14/04/2013

CE SA LE SPUNEM COPIILOR: cand sunt foarte mici, cand sunt bolnavi, cand se bucura, cand sunt tristi

Autor :
Francoise Dolto                
Editura Trei
Colectia Psihologie practica
An aparitie :2005, 2010, 2018
Editia a III-a  
Editia originala 1994
Traducerea Delia Sepetean Vasiliu
ISBN  978-973-707-339-6
Nr pagini :160
Format 130 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii : 29 lei la Carturesti, 24 lei pe okazii 
Disponibilitate BCU
Pdf aici (editia I)


 

        Cei care lucrează în domeniul educaţiei, învăţământului sau asistenţei acordate copiilor şi tinerilor cu probleme fizice, psihice, afective, familiale sau sociale ştiu cât de importante sunt cuvintele rostite sau nerostite în legătură cu unele evenimente care marchează viaţa unui copil, de cele mai multe ori fără ştiinţa lui şi, uneori, chiar fără ştiinţa celor din jurul lui. Bazându-se pe experienţa nenumăraţilor ani de practică psihanalitică alături de copii, adolescenţi, părinţi sau tutori, F. Dolto oferă în această carte sfaturi şi îndrumări pentru interacţiunile de zi cu zi cu copilul. Copiii au nevoie de adevăr şi au şi dreptul de a-l auzi. Deşi adesea dureros, acest adevăr le permite să se construiască şi să se umanizeze.

        "Cu siguranţă, Françoise Dolto nu este singura care socoteşte că psihanaliza nu se adresează doar psihanaliştilor, ci că ea trebuie, dimpotrivă, să rămână larg deschisă şi accesibilă tuturor celor care pot să beneficieze de mesajul ei uman. Însă ea avea în plus acel talent deosebit care îi permitea să fie pe deplin prezentă şi pilduitoare atât în cadrul unor colocvii savante, cât şi cu ocazia întrebărilor puse de oamenii obişnuiţi, după cum se poate vedea în această carte în care răspunde unui public în bună măsură lipsit de pregătirea necesară.
Surprinzător rămâne faptul că pentru Françoise Dolto aspectul propriu-zis tehnic al activităţii sale psihanalitice, clinice şi teoretice şi-a găsit o prelungire naturală, directă sau indirectă, în răspunsurile date interlocutorilor venind din zone foarte diverse, inclusiv cele exterioare analizei, în măsura în care problema respectului faţă de subiectul copil era în joc. Aşa se explică caracterul singular şi compozit al acestui volum, în care descoperim opinii inspirate bineînţeles de experienţa analitică, ca şi de teoretizarea acesteia, retransmise însă în scopuri pedagogice, educative sau psihosociale."
Gérard Guillerault

        Françoise Dolto (1908–1988) este, alaturi de Jacques Lacan, una dintre personalitatile de renume ale psihanalizei franceze. A abordat cu precadere probleme legate de dezvoltarea copiilor, aplicand metode psihanalitice de diagnostic si tratament in tulburarile psiho-afective si de comportament ale preadolescentilor. S-a distins prin înnoiri teoretice si prin abilităţile practice ilustrate în practica sa psihoterapeutică. 

            La noi au fost traduse lucrarile

Despre educatie in copilarie, Imag 1994
Un psihanalist va raspunde, Vol I si II, Trei 1997
Cuvinte pentru adolescenti sau complexul homarului (coautor), Paradigme 2006
Ce sa le spunem copiilor: cand sunt foarte mici, cand sunt bolnavi, cand se bucura, cand sunt tristi, Trei 2005, 2011
Sexualitatea feminina. Libidoul genital si destinul sau feminin, Trei 2005
Psihanaliza si copilul: notiuni fundamentale in psihanaliza, saisprezece cazuri de copii, Humanitas 1993, Trei 2006
Cand apare copilul: o psihanalista da sfaturi parintilor, Humanitas 1994, Trei 2007, 2011
Femininul: articole si conferinte, Trei 2008
Dificultatea de a trai. Povestiri psihanalitice despre copii, Trei 2009
Despre copilarie cu Francoise Dolto, Philobia 2016
Evangheliile si credinta fata in fata cu psihanaliza sau Viata dorintei, Convorbiri cu Gérard Sévérin , Editura Metafraze 2017

Cuprins:

Prefaţă 9
Cuvănt-mainte 15
Prelegere introductivă 19

Dorinţa nu trebuie satisfăcută? 59

Satisfacerea nevoilor unui copil, dar nu a tuturor dorinţelor 60

„Copilul nu ştie că este un copil, nu se ştie pe el" 84

Ce spunem copiilor când este vorba despre moartea prin sinucidere a mamei sau a unuia dintre membrii familiei 91

Importanţa dorinţei adultului în spaţiul în care trăiesc copiii. Cum poate un adult să îşi desfăşoare activitatea într-un spaţiu în care trăiesc copii, fără ca această dorinţă a lui să se poată exprima? 94

Posibilitatea ca părinţii să îşi rezerve unele domenii, în care copiii să nu pătrundă, folosindu-se doar cuvinte 99

Un cuvânt auzit în copilărie poate determina cursul întregii vieţi? 101

Crearea unor grupuri de parentaj; La Maison Verte 102

Despre copiii surdomuţi 110

Este circumcizia o mutilare? 113

Suzeta creează noi nevoi? 117

Cazul unui copil de 10 ani, a cărui mamă a murit şi care nu vrea să vorbească despre acest lucru 120

Cum poţi spune copilului că tatăl lui a fost arestat? 122

Trebuie să uităm suferinţa, pentru ca dorinţa să poată renaşte? 125

Copilul aflat în faţa unei boli grave 127

Copilul mongoloid 130

Ce spunem celorlalţi copii, când unul dintre fraţi a murit? 138

Asistenţii sociali şi hotărârea legată de încredinţarea copiilor în cazurile de divorţ 141

Ce trebuie să i se spună unui copil născut prin inseminare artificială? 150

Cazul unei fetiţe hemiplegice care face crize în timpul şedinţelor de tratament 156

Şedinţele de psihanaliză cu copii care nu folosesc încă un limbaj 157

În cazurile de divorţ, judecătorii trebuie să ceară părerea copiilor înainte de a hotărî în legătură cu încredinţarea lor? 160

Ce spunem copiilor care trăiesc împreună cu părinţi care nu se înţeleg, dar continuă să trăiască împreună?164

Ce spunem copiilor când tatăl sau mama lor suferă de o boală foarte gravă?168

Impactul asupra vieţii unui copil, când aceasta a început într-un incubator 170

Ce le spunem copiilor adoptaţi? 172

Când copilul lipseşte de la grădiniţă 184

Copilul alege să trăiască şi să se nască în familia lui 185

Cum pregătim desprinderea adolescentului de familie 191

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu