duminică, 10 martie 2013

INTRODUCERE IN SOCIOLOGIA EMOTIILOR




Autor :  Gabriel Jderu
Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Sociologie. antropologie
An aparitie :2012

ISBN 978–973–46–2187–3
Nr pagini : 264
Format 130 x 200
Pret :26,95  lei la Editura, 17,50 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU

Descrierea editurii:
Rolul emotiilor in viata sociala constituie o preocupare recenta a cercetatorilor, primele lucrari dedicate acestei teme datind de la finalul secolului XX. Volumul prezinta cele mai importante teorii sociologice ale emotiilor, ce resemnifica insasi ideea de „imaginatie sociologica” si ne permit sa intelegem mai bine omul in contextul lumii actuale. Sint amplu discutate modelul sociologiei dramaturgice si implicatiile aplicarii sale pentru studierea emotiilor – in special a emotiilor morale –, conceptul goffmanian de „ordine a interactiunii”, precum si conceptul de „devianta emotionala tolerata”. Pentru a releva importanta emotiilor morale in viata sociala, ultimul capitol, bazat si pe rezultatele cercetarilor efectuate de autor, analizeaza relatia dintre acestea si fenomenul fraudei intelectuale in universitati. Introducere in sociologia emotiilor ofera informatii de ultima ora, utile atit studentilor si profesorilor de la facultatile de sociologie, cit si specialistilor domeniului.


Gabriel Jderu este lector doctor la Facultatea de Sociologie si Asistenta Sociala, Departamentul de Sociologie, din cadrul Universitatii Bucuresti. Preda cursuri de metode si tehnici de cercetare sociologica, sociologia corpului si sociologia emotiilor. A participat la proiecte de cercetare CNCSIS, UNFPA, POSDRU, UNICEF-Moldova si a fost director al grantului postdoctoral Modernitate si mobilitate in Romania: motociclete, corp si emotii ale automobilitatii. A coordonat impreuna cu prof. univ. dr. Septimiu Chelcea volumul Reflectia sociologica si refractia jurnalistica (2005) si este autorul unor capitole publicate in: Learning from Memory. Body, Memory and Technology in a Globalizing World (2011), Rusinea si vinovatia in spatiul public. Pentru o sociologie a emotiilor (2008), Psihosociologie. Teorii, cercetari, aplicatii (Polirom, 2008), Comunicarea nonverbala in spatiul public (2004).


Cuprins:

Lista tabelelor 9
Lista figurilor  12
Mulţumiri 13

Introducere 15

Capitolul 1. Sociologia emoţiilor şi teorii sociologice ale emoţiilor 25
1.1. Sociologia emoţiilor sau recuperarea lui homo sentiens 26
      De ce sociologia a „ignorat” emoţiile? 29
      Obsesia obiectivităţii 30
      Capcana „opoziţiilor clasice” 33
      Centrarea excesivă pe paradigmele clasice 44
      Dihotomia probleme sociale/probleme sociologice 48
      Argumente pentru depăşirea antinomiei „raţional/emoţional” 49
1.2. Teorii sociologice ale emoţiilor 59
      Teoria muncii emoţionale (Arlie Russell Hochschild) 60
      Teoria energiilor emoţionale (Randall Collins) 63
      Teoria maximizării afective (Michael Hammond) 67
      Teoria ruşinii (Thomas J. Scheff) 70
      Teoria putere/status (Theodore D. Kemper) 74

Capitolul 2. Emoţiile din perspectiva sociologiei dramaturgice: jena şi ruşinea 79
2.1. Paradigma dramaturgică în sociologie şi ordinea socială 80
2.2. „Cetăţenia interacţională” ca expresie a „ordinii interacţiunii” (Paul Colomy şi David J. Brown) 103
2.3. Cursul universitar ca „ordine interacţională” 107
2.4. Perspectiva dramaturgică asupra emoţiilor  112
2.5. Abordarea dramaturgică a emoţiilor de ruşine şi jenă: „sociologia roşirii” 122
2.6. Devianţa emoţională tolerată în raport cu emoţiile morale sau dramaturgia acceptării neruşinării celorlalţi  127
      Fenomenul de „devianţă tolerată”  127
      Fenomenul de „devianţă emoţională”  130
      Devianţa emoţională tolerată în raport cu corpul  134
      Devianţa emoţională tolerată în raport cu frauda intelectuală în rândul studenţilor  139

Capitolul 3. Frauda intelectuală în universităţi şi atribuirea sentimentelor morale. O analiză din perspectiva sociologiei dramaturgice 143
3.1. Frauda intelectuală: definiţie, studii şi cercetări la nivel internaţional 144
      Ce este frauda intelectuală ?  145
      Gradul de răspândire a practicilor de fraudă intelectuală  146
      Corelaţii ale fraudei intelectuale cu variabilele sociodemografice şi psihomorale  150
      Frauda intelectuală din perspectivă comparativă  152
      Modalităţi de combatere a fenomenului de fraudă intelectuală   162
3.2. Frauda intelectuală în universităţile din România: trei cercetări concrete  164
      Există vreo legătură între evaluarea şi autoevaluarea onestităţii şi frauda intelectuală?   165
      Atribuiri cauzale ale copiatului la examene şi ale preluării referatelor de pe internet 175
      Frauda intelectuală şi emoţiile morale de ruşine şi vinovăţie: atribuiri ale studenţilor  180
3.3. Gradul de răspândire a fraudei intelectuale şi sentimentele sociale de jenă, ruşine şi vinovăţie.  O abordare experimentală 197
      Introducere  197
      Metodologia  199
      Percepţia asupra gravităţii practicilor de fraudă intelectuală 207
      Atribuirea sentimentelor morale fraudei intelectuale  210
      Concluziile experimentului  214

Concluzii  221

Anexă 229
Bibliografie 243

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu