marți, 12 februarie 2013

TULBURARILE SEVERE DE ATASAMENT ÎN COPILARIE. Ghid de terapie practica



Autor : Niels P. Rygaard              
Editura Polirom
Colectia Psihologie clinica si psihoterapie
An aparitie :2011

Traducerea Florina Angheluta
ISBN  978-973-46-1870-5
Nr pagini :288
Format 130 x 200
Pret : 32,95  lei la Editura, 28,01 lei la elefant, 21,40 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:
Tulburarile severe de atasament aparute la virste mici pot afecta grav evolutia psihologica a copilului si, implicit, relatiile acestuia cu cei din jur. Cu o experienta de peste 25 de ani in tratarea copiilor si adolescentilor cu astfel de probleme, Niels P. Rygaard prezinta tulburarile care pot aparea in fiecare etapa de dezvoltare si metodele de tratament specifice. Prin imbinarea sectiunilor teoretice, continind descrierea tulburarilor de atasament si a cauzelor acestora, cu cele practice, axate pe terapie si organizarea mediului terapeutic, volumul constituie o sursa de informatii fundamentale atit pentru psihologi, psihoterapeuti, pedopsihiatri si asistenti sociali, cit si pentru parinti si educatori. 

Niels P. Rygaard (n. 1952), psiholog specializat in terapia tulburarilor de atasament, are o experienta de peste 25 de ani in terapia copiilor si adolescentilor cu tulburari de personalitate in cadrul familiilor natu­rale si adoptive, al gradinitelor, orfelinatelor si penitenciarelor pentru minori si tineri. A mai publicat Early Frustration – the Organization of the Self in Deprived Children (1991).

Recenzie psyvolution.ro


Desi societatea nu a reusit sa gaseasca pana in prezent mijloacele de prevenire si tratament a tulburarilor de atasament este foarte important ca noi toti sa intelegem in profunzime natura acestei probleme dar mai ales persoanele care lucreaza cu copii si tineri care sufera de TA.
Tulburarile de atasament nu sunt specifice unui anumit tip de populatie. Suntem toti fiinte mai mult sau mai putin atasate care tind sa acceada "la a fi impreuna separat" prinsi intre singuratatea din noi si cautarea continua a celuilalt (Hilflosigkeit a lui S.Freud).
Teoria atasamentului a fost dezvoltata incepand cu anul 1950 de catre John Bowlby care sugera ca atasamentul primar (0-3 ani) este un program comportamental innascut, prezent la primate si in special la oameni.
Ideea principala a lui Bowlby era ca sistemul de comportament in ceea ce priveste atasamentul a evoluat, pentru a creste gradul de protectie si sansele de supravietuire ale copilului. Aceasta protectie se bazeaza in principal pe proximitatea fizica si pe contactul dintre mama si copil in primii ani de viata.
Factorii cheie in dezvoltarea atasamentului sunt:
1. Sensibilitatea adultului (figura de atasament), care il face capabil sa raspunda adecvat la semnalele transmise de copil si sa interactioneze cu el pentru modularea starii de excitatie a acestuia;
2. Abilitatea adultului de a initia diverse interactiuni, stimuland adecvat copilul.
Caracteristica principala a copiilor care prezinta TA este aceea ca au o capacitate scazuta de a reactiona adecvat pe plan emotional si social. Ei prezinta un comportament violent, care intimideaza avand o capacitate scazuta de invatare din experientele sociale (pedepse, restrictii). Se poate observa de asemenea o permanenta lipsa de rusine, vinovatie sau remuscare, dand vina numai pe altii atunci cand sunt confruntati si un comportament de tipul "fuga/lupta/blocare"
Copilul cu TA va fi fermecator si plin de incredere fata de persoane noi intrucat el este incapabil sa faca distinctia, din punct de vedere emotional, intre persoanele cunoscute si cele necunoscute, de care de regula "se agata". Prezinta un comportament de atasament imatur nefiind apt sa dezvolte relatii reciproce de dragoste si ajutor.
Avand compromise competentele sociale, alte aspecte ale vietii - cum ar fi jocul, invatarea, munca, relatiile cu un partener, apartenenta la o familie sau un grup - vor avea de suferit.
La copiii cu TA, experientele negative si traumele multiple in copilarie pot cauza si alte probleme asociate:
• Sindromul posttraumatic
• Deficitul de atentie/Tulburarea hiperchinetica (ADHD)
• Sindromul postinstitutional
In general, exista doua circumstante care influenteaza viata si contactul la varste mici in cazul unui copil care, mai tarziu, va suferi de TA:
• O disfunctie a sistemului nervos dupa nastere, care nu permite copilului sa perceapa in totalitate semnalele senzoriale
• Lipsa unei ingrijiri continue si empatice la varste mici, a hranirii si stimularii de catre unul sau doi adulti pana la varsta de doi ani
Intre 3 si 6 ani este mult mai usor de determinat daca un copil a reusit sa se ataseze sau nu de o figura parentala. Daca nu, devine din ce in ce mai clar faptul ca nu se va maturiza la fel de repede ca si ceilalti copii. Ceilalti copii observa aceasta diferenta si se feresc sa stea cu copiii cu TA. Copiii cu TA incearca sa faca fata cerintelor sociale, imitand comportamente si fraze pe care nu le inteleg, deseori facand crize de nervi. Ei sunt obsedati de controlul situatiei dorind sa impuna propriile reguli in cadrul jocului, se simt persecutati de ceilalti, cand de fapt situatia este exact invers si nu se vad ca fiind membri ai grupului („ei/eu" in loc de „noi").
In ceea ce priveste comportamentul in timpul invatarii sau efectuarii de exercitii, putem observa urmatoarele situatii caracteristice:
- copilul nu invata din experienta
- poate invata mecanic, dar nu recunoaste cunostintele in modele noi
- poate observa diferentele dar nu recunoaste trasaturile sau proprietatile comune
- gandeste in termeni absoluti si concreti
- isi poate concentra atentia doar o perioada scurta de timp
- evita repetitia si rutina, este agitat si prefera tot ce e nou
- nu-si poate evalua critic munca
Pornind de la premisa ca pacientul are putine sau nu are granite personale care sa il separe de mediul in care traieste, terapia ambientala este considerata una dintre cele mai eficiente metode de redare a organizarii de care clientul are nevoie.
In psihoterapie accentul cade pe dezvoltarea personala si emotionala, in timp ce in terapia ambientala, accentul cade pe compensarea deficitului emotional si a consecintelor acestuia.
In mod ideal, in terapia ambientala, orice stimul care ajunge la copil a fost filtrat, concentrate si schimbat de terapeut in ceva ce copilul poate intelege si suporta, la fel cum mama va gasi un mediu protejat pentru relatia sa cu copilul.

Un articol de Daniela Apetrei
                
Bibliografie:
- N. P. Rygaard (2011), Tulburarile severe de atasament in copilarie. Ghid de terapie practica, Editura Polirom, Iasi
- http://www.attachmentexperts.com/whatisattachment.html
- http://helpguide.org/mental/parenting_bonding_reactive_attachment_disorder.htm


Cuprins:



Prefata (Rerny Puyuelo) /13
Cuvant inainte (Luc Fouarge) /19
Bun venit! /21

Introducere /23
       Ce sunt tulburarile de atasament? /24
              Comportamentul antisocial de-a lungul intregii copilarii (inclusiv varsta prescolara) /25      
              Comportamentul de atasament necritic /26
       Atasamentul la varsta mica: o provocare mondiala /27
       Ce se intampla cand acesti copii cresc? /33
       Nu este numai problema voastra, este si a noastra /34
       Conceptiile noastre inconstiente despre copii si copilarie /35
       Conceptia mea /38
       Realitatea: un handicap ca oricare altul /39
       Despre terminologie /40
       Ce va poate oferi aceasta carte? /42

Partea I
Aparitia tulburarilor de atasament: de la conceptie pana la varsta adulta

Capitolul  1. Cauze si simptome /47
       Doua cauze generale ale comportamentului social dezorganizat /48
              Ce se intampla daca fazele incipiente ale dezvoltarii nu s-au desfasurat cum trebuie? /50
       Contactul normal la o varsta mica, autoorganizarea si contanta /52
       Functia contactului in dezvoltarea copilului /52
       Autoorganizarea /53
       Dezvoltarea constanntei /54

Capitolul  2. Etapele autoorganizarii /57
       Etapa I: Autoorganizarea fizica /58
       Etapa a-II-a: Organizarea senzoriala /59
       Etapa a-III-a: Organizarea senzorio-motorie/organizarea miscarii /61
       Etapa a-IV-a: Organizarea personalitatii /62
       Etapa a-V-a: Organizarea sociala /63
       Dezvoltarea etapelor si diagnosticarea /64

Capitolul  3. Intreruperea contactului inaintea varstei de doi ani. Simptome de instabilitate fizica /69
       Intreruperea contactului si nereusita de a atinge stabilitatea /70
       Intreruperea contactului si copii cu TA /72
       Contactul anormal dintre mama si copil – rezultatele studiilor /73
       Fondul genetic /74
       Perioada sarcinii /76
       Nasterea /77

Capitolul  4. Intreruperea contactului si dezvoltarea sistemului nervos central /81
       Dezvoltarea sistemului nervos central (SNC) /82
       O ipoteza legata de disfunctiile neurologice /85
       Creierul reptilian: reglarea nivelului principal al activitatii /85
       Creierul emotional si social (sistemul limbic): legatura dintre senzatii si raspunsul emotional /86
       Cortexul: controlul si atentia /88
       Lista cu simptome ale deprivarii la bebelusi /89
              Comportament de atasament insuficient si lipsa raspunsului /89
              Depresia – hipotonie musculara /90
              Ritmuri corporale primare instabile /90
              Functia imunitara scazuta sau solicitata permanent /91

Capitolul  5. Dezvoltarea senzorio-motorie anormala la copilul mic /93
       Senzatia, atentia, emotia, formarea gestalt-ului: bazele abilitatii de a invata /94
       Miscarea si dezvoltarea motorie /96
       Etapele dezvoltarii motorii /98
              Etapa miscarilor reflexe (0-4 luni, codificarea informatiilor senzoriale) /98
              Etapa procesarii informatiei (5-12 luni, inhibarea reflexelor,intentia) /99
              Etapa miscarilor rudimentare (12-24 luni, precontrol, automatizarea obiceiurilor) /99
              Etapa miscarilor fundamentale (12-24 luni, dobandirea echilibrului dinamic) /100
              Etapa miscarilor fundamentale (2-7 ani, activitati simple)/101
              Etapa de tranzitie (7-10 ani)
              Etapa de specializare (11-13 ani) /102
       Concluzii referitoare la dezvoltarea motorie /103
              Lista cu simptome TA la copilul de varsta prescolara /104

Capitolul  6. Dezvoltarea personalitatii: relatia cu obiectul (mama) e cheia catre lume. Descoperirea permanentei obiectului /108
       Primele etape in descoperirea permanentei obiectului /108
       Etapele I si a II-a: atasamentul de baza si gestionarea primara a anxietatii /109
              Constanta evocativa (0-6)luni. Atasamentul de baza /109
              Constanta limitelor (6-12 luni). Gestionarea anxietatii /110
       Atasamentul de baza necorespunzator /111
       Atasamentul paradoxal si gestionarea necorespunzatoare a anxietatii /112
       Etapele a III-a si a IV-a: interiorizarea de baza a parintelui si constanta sociala de baza /115
              Lista simptomelor unei personalitati cu TA din perioada prescolara pana la adolescenta      (Probleme normale ale copilariei ce persista la copilul cu TA) /118
       Mediul social al copiilor cu TA /120
       Concluzii referitoare la mediu: lista generala a riscurilor tulburarilor de atasament /122
              Itemi familiali /122
              Itemi ai disfunctiei organice /123
              Itemi emotionali /124
              Componentele si profilul la testari /125

Partea a II-a
Terapia

Capitolul  7.Cum puteti aplica terapia ambientala? /129
       Principii generale ale terapiei ambientale /130
       Diferente intre psihoterapie si terapia ambientala /130
       Constanta externa inlocuieste lipsa de constanta interna /133
              Reducerea numarului de evenimente care intrerup contactul /134
              „Indepartati foile de ceapa”; daca nu reusiti sa stabiliti contactul, treceti cu un nivel mai jos /134
              Prelungiti treptat si extindeti contactul tot timpul /135
              Amanati toate pragurile normale de dezvoltare /135
              Gasiti sprijin pentru dumneavoastra – pastrati-va punctele proprii de referinta /135
              Alegeti itemi clari cu care sa lucrati /136

Capitolul  8. Terapia ambientala in timpul sarcinii, dupa nastere si pana la varsta de 3 ani /137
       Terapia inainte de conceptie /138
       Masuri eugenice (genetice) /138
              Scopuri /138
              Metode /138
              Obstacole /138
       Terapia in timpul sarcinii si dupa nastere /139
              Scopuri /139
              Metode /139
              Obstacole /140
       Tratamentul dupa nastere si pana la varsta de 3 ani: terapia prin regresie /142
              Scopuri /142
              Metode /143
              Obstacole /148

Capitolul  9. Probleme tranzitorii legate de relatiile afective si TA la copii adoptati /151
       Prima intalnire cu un copil adoptat /152
       Probleme legate de tranzitia la parintii noi /152
              Diferite modele de reactie in diferite stadii de dezvoltare /153
              Apararea psihologica si mecanismele de supravietuire in diferite stadii de dezvoltare /154
              Simptomele de stres fizic in perioada de tranzitie /158
              Regresia este necesara /158
              Criza parintilor adoptivi /159
       Copii cu TA permanenta /160

Capitolul  10. Terapia ambientala pentru prescolari /163
              Observatiile unui profesionist /164
              Comportamentul in grupurile de copii /164
              Comportamentul in timpul invatarii sau la exercitii /165
       Obiective /165
       Metode: lucrul la un nivel relevant de dezvoltare /166
              Cand va planificati comportamentul fata de copil, impartiti varsta lui biologica la 2, 3 sau 4 /166
              Ivatati-i cum sa faca bine „cate un lucru pe rand” ; fiti o oglinda pentru ei /166
              Seriile de comportamente. Crearea unei serii de secvente care sa formeze impreuna un tot unitar (o succesiune de comportamente) /167
              Constientizarea relatiei si a exercitiului /169
              Fiti constient de „relatia mentala” si „relatia functionala” /170
              Fiti prezent – nu lucrati decat la timpul prezent sau viitorul apropiat /172
              Demonstrati o delimitare clara a autoritatii si a granitelor /173             

Capitolul  11. Terapia ambientala pentru copiii de varsta scolara (7-12 ani) /175
       Obiective /176
       Metode /177
       Intelegerea relatiei dintre profesor si elev /177
              Cum si in ce conditii invatam cum sa invatam? /178
              Cum sa gasim subiectul intr-o propozitie /182
       Profesorul ca organizator al relatiei /183
              Nu-i mai dati motociclete, construiti un leagan ! /183
       Profesorul ca obiect clar pentru copil /185
       Asumarea intregii responsabilitati /185
       Etapa I a invatarii: stabilirea obiectului si a contextului /186
       Utilizarea impactului multisenzorial pentru conceptualizare /187
       O metoda pentru dezvoltarea constiintei sociale la copil /189
              Faza I:cartografierea modelelor de comportament anormale /189
              Faza a II-a:atragerea atentiei catre diferite modele /189
              Faza a III-a:recunoasterea modeleor de comportament /190
              Faza a IV-a:folosirea variatiei de comportament /192
              Faza a V-a:”laboratorul pentru comportament alternativ” /193
              Faza a VI-a: transferarea lucrului din laborator in clasa /194
              Faza a VII-a:cum sa ii inveti pe ceilalti ce se face la ore /195
       Probleme de etica /195
       Cum incepem ? /196
       Criterii importante de succes /196
       Organizarea necesara /197
       Rezultate /198

Capitolul  12. Viata cotidiana in familia biologica, adoptiva sau intr-o institutie /199
       Obiective /200
       Metode /201
       Indepartati dificultatile /202
              Dificultatea nr.1: necesitatea de a decide, a alege, a argumenta, a fi de acord si a va simti motivat /202
              Dificultatea nr.2: schimbari ale mediului /203
              Dificultatea nr.3: relatii si interactiuni sociale complexe /205
              Dificultatea nr.4: a invinui sau mustra atunci cand se intampla ceva /205
              Dificultatea nr.5: parintii care apasa pedala de acceleratie /206
       Sase etape pentru a dobandi abilitati noi /207
              Prima etapa: imitarea comportamentului aici si acum /208
              Etapa a doua: vocea dumneavoastra ca organizator al comportamentului /208
              Etapa a treia: vocea copilului ca organizator /208
              Etapa a patra: lucrul in paralel /209
              Etapa a cincea: ramaneti ascuns /209
              Etapa a sasea: pot sa fac totul de unul singur! /209
       Copiii cu TA si ceilalti din familie /209

Capitolul  13. Terapia ambientala pentru adolescenti  (13-17 ani) /213
       Copilul pleaca de acasa cu un bagaj redus de cunostinte /214
              Scopuri /215
              Metode /215
              Un caz moderat de probleme la pubertate /217
              Un caz grav de probleme la pubertate /218
       Consideratii asupra terapiei cu adolescentii cu TA si cu parintii /219
             
Capitolul  14. Tulburarile de atasament, problemele de comportament sexual si abuzul sexual /225
       Cum sa faceti fata problemelor comportamentale generate de intarzierea dezvoltarii psihosexuale /226
       Teorii evolutioniste si biologice ale supravietuirii: preferintele sexuale vazute ca „imprimari afective” /228
       Teorii neurologice /230
       Teoria relatiilor cu obiectul: mecanisme de aparare imature la abuzator si la abuzat /231
              Trei grade de obstructionare a dezvoltarii personalitatii /231
       Teorii ale psihologiei sociale: frecventa abuzului ca rezultat al accesibilitatii /235
       Definitii ale abuzului sexual /235
       Probleme legate de metoda atunci cand studiem prevalenta /237
       Observatii clinice asupra schimbarilor comportamentale si starilor fizice modificate la copii abuzati /238
       Efectele la maturitate ale abuzului sexual in copilarie /239
       Preventia: sprijinul acordat copilului cu TA abuzat pentru a nu deveni abuzator /239
              Prevenirea posibilitatilor de abuz /240
              Cum sa ajutam echipa sa faca fata problemelor legate de abuz /241
              Elementul de atasament: in ochii copilului fiti mai puternic decat abuzatorul /242
              Stabilirea unor limite comportamentale: ce poti face si unde? /242
              Terapia integrarii senzoriale si atingerea controlata /242
              Bio-feedback-ul: o posibilitate /243
              Cum sa ajutam copilul sa recunoasca abuzul /243
       Concluzii /244

Partea a III-a
Indicatii referitoare la organizarea mediului terapeutic.
Cadrul afectiv, fizic si social

Capitolul  15. Dezvoltarea personala a celor care au grija de un copil cu TA /247
       Faze de dezvoltare a celor care lucreaza in domeniul TA si obiectivele procesului de supervizare /248
              Stadiul de „bagheta magica” /248
              Starea de deprimare cauzata de realitate /250
              Dobandirea autoritatii si reorganizarea interna /152

Capitolul  16. Etapele dezvoltarii echipei profesioniste de lucru si ale orientarii ei /255
       Includerea: crearea unei baze si a unei identitati comune sigure /257
       Controlul: realizarea faptului ca suntem diferiti unii fata de altii /259
       Deschidere /afectiune: schimburi reciproce /261

Capitolul  17. Metode de lucru in echipa /263
       Cateva instrumente pentru dezvoltarea echipei /264
              Cartografierea „cunostintelor despre atasament” din echipa /264
              „Ascultarea atenta” /266
              Interviul „supervizarii reciproce” /267
              Invatarea actiunii – un instrument pentru analiza si gasirea de solutii alternative /268
       Concluzii referitoare la organizarea mediului terapeutic /269

Post-scriptum si multumiri /271
Glosar /273
Bibliografie /277



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu