16/03/2013

IN CAUTAREA IDENTITATII DE SINE. Filmul unui parcurs terapeutic unificator



Autor :Andreea Matauan                 
Editura SPER
Colectia MASTERALIA
An aparitie :2012
Ediția a 2-a, revizuită    
ISBN 978-606-8429-03-8
Nr pagini :137

Pret : 20 lei la Editura,19 lei la librariepsi





Descriereaediturii:

Lucrarea de faţă reprezintă travaliul pe care eu și clientul meu l-am parcurs pe drumul înspre creşterea împreună, pe drumul înlăturării obstacolelor fantasmatice declanşatoare de anxietate şi de blocaje, înspre adaptarea creativă la realitate prin folosirea potenţialului şi resurselor redescoperite, pe drumul sănătos al lui „aici şi acum” şi înspre „aici şi acum”.
             Aşadar, în desfăşurarea procesului terapeutic, nu voi prezenta doar evoluţia clientului, insight-urile sale, indicii comportamentali de schimbare, ci voi vorbi şi despre ceea ce este viu şi prezent întotdeauna în contextul terapeutic, şi anume relaţia.
Din perspectiva relaţiei, voi aborda propriile mele proiecţii şi reacţii contratransferenţiale, modul în care am ghidat sau am evitat să ghidez şi analiza acestor opţiuni în cadrul consilierii, propriile mele nevoi şi aşteptări în raport cu clientul şi modul în care ele au fost gestionate şi integrate. Consider important de menţionat că lucrarea face referire la unul dintre primele mele cazuri. Astfel, se vor putea observa, uneori foarte clar, transformările pe care le-a suferit sau, mai bine spus, de care s-a bucurat procesul terapeutic, datorită discuţiilor din orele de supervizare şi intervizare, dar şi grație propriei mele analize. Motivul pentru care am ales să scriu despre procesul de consiliere cu acest client a fost problematica pe care el a adus-o în cabinet, una destul de complexă pentru un consilier aflat la primele cazuri. Această problematică se referea la orientarea sa sexuală alternativă. Deşi nu am avut nicio problemă în a-l accepta pe client în mod necondiţionat, m-am lovit, totuși, în cadrul intervenţiei, de faptul că subiectul homosexualităţii în contextul societăţii noastr este foarte delicat, fiind foarte precaută în investigarea istoricului său relaţional din dorinţa de a nu periclita alianţa terapeutică.
Cu toate că sunt încă la început şi ştiu că această perioadă este una îndelungată în munca de consilier şi psihoterapeut, consider că, prin lucrul practic, prin interacţiunea cu clienţii mei şi prin ghidarea din partea profesioniştilor, am reuşit să fac paşi înainte, ceea ce îmi dă un sentiment extraordinar de împlinire şi încrederea de a merge mai departe cu conştiinţa drumului lung, dar frumos, care se aşterne în faţa mea şi să accept învăţarea ca pe un proces continuu care mă va însoţi în carieră şi nu numai. Cartea reprezintă atât un ghid de psihoterapie, procesul terapeutic fiind descris în amănunt, cât şi o confesiune a unui psihoterapeut, cu nesiguranţele şi descoperirile pline de bucurie şi de emoţie specifice unui început de carieră. Descriind traseul lui Andrei înspre descoperirea şi asumarea propriei identităţi, lucrarea poate fi utilă pentru cei ce doresc să se găsească pe sine înşişi sau să se regăsească, să întâlnească acea persoană autentică din interiorul lor.


ANDREEA MĂŢĂUAN, psiholog consilier şi psihoterapeut certificat de Şcoala SPER, facilitator de grupuri de dezvoltare personală. Master de „Psihodiagnoză, Psihoterapie Experienţială Unificatoare (PEU) şi Dezvoltare Personală”, Universitatea din Bucureşti. Stagiu de studiu şi de practică în Spania. Experienţă practică şi aplicativă: copii cu autism şi alte tulburări de dezvoltare; persoane toxicodependente.
 
Cuprins:



INTRODUCERE  8

CAPITOLUL I
CADRUL TEORETIC 10

CAPITOLUL II
DIAGNOSTIC ŞI STRATEGIE TERAPEUTICĂ 13
2.1. Date obiective 13
2.2. Diagnostic experienţial în primele două şedinţe 14
2.3. Evaluare prin teste proiective 24
2.4. Diagnostic integrativ 34
2.5. Ipoteze, obiective şi strategie terapeutică 37

CAPITOLUL III
DESFĂŞURAREA ŞEDINŢELOR DE CONSILIERE  42
3.1. Şedinţa a treia - Tatăl virtual 42
3.2. Şedinţa a patra - „De ce nu?” 49
3.3. Şedinţa a cincea - Blocaje fantasmatice 55
3.4. Şedinţa a şasea - Responsabilizare şi schimbare 60
3.5. Şedinţa a şaptea - „Tata are şi părţi bune” 66
3.6. Şedinţa a opta - „S-a deschis o poartă” 72
3.7. Şedinţa a noua - Spre o identitate proprie 76
3.8. Şedinţa a zecea - „Eu sunt eu, mama e mama” 80
3.9. Şedinţa a unsprezecea - „ Cine se ascunde sub bolovan?” 85
3.10. Şedinţa a douăsprezecea - Resemnificare spontană 89
3.11. Şedinţa a treisprezecea - „Nimic de declarat” 93
3.12. Şedinţa a paisprezecea - Resurse şi perspective de viitor 96
3.13. Şedinţa a cinsprezecea - Mulţumiri reciproce 99

CAPITOLUL IV
EVALUAREA FINALĂ 103
4.1. Testul Arborelui 103
4.2. Testul Desenul Persoanei 108
4.3. Schimbările intervenite în realitatea clientului 116

CAPITOLUL V
AUTOANALIZĂ  120
5.1. Interferenţa scenariilor 121
5.2. Experienţa de însoţire 127

ANEXE 131
BIBLIOGRAFIE 137

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu