miercuri, 17 aprilie 2013

INFLUENTA SOCIALA SI SCHIMBARE SOCIALA



Autor : Serge Moscovici                
Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Psihologie
An aparitie :2011
Traducerea Irinel Antoniu
ISBN  978-973-46-1956-6
Nr pagini :304
Format 135 x 200
Pret : 36,95 lei la Editura, 31,40 lei la elefant ,29,60 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU



Descrierea editurii:
In ciuda presiunilor sociale de uniformizare a gindirii, gusturilor si comportamentelor, indivizii si grupurile reusesc nu doar sa le reziste, ci si sa creeze noi moduri de a percepe lumea, de a gindi si de a actiona. Mai mult, reusesc sa-i faca si pe altii sa le accepte. In explicarea acestor fenomene, tipul de relatie la care se recurge este cel de influenta. Noutatea lucrarii lui Serge Moscovici consta in primul rind intr-o radicala schimbare de perspectiva: societatea nu mai este privita din punctul de vedere al majoritatii, al dominantilor, ci din cel al minoritatii, al dominatilor. Daca inainte psihologia influentei sociale a fost una a majoritatii si a autoritatii menite sa o reprezinte, ceea ce se propune acum este o psihologie a influentei sociale care sa fie si o psihologie a minoritatilor, vazute ca surse de inovatie si de schimbare sociala. O carte de referinta pentru studentii si profesorii de la facultatile de psihologie, in special pentru cei interesati de psihologia sociala.

Serge Moscovici (n. 1925 la Braila) este fondatorul psihologiei sociale moderne in Europa. A publicat numeroase lucrari, articole si capitole in volume colective. Din 1979, este director al Laboratorului European de Psihologie Sociala. A primit mai multe distinctii, printre care: Ofiter al Legiunii de Onoare; doctor honoris causa al London School of Economics, al Universidad Nacional Autónoma de México, precum si al universitatilor din Bologna, Bruxelles, Geneva, Glasgow, Pécsi, Roma si Sevilla. In 2003 i s-a decernat Premiul Balzan pentru intreaga activitate in psihologia sociala. In 2007, American Psychological Association si European Federation of Psychologists’ Associations i-au conferit Premiul Wundt­‑James pentru activitatea deosebita in domeniul psihologiei sociale. In 2010 i s-a decernat Premiul Nonino „Master of His Time” pentru intreaga activitate. Cei mai importanti psihosociologi din lume i-au fost sau ii sint colaboratori. Dintre lucrarile publicate, amintim: La Psychanalyse, son image et son public (1961/1976); Essai sur l’histoire humaine de la nature (1968/1977); Social Influence and Social Change (1976); L’Age des foules: un traité historique de psychologie des masses (1981); Social Representations: Explorations in Social Psychology (2000); De la Nature. Pour penser l’écologie (2002). La Editura Polirom a mai publicat: Psihologia sociala sau masina de fabricat zei (1997); Psihologia sociala a relatiilor cu celalalt (1998); Cronica anilor risipiti (1999); Urmele timpului. Serge Moscovici in dialog cu Adrian Neculau (2002).

Cuprins:

Prefaţă (Adrian Neculau, Andreea Ernst) 9
Introducere 17

PARTEA ÎNTÎ
Consens, control şi conformare
Influenţa socială din punctul de vedere funcţionalist

Capitolul 1
DEPENDENŢĂ ŞI CONTROL SOCIAL 29
       prima aserţiune. Într-un grup, influenţa socială este repartizată inegal şi se exercită în mod unilateral 29
       aserţiunea a doua. Influenţa socială are ca funcţie să menţină şi să consolideze controlul social 33
       aserţiunea a treia. Raporturile de dependenţă determină direcţia şi importanţa influenţei sociale exercitate într-un grup 37

Capitolul 2
PRESIUNILE DE CONFORMARE 44
       aserţiunea a patra. Formele luate de procesele de influenţă sînt determinate de stări de incertitudine şi de nevoia de a reduce incertitudinea 44
       aserţiunea a cincea. Consensul urmărit de schimbul de influenţă se bazează pe norma de obiectivitate 51
       aserţiunea a şasea. Toate procesele de influenţă sînt privite din unghiul conformismului; şi doar conformismul, se crede, stă la baza caracteristicilor lor esenţiale 57

Capitolul 3
CONFRUNTAREA ÎNTRE LOGICA TEORIILOR ŞI LOGICA FAPTELOR 64
       De ce anumite aspecte ale realităţii au fost excluse din cîmpul nostru de investigare ? 64
       Merită incertitudinea poziţia centrală pe care o ocupă în modelul teoretic ? 75
       Este legitim să se folosească în continuare nediferenţiat conceptul de putere şi conceptul de influenţă ?  81
       Remarci finale 86

PARTEA A DOUA
Conflict, inovare şi recunoaştere socială Influenţa socială din punct de vedere genetic

Capitolul 4
MINORITĂŢI ŞI MAJORITĂŢI 91
       prima aserţiune. Fiecare membru al grupului, indiferent de rangul lui, este o sursă potenţială şi un receptor potenţial de influenţă 91

Capitolul 5
NUCLEUL SCHIMBĂRII: CONFLICTUL 119
       aserţiunea a doua. Schimbarea socială, ca şi controlul social, constituie un obiectiv al influenţei 119
       aserţiunea a treia. Procesele de influenţă sînt direct legate de producerea şi resorbţia conflictelor 123

Capitolul 6
STILURILE DE COMPORTAMENT 135
       aserţiunea a patra. Cînd un individ sau un subgrup influenţează un grup, principalul factor de reuşită este stilul de comportament 135

Capitolul 7
NORME SOCIALE ŞI INFLUENŢĂ SOCIALĂ  182
       aserţiunea a cincea. Procesul de influenţă este determinat de normele de obiectivitate, normele de preferinţă şi normele de originalitate  182

Capitolul 8
CONFORMARE, NORMALIZARE, INOVARE  197
       aserţiunea a şasea. Modalităţile de influenţă includ, pe lingă conformare, normalizarea şi inovarea. Studiul conformării nu poate explica singur procesul de influenţă în ansamblul lui, care mai include două modalităţi de influenţă socială: normalizarea şi inovarea 197

Capitolul 9
MINORITĂŢILE DEVIANTE ŞI REACŢIILE MAJORITĂŢILOR 231
       Handicapul de a fi diferit 231
       Cei nesimpatizaţi şi cei admiraţi 233
       In căutarea recunoaşterii sociale  242
       Raporturi cu criteriu unic şi raporturi cu dublu criteriu 251

Capitolul 10
CONCLUZII  256

Apendice
DISIDENŢA UNUIA SINGUR 261

Bibliografie 291

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu