02/07/2012

REPREZENTAREA LUMII LA COPIL

Autor : Jean Piaget
                
Colectia CARTIER Polivalent 
An aparitie : 2012 
Editia a II      
Editia originala La Représentation du monde chez l'enfant,1947
Traducerea Mariana Pricop 
ISBN 978-9975-79-738-2
Nr pagini : 404 
Format 130x195
Pret : 33,30 lei la librariabucuresti
Disponibilitate BCU

Descriere:

        Psiholog și epistemolog de renume mondial; director al Centrului Internațional de Epistemolgie Generală din Geneva; autor al unei teorii genetice a dezvoltării psihice, în strînsă legătura cu căutările în domeniul logicii, semioticii și epistemologiei, Jean Piaget (1896-1980) își consacră cea mai mare parte a cercetărilor studierii psihologiei copilului, Reprezentarea lumii la copil (1947) - tradusă în numeroase limbi, iar acum și în română - constituind o sinteză majoră a preocupărilor sale de-o viață și, totodată, cea mai cunoscută lucrare a autorului.

        Jean Piaget (1986 - 1980) a fost un psiholog, biolog, logician și filosof elvețian cunoscut pentru cercetările sale din domeniul psihologiei dezvoltării. A predat cursuri de Psihologie genetică la Universitatea din Geneva și la Sorbona (Paris) și a fondat Centrul Internațional de Epistemologie Genetică din Geneva. A scris numeroase studii și cărți despre dezvoltarea mentală și afectivă a copilului. 

        Din lucrarile sale traduse la noi:
Teorii ale limbajului, teorii ale invatarii (coautor), Politica 1988
Formele elementare ale dialecticii, Institutul European 2007
Psihologia copilului (coautor), Cartier 2011
Probleme de psihologie genetica. Copilul si realitatea, Trei 2022

Cuprins:

Introducere. PROBLEME ŞI METODE ... 5
  1. Metoda testelor, observaţia pură şi metoda clinică ... 7
  2. Cele 5 tipuri de reacţie observabile la examenul clinic ... 14
  3. Reguli şi criterii permiţînd diagnosticarea tipurilor precedente de reacţie ... 22
  4. Reguli destinate interpretării rezultatelor ... 27

Secţiunea I
REALISMUL INFANTIL ... 37

Capitolul I. NOŢIUNEA DE GÎNDIRE ... 41
  1. Primul stadiu: se gîndeşte cu gura ... 43
  2. Percepţia vizuală şi privirea ... 51
  3. Al doilea şi al treilea stadiu: gîndim cu capul ... 53
  4. Cuvintele şi lucrurile ... 59

Capitolul II. REALISMUL NOMINAL ... 65
  1. Originea numelor ... 67
  2. Locul numelor ... 76
  3. Valoarea intrinsecă a numelor ... 85
  4. Concluzii ... 90

Capitolul III. VISELE ... 93
  1. Primul stadiu: visul vine din afară şi rămîne exterior ... 96
  2. Al doilea stadiu: visul vine de la noi, dar este exterior nouă ... 110
  3. Al treilea stadiu: visul e interior şi de origine internă ... 121
  4. Concluzii ... 123

Capitolul IV. REALISMUL ŞI ORIGINILE PARTICIPĂRII ... 127
  1. Realismul şi conştiinţa de sine ... 128
  2. Sentimentele de participare şi practicile magice la copil ... 135
  3. Originile participării şi ale magiei infantile ... 155
  4. Contraprobă: atitudinile magice spontane la adult ... 166
  5. Concluzii: egocentrism logic şi egocentrism ontologic ... 171

Secţiunea a II-a
ANIMISMUL INFANTIL ... 173

Capitolul V. CONŞTIINŢA ATRIBUITĂ LUCRURILOR ... 175
  1. Primul stadiu: totul este conştient ... 178
  2. Al doilea stadiu: e conştient tot ce se mişcă ... 183
  3. Al treilea stadiu: sînt conştiente corpurile dotate cu o mişcare proprie ... 186
  4. Conştiinţa este rezervată animalelor ... 189
  5. Concluzii ... 191

Capitolul VI. CONCEPTUL DE "VIAŢĂ" ... 197
  1. Primul stadiu: viaţa e asimilată activităţii în general ... 199
  2. Al doilea stadiu: viaţa e asimilată mişcării ... 202
  3. Al treilea şi al patrulea stadiu: viaţa e asimilată mişcării proprii, apoi e rezervată animalelor şi plantelor ... 204
  4. Concluzie: noţiunea de "viaţă" la copil ... 206

Capitolul VII. ORIGINILE ANIMISMULUI INFANTIL. NECESITATE MORALĂ ŞI DETERMINISM FIZIC ... 209
  1. Animismul spontan la copil ... 209
  2. Soarele şi luna ne urmează ... 216
  3. Determinism fizic şi necesitate morală ... 224
  4. Concluzii: importanţa chestionarelor orale asupra animismului infantil şi natura "animismului difuz" ... 231
  5. Concluzii (urmare). Originile animismului infantil ... 236

Secţiunea a III-a
ARTIFICIALISMUL INFANTIL ŞI STADIILE ULTERIOARE ALE CAUZALITĂŢII ... 254

Capitolul VIII. ORIGINEA ASTRELOR ... 257
  1. Un caz primar din primul stadiu ... 259
  2. Primul stadiu: astrele sînt fabricate ... 264
  3. Al doilea şi al treilea stadiu: astrele au o origine - parţial, apoi integral - naturală ... 274
  4. Pătrarele de lună ... 281

Capitolul IX. METEOROLOGIA ŞI ORIGINEA APELOR ... 286
  1. Bolta cerului ... 288
  2. Cauza şi natura nopţii ... 292
  3. Originea norilor ... 299
  4. Tunetul şi fulgerele ... 308
  5. Formarea ploii ... 312
  6. Explicaţia zăpezii, a gheţii şi a frigului ... 322
  7. Rîurile, lacurile şi marea. Originea primă a apelor ... 328

Capitolul X. ORIGINEA ARBORILOR, A MUNŢILOR ŞI A PĂMlNTULUI ... 335
  1. Originea lemnului şi a plantelor ... 336
  2. Originea fierului, a sticlei, a stofei şi ahîrtiei ... 340
  3. Originea pietricelelor şi a pămîntului ... 341
  4. Originea munţilor ... 350

Capitolul XI. SEMNIFICAŢIA ŞI ORIGINILE ARTIFICIALISMULUI INFANTIL ... 353
  1. Semnificaţia artificialismului infantil ... 353
  2. Relaţiile artificialismului cu problema naşterii bebeluşilor ... 363
  3. Stadiile artificialismului spontan şi relaţiile lor cu dezvoltarea animismului ... 373
  4. Originile artificialismului ... 380
  5. Originile identificării şi cauzele declinului artificialismului şi animismului ... 388

APENDICE ... 392
INDICE DE NUME DE AUTORI ... 398 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu