miercuri, 13 februarie 2013

PERSONALITATEA. Metode calitative de abordare: Observatia si interviul



Autor : Ion Dafinoiu                
Editura Polirom  
Colectia Collegium
An aparitie :2002

ISBN  973-683-885-4
Nr pagini :248
Format 160 x 235
Pret :36,75 la elefant, 19,96 e-book-ul ,   39,95 lei la Editura Polirom,

Download pdf pe slideshare


Descrierea editurii:
Cartea (suport pentru cursul de metode clinice) trateaza un subiect de maxim interes pentru psihologi, psihoterapeuti si psihiatri: personalitatea. Aceasta asigura formarea profesionala corespunzatoare psihologilor, pedagogilor si psihoterapeutilor, prin prezentarea in detaliu a doua dintre cele mai utilizate metode clinice de analiza si abordare a personalitatii: observatia si interviul. Informatia teoretica este sintetizata si dezvoltata de indicatii practice. Continutul este structurat in baza principiului complementaritatii dintre abordarea experimentala, psihometrica, si abordarea clinica, idiografica si calitativa.

Ion Dafinoiu este profesor doctor, decan al Facultatii de Psihologie si Stiinte ale Educatiei din cadrul Universitatii „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi si presedinte al Asociatiei Romane de Hipnoza Clinica, Relaxare si Terapie Ericksoniana. Este titularul cursurilor: Psihodiagnostic clinic, Psihoterapii scurte, Hipnoza clinica si terapie ericksoniana, predate la universitatea ieseana, si al cursului Research Methods in the Social Sciences, in cadrul masterului european Perspectives on Social Inclusion. Coordonator al colectiei „Psihologie clinica si psihoterapie” a Editurii Polirom. 

Cuprins:


CUVANT INAINT /11

Capitolul I
     EVALUAREA PERSONALITATII, SCHITA ISTORICA /15
1. Metode prestiintifice /17
2. Abordarea stiintifica /20

Capitolul II
     STUDIUL SI EVALUAREA PERSONALITATII. PROBLEME GENERALE /29
1.Ce este personalitatea ? /31
2.Abordare nomotetica sau idiografica ? /32
3.Comportamentul este determinat de trasaturile de personalitate sau de situatie? /33
4.Rolul ereditatii in determinarea personalitatii /38
5.Probleme etice generate de studiul si evaluarea personalitatii /41
     5.1.Conflicte valorice in cercetarea psihosociala /41
     5.2.Aspecte ale activitatii stiintifice care pot antrena probleme etice /42
     5.3.Tipuri de probleme etice in cercetarea psihologica si in activitatea de evaluare a personalitatii /44

Capitolul III
     ABORDAREA CLINICA IN PSIHOLOGIE /53
1.Caracteristici generale /55
2.Resurse si limite /57
3.Complementaritate si integrare /59

Capitolul IV
     OBSERVATIA  /63
1. Definite /65
2. Observatia sistematica directa /67
     2.1. Ce observam? /67
     2.2. Selectarea si definirea comportamentelor /68
     2.3. Grila de observatie            /70
     2.4. Procedee de inregistrare si esantionare /76
          2.4.1. Proceduri de inregistrare specifice observafiei directe  /76
          2.4.3. Proceduri de inregistrare specifice autoobservatiei /78
          2.4.4. Esanlionarea /79
3. Metodeleobservatiei                /81
     3.1. Observatia naturala           /81
          3.1.1. Consideratii generale / 81
          3.1.2. Tehnicile observatiei naturale  /82
          3.1.3. Limitele observatiei naturale  /84
          3.1.4. Observatia participanta /84
     3.2. Observatia controlata (sistematica)            /86
          3.2.1. Consideratii generale / 86
          3.2.2. Observatia  controlata in evaluarea clinica a personalitatii        /87
     3.3. Autoobservatia /90
4. Scurte consideratii psihomeirice /93
5. Procese psihologice si psihosociale implicate in activitatea observativa /94
     5.1. Distorsiunile observatiei provocate de observator /94
     5.2. Observatia - ca situatie sociala interactiva /96

Capitolul V
     INTERVIUL PSIHOLOGIC – CADRU GENERAL /99
1. Definite, caracteristici generale / 101
2. Mecanisme si procese psihologice implicate in interviul clinic / 106
     2.1. Empatia si identificarca /106
     2.2. Proiectia  / 108
     2.3. Transferul /108
     2.4. Contratransferul  / 109
3. Comunicarea nonverbala /110
4. Sincronizarea - stabilirea raportului psihologic / 115
5. Metamodelul pentru limbaj - arta de a pune intrebari / 118
     5.1. Omisiunile / 119
     5.2. Generalizarile / 121
     5.3. Distorsiunile /124
     5.4. Concluzii /128
6. Continutul si structura interviului /128
     6.1. Continutul intrebarilor /128
     6.2. Ordinea intrebarilor /130
     6.3. Formularea intrebarilor    /131
     6.4.  Intrebari care asigura neutralitatea intervievatorului /136
7. Controlul situatiei de interviu / 141
8. Inregistrarea datelor /142
9. Reflectii etice /143
10.  Analiza si interpretarea datelor produse cu ajutorul interviului  /145
     10.1. Analiza de continut - definite, caracteristici, tipuri /145
     10.2. Metode de analiza /147
          10.2.1. Analiza tematica /147
          10.2.2. Analiza interlocutorie /147
          10.2.3. Analiza lexicala /148
          10.2.4. Analiza propozitionala a discursului /149
          10.2.5. Analiza structurala /150
     10.3. Etapele unei analize de continut /155
11.Tipuri de interviu /160

Capitolul VI
     INTERVIUL CLINIC  /165
1.Introducere /187
     1.1. Definitie. Caracteristici generale /167
     1.2. Tipuri de interviu /168
     1.3. Atitudinca clinica /169
2. Interviul clinic psihiatric /170
     2.1. Structura si obiectivele interviului psihiatric /170
     2.2. DSM-IV - ghid pentru interviul clinic psihiatric  /171
     2.3. Limitele diagnosticului psihiatric /176
     2.4. Utilizarea computerului in realizarea interviului clinic psihiatric /179
3. Interviul clinic de evaluare  /180
     3.1. Obiective /180
     3.2. Aspecte specifice si dificultati /180
     3.3. Niveluri de evaluare in cadrul interviului clinic / 181
     3.4. Descriere sau interpretare? /185
4. Modelul psihanalitic al interviului clinic /186
     4.1. Obiectivul general al curei psihanalitice /186
     4.2. Structura curei psihanalitice /186
     4.3. Relatia analist – pacient /187
     4.4. Caracteristicile limbajului psihanalidc /189
5. Interviul clinic non directiv (C. Rogers) /190
     5.1. Caracteristicile relatiei de ajutor (terapiei centrate pe client) /191
     5.2. Cadrul teoretic al terapiei centrate pe client  /191
     5.3. Atitudinile specifice terapiei centrate pe client /192
     5.4. Reformularea – interventie verbala non-directiva /193
          5.4.1. Reformularea - reflectare /194
          5.4.2. Reformularea ca inversare a raportului figura-fond /194
          5.4.3. Reformularea-clarificare  /195
     5.5. Abilitati necesare conducerii unui interviu non-directiv /196
6. Interviul clinic in terapiile cognitiv-comportamcntalc (TCC) /198
     6.1. Caractcristici gcnerale ale relaiiei terapeutice in TCC /198
     6.2. Interviul de evaluare cognitiv-comportamentala /200
     6.3. Tehnici specifice interviului de evaluare cognitiv-comportamentala /206
     6.4. Modele de analiza functionala in TCC /208
     6.5.Caracteristicile interviului clinic destinat analizei functionale in TCC /211
7.Interviul centrat pe obiective si solutii – in cosiliere si psihoterapie /212
     7.1.Principalele caracteristici ale terapiilor scurte /212
     7.2.Principiile fundamentale ale terapiilor scurte /212
     7.3.Caracteristicile unui scop bine definit /221
     7.4.Interviul terapeutic centrat pe solutie /227
     7.5.Interventii asupra schemelor comportamentelor – simptom /238
     7.5.Mentinerea si amplificarea schimbarii terapeutice /238

Bibliografie /241

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu