luni, 11 martie 2013

TULBURARILE LIMBAJULUI SCRIS-CITIT



Autor :Georgeta Burlea             
Editura Polirom
Colectia: Stiintele educatiei : structuri, continuturi, tehnici
An aparitie :2007

ISBN 978-973-46-0453-1
Nr pagini :264
Format 160x235
Pret : 29,50 lei la Editura, 19,20 lei la librarie.net 
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:
Elaborata din perspectiva interdisciplinara, lucrarea prezinta tulburarile de invatare a scris-cititului, insistind pe ideea preventiei si a terapiei precoce a dislexo-disgrafiei ca posibile cai de diminuare a analfabetismului. Este surprinsa simptomatologia dislexo-disgrafiei in procesul de invatare a scris-cititului si se investigheaza totodata posibilitatea evaluarii copiilor de virsta prescolara ce manifesta un potential de instalare a deficientelor respective.

Georgeta Burlea este doctor in psihologie al Universitatii din Bucuresti si profesor logoped gradul I. Este sef de lucrari la Universitatea de Medicina si Farmacie „Gr.T. Popa”, Iasi, cu integrare in Policlinica pentru copii „Sfanta Maria”, Iasi, si logoped la Centrul Logopedic Interscolar din Iasi. I s-au acordat Diploma de Excelenta (2003, 2007) si Distinctia de Merit „Gheorghe Lazar”, Clasa I (2007). Are brevete de inventie in domeniul logopediei. A participat la activitati stiintifice in tara si in strainatate si a urmat patru stagii profesionale de lunga durata in strainatate. Din 1996, este membra a organizatiei internationale Orthophonistes du Monde, cu care a organizat trei seminarii de formare pentru logopezi, psihologi si medici. A initiat la Universitatea de Medicina si Farmacie „Gr.T. Popa” din Iasi masterul de Logopedie pediatrica. In cadrul aceleiasi institutii, a sustinut cursuri de formare profesionala continua, adresate medicilor, logopezilor, psihologilor si psihopedagogilor. A publicat peste 70 de articole in reviste de specialitate,
numeroase studii si lucrari, dintre care amintim: Caruselul cuvintelor – curriculum de suport pentru activitatile metodologice (Editura Spiru Haret, Iasi, 2002), Balbaiala. Manual de diagnostic si terapie (coautoare; Editura Tehnica-Info, Chisinau, 2003), Dictionar explicativ de logopedie (coordonatoare; editia I, Editura Sedcom Libris, Iasi, 2004), De mic ma pregatesc, la scoala sa reusesc (coautoare; Editura Spiru Haret, Iasi, 2006), Tulburarile limbajului scris-citit (Editura Polirom, Iasi, 2007), Exercitii pentru formarea si dezvoltarea aptitudinilor de scolaritate (coautoare; Editura Polirom, Iasi, 2008).
Cuprins:



Cuvânt înainte /7

Capitolul I. Comunicarea prin limbaj. Precizări asupra domeniului de investigare / 9
1. Interacţiune - interacţiune verbală - conversaţie  /9
2. Funcţiile limbajului .13
3. Relaţia limbaj-gândire în cadrul procesului de comunicare  /19

Capitolul II. Bazele neurofiziologice în cadrul procesului de producere şi organizare a comunicării prin limbaj oral şi scris /26
1. Filogeneza /26
2. Ontogeneza /28
3. Zonele limbajului /29
4. Bazele neurofiziologice ale elementelor activităţii limbajului  /33
5. Funcţiile instrumentale /38

Capitolul III. Apariţia, dinamismul şi tulburările dezvoltării limbajului /50
1. Apariţia limbajului /50
2. Dinamismul relaţiei limbaj-gândire în cadrul comunicării la copilul cu intelect normal  /56
3. Trăsăturile specifice în limbajul copilului cu handicap de intelect /72

Capitolul IV. Consideraţii asupra evoluţiei scris-cititului şi a intelectului /95
1. Geneza scrisului  /95
2. Etapa pregătitoare pentru învăţarea scris-cititului /104
3. Etapele învăţării scris-cititului /106
4. Relaţia dintre scris-citit şi intelect /112
5. Relaţia dintre psihomotricitate şi formarea abilităţilor de scris-citit 114
6. Relaţia dintre fonologia limbajului şi dezvoltarea abilităţilor de scris-citit  /119
7. înţelegerea limbajului scris  /124

Capitolul V. Dislexo-disgrafia în perspectivă diacronică  /126
1. Terminologie şi definiţie  /126
2. Curente şi definiţii corelate cu manifestări  /139
3. Etiologie /150
4. Clasificarea dislexo-disgrafîilor. Dislexie versus disgrafîe  /155
5. Aspecte funcţionale şi de specificitate privitoare la etiologia dislexo-disgrafiei  /163

Capitolul VI. Interpretarea manifestărilor dislexo-disgrafice ale copilului cu intelect normal şi ale celui cu deficienţă mintală în contextul general al altor tulburări  /183
1. Modele de învăţare a scris-cititului  /183
2. Relaţia dintre tulburările scris-cititului şi dominanţa emisferică /199
3. Relaţia dintre tulburările scris-cititului şi psihomotricitate  /207
4. Relaţia dintre tulburările scris-cititului şi conştiinţa fonologică /214

Capitolul VII. Identificarea timpurie a simptomelor dislexo-disgrafice. Studiu longitudinal  /220
Prezentarea cadrului de desfăşurare a cercetării  /220

Anexe
Test activ Burlea  /233
Test activ Burlea. Foaie de notare /237
Dispozitiv didactic pentru asamblarea cuvintelor din litere separate ale alfabetului   /240

Bibliografie  /245

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu