duminică, 10 iunie 2012

CONSILIERE EDUCAŢIONALĂ. Ghid metodologic pentru orele de dirigenţie şi consiliere



Autor :  Adriana Băban (coord)                
Editura ASCR (click pentru a cumpara de la editura)
Colectia Consiliere şcolară 
An aparitie :2009 
Editia a II-a    
Editia originala 2003 
ISBN  978-973-7973-65-8
Nr pagini : 308 
Format 170 x 240
Pret : 27 lei

Descrierea editurii:
     Ghidul se adresează în primul rând profesorilor care doresc să desfăşoare la clasă activităţi de consiliere şi orientare. Totodată, este un instrument teoretic şi practic deosebit de util pentru orice profesor, pedagog, diriginte, consilier sau psiholog. Ghidul oferă o informaţie bogată şi actuală, metode concrete de lucru, programă şcolară detaliată pentru cele patru cicluri de dezvoltare, fişe şi chestionare pentru elevi.
Prin sinteza reperelor de psihologie educaţionala pe care o realizează şi prin caracterul ei aplicativ, cartea este utilă oricărui părinte sau adult interesat de: autocunoaştere, personalitatea copilului şi a adolescentului, rezolvarea de probleme, comunicare, managementul conflictelor, psihosexualitate, controlul stresului, strategii de învăţare, stimularea comportamentului creativ, orientarea în carieră.


Cuprins: (Nota : paginatia capitolelor corespunde primei editii !!!)

Cuvânt înainte

Capitolul 1
Rolul consilierii educaţionale în procesul formativ (Adriana Baban) /9
1.1.  Învăţământ tradiţional vs. învăţământ modern /9
1.2.  Nevoia de consiliere educaţională /11

Capitolul 2
Consiliere psihologică şi consiliere educaţională (Adriana Baban)  /13
2.1.   Delimitări conceptuale /13
2.2.   Caracteristicile consilierii /15
2.3.   Obiectivele consilierii /16

Capitolul 3
Principii şi metode de consiliere (Domnica Petrovai, Adriana Baban,) /20
3.1.   Pregătirea consilierului /20
3.2.   Atitudinile consilierului /20
3.3.   Abilităţile consilierului /25
3.4.   Proiectarea activităţilor de consiliere /30
3.5.   Metode de lucru în consiliere /31

Capitolul 4
Elemente de psihologia dezvoltarii (Oana Benga) /35
4.1.   Conceptul de dezvoltare /35
4.2.   Deficit vs. diferenţă în dezvoltare /36
4.3.   Etapele de dezvoltare / 39
    4.3.1. Vârsta şcolară mică (6/7 -10/11 ani) /39
    4.3.2. Pubertatea şi adolescenţa /41

Capitolului 5
Personalitatea copilului şi adolescentului (Adriana Baban, Viorel Mih) /48
5.1.  Dinamica dezvoltării personalităţii /49
5.2.  Nivelele de abordare a personalităţii /49
5.3.  Nivelul cognitiv /50
5.4.  Nivelul emoţional /54
5.5.  Nivelul comportamental /58
5.6.  Interacţiunea nivelelor /60

Capitolul 6
Autocunoaştere şi dezvoltare personală (Adriana Baban, Domnica Petrovai) /65
6.1.   Principiile psihologiei centrate pe persoană /65
6.2.   Cunoaşterea de sine şi imaginea de sine /66
6.3.   Metode de autocunoaştere /69
6.4.   Autocunoaştere şi intercunoaştere /70
6.5.   Stima de sine /72
6.6.   Abuzul emoţional şi fizic: obstacol major în formarea stimei de sine /79

Capitolul 7
Comunicare şi conflict (Adriana Baban, Domnica Petrovai) /83
7.1.   Rolul comunicării  /83
7.2.   Modalităţi de ameliorare a comunicării  /86
7.3.   Conflictul şi managementul conflictului  /91
7.4.   Deficitul de comunicare şi riscul pentru suicid la copii şi adolescenţi /98

Capitolul 8
Rezolvarea de probleme (Domnica Petrovai)  /105
8.1.   Conceptul de problemă   /105
8.2.   Procesul rezolutiv /106

Capitolul 9
Stilul de viaţă (Domnica Petrovai, Adriana Baban) /115
9.1.   Stil de viaţă sanogen şi stil de viaţă patogen  /115
9.2.   Rolul programelor de prevenţie a îmbolnăvirilor şi a educaţiei pentru sănătate /116  
9.3.   Fumatul şi dependenţa de nicotină /121
9.4.   Alcoolul şi dependenţa de alcool  /125
9.5.   Drogurile şi dependenţa de droguri /128

Capitolul 10
Psihosexualitatea (Adriana Baban, Domnica Petrovai) /133
10.1. Sexualitatea - dimensiune complexă a fiinţei umane /133
10.2. Scopul educaţiei sexuale /134
10.3. Tematica orelor de educaţie sexuală  /137
10.4. Prevenţia abuzului sexual  /142
10.5. Obstacole în realizarea educaţiei sexuale /146

Capitolul 11
Strategii de învăţare (Gabriela Lemeni) /149
11.1. Ce sunt strategiile de învăţare? /149
11.2. Modalităţi de selectare a strategiilor de învăţare /151
11.3. Deprinderi eficiente de studiu /158
11.4. Ce ne motivează pentru studiu?  /164

Capitolul 12
Stresul şi controlul stresului (Adriana Baban) /169
12.1. Ce este stresul ? /169
12.2. Componentele stresului /169
12.3. Modalităţi de management al stresului /173

Capitolul 13
Creativitatea şi stimularea comportamentului creativ (Viorel Mih) /177
13.1. Noţiuni introductive /177
13.2. Mituri despre creativitate  /177
13.3. Abordarea creativităţii /179
13.4. Şcoala şi creativitatea  /184
13.5. Metode de stimulare a creativităţii /188

Capitolul 14
Managementul clasei (Domnica Petrovai, Gabriela Lemeni) /193
14.1. Strategiile preventive /193
14.2. Strategii de modificare comportamentală  /196

Capitolul 15
Orientarea pentru carieră (Gabriela Lemeni)  /205
15.1. Specificul activităţilor de orientare  /205
15.2. Construcţia identităţii vocaţionale /207
15.3. Investigarea caracteristicilor personale relevante pentru carieră  /210
15.4. Comportamentul explorator /219
15.5. Decizia de carieră /220

Capitolul 16
Model de programă pentru orele de consiliere şi orientare sau dirigenţie /225
(Adriana Baban, Domnica Petrovai, Gabriela Lemeni)
16.1.Obiective cadru,  de referinţă şi  operaţionale pentru clasele I-II; /226
conţinuturi şi sugestii metodologice
16.2. Obiective cadru, de referinţă şi operaţionale pentru clasele III-VI; /230
conţinuturi şi sugestii metodologice
16.3.Obiective cadru, de referinţă şi operaţionale pentru clasele VII-IX;/235
conţinuturi şi sugestii metodologice
16.4.Obiective cadru, de referinţă şi operaţionale pentru clasele X-XII; /241
conţinuturi şi sugestii metodologice

Anexe: fişe de lucru pentru elevi





2 comentarii:

  1. valeriubaban@yahoo.com9 iulie 2014, 05:27

    M-am bucurat nespus demult ca intimplator am descoperit ca am rude in Romania.Eu sunt din Basarabia.Ma numesc Valeriu Baban,Sef Directie Invatamant Cahul, Republica Moldova.Am citit atent toata lista lucrarilor pe care le-ati elaborat si am ramas surprins placut, deoarece ele pot fi utile si pentru profesorii din Basarabia.Cum ss ajunga si la noi aceste lucrari?
    Iata adresa mea:valeriubaban@yahoo.com

    RăspundețiȘtergere
  2. Stimate Domn Valeriu Baban , va multumesc pentru comentariu.
    V-am trimis si un e-mail.

    Cu dragoste si respect pentru fratele nostru din Republica Moldova,
    Rodica Burlacu

    RăspundețiȘtergere