duminică, 20 mai 2012

PSIHOLOGIA UTILIZARII NOILOR TEHNOLOGII


Autor : Ana Maria Marhan                 
Editura Institutul European (click pentru a cumpara de la editura)
Colectia Academica 
An aparitie : 2008
ISBN 978-973-611-513-4 
Nr pagini : 143 

Pret : 14 lei

Pe site-ul ipsihologie puteti vizualiza carte in format pdf


Descrierea editurii:
Lucrarea isi propune o analiza a psihologiei invatarii, tinand cont de esalonarea structurilor firesti pe care le aplica fiinta umana in procesul invatarii, dar si de ultimele achizitii tehnologice. Avand in vedere "permanentele" invatarii (etapele pe care le parcurge oricand, orice om atunci cand asimileaza ceva), interactiunea noilor gadget-uri tehnologice (ajutorul pe care-l aduc, in ce masura inlocuiesc, si daca inlocuiesc, activitatea umana), etapizarea secventelor de insusire a unor deprinderi, dar si explicatiile de tip cauza - efect, volumul Anei Maria Marhan prezinta, fluent si documentat, un continut care vizeaza ultimele concluzii ale cercetarii in domeniu. Respectand exigentele academice, lucrarea se adreseaza in egala masura si profanilor care se pot initia in acest domeniu multumita expunerii coerente si clare.

Acasa, la scoala, la birou ne aflam in permanenta interactiune cu o diversitate de artefacte digitale pe care le denumim generic "noi tehnologii". Mai mult sau mai putin vizibile, ele au devenit omniprezente in viata fiecaruia dintre noi. Ce impact au acestea asupra functionarii mintii umane? Cum invatam, cum actionam, cum rezolvam probleme intr-un univers tehnologic extrem de complex, aflat intr-un proces de dezvoltare accelerata? Daca mintea umana este produsul sarcinilor pe care le realizeaza si a resurselor pe care le exploateaza, atunci intelegerea acestei relatii devine o cerinta esentiala.


Cuprins:


Introducere / 5
Provocările noilor tehnologii / 6
Rolul psihologiei / 8

Partea întâi: NATURA EXPERTIZEI / 11
Paradoxul utilizării noilor tehnologii / 11
Paradoxul utilizatorului activ / 12
Paradox motivaţional / 13
Paradox cognitiv / 13
Paradox metacognitiv / 14
A învăţa, a face / 15
Acţiune precisă, cunoştinţe imperfecte / 17
Cunoştinţe distribuite / 17
Intenţionalitatea / 19
De la novice la expert / 20
Competenţa: definiţie operaţională / 21
Rolul experienţei / 23
Diferenţe între experţi şi novici / 24
Există diferenţe între utilizatori? / 25
Stadiile dezvoltării expertizei /27
Novicele / 29
Începătorul avansat / 30
Înţelegere competentă / 32
Înţelegere eficientă / 34
Activitatea de nivel expert / 35
Învăţarea din experienţă / 36
Învăţare, înţelegere, performanţă / 36
Mecanismele învăţării / 38
Învăţarea din rezultatele activităţii / 39
Determinism cauzal vs probabilist / 41
Logica formală şi explicarea gândirii / 42

Partea a doua: SISTEMUL DE CUNOŞTINŢE / 43
Achiziţia de cunoştinţe / 43
Puncte de vedere: ACT* / 44
Stadiile achiziţiei de cunoştinţe / 46
Reprezentarea şi organizarea cunoştinţelor / 48
Tipuri de cunoştinţe / 50
Cunoştinţe declarative şi cunoştinţe procedurale / 51
Cunoştinţe specifice-domeniului şi cunoştinţe de nivel strategic / 52
Cunoştinţe implicite, cunoştinţe explicite / 54
Modele de organizare a cunoştinţelor / 56
Reţele semantice / 58
Schemele mentale: pachete de cunoştinţe / 62
Scheme, scenarii, prototipuri / 64
Scenariul cognitiv / 65
Prototipul / 67
Modelul mental / 69

Partea a treia: PROCESELE DE ÎNŢELEGERE / 73
Modelarea mentală a sistemelor complexe / 73
De ce avem nevoie de modele mentale? / 73
Funcţiile modelelor mentale / 76
Construirea modelului mental / 77
Ce tipuri de cunoştinţe au utilizatorii? / 78
Scheme şi modele mentale / 80
Rolul schemei / 80
Înţelegerea situaţiilor şi a textelor / 82
Cunoaşterea: un proces distribuit / 83
Cunoştinţe distribuite: în „minte” şi în „lume” / 83
Cunoştinţe distribuite: în “minte” şi în interfaţa cu utilizatorul / 86
Modele mentale sau reprezentări distribuite? / 88
Sisteme de reprezentare distribuită / 91
Elemente componente / 92
Interelaţii între componente / 94
Efectul reprezentaţional / 94
Suport reprezentaţional extern / 96
Proprietăţi ale reprezentărilor externe / 97
Impact asupra performanţei sarcinii / 99
Orizontul de observaţie / 102

Partea a patra: ÎNVĂŢAREA PRIN EXPLORARE / 105
Facilitarea dezvoltării modelului mental 105
Manualul / 106
De ce este dificil? / 108
Rolul metaforei / 109
Disocierea implicit – explicit / 111
Interfeţe pentru explorare activă / 114
Sisteme explorabile: cerinţe minimale / 115
Învăţarea prin încercare şi eroare / 116
Nevoia de consistenţă / 117
Problema utilizabilităţii / 118
Interfaţa om-calculator / 118
GOMS / 119
Principii generale / 120
Principii pentru un spaţiu de rezolvare de problemă de tip static / 122
Principii pentru funcţii / 123

Bibliografie / 129

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu