miercuri, 5 septembrie 2012

PSIHOLOGIA EDUCATIEI. Orice sistem educativ se bazeaza pe premise psihologice


Autor :  Marcel Crahay                
Editura Trei 
Colectia Psihologie-Psihoterapie 
An aparitie : 2009   
Editia originala 2005
Traducerea din fb franceza Rodica Chiriacescu 
ISBN  978-973-707-248-1
Nr pagini : 528 
Format 145 x 205
Pretul la data postarii : Stoc epuizat la editura, 43,07 lei la elefant, 41,30 lei la librarie.net, 40 lei la carti de psihologie


Descrierea editurii:
        Orice sistem educativ se bazează pe premise psihologice
Prin prezentarea diferitelor orientări psihologice din perspectiva contribuţiei lor la ştiinţele educaţiei, cartea de faţă se adresează în egală măsură pedagogilor şi psihologilor. Astfel, teoriile umaniste şi psihanalitice au pus în evidenţă rolul vieţii afective la copil. Behaviorismul a contribuit la dezvoltarea învăţământului individualizat.Psihologia genetică a alimentat metodele active. Cognitivismul se află la originea învăţământului «strategic».

Marcel Crahay este profesor la Universităţile din Liege şi Geneva.

Cuprins:

Introducere /9
     Controverse pedagogice în privinţa problematicilor psihologice /9
      Riscurile psihologismului /14      
      Structura lucrării /19

Capitolul I Demonstraţiile psihologice ale precursorilor /25
        Empirism şi raţionalism. Helvetius împotriva Sfântului Augustin /25
        Copilul: înger sau demon? Cum a evoluat în decursul secolelor reprezentarea copilăriei? /39
        Émile, o revoluţie în reprezentarea copilului şi a educaţiei sale /44
               Primul paradox: socialul şi naturalul /47
              Al doilea paradox: autoritate şi autonomie /47
              Al treilea paradox: a educa raţiunea fără să o soliciţi /50
              Al patrulea paradox: a face totul nefăcând nimic /53

      De la senzualism la pedagogiile descoperirii prin observaţie /59
      Pragmatism, democraţie şi educaţie. Contribuţia lui Dewey /82
      Educaţia funcţională a lui Claparède şi pedagogia populară a lui Freinet /95
      Însuşirea modelelor culturale, o cale spre umanizarea omului /113
      Despre câteva dezbateri recurente în educaţie /124

Capitolul II Psihanaliză, psihologie umanistă şi educaţie /128
      De la tumultul afectelor la construcţia persoanei /128
      Freud şi educaţia: o relaţie ambiguă /136
      Primii pedagogi psihanalişti şi optimismul educativ al lui Adler /139
      Copiii de la Summerhill sunt prizonierii romantismului lui Neil? /143
      Rogers şi non-directivitatea /148
      Este suficient să-l eliberăm pe elev? /156
      Mizele afective ale relaţiei educative /162
      Există pedagogie psihanalitică? /170

Capitolul III Contribuţiile behaviorismului /179
      Condiţionare pavloviană şi interacţiuni sociale /179
      Thorndike, de la formarea conexiunilor la drill and practice /185
      Condiţionare operantă, învăţare fără eroare şi învăţământ programat /194
      Analiza funcţională şi managementul clasei /213
      Dispozitive de învăţare individualizată /222
      De la modelul lui Carroll la pedagogia însuşirii /232
      Să nu arunci copilul odată cu apa de baie /244

Capitolul IV Revoluţia constructivistă /248
      Epistemologia genetică, un kantianism evolutiv /248
      Cum se construiesc cunoştinţele /254
      De la acţiuni la operaţii /262
      Educaţia poate contribui la dezvoltarea psihologică a copiilor? /273
      Dezvoltarea cognitivă: un proces multiliniar şi contextualizat /281
      Interacţiuni sociale şi construcţia cunoştinţelor /286
      Pentru o abordare constructivistă a învăţării /295
      Constructivismul şi didactica ştiinţelor /306
      Matematica şi operaţiile logice /317
      Cum abordează copiii limba scrisă? /338
      De la Durkheim la Kohlberg: de la impunere la construcţia morală /345
      Dincolo de ortodoxie /352

Capitolul V Cognitivism şi învăţare /356
      Cum prelucrează informaţia subiectul uman /356
      Reprezentarea cunoştinţelor şi învăţarea /369
      De la poceduralizarea cunoştinţelor la utilizarea lor /377
      Cunoştinţele şi rezolvarea de probleme /382
      Motivaţia şcolară /402
            Perceperea controlabilităţii sarcinii sau teoria atribuirii cauzale /405
            Concepţia despre inteligenţă /409
            Concepţia despre scopurile urmărite de şcoală /411

      De la învăţarea cititului la învăţarea cu ajutorul textului /418
      De la achiziţionarea numărării la algoritmii de calcul /435
      Pentru o comunicare pedagogică strategică /448

Capitolul VI Educaţie, cultură şi societate /454
      Dezvoltarea psihologică şi însuşirea instrumentelor culturale /454
      Învăţare şi dezvoltare /466
      Interacţiune de îndrumare, anaclisis şi dezvoltare /470
      Psihologie culturală şi educaţie /474
      Individ-plus şi comunitate de indivizi care învaţă /486
            Distribuţia materială şi socială a cogniţiei /487
            Şcoala concepută ca o comunitate de învăţare /494

      Învăţare cooperativă şi tutorat /507
      Diferenţe individuale, diferenţe de socializare? /518

 Sfaturi bibliografice /523


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu