joi, 8 noiembrie 2012

EDUCAREA PERSOANELOR CU ÎNTÂRZIERI DE DEZVOLTARE. Tehnici de bază ale intervenției comportamentale

Autor : Ivar O. Lovaas                 
Editura Frontiera (click pentru a cumpara de la editura) 
An aparitie :2012      
Editia originala: 2003
Traducerea Alina Tigau 
ISBN 978-606-92464-3-6
Format  210  x 295
Nr pagini :528 

Pret : 150 lei


Descrierea editurii:
       Cunoscută și sub numele de „manualul ABA”, cartea este un titlu de referință din domeniul autismului și întârzierilor de dezvoltare. Sunt prezentate programele de început ale tratamentului comportamental și sunt descriși foarte detaliat pașii de lucru. De asemenea, cartea cuprinde și un capitol extensiv dedicat comunicării prin schimb de imagini (PECS).

        Ivar O. Lovaas, care a fost profesor de psihologie la Universitatea California din Los Angeles (UCLA), este considerat fondatorul tratamentului comportamental destinat tulburărilor din spectrul autist.

       Tratamentul Lovaas este extrem de eficient pentru majoritatea copiilor cu autism, dar în special pentru copiii care au un stil de învățare auditiv. Ceilalți elevi, care învață în mod preponderent vizual, pot beneficia de pe urma programului de comunicare dezvoltat de Nina Lovaas, Citirea și scrierea, precum și a Sistemului de comunicare prin schimb de imagini (PECS), dezvoltat de Andy Bondy și Lori Frost. Ambele programe sunt prezentate în secțiunea dedicată elevilor vizuali.

    Scopul principal al profesorului Lovaas a fost să pună la dispoziția părinților mijloacele care să-i ajute să implementeze un program intensiv de tratament comportamental la domiciliu (40 de ore pe săptămână). Cartea prezintă însă interes pentru oricine dorește să cunoască modul în care învață copiii cu autism, precum și mecanismele aflate în spatele problemelor comportamentale asociate în mod frecvent cu autismul (lipsa de motivație și atenție, autostimularea, accesele de furie).

Cartea a apărut cu sprijinul lui Damian Nedescu și al Centrului Horia Moțoi.


Cuprins:

Prefaţă la ediţia în limba română.  . . . . . . . 9
Nota redactorului. . . . . . . . . . . 10
Prefaţă  . . . . . . . . . . . . . 11
Autori. . . . . . . . . . . . . . 17
Introducere.  . . . . . . . . 19


Secţiunea 1
Concepte de bază


Capitolul 1: Diagnostice, întârzieri comportamentale, excese comportamentale şi comportamente
tipice . . . . .. . 31
Capitolul 2: Modelul continuităţii: Alternative la diagnostice. . . . . . 35
Capitolul 3: Evaluarea tratamentului comportamental. . . . 45
Capitolul 4: Pregătirea . . . . . . . . . . . 52
Capitolul 5: Accesele de furie excesivă şi comportamentele autoagresive. . . . . . . 59
Capitolul 6: Comportamentul autostimulator. .  . . . 63
Capitolul 7: Probleme de motivaţie . . . .  . . . 68
Capitolul 8: Probleme de atenţie. . . . . . . 76

Secţiunea 2
Începutul tratamentului


Capitolul 9: Obţinerea cooperării şi reducerea acceselor de furie. . . . . . . 81
Capitolul 10: Rezumatul etapelor de bază ale tratamentului. . . . .95
Capitolul 11: Introducere în programele de potrivire şi imitaţie. . . . . 108
Capitolul 12: Potrivirea şi sortarea. . . .  . . . . 111
Capitolul 13: Imitaţia nonverbală. . . . . . . 122
Capitolul 14: Introducere în programele de limbaj. . . 144
Capitolul 15: Limbajul receptiv timpuriu. . . . . 150

Secţiunea 3
Primele noţiuni


Capitolul 16: Învăţarea discriminativă. . . . . 163
Capitolul 17: Identificarea receptivă a obiectelor . . . 180
Capitolul 18: Identificarea receptivă a comportamentelor. . . . . . 188
Capitolul 19: Primele abilităţi de joacă. . . . . 194
Capitolul 20: Arte şi lucru manual. . . . . . . 211
Capitolul 21: Abilităţile de autoservire . .  229

Secţiunea 4
Limbajul expresiv


Capitolul 22: Imitaţia verbală. . . . . . . . . 255
Capitolul 24: Denumirea expresivă a obiectelor. . . . 284
Capitolul 24: Denumirea expresivă a comportamentelor. . . . . . . 289
Capitolul 25: Limbajul abstract timpuriu. Predarea noţiunilor de culoare, formă şi mărime. . 293
Capitolul 26: Primele elemente de gramatică: Vreau, Văd, Am.  . . . 308
Capitolul 27: Prepoziţiile. . .  . . . . . 317
Capitolul 28: Emoţiile. .  . . . . . 326

Secţiunea 5
Strategii specifice elevilor cu un stil de învăţare vizual


Capitolul 29: Citirea şi scrierea: o scurtă introducere. .  337
Capitolul 30: Strategii de comunicare pentru elevii cu un stil de învăţare vizual. . .. 359

Secţiunea 6
Consideraţii programatice


Capitolul 31: Menţinerea abilităţilor dobândite în timpul tratamentului. . . . 377
Capitolul 32: Implicarea părinţilor în tratament. . 381
Capitolul 33: Strângerea datelor.  . . . 388
Anexa 33.A: Exemple de fişe din dosar. . . . 395
Capitolul 34: Despre selectarea consultanţilor pentru programele desfăşurate la domiciliu. .  398
Capitolul 35: Probleme frecvente de predare. . . 404

Secţiunea 7
Chestiuni legislative şi organizatorice


Capitolul 36: Strategii pentru crearea organizaţiilor de părinţi dedicate intervenţiei timpurii . . 421
Capitolul 37: Cum să asiguraţi copiilor preşcolari cu autism sau cu tulburări pervazive de dezvoltare (PDD) o educaţie publică adecvată şi gratuită. . . . . . 434
Capitolul 38: Note de pe front: curentul actual în chestiunea ABA. . . . 449
Capitolul 39: Principiul piramidei: parteneriatul, o alternativă la litigiu . . . . .. . 455
Capitolul 40: Câteva clarificări privind proiectul UCLA Young Autism Project. . . . . 470

Anexa A: O zi obişnuită. . . . . . . . . 499
Anexa B: Cronologia programului .  . . . 501
Bibliografie . . . . . . . . . . . . 503
Index. . . . . .. . 510









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu