vineri, 29 martie 2013

COMUNICAREA EFICIENTA



Autor : Ion-Ovidiu Panisoara                 
Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Stiintele educatiei
An aparitie :2006
Editia a  III-a revizuita si adaugita
ISBN  973-46-0313-2
Nr pagini :432
Format 160x235
Pret : 31,96 lei la elefant (13,77 e-Book), 26 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU



Descrierea editurii:
„Prin comunicare, omul modern se analizeaza pe sine, ii analizeaza pe cei cu care se afla in interactiune si – in ultima instanta – poate gasi un mod propriu de investigare a lumii care il inconjoara. Comunicarea eficienta – aflata la a treia editie – vine in sprijinul unui spectru larg de utilizatori: studenti, cadre didactice, manageri, formatori, traineri din organizatii etc. Insa, dincolo de aceasta sfera a profesionistilor din aria comunicarii, cartea de fata urmareste integrarea fiecarui cititor intr-un demers de profesionalizare a comunicarii, proces cerut de catre societatea contemporana.” (Ion-Ovidiu Panisoara)

Ion-Ovidiu Panisoara este profesor doctor, director al Departamentului de Formare a Profesorilor si conducator de doctorat in Stiintele Educatiei, Universitatea din Bucuresti. A scris 10 volume, dintre care Comunicarea eficienta, aparut la Editura Polirom in trei editii, a fost distins cu premiul Academiei Romane. 
Cuprins:


Prefaţă la ediţia a IlI-a  11

Capitolul 1
Definiţii, modele şi teorii ale comunicării 13
1.1. Preliminarii  14
1.2. De la definiţii la modele ale comunicării  15
1.3. Teorii ale comunicării 24
1.4. Principii şi funcţii ale comunicării. Competenţa de comunicare  40
Rezumat  43
Exerciţii şi teme de reflecţie 43
Scenariu: Probleme de comunicare 44
întrebări  45

Capitolul 2
Elemente componente ale comunicării  47
2.1. Emiţătorul şi receptorul - o perspectivă interacţională  48
2.2. Mesajul - element-cheie al comunicării  54
2.3. Feedback, canal şi context în comunicare 58
Rezumat   70
Exerciţii şi teme de reflecţie   71
Scenariu : Managerul străin  72
întrebări   72

Capitolul 3
Formele comunicării 73
3.1. Tipologie  74
3.2. Comunicarea verticală şi orizontală - perspectivă organizaţională 74
3.3. Comunicarea intrapersonală   76
3.4. Comunicarea verbală şi nonverbală   79
      3.4.1. Comunicarea verbală  79
      3.4.2. Paralimbajul   88
      3.4.3. Comunicarea nonverbală   89
3.5. Metacomunicarea   101
Rezumat   102
Exerciţii şi teme de reflecţie   103
Scenariu: Conferinţa  104 întrebări   105
Scenariu : Gatekeeper-ul   105
întrebări   105
Scenariu: Sala de clasă   105
întrebări   106

Capitolul 4
Bariere în comunicare şi aspecte privind eficienţa comunicării  107
Rezumat   118
Exerciţii şi teme de reflecţie  118
Scenariu: Directorul general şi angajaţii  119
întrebări  120

Capitolul 5
Prezentarea şi ascultarea eficiente  121
5.1. Prezentarea eficientă 122
      5.1.1. Prezentarea informativă  131
      5.1.2. Prezentarea persuasivă  132
      5.1.3. Proiectarea unei prezentări şi teoria haosului 135
5.2. Ascultarea eficientă  138
      5.2.1. Ameliorarea ascultării şi metoda socratică 146
Rezumat  149
Exerciţii şi teme de reflecţie   150
Scenariu: Prezentarea ineficientă   150
întrebări   151

Capitolul 6
Conflictul - dimensiune esenţială a comunicării  153
6.1. Conflictul. Perspective de analiză  154
6.2. Conflictul. Caracterizare generală 156
6.3. Tipologia conflictului   159
6.4. Argumente pentru un model al procesului conflictului  165
Rezumat  175
Exerciţii şi teme de reflecţie 175
Scenariu : Departamentul de vânzări 176
întrebări  176

Capitolul 7
Provocarea şi rezolvarea conflictelor  177
7.1. Strategii de provocare/stimulare a conflictului 179
7.2. Strategii de prevenire a conflictului  181
7.3. Strategii de reducere a conflictului  183
7.4. Strategii de rezolvare a conflictului  186
Rezumat  189
Exerciţii şi teme de reflecţie 189
Scenariu: Moderatorul   191
întrebări   191

Capitolul 8
Tactici folosite în conflict. Negocierea şi medierea 193
8.1. Tactici folosite în conflict  194
8.2. Negocierea 201
8.3. Medierea  205
Rezumat   210
Exerciţii şi teme de reflecţie  210
Scenariu: Negociere eşuată: Şmecherii şi tocilarii  211
întrebări  211
Scenariu: Mediere eşuată: încălcarea teritoriului 211
întrebări   212

Capitolul 9
Comunicarea în cadrul grupului  213
9.1. Ce este grupul? Apariţia şi dizolvarea grupului 214
9.2. Caracteristicile grupului  221
Rezumat   223
Exerciţii şi teme de reflecţie 223
Scenariu : Eterogen sau omogen ?  224
întrebări   225

Capitolul 10
Procese de grup. Analize educaţionale  227
10.1. Coeziune şi devianţă în cadrul grupului.
Repere metodologice 230
10.2. Presiunea spre uniformitate în grup - noi valenţe în câmpul comunicării 234
10.3. Normele de grup şi conformarea membrilor 240
10.4. Cooperare şi competiţie în grup 247
Rezumat   252
Exerciţii şi teme de reflecţie   253
Scenariu : Testează regula  254
Sugestii   254
Scenariu: Cooperare şi competiţie  255
întrebări   255

Capitolul 11
Conducerea (leadership-ul) şi rolurile în cadrul grupului  257
11.1. Leadership şi comunicare 258
      11.1.1. Teorii privitoare la conducere (leadership) 260
      11.1.2. Stiluri de conducere  261
11.2. Rolurile şi jucarea acestora de către membrii grupului  269
Rezumat   280
Exerciţii şi teme de reflecţie   281
Scenariu: Identificaţi rolurile!  283
întrebări   283

Capitolul 12
Dezvoltarea grupului în direcţia construirii echipei 285
12.1. Metoda construirii de echipă (team-building) 286
12.2. Câteva elemente privind predarea în echipă (team-teaching)  296
12.3. Gândirea de grup (groupthink)  299
Rezumat   301
Exerciţii şi teme de reflecţie   302
Scenariu: Gândirea de grup - Şcoala cea mai bună 303
întrebări   303

Capitolul 13
Tehnologia comunicării educaţionale. Comunicarea în grup prin metodele de interacţiune 305
13.1. Metode centrate pe analiza fenomenului, producerea ideilor şi rezolvarea de probleme   309
      13.1.1. Metode de analiză   310
            13.1.1.1. Tehnici de prioritizare   310
            13.1.1.2. Analiza SWOT  311
            13.1.1.3. Restructurarea valorică 312
            13.1.1.4. Tehnica CATWOE   312
            13.1.1.5. Tehnica fishboning 313
            13.1.1.6. Analiza cauzelor şi consecinţelor  315
            13.1.1.7. Metoda copacului cu erori   315
            13.1.1.8. Analizele segmentelor de decizie interactivă (AIDA) 316
            13.1.1.9. Cardurile cu sarcini (task cards)  317
            13.1.1.10. Analiza câmpurilor de forţă  317
            13.1.1.11. Diagrama Venn 318
            13.1.1.12. Harta kinestezică 318
            13.1.1.13. Recensământul problemelor   319
            13.1.1.14. Tehnica grupului nominal   320
            13.1.1.15. Metoda imunizării   321
            13.1.1.16. Tehnica analizei sistemice   321
            13.1.1.17. Tehnica „sus şi jos” 323
            13.1.1.18. Tehnicile de exagerare   323
      13.1.2. Metode centrate pe producerea ideilor   324
            13.1.2.1. învăţarea prin categorisire  324
            13.1.2.2. Metoda concasării   324
            13.1.2.3. Cubul   326
            13.1.2.4. Tehnica bisocierii   326
            13.1.2.5. Ingineria valorii   326
            13.1.2.6. Metoda „mănunchiului de banane” (bunches of bannanas)   327
            13.1.2.7. Brainstorming-ul  328
            13.1.2.8. Tehnica galaxiilor   331
            13.1.2.9. Tehnica nucleului   331
            13.1.2.10. Brainwriting-ul  332
            13.1.2.11. Listarea atributelor  333
            13.1.2.12. Metoda divizării   334
            13.1.2.13. Examinarea graniţelor   335
            13.1.2.14. Tehnica votării anonime   335
      13.1.3. Metode centrate pe rezolvarea problemelor   336
            13.1.3.1. Problematizarea  336
            13.1.3.2. Metoda rezolvării creative de probleme (creative problem solving) 337
            13.1.3.3. Tehnica PIPS (Phase of Integrated Problem Solving) 348
            13.1.3.4. Tehnică: Oferta de 100 de lire  349
13.2. Metode centrate pe reflecţie, observare şi acţiune 349
      13.2.1. Metode centrate pe reflexie  349
            13.2.1.1. Reflecţia personală   349
            13.2.1.2. învăţarea folosind principiul lui Premack  350
            13.2.1.3. Matricea obţinerii de date   351
            13.2.1.4. Jurnalul cu dublă intrare 352
            13.2.1.5. Tehnici de prospectivă   352
            13.2.1.6. Tehnica „Harta obstacolelor”  353
            13.2.1.7. Fişa personală 354
            13.2.1.8. învăţarea pe baza inteligenţei emoţionale. Dezvoltarea de sentimente în mediul de învăţare   354
            13.2.1.9. Analogiile   354
            13.2.1.10. Tehnica imaginării 355
            13.2.1.11. Metoda SINELG (Sistemul Interactiv de Notare pentru Eficientizarea Lecturii şi a Gândirii) 356
      13.2.2. Metode centrate pe observaţie   357
            13.2.2.1. Observarea sistematică şi independentă   357
            13.2.2.2. Metoda anchetei   359
            13.2.2.3. Tehnica Delphi   359
            13.2.2.4. Tehnica IIO (Intervievator - Intervievat - Observator)   360
            13.2.2.5. Metoda interacţiunii observate (fishbowl) 360
            13.2.2.6. Alte tehnici de tip fishbowl 361
            13.2.2.7. Grupul de aprofundare profesională (GAP)   361
            13.2.2.8. Discuţia-panel 362
            13.2.2.9. Metoda reversului   362
      13.2.3. Metode centrate pe acţiune (reală sau simulată)   364
            13.2.3.1. Experimentul   364
            13.2.3.2. Tehnica HEI (Ipoteză - Experiment - Instruire)   366
            13.2.3.3. Autodirecţionarea învăţării (self-directed learning)  366
            13.2.3.4. Tehnica teatrului   367
            13.2.3.5. Jocul de rol   367
            13.2.3.6. Metoda jocului de rol   369
            13.2.3.7. Jocul strategiilor de gândire   370
            13.2.3.8. De la jocul de rol la dramatizarea creativă   371
            13.2.3.9. Tehnica scenariilor   371
            13.2.3.10. Rolestorming  372
            13.2.3.11. Metoda studiului de caz   372
            13.2.3.12. Tehnica minicazurilor   375
            13.2.3.13. Incidentul critic   375
            13.2.3.14. Simulările  376
            13.2.3.15. Instruirea programată   380
13.3. Metode bazate pe utilizarea şi dezvoltarea relaţionărilor în cadrul grupului   380
      13.3.1. Metode bazate pe cooperare   381
            13.3.1.1. învăţarea cu ajutorul celuilalt  381
            13.3.1.2. învăţarea prin cooperare   381
            13.3.1.3. Metoda învăţării cooperative   383
            13.3.1.4. Baza de date 384
            13.3.1.5. Tehnicile TGT şi STAD   384
            13.3.1.6. Seminarul socratic   385
            13.3.1.7. Tehnica plusurilor şi minusurilor   387
            13.3.1.8. Microgrupurile de mentorat   387
            13.3.1.9. Metoda mozaicului   388
            13.3.1.10. Predarea reflexivă  389
            13.3.1.11. Grupurile de discuţie tutoriale 390
            13.3.1.12. Reuniunea Phillips 66   390
      13.3.2. Utilizarea conflictului în învăţare  391
            13.3.2.1. Tehnici de competiţie   391
            13.3.2.2. Controversa creativă   391
            13.3.2.3. Tehnica controversei decizionale   393
            13.3.2.4. Controversa rotativă   393
            13.3.2.5. Tehnica „dezbaterilor”   395
            13.3.2.6. Tehnica focus-group   395
            13.3.2.7. Turul galeriei   399
            13.3.2.8. Tehnica taberelor   400
      13.3.3. Metode privind dezvoltarea relaţionărilor în cadrul grupului   401
            13.3.3.1. Exerciţiile/jocurile de spargere a gheţii (ice-breaking) 401
            13.3.3.2. Cercul „complimentelor”   405
            13.3.3.3. Definirea personală   405
            13.3.3.4. Tehnica „Obiecte găsite”   406
            13.3.3.5. Tehnica „Adevărat şi fals”   406

Bibliografie  411
Index 419
Contents   423

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu