luni, 11 iunie 2012

INVATAREA ACADEMICA INDEPENDENTA.Ghid metodologic.

Autor :  Ioan Neacsu                
Editura Universitatii din Bucuresti (click pentru a cumpara de la editura)  
An aparitie :2006 

ISBN  978-973-737-192-8
Nr pagini : 76 
Format A5
Pret : 9,81 lei




Descrierea editurii:
        Informaţia şi ştiinţa informaţiei se află într-un stadiu al globalizării, al unei explozii cantitative corelate cu o viteză mărită, reducerea resurselor de timp şi spaţiu şi extinderea variantelor virtuale de acces la informaţie. Studenţii îşi schimbă constant obiectivele, direcţiile de viaţă şi de aspiraţie şi devin un factor din ce în ce mai important în realizarea schimbărilor din învăţământul superior. Ştiinţa predării în învăţământul superior se focalizează mai atent pe organizarea inteligentă a cunoaşterii, adaptarea strategiilor de comunicare în funcţie de nevoile studenţilor, orientarea spre transparenţă a obiectului învăţării şi cultivarea relaţiei studentului cu acesta. Consecinţa acestor considerente este introducerea unui curs special şi a unor consilieri de studiu, realitate concretizată în Universitatea Bucureşti prin centrul CREDIS. Scopul corolar al acestei întreprinderi este “pregătirea premiselor asiguratorii pentru performanţe în domeniul învăţării pe tot parcursul vieţii”.


Cuprins:

CAPITOLUL I. DE CE UN GHID AL ÎNVĂŢĂRII ACADEMICE INDEPENDENTE ? 5
1.Enunţuri cadru …………………………………………………………………… 5
2.Întrebări modelatoare ……………………………………………………………. 7
3.Scopul şi obiectivele …………………………………………………………….. 8
4.Cadrul referenţial abordării ……………………………………............................ 9
CAPITOLUL II. MEDIUL ACADEMIC ŞI CONTEXTUL NOILOR SCHIMBĂRI ….. 12
1.Centrarea pe student ……………………………………………………………… 12
2.Repere evolutive cu rezonanţă personalizată…………………………………….. 13
3.Natura învăţării academice independente ………………………………………... 14
3.1.Legitimări conceptuale ………………………………………………………. 14
3.2.Principii/legităţI şi mecanisme funcţionale ………………………………….. 17
4.Personalitatea studentului de azi şi legitimarea profilurilor diferenţiate ………… 18
4.1.Argumente „pro” ……………………………………………………………. 18
4.2.Stilul de învăţare – indicatori şi descriptori iconici ……………..…………... 19
4.3.Competenţe de organizare a învăţării – un model de autodiagnosticare ……. 22
CAPITOLUL III. STRATEGII DE ÎNVĂŢARE ACADEMICĂ INDEPENDENTĂ….. 24
1.Repere conceptuale ………………………………………………………………. 24
2.Taxonomie aplicată………………………………………………………………. 26
3.Un parcurs metodologic unificator ………………………………………………. 29
4.Indicatori şi valori adăugate ……………………………………………………… 31
5.Repertoriu de strategii, metode şi tehnici de învăţare ……………………………. 32
5.1.Strategia lecturii active contextuale …………………….. 32
5.2.Metoda lecturii performante…………………………………… 33
5.3.Metoda RICAR …………………………………………………………... 34
5.4.Tehnica SPIR ………………………………………………………………35
5.5.Tehnica pqrst ……………………………………………………………35
5.6.Tehnica SQ3R …………………………………………………………… .36
5.7.Tehnica APASE …………………………………………………………... 36
5.8.Tehnica MURDER ………………………………………………………...37
5.9.Metoda comentariului de text ………………………………….38
5.10.Tehnica lecturii cu redactarea de text scris .….……39
5.11.Metoda învăţării prin analiza de conţinut..…….…….40
5.12.Metoda hărţii mentale ………………………………….……..42
5.13.Metoda învăţării prin demonstraţie ……………………..45
5.14.Metoda învăţării prin operaţii de definire …………….47
5.15.Strategia gandirii critice ………………………………………..49
5.16.Strategii metacognitive ………………………………………51
5.17.Aplicaţie: metoda monitorizării înţelegerii ………… 52
5.18.Aplicaţie: tehnici mnemotehnice …………………………..54
Concluzii preliminare: Sinergia aşteptrilor constructive………………………… 57

B I B L I O G R A F I E …………………………………………………………………59

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu