16/02/2013

COMUNICAREA INTERPERSONALA: aspecte formative si valente psihologice


Autor :
Gabriel Albu                  
Editura Institutul European
Colectia Universitaria
An aparitie :2008

ISBN  978-973-611-512-7
Nr pagini :306
Format ?
Pret : 34,50 lei la Editura, 30,60 la Elefant
Disponibilitate BCU


 
Descriere:

        Comunicarea interpersonala se ocupa de o problema prioritara a mediului scolar: aceea a optimizarii/eficientizarii comunicarii in actul educational, a apropierii (psihologice) dintre profesor si elev. Ea abordeaza si (mai ales) aprofundeaza aspecte mai putin abordate si mai putin aprofundate in lucrarile din acest spatiu tematic: particularitatile comunicarii interpersonale in etapa prescolara, in etapa scolara, in cea liceala; cresterea capacitatii de persuasiune/convingere a profesorului/educatorului in actualul si rafinatul context persuasiv la care este expus elevul; complexa problematica a ascultarii (dar si a tacerii) si - in final - raportul dintre minciuna si autodezvaluire (intr-o societate care predispune la minciuna si inhiba autodezvaluirea). Cartea se remarca si prin interesante si realizabile recomandari sau propuneri practice, fiind un instrument util pentru a deslusi orizonturi psihologice mai profunde, aflate in spatele unei vii si consistente comunicari interpersonale (fie ea in mediul scolar sau extrascolar).
        Lucrarea s-a bazat pe cele mai recente si mai consistente studii de specialitate, o grija constanta fiind raportarea la relatiile dintre profesori si elevi, la cele dintre profesori si la cele dintre elevi. Pe tot parcursul cartii, autorul a cautat sa demonstreze faptul ca o (foarte) buna comunicare se realizeaza atunci cand exista un fond sufletesc echilibrat, sanatos (mental si afectiv) al colocutorilor, atunci cand atmosfera creata intre ei este una de respect si de incredere (reciproce); cand principiile care o intemeiaza si o vor intemeia mereu sunt principiul cooperarii si principiul politetei.

        Gabriel Albu este profesor universitar doctor la Departamentul Științele Educației al Facultății de Litere și Științe din cadrul Universității Petrol-Gaze din Ploiești. Este autor sau coautor al peste 20 de volume.
        Dintre lucrarile sale:
Introducere într-o pedagogie a libertatii : despre libertatea copilului si autoritatea adultului, Polirom 1998
Mecanisme psihopedagogice ale evaluarii scolare, Editura Universității din Ploiești 2001
In cautarea educatiei autentice, Polirom 2002
Concepte fundamentale ale psihologiei. Memoria. Gândirea. Imaginaţia, Ed. Economica 2003?
Repere pentru o conceptie umanista asupra educatiei : prejudecatile (practicii scolare) ca provocare, Paralela 45  2005
O psihologie a educatiei, Institutul european 2005
Comunicarea interpersonala: aspecte formative si valente psihologice, Institutul european 2008
Educatia, profesorul si vremurile : eseuri de pedagogie sociala, Paralela 45  2009
Relatiile interpersonale : aspecte institutionale, psihologice si formativ-educative, Institutul european 2013
Autoeducatia : cautari si clarificari, Institutul european 2016
O abordare umanista a educatieiParalela 45  2017
Universul valoric al profesorului. O incursiune, Institutul european 2019

Cuprins:

INTRODUCERE      11

Capitolul I. COMUNICAREA CU COPIII  15
1 începuturile comunicării  16
2 Comunicarea în grădiniţă 27
3 Comunicarea în şcoală  47
4 Comunicarea cu adolescenţii   59

Capitolul II. PERSUASIUNEA  81
1 Conceptul de persuasiune. Delimitări conceptuale  82
2 Premisele procesului de persuasiune 86
3 Mecanismele specifice persuasiunii. Tehnici de persuasiune (în şcoală) 108
4 Carisma în persuasiune  122
5 Modele ale persuasiunii 130

Capitolul III. ASCULTAREA ŞI TĂCEREA  147
1 Semnificaţia ascultării în comunicarea umană 147
2 Forme şi niveluri ale ascultării  152
3 Ascultarea dialogului interior / Ascultarea de sine 179
4 Caracteristicile unui bun ascultător  182
5 Falsa ascultare 183
6 Bariere în calea ascultării  185
7 Principiile ascultării eficiente. Metode de a ne îmbunătăţi şi dezvolta abilitatea de a asculta 191
8 Cum îi determinăm pe ceilalţi să ne asculte 195
9 Tăcerea 197

Capitolul IV. MINCIUNA ŞIAUTODEZVĂLUIREA  217
1 Minciuna în comunicarea cotidiană. Delimitări conceptuale 217
2 Minciuna la copii  228
3 Motivaţia minciunii 235
4 Tipuri de minciuni şi de mincinoşi 238
5 Minciuna de sine 251
6 Autodezvăluirea 255

ÎN LOC DE ÎNCHEIERE/271
ABSTRACT /289
RESUME/295
BIBLIOGRAFIE /297

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu