miercuri, 23 ianuarie 2013

MANUALUL PARINTILOR EFICACE. Programul dovedit pentru cresterea copiilor responsabili



Autor :  Thomas Gordon               
Editura Tritonic (click pentru a cumpara de la editura)
Colectia Diverse
An aparitie :2011

Traducerea Doina Stefanescu
ISBN  978-606-8320-61-8
Nr pagini :272
Format 140 x 205
Pret : 25,6 lei

Descrierea editurii:
   Prezent în peste 50 de ţări, având peste 4 milioane de cititori, acest ghid a fost primul program din lume care ajută părinţii să-şi dezvolte abilităţi de rezolvare a unui conflict cu câştig de ambele părţi. Această lucrare clasică este cea mai îndrăgită, lăudată şi verificată metodă din lume care se adresează părinţilor şi va funcţiona şi pentru dumneavoastră. Acest ghid vă va învăţa:
   - Cum să identificaţi cele 12 modalităţi în care se blochează comunicarea între voi şi copiii voştri
   - Cum să distingeţi între comportament acceptabil şi comportament inacceptabil raportându-vă la ele în relaţia cu copiii
   - Avantajele şi dezavantajele fiecărui tip de părinţi: autoritari/permisivi/rezonabili


Dr. Thomas Gordon, psiholog licentiat, a primit, în 1999, American Psychological
Foundation's Gold Medal Award for Enduring Contribution to Psychology, în
2000 — Lifetime Achievement Award din partea California State Psychological
Association. A fost consilier în cadrul White House Conference on Children si
pentru White House Fellows. Dr. Gordon este autorul a opt carti, printre care
Leader Effectiveness Training (L.E.T.) si Teacher Effectiveness Training (T.E.T.).
Este nominalizat al premiului Nobel pentru Pace.

Cuprins:

Prefaţă   

Capitolul 1. Părinţii sunt acuzaţi, dar nu antrenaţi ... 9

Capitolul 2. Părinţii sunt oameni, nu zei ... 17
       Conceptul de acceptare ... 18
       Părinţii pot fi şi vor fi inconsecvenţi ... 22
       Părinţii nu trebuie să adopte un "front comun" ... 23
       Acceptarea falsă ... 24
       Poţi accepta copilul, dar nu comportamentul lui? ... 26
       Definiţia noastră a părinţilor care se comportă conform realităţii ... 27
       Cine deţine problema? ... 28

Capitolul 3. Cum să asculţi astfel Tncât copiii să vorbească cu tine: Limbajul Acceptării ... 33
   PUTEREA LIMBAJULUI ACCEPTĂRII ... 34
       Acceptarea trebuie demonstrată ... 36
   COMUNICÂND NONVERBAL ACCEPTAREA ... 37
       Ne-intervenţia ca mod de a comunica acceptarea ... 38
       Ascultarea pasivă ca mod de acceptare ... 39
   COMUNICÂND VERBAL ACCEPTAREA ... 41
       Despre cele 12 bariere ale comunicării ... 45
       Cum să spargi gheaţa ... 47
   ASCULTAREA ACTIVĂ ... 49
       De ce ar trebui sa folosească părinţii Ascultarea Activă? ... 54
       Atitudini necesare pentru folosirea Ascultării Active ... 56
       Riscul Ascultării Active ... 57

Capitolul 4. Abilitatea ta de a asculta activ în acţiune ... 59
   CÂND "DEŢINE" COPILUL PROBLEMA? ... 59
   CUM FAC PĂRINŢII SĂ FUNCŢIONEZE ASCULTAREA ACTIVĂ ... 64
       Danny: Copilul căruia îi este teamă să se ducă la culcare ... 64
   CÂND DECIDE UN PĂRINTE SĂ FOLOSEASCĂ ASCULTAREA ACTIVÁ ... 70
   GREŞELI COMUNE IN FOLOSIREA ASCULTÂRII ACTIVE ... 75
       Manipulând copiii prin "ghidare" ... 75
       Deschizând uşa, apoi trântind-o înapoi ... 77
       Părintele "papagal" ... 78
       Ascultarea lipsită de empatie ... 79
       Ascultarea activă in momenteie nepotrivite ... 81

Capitolul 5. Cum să asculţi copiii prea mici ca să vorbească ... 84
       Cum sunt bebeluşii? ... 84
       A te acorda ia nevoile şi problemele bebeluşilor ... 85
       Folosind Ascultarea Activă pentru a ajuta bebeluşii ... 86
       Acordă copilului o şansă de a-şi satisface nevoile de unul singur ... 88

Capitolul 6. Cum să vorbeşti astfel încât să te asculte copilul ... 90
       Când părintele deţine problema ... 91
       Modalităţi ineficiente de a înfrunta copiii ... 93
       Trimiterea .mesajului cu soluţie" ... 94
       Trimiterea "mesajelor de descurajare" ... 97
       Metode eficiente de a confrunta copiii ... 98
       Mesaje centrate pe persoana celuilalt şi Mesaje centrate pe propria persoană ... 98
       Componentele esenţiale ale mesajelor centrate pe persoană ... 101
       Descrierea Comportamentului Inacceptabil ... 101
       Ceea ce simte părintele despre comportament ... 101
       Cum sunt afectaţi părinţii de comportamente ... 102
       De ce sunt mesajele centrate pe persoană mai eficiente ... 104

Capitolul 7. Utilizarea Mesajelor centrate pe persoană ... 107
       Mesajul centrat pe celălalt deghizat ... 107
       Nu accentuaţi partea negativă ... 108
       Instrumentul potrivit pentru treaba potrivită ... 109
       Muntele Vezuviu ... 110
       Ce pot face Mesajele eficiente centrate pe persoană ... 113
       Trimiterea de Mesaje centrate pe persoană nonverbale către copii foarte mici ... 116
   Probleme cu Mesajele centrate pe persoană ... 117
   ALTE APLICAŢII ALE MESAJELOR CENTRATE PE PERSOANĂ ... 119
       O alternativă pentru laudă ... 119
       Cum să evitaţi unele probleme ... 121
       Cum pot conduce Mesajele centrate pe persoană la rezolvarea problemei ... 122

Capitolul 8. Schimbând comportamentul inacceptabil prin schimbarea mediului ... 123
   ÎMBOGĂŢIND MEDIUL ... 123
   SĂRĂCIND MEDIUL ... 124
   SIMPLIFICÂND MEDIUL ... 124
   LIMITÂND SPAŢIUL DE VIAŢĂ AL COPILULUI ... 125
   ASIGURÂND MEDIUL ÎMPOTRIVA COPILULUI ... 125
   SUBSTITUIND O ACTIVITATE CU ALTA ... 126
   PREGĂTIND COPILUL PENTRU SCHIMBĂRI IN MEDIUL SĂU ... 126
   PLANIFICÂND ÎN AVANS CU COPIII MAI ÎN VÂRSTĂ ... 127

Capitolul 9. Conflictele inevitabile părinte-copil: One ar trebui să câştige? ... 130
   LUPTA PĂRINTE-COPIL: CINE CÂŞTIGĂ CINE PIERDE? ... 132
       Cele două abordări câştig-pierdere ... 134
       De ce Metoda I este ineficientă ... 136
       De ce Metoda II este ineficientă ... 138
       Probleme adiţionale cu Metoda I şi Metoda II ... 140

Capitolul 10. Puterea parentală:Necesară şi justificată? ... 142
   CE ESTE AUTORITATEA? ... 142
   LIMITĂRI SERIOASE ALE PUTERII PARENTALE ... 146
       Părinţii rămân inevitabil fără putere ... 146
       Anii de adolescenţă ... 147
       Antrenarea prin putere necesită condiţii stricte ... 148
   EFECTELE PUTERII PARENTALE ASUPRA COPILULUI ... 150
       Rezistenţă, sfidare, revoltă, negativism ... 151
       Resentiment, furie, ostilitate ... 151
       Agresiune, represalii, lovind înapoi ... 152
       A minţi, a ascunde sentimentele ... 153
       Dând vina pe alţii, bârfind, trişând ... 153
       A domina, tratându-i de sus pe ceilalţi, a necăji ... 154
       Trebuind să câştige, urând sâ piardă ... 154
       A forma alianţe, organizându-se împotriva părinţilor ... 155
       Supunere, obedienţă, complezenţă ... 156
       A cânta în strună, a căuta sâ intre în graţiile părinţilor ... 156
       Conformitate, lipsă de creativitate, frica de a încerca ceva nou, necesitând asigurări preliminare de succes ... 157
       Retragerea în sine, evadarea, închipuirea, regresiunea ... 157
   CÂTEVA PROBLEME MAI ADÂNCI ALE AUTORITĂŢII PARENTALE   .... 158
       Nu-şi doresc copiii de fapt autoritate şi limite? ... 158
       Nu este autoritatea în regulă dacă părinţii sunt consecvenţi? ... 160
       Dar nu este de responsabilitatea părinţilor sâ influenţeze copiii? ... 161
       De ce a persistat puterea in creşterea copiilor? ... 163

Capitolul 11. Metoda "nimeni nu pierde, toată lumea câştigă" de rezolvare a conflictelor ... 165
   DE CE ESTE METODA III ATÂT DE EFICIENTĂ ... 170
       Copilul Este Motivat să Aplice Soluţia ... 170
       Mai Multe Şanse de Găsire a unei Soluţii de Înaltă Calitate ... 171
       Metoda III Dezvoltă Aptitudinile de Gândire ale Copiilor ... 172
       Mai putină ostilitate - mai multă dragoste ... 172
       Are Nevoie de mai Puţină Constrângere ... 173
       Metoda III Elimină Nevoie de Putere ... 174
       Metoda III Atacă Problema Reală ... 175
       Tratarea Copiilor ca nişte Adulţi ... 179
       Metoda III ca "Terapie" pentru Copil ... 180

Capitolul 12. Temerile şi grijile părinţilor în privinţa Metodei "nicio pierdere" ... 182
   DOAR VECHEA CONFERINŢĂ DE FAMILIE SUB UN NOU NUME? ... 182
   METODA III VĂZUTĂ CA O SLĂBICIUNE A PĂRINTELUI ... 184
   GRUPURILE NU POT LUA DECIZII ... 187
   "METODAIII IA PREA MULT TIMP" ... 188
   "NU ESTE FOLOSIREA METODEI I JUSTIFICATĂ DEOARECE PĂRINŢII SUNT MAI ÎNŢELEPŢI?" ... 190
   "POATE METODA III FUNCŢIONA CU COPIII MICI?" ... 191
   "Nu există dată când Metoda I trebuie folosită?" ... 193
   "NU O SĂ PIERD RESPECTUL COPILULUI MEU?" ... 195

Capitolul 13. A pune metoda .nicio pierdere" la treabă ... 197
   CUM ÎNCEPI? ... 197
   CEI SASE PAŞI Al METODEI NICI O PIERDERE ... 197
       Stabilirea cadrului pentru Metoda III ... 198
       Pasul 1: Identificarea şi definirea conflictului ... 198
       Pasul 2: Generarea soluţiilor posibile ... 199
       Pasul 3: Evaluarea soluţiilor alternative ... 200
       Pasul 4: Deciderea asupra celei mai bune decizii ... 200
       Pasul 5: Implementarea deciziei ... 201
       Pasul 6: Evaluarea consecinţelor pe care Ie-a avut implementarea soluţiei ... 202
       Nevoia de Ascultare Activă şi Mesaje centrate pe Persoană ... 202
       Prima încercare sub forma nicio pierdere ... 203
   PROBLEME PE CARE LE VOR ÎNTÂLNI PĂRINŢII ... 204
       Neîncrederea şi împotrivirea iniţială ... 205
       întoarcerea la Metoda I când Metoda III se inpotmoleşte ... 206
       Ar trebui ca pedeapsa să fie o parte din decizia luată? ... 207
       Când acordurile se desfac ... 207
       Când copiii au fost obişnuiţi să câştige ... 209
   METODA NICI O PIERDERE PENTRU CONFLICTELE DINTRE COPII ... 210
   CÂND AMBII PĂRINŢI SUNT IMPLICAŢI ÎN CONFLICTUL PĂRINTE-COPIL ... 213
       Fiecare pe cont propriu ... 214
       Un părinte care foloseşte Metoda III, celălalt nu ... 215
   "PUTEM FOLOSI TOATE CELE TREI METODE? ... 216
   "EŞUEAZĂ VREODATĂ METODA NICI O PIERDERE?" ... 217

Capitolul 14. Cum să eviţi să fii concediat ca părinte ... 219
   O CHESTIUNE DE VALORI ... 220
   O CHESTIUNE DE DREPTURI CIVILE ... 224
   "NU POT SÂ-I ÎNVĂŢ PROPRIILE MELE VALORI?" ... 225
       Părintele drept model ... 225
       Părintele drept consultant ... 226
       "Să accept ceea ce nu pot să schimb" ... 228

Capitolul 15. Cum pot preveni părinţii conflictele schimbându-se ei înşişi ... 231
       Poţi deveni mai tolerant cu tine însuţi? ... 232
       Ai cui sunt copiii? ... 233
   VĂ PLAC ÎNTRADEVAR COPIII - SAU DOAR UN ANUME TIP DE COPIL? ... 234
   SUNT VALORILE Şl CREDINŢELE VOASTRE SINGURELE VALABILE? ... 235
   RELAŢIA TA PRINCIPALĂ ESTE CU SOŢUL SAU SOŢIA? ... 236
   ÎŞI POT SCHIMBA PĂRINŢII ATITUDINEA? ... 237

Capitolul 16. Ceilalţi părinţi ai copilului tău ... 240
   1. Ascultând sentimentele (Exerciţiu) ... 247
   2. Recunoaşterea mesajelor ineficiente (Exerciţiu) ... 251
   3. Trimiterea Mesajelor-EU (Exerciţiu) ... 254
   4. Utilizarea Autorităţii Parentale (Exerciţiu) ... 256
   5. Cele 12 bariere de comunicare: Un catalog al efectelor modului tipic in care părinţii le răspund copiilor ... 261

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu