23/07/2012

RAPORTUL PSIHOLOGIC: REDACTARE SI EVALUARE



Autor : Karl Westhoff ,Marie-Luise Kluck                 
Editura Sinapsis
Colectia  In afara colectiilor
An aparitie : 2009
Traducerea: D. Iliescu, M. Minulescu, C. Nedelcea, A. Ion 
ISBN 978-606-531-030-8 
Nr pagini : 221 
Format 175 x 245
Pret : 278 lei la PsihoShop



Descrierea romania.testcentral.ro  (de unde poate fi de asemenea achizitionat la 62,34 € ):

"Cartea "Raportul Psihologic: Redactare și Evaluare" este un volum de referință pentru munca psihologului, o apariție care umple un gol semnificativ în România.

Puțini psihologi români învață, în timpul universității sau al cursurilor de formare continuă, să redacteze un raport psihologic. Chiar mai puțini cunosc reperele care ar trebui să însoțească un raport psihologic întocmit ca expert pentru o instituție, cum ar fi o instanță judecătorească sau o instanță de arbitraj sau mediere, deși această zonă este o sursă importantă de activitate pentru psihologul-expert. Un sondaj publicat în 2008 (Testing International, Vol. 20, December) arată că 98% din psihologii români nu știu care ar trebui să fie structura unui raport psihologic scris.

Volumul "Raportul Psihologic: Redactare si Evaluare" este o traducere realizată de patru nume deja mai mult de cât cunoscute psihologului din România: Dragoș Iliescu, Mihaela Minulescu, Cătălin Nedelcea și Andrei Ion. Intenția declarată a fost aceea de a pune la dispoziția psihologului român, din toate volumele posibile care tratează problematica raportului psihologic, pe acela care este cel mai potrivit pentru situația cu care se confruntă psihologul practician din România.

 Credem ca această carte ar trebui sa fundamenteze formarea studenților în psihologie încă din primul an și ar trebui să fie un însoțitor nelipsit din arsenalul bibliografic al psihologului practician din România."


Cuprins:

1 Introducere  /1
1.1 Scopuri  /2
1.2 Privire generala  /2
1.3 Note privind utilizarea acestei carti  /4

2 Fundamentele abordarii noastre  /7
2.1. Evaluarile psihologice orientate spre decizie  /8
2.2. Perspectiva noastra asupra psihologiei  /10
2.3. Scopurile evaluarii orientate spre decizie  /11
2.4. Conditii pentru evaluarea psihologica  /12
2.5. Criterii generale pentru evaluarea rapoartelor psihologice  /13

3 Intrebarea clientului  /15
3.1. Decizie pentru sau impotriva intrebarii clientului  /15
3.2. Postulate necesare  /17
3.3. Profilul cerintelor  /18
3.4. Cunostinte necesare pentru munca de evaluare  /20
3.5. Predictia comportamentului individual  /20
3.6. Citarea intrebarii clientului in raportul psihologic  /21

4 Selectia variabilelor  /23
4.1. Ecuatia comportamentala  /24
4.2. Variabile de mediu  /25
4.3. Variabile fiziologice  /26
4.4. Variabile cognitive  /28
4.5. Variabile emotionale  /30
4.6. Variabile motivationale  /31
4.7. Variabile sociale  /32
4.8. Trei clase de informatii pentru explicarea si predictia comportamentului individual  /33
4.9. Criterii pentru selectia variabilelor  /34

5 Intrebarile psihologice (=ipoteze) /37
5.1. Functia intrebarilor psihologice  /38
5.2. Construirea intrebarilor psihologice  /38
5.3. Formularea intrebarilor psihologice  /39
5.4. Numarul de intrebari psihologice  /40

6 Exemplificarea lucrului cu problema unui client  /43
6.1. Intrebarea clientului  /44
6.2. Informatia cunoscuta inainte de a incepe evaluarea  /44
6.3. Profilul cerintelor  /45
6.4. Intrebarile psihologice  /46
6.4.1. Gruparea intrebarilor psihologice conform ecuatiei comportamentale  /46
6.4.2. Intrebari psihologice legate de conditiile motivationale  /47
6.4.3. Intrebari psihologice legate de conditiile intelectuale  /47
6.4.4. Intrebari psihologice legate de depasirea tensiunii emotionale si fizice  /47
6.4.5. Intrebari psihologice legate de conditiile sociale  /48
6.4.6. Moduri alternative de a structura intrebarile psihologice  /48
6.4.7. Construirea orientata de decizie a ipotezelor in cazul evaluarii cu utilitate juridica, pentru custodia parentala  /49

7 Planificarea evaluarii  /55
7.1. Rolul planului de evaluare  /56
7.2. Planul general al evaluarii  /56
7.3. Planul detaliat de evaluare  /57
7.4. Raportul cost-beneficiu ca si criteriu pentru planificarea unei evaluari psihologice  /58

8 Analiza strategiei a-priori  /61
8.1. Analiza strategiei a-priori pentru intrebarile provenite din cazuri specifice  /62
8.2. Analiza calitativa a strategiei a-priori  /63
8.3. Optimizarea strategiei de evaluare  /63
8.4. Analiza cantitativa a strategiei a-priori pentru intrebarile institutionale  /64
8.5. Analiza strategiei a-priori pentru intrebarile institutionale referitoare la evaluarea aptitudinilor  /64

9 Caracteristici ale surselor de informare in evaluare  /67
9.1. Functii ale caracteristicilor surselor de informare in evaluare /68
9.2. Natura observatorului  /68
9.3. Continuturile observatiei  /70
9.4. Momentul si durata observatiei  /71
9.5. Trasaturile caracteristice ale observatiei  /72

10 Proceduri standardizate de evaluare  /75
10.1. Criteriile de selectie a procedurilor standardizate de evaluare /76
10.2. O definitie teoretica a muncii psihologice  /76
10.3. Functiile teoriilor care stau la baza procedurilor de evaluare  /77
10.4. Obiectivitatea procedurilor standardizate  /78
10.4.1. Obiectivitatea in aplicare  /78
10.4.2. Masuri pentru cresterea obiectivitatii in aplicare  /79
10.4.3. Obiectivitatea in scorare  /79
10.4.4. Obiectivitatea interpretarii  /82
10.5. Fidelitatea procedurilor standardizate  /83
10.5.1. Decizia asupra unui tip de fidelitate  /84
10.5.2. Evaluarea fidelitatii  /84
10.6. Validitatea procedurilor standardizate  /85
10.7. Cateva comentarii despre marimea coeficientilor de validitate  /86

11 Partea intai a planului de evaluare pentru intrebarea clientului considerata drept exemplu, referitoare la evaluarea aptitudinilor  /89
11.1. Proceduri standardizate  /90
11.2. Decizii in selectarea procedurilor standardizate  /91
11.3. Selectarea procedurilor standardizate  /92
11.4. Descrierea procedurilor standardizate in raportul psihologic  /93

12 Interviul orientat catre decizie  /95
12.1. Definitie  /96
12.2. Scopurile diverselor tipuri de interviu  /96
12.3. Ghidul de interviu pentru interviul orientat catre decizie  /97
12.4. Functia ghidului de interviu  /98
12.5. Caracteristicile ghidurilor de interviu  /100
12.6. Structura pe larg a ghidului de interviu  /101
12.7. Structura detaliata a unui ghid de interviu  /102
12.8. Caracteristicile intrebarilor adecvate  /103
12.9. Intrebarile inadecvate  /105
12.10. Gradul de deschidere al unei intrebari  /106
12.11. Gradul de directionare a unei intrebari  /107
12.12. Conditiile prealabile efectuarii interviurilor orientate catre decizie  /108
12.13. Conditii pentru un interviu de evaluare de succes  /108

13 Partea a doua a planului de evaluare, pentru cazul-exemplu de evaluare a aptitudinilor  /111
13.1. Ghid de interviu pentru interviul orientat spre decizie  /112
13.2. Selectia procedurilor semi-standardizate si a celor nestandardizate  /115
13.3. Descrierea procedurilor semi-standardizate si nestandardizate din raportul psihologic  /116

14 Formarea perceptiei despre alte persoane si judecatile evaluative  /119
14.1. Formarea perceptiei despre celelalte persoane, in viata cotidiana si in judecatile evaluative  /120
14.2. Importanta cercetarilor realizate in psihologia sociala in domeniul formarii perceptiei despre alte persoane  /121
14.3. Diferente individuale in judecatile evaluative  /122

15 Distorsiuni si erori in procesul de formare a judecatilor evaluative  /123
15.1. Descrierea erorilor si distorsiunilor in procesul de formare a judecatilor evaluative  /124
15.2. Erori si distorsiuni in intrebarile psihologice  /124
15.3. Erori si distorsiuni in planificarea evaluarii  /127
15.4. Erori si distorsiuni in prezentarea rezultatelor evaluarii  /128
15.5. Erori si distorsiuni in formularea concluziilor  /129
15.5.1. Erori si distorsiuni general observabile in concluzii  /129
15.5.2. Erori si distorsiuni care sunt determinate de personalitatea specialistului evaluator  /130

16 Posibilitati de minimizare a erorilor si distorsiunilor in deciziile din cadrul evaluarii  /133
16.1. Extinderea fondului de cunostinte  /134
16.2. Conditii initiale  /135
16.3. Combinarea afirmatiilor  /136
16.4. Criterii decizionale  /136
16.5. Atribuirea trasaturilor  /137
16.5.1. Patru tipuri de descrieri comportamentale  /137
16.5.2. Caracteristici ale trasaturilor de personalitate  /138
16.6. Construirea unor planuri de evaluare documentate  /138

17 Evaluarea observatiilor comportamentale  /141
17.1. Tipuri de observatii comportamentale  /142
17.2. Scorarea testelor  /143
17.3. Prezentarea rezultatelor la teste  /144
17.4. Interviuri orientate catre decizie: analiza  /146
17.5. Rezultatele interviului: prezentare  /146
17.6. Prezentarea rezultatelor din interviu in limbaj indirect  /148

18 Sectiunea de date a exemplului de raport psihologic  /149

19 Sectiune de rezultate  /157
19.1. Scopurile evaluatorului in sectiunea de rezultate  /158
19.2. Procedura urmata de evaluator, in sectiunea de rezultate  /158
19.3. Recomandari si sugestii in raportul psihologic /160
19.4. Formularile din sectiunea de rezultate  /161

20 Sectiunea de rezultate din raportul-exemplu  /163

21 Fundamente pentru o teorie a evaluarii psihologice orientate spre decizie  /173
21.1. Postulate ale teoriei  /174
21.2. Convingerile sunt cognitii care directioneaza actiunea  /175
21.3. Expectatiile sunt cognitii care directioneaza actiunea  /176
21.4. Despre posibilitatea de testare a teoriei  /178
21.5. Primele rezultate ale testelor empirice asupra teoriei evaluarii psihologice orientate spre decizie  /179
21.5.1. Evaluarea conform legii familiei: cum este si cum ar putea fi  /179
21.5.2. Despre dezvoltarea strategiilor de evaluare  /179
21.5.3. Interviul orientat spre decizie in evaluarea psihologica  /180
21.5.4. Formarea in evaluarea psihologica  /181
21.5.5. Recomandari pentru procesul de evaluare (Guidelines for the Assessment Process, GAP)  /181
21.6. Evaluarea orientata spre decizie – o tehnologie utila  /182
21.6.1. Tehnologia – o necesitate in evaluarea psihologica  /182
21.6.2. Utilitatea ca cel mai inalt criteriu al tehnologiei  /182
21.6.3. Optimizarea strategiilor de evaluare  /182

22 Ghid pentru evaluarea rapoartelor psihologice, pentru persoanele care nu au studii in domeniul psihologiei  /185
22.1. Structura raportului psihologic  /186
22.2. Transparenta raportului psihologic  /187
22.3. Formulari in raportul psihologic  /188
22.4. Intrebarile clientului  /188
22.5. Formularea intrebarilor psihologice  /189
22.6. Descrierea planului de evaluare din raportul psihologic  /189
22.7. Scorarea si analiza testelor si chestionarelor in sectiunea de date a raportului psihologic  /190
22.8. Descrierea si analiza interviului si a informatiilor scrise nestandardizate din sectiunea de date a raportului psihologic  /191
22.9. Sectiunea de rezultate a raportului psihologic  /192
22.10. Recomandari si sugestii in raportul psihologic  /194

23 Punctaj de idei pentru sprijinul evaluatorului psihologic pe parcursul procesului de evaluare si redactare a raportului psihologic  /195
23.1.
Checklist: Intrebarea clientului  /197
23.2. Checklist: Profilul cerintelor /197
23.3. Checklist: Cunostinte /197
23.4. Checklist: Selectia grupelor de variabile /197
23.5. Checklist: Selectia variabilelor de mediu /198
23.6. Checklist: Selectia variabilelor organice /198
23.7. Checklist: Selectia variabilelor cognitive /198
23.8. Checklist: Selectia variabilelor emotionale /198
23.9. Checklist: Selectia variabilelor motivationale /199
23.10. Checklist: Selectia variabilelor sociale /199
23.11. Checklist: Criterii pentru selectarea variabilelor /199
23.12. Checklist: Formularea intrebarilor psihologice (=ipoteze)/199
23.13. Checklist: Selectarea surselor de informatie /199
23.14. Checklist: Planul detaliat al evaluarii /200
23.15. Checklist: Costurile si beneficiile fiecarei surse de informatie /200 
23.16. Checklist: Evaluarea unui observator / 200
23.17. Checklist: Continutul observatiilor / 200
23.18. Checklist: Caracteristici ale observatiilor stiintifice referitoare la comportament / 200
23.19. Checklist: Criterii pentru selectia procedurilor standardizate / 201 
23.20. Checklist: Obiectivitatea executiei procedurilor de evaluare psihologica / 201
23.21. Checklist:  Criterii pentru scorarea si analiza procedurilor de evaluare psihologica / 201
23.22. Checklist: Conditii pentru atingerea celui mai inalt grad posibil de obiectivitate in  interpretarea procedurilor standardizate de evaluare psihologica / 201
23.23. Checklist: Fidelitatea procedurilor standardizate de evaluare psihologica / 202 
23.24. Checklist: Validitatea procedurilor standardizate de evaluare psihologica / 202
23.25. Checklist: Planificarea interviului orientat spre decizie (DOI) / 202
23.26. Checklist: Structura ampla a ghidului de interviu / 203 
23.27. Checklist:  Structura detaliata a ghidului de interviu  / 203
23.28. Checklist: Formularea intrebarilor "bune"/ 203
23.29. Checklist: Intrebari distorsionante / 204 
23.30. Checklist: Conditii pentru interviul orientat spre decizie / 204 
23.31. Checklist: Prezentarea planului de evaluare in raportul psihologic / 204 
23.32. Checklist: Scorarea testelor si a chestionarelor si prezentarea datelor in raportul psihologic / 205  
23.33. Checklist: Analiza si prezentarea informatiei provenite din interviuri si din surse scrise nestandardizate in sectiunea de date a raportului psihologic / 205
23.34. Checklist: Sectiunea de rezultate a raportului psihologic / 206 
23.35. Checklist: Recomandari si sugestii in raportul psihologic / 206
23.36. Checklist: Formulari in  sectiunea de rezultate a raportului psihologic / 207 
23.37. Checklist: Structura raportului psihologic / 207 

24 Ghid pentru evaluarea rapoartelor psihologice de catre specialisti fara studii in domeniul psihologiei  /209
24.1. Structura raportului psihologic  /210
24.2. Transparenta raportului psihologic  /210
24.3. Formularile cuprinse in raportul psihologic /210
24.4. Intrebarea clientului  /210
24.5. Formularea intrebarilor psihologice /210
24.6. Descrierea planului de evaluare, in raportul psihologic /210
24.7. Scorarea si analiza testelor si a chestionarelor, in sectiunea de date a raportului psihologic  /211
24.8. Analiza si prezentarea informatiilor din interviuri si din surse nestandardizate de informatii scrise, in sectiunea de date a raportului psihologic /211
24.9. Sectiunea de rezultate a raportului psihologic  /211
24.10. Recomandari si sugestii, in raportul psihologic /212

BIBLIOGRAFIE /213
INDEX  /223
Index de termeni /224

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu