei /65
Quid est veritas ? /66
Raportul "cuvant/adevar" /67
Adevar si realitate /69
Descoperirea adevarului /70
Formele adevarului /71
Adevarul ca stil de gandire /72
Eroarea si falsul /73

Cap.5. Paradoxurile stiintei (Stiinta si incertitudine) /75
Cadrul general al problemei /75
Caracteristicile si geneza paradoxului in stiinta /76
Raportul dintre "paradox" si "fabulatie/delir" /77
Certitudine si incertitudine /78

Cap.6. Modele de gandire stiintifica /81
Faptul de a gandi /81
Modele de gandire stiintifica /83
Domeniul gandirii stiintifice /85
Natura fenomenelor realitatii /87
Rasturnarea problemei /88
Etiologia fenomenelor /90
Raportul dintre "campul realitatii" si "campul epistemologic" /91
Scopul cunoasterii stiintifice /93

Cap.7. Tipologiile si clasificarea stiintelor /94
Aspecte generale /94
Criteriile de clasificare /95
Raporturile dintre domeniile de cunoastere /96
Modelele spirituale si stilurile stiintei /98
Modelul mintal si ordinea lumii /101
Modalitatile de clasificare a stiintelor /103
Clasificarea stiintelor umane /107

Cap.8. Spiritul pozitiv si spiritul umanist /111
Originea si sensul cunoasterii /111
Formele cunoasterii /113
Actul cunoasterii /113
Spiritul umanist si spiritul pozitivist /117

Cap.9. Constituirea stiintelor umane /119
Conceptul de stiinta /119
Stilul de viata si mentalitatile /121
Tipologiile stiintelor /122
Tipurile umane de cunoastere /125
Criza cunoasterii si a valorilor /129

Cap.10. Domeniul stiintelor umane /133
Definitie si cadru /133
Sfera stiintelor umane /134
Spiritul stiintific /135
Conceptiile doctrinare si stiintele umane /136

Cap.11. Domeniul si semnificatia psihologiei ca stiinta /141
Cadrul problemei /141
Sursele psihologiei si precursorii acesteia /143
Definirea psihologiei /144
Obiectul psihologiei /147
Constituirea discursului epistemic /148
Modele epistemologice in psihologie /151
Posibilitatile si limitele psihologiei /153

Cap.12. Cercetarea stiintifica in disciplinele psihologice /155
Cadrul general al problemei /155
Sursele cunoasterii in psihologie si psihopatologie /157
Particularitatile metodelor de cercetare psihologica /158
Scopurile cercetarii stiintifice in psihologie /159
Etica cercetarii stiintifice in psihologie /160

Cap.13. Interdisciplinaritatea in stiinta ca modalitate de intoarcere sintetica la esenta acesteia /162
Delimitarea domeniului /162
Sfera si caracteristicile interdisciplinaritatii /165
Campul epistemic al teoriei stiintei /168
Valoarea si semnificatia metodologiei /169
Semnificatia sintezei interdisciplinare /171

Sectiunea a II-a 
PERSONALITATEA OMULUI DE STIINTA

Cap. 14. Omul de stiinta (Profilul personalitatii) /177
Cadrul general al problemei /177
Mobilurile cercetarii si cunoasterii stiintifice /179
Motivele si motivatiile cercetarii stiintifice /180
Aspectele psihologice ale stiintei /183
Tipurile de personalitate a omului de stiinta /186
Psihologia si psihanaliza omului de stiinta /190
Omul de stiinta in lume /191

Cap. 15. Spiritul intelectual si intelectualii /193
Definitie si cadru /193
Cine sunt intelectualii /196
Psihobiografia intelectualului /197
Tipurile de intelectuali /201
Intelectualii si politica /204

Cap.16. Spiritul universitar si universitatea /207
Definitie si cadru /207
Spiritul universitar /209
Invatamantul universitar /211
Relatia "profesori-studenti" /213
Criza universitatii /215

Cap.17. Spiritul stiintific si cercetarea stiintifica /218
Ignoranta /218
Spiritul stiintific /223
Personalitatea cercetatorului /228

Cap.18. Evolutia istorica a stiintei si viitorul inteligentei creatoare /234
Perspectiva "erei tehnologice" /234
Stiinta si societatea /235
Profetii secolului XX /238
Efectele evolutiei stiintifice asupra inteligentei creatoare /240

Sectiunea a III-a
TEORIA CERCETARII STIINTIFICE

Cap. 19. Originea, semnificatia si scopul cercetarii stiintifice /245
Anticipatia stiintifica /245
Semnificatia psihologico-psihanalitica a cercetarii stiintifice /247
Natura obiectului cercetarii in psihologie /249
Valoarea cercetarii stiintifice in psihologie /251  

Cap.20. Descoperirea si imaginatia stiintifica (faptele empirica si creatiile spirituale) /252
Aspecte generale /252
Etapele cercetarii stiintifice /253
Semnificatia psihanalitica a descoperirii stiintifice /258
Delimitarea problemei /259
Caracteristicile imaginatiei stiintifice /259
Raportul dintre descoperire si imaginatia stiintifica /264

Cap.21. Constituirea si evolutia conceptelor si a limbajului stiintific /263
Aspecte generale /263
Evolutia limbajului stiintific /265
Natura lumii si obiectele cunoasterii /266
Momentele "lantului cercetarii" /268
Limbajul stiintific /270
Dincolo de limbajul stiintific /272

Cap.22. Discursul stiintific /275
Cadrul problemei /275
Cunoasterea rationala si imaginarul fabulistic /276
Constituirea discursului epistemic /279
Functiile discursului epistemic /281

Cap.23. Principiile cercetarii stiintifice /282
Cadrul problemei /282
Principiile cercetarii stiintifice /283
Abaterea de la principiile cercetarii stiintifice /288
Importanta activitatii de cercetare stiintifica /289

Cap.24. Obiectivul cercetarii stiintifice /293
Cadrul general al problemei /293
Caracteristicile obiectului /294
Natura obiectului /295
Interogatia obiectului cercetarii /297
Modalitatile de abordare metodica a obiectului /298
Determinism si finalitate /300
Istoria naturala a obiectului /302

Cap.25. Originea si evolutia ideilor stiintifice (I) (Ipotezele stiintifice) /303
Cadrul general al problemei /303
Uzarea, declinul si disparitia ideilor /306
Criza ideilor /308
De la idee la fapta /309
Ipotezele stiintifice /310

Cap.26. Originea si evolutia ideilor stiintifice (II) (Teoriile stiintifice) /313
Metoda stiintifica /313
Teoriile stiintifice /316
Campul cunoasterii stiintifice /318

Cap.27. Originea si evolutia ideilor stiintifice (III) (Sistemele stiintifice) /322
Cadrul general /322
Formele de cunoastere /323
Procesul de cunoastere ca act de gandire /328
Adevarul /329

Cap.28. Originea metodei in cercetarea stiintifica (Spiritul critic si spiritul de ordine) /330
Cadrul problemei /330
Spiritul critic /331
Spiritul de ordine /332

Cap.29. Semnificatia metodei in cercetarea stiintifica /340
Intelect si metoda /340
Originea metodei /343
Natura umana si atitudinea metodica /345
Constituirea metodei /347
Regulile metodei /349

Cap.30. Metoda filosofica si gandirea reflexiv-speculativa /352
Cadrul general al problemei /352
Metoda filosofica /355
Tipurile metodelor filosofice /357
Natura obiectului cunoasterii si metoda filosofica /358
Sinteza epistemologica /359

Cap.31. Metoda matematica si gandirea simbolica operativ-demonstrativa /361
Cadrul problemei /361
Caracteristicile gandirii matematice /365
Semnificatia modelelor de gandire matemetica /366
De la "imaginea de sine" la "imaginea lumii" /368
Obiect si model in gandirea matematica /369

Cap.32. Metoda experimentala si gandirea pozitiva (Laboratorul si experimentul stiintific) /370
Arheologia descoperirii /370
Componentele si etapele actiunii /372
Laboratorul /375
Modul de desfasurare a cercetarii /378
Experimentul stiintific /378

Cap.33. Metoda clinica si gandirea medicala /386
Cadrul general al problemei /386
Sursele gandirii medicale /367
Campul epistemic al medicinei /388
Normal si patologic /389
Gandirea clinico-medicala /390
Obiectiv si subiectiv in gandirea medicala /392

Cap.34.Activitatea de cercetare stiintifica (I)
Organizarea programului de cercetare stiintifica, obiectivele cercetarii /394
Organizarea cercetarii stiintifice /394
Obiectivele cercetarii stiintifice /400

Cap.35.Activitatea de cercetare stiintifica (II)
Metodologia cercetarii stiintifice. Analiza si interpretarea rezultatelor cercetarii /406
Metodologia cercetarii stiintifice /406
Rezultatele cercetarii stiintifice /409
Rezultatele partiale si rezultatele finale /411
Verificarea rezultatelor cercetarii /412
Concluziile si valorificarea rezultatelor /412

Cap.36.Activitatea de cercetare stiintifica (III)
Valorificarea rezultatelor cercetarii. Informatia stiintifica /414
Rezultatele cercetarii /414
Modalitatea de valorificare a rezultatelor cercetarii /415
Efectele valorificarii rezultatelor cercetarii /416
Informatia stiintifica /417

Cap.37. Dincolo de descoperirea si cunoasterea stiintifica /419
Cadrul problemei  /419
Orizontul metacunoasterii stiintifice /420
Iluziile si utopiile stiintei /421
Perspectivele de dezvoltare ale stiintei /422

Cap.38. Etica cercetarii stiintifice /424

Sectiunea a IV-a
IMAGINEA SI SEMNIFICATIA OMULUI SI ALUMII IN STIINTELE UMANE

Cap.39. Imaginea si semnificatia lumii in stiinta /431

Cap.40. Imaginea si semnificatia omului in stiinta /434
Cadrul general al problemei /434
Realitatea umana /435
Imaginea si semnificatia omului /437
Proiectia utopica a omului /438

Cap.41. Stiinta si valoare /439
Stiinta si natura valorilor /439
Universul axiologic al stiintei /443
Durata valorilor stiintifice /445

Cap.42. Viitorul stiintelor umane /447

Cap.43. Stiinta ca Weltanschauung /453
Cadrul problemei /453
Ce este o conceptie /454
De ce si cum se formeaza un Weltanschauung /454
Formarea si continutul unui  Weltanschauung /456
Efectele schimbarii /458

Bibliografie /463
Index tematic /469

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu