sâmbătă, 28 iulie 2012

IRATIONAL IN MOD PREVIZIBIL. Forţele ascunse care ne influenţează deciziile


Autor : Dan Ariel                  
Editura Publica (click pentru a accesa editura)
Colectia Stiinte Sociale 
An aparitie : 2010 

Traducerea Smaranda Nistor 
ISBN 978-973-1931-37-1 
Nr pagini : 424 
Format 145 x 205
Pret : 52,25 lei



Descrierea editurii:

Suntem cu toţii mult mai puţin raţionali decât presupune teoria economică standard. În plus, aceste manifestări iraţionale de care noi dăm dovadă nu sunt nici întâmplătoare, nici absurde. Ele sunt sistematice şi, din moment ce le repetăm iar şi iar, sunt previzibile.

Prin urmare, nu vi s‑ar părea logic să modificăm teoria economică standard, s‑o scoatem din spaţiul psihologiei naive (care adesea pică proba gândirii raţionale, a introspecţiei şi – cel mai important – a unei atente examinări empirice)?

Exact acesta este lucrul pe care încearcă să‑l realizeze domeniul în formare al economiei comportamentale – precum şi cartea de faţă, ca mică parte din acest demers.

Dan Ariely

O carte splendidă, care te şi pune pe gânduri, te şi amuză, vorbind despre o mulţime de lucruri: începând cu forţa remediilor placebo şi terminând cu plăcerile unui pahar de Pepsi. Ariely dă în vileag festele subtile, dar redutabile, pe care ni le joacă propria minte şi ne arată cum putem să nu ne lăsăm păcăliţi.

Jerome Groopman, profesor, Facultatea de Medicină Harvard

Dan Ariely este un geniu al înţelegerii comportamentului uman. Niciun economist nu reuşeşte mai bine să dea la iveală şi să explice raţiunile ascunse ale alegerilor noastre bizare, pe piaţă şi în afara ei. Iraţional în mod previzibil ne va remodela, o dată pentru totdeauna, felul în care vedem lumea şi pe noi înşine.

James Surowiecki, autorul cărţii The Wisdom of Crowds

Iraţional în mod previzibil este nebunesc de originală. Ne arată de ce – mult mai adesea decât ne place să recunoaştem – oamenii fac greşeli prosteşti, uneori dezastruoase. Ariely nu doar că ne oferă o lectură fascinantă, ci ne face şi mult mai înţelepţi.

George Akerlof, laureat al Premiului Nobel pentru economie în 2001 şi profesor de economie la University of California, Berkeley

Cu tolba plină de experimente isteţe, idei interesante şi anecdote încântătoare, Dan Ariely este un ghid înţelept şi amuzant în înţelegerea metehnelor, a erorilor şi a gafelor comise de oameni în luarea deciziilor de zi cu zi.

Daniel Gilbert, profesor de psihologie la Harvard University



Dan Ariely este titularul catedrei James B. Duke de Economie behavioristă, la Duke University. În cadrul acesteia mai predă şi la Center for Cognitive Neuroscience, School of Medicine şi la Facultatea de Economie.
Este unul dintre fondatorii organizaţiei Center for Advanced Hindsight. A studiat psihologie la Universitatea din Tel Aviv, şi-a luat masterul în Psihologie cognitivă de la University of North Carolina şi are un doctorat în Administrarea afacerilor (Duke University).
Scrie pentru reviste de specialitate, dar şi, ocazional, pentru New York Times, Washington Post, Financial Times.


Cuprins:


O notă către cititori /11
Introducere
Cum a ajuns un accident să mă conducă la iraţionalitate şi la cercetarea descrisă aici /21

1. Adevărul despre relativitate
De ce totul este relativ – chiar şi atunci când nar trebui să fie /33

2. Eroarea amăgitoare a conceptului de cerere şi ofertă
De ce perlele – şi orice altceva – costă cât ochii din cap /57

3. Cât costă un cost zero
De ce plătim adesea prea mult atunci când nu plătim nimic /87

4. Costul normelor sociale
De ce suntem încântaţi să facem un lucru, dar nu şi când ne plăteşte cineva pentru el /105

5. Influenţa excitării
De ce când ne înfierbântăm ardem mai tare decât ne dăm seama /129

6. Problema amânării şi a autocontrolului
De ce nu ne putem determina să facem lucruri pe care vrem să le facem /151

7. Preţul piperat al posesiunii
De ce supraevaluăm ceea ce avem /171

8. Prea multe uşi deschise
De ce opţiunile ne distrag atenţia de la scopul nostru principal /185

9. Efectul aşteptărilor
De ce mintea vede ceea ce se aşteaptă să vadă /201

10. Puterea preţului
De ce aspirina de jumătate de dolar poate face ce nu poate aspirina de un cent /221

11. Contextul caracterului nostru. Partea I
De ce nu suntem cinstiţi şi ce putem face în privinţa asta /247

12. Contextul caracterului nostru. Partea a II-a
De ce suntem mai cinstiţi atunci când avem dea face cu bani numerar /271

13. Bere şi prânzuri gratuite
Ce este ştiinţa economiei comportamentale şi unde sunt prânzurile gratuite?/287
Material-bonus adăugat pentru ediția extinsă și revizuită
Reflecţii şi anecdote pe marginea câtorva capitole /303
Gânduri despre criza creditelor ipotecare substandard şi consecinţele ei /341

Mulţumiri /399
Lista colaboratorilor /401
Bibliografie şi recomandări de lectură /409
Note /417



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu