joi, 25 aprilie 2013

PSIHOLOGIA RELATIILOR INTERPERSONALE. Competitie si conflict

Autor :Marius Milcu                  
Editura Polirom 
Colectia COLLEGIUM.Psihologie
An aparitie :2005
ISBN 978-973-46-0947-5
Nr pagini :232
Format 135 x 200
Pret : 27,50 lei la editura , lei la Elefant



 
Descrierea editurii:
Autorul abordeaza, in acest volum foarte bine structurat, problematica vasta a relatiilor de competitie si conflict dintre oameni, selectind si sintetizind, cu mare acuratete, informatii dintr-o vasta literatura de specialitate, dar, mai important, elaborindu-si totodata propriul model explicativ-interpretativ. Marius Milcu nu se limiteaza doar la prezentarea in sine a celor doua tipuri de relatii interpersonale, competitia si conflictul, ci ofera o analiza complexa a modului in care se trece de la competitie la conflict.
„Cel mai «tare» atu stiintific al lucrarii lui Marius Milcu il constituie cercetarea experimentala psihosociala a trecerii de la competitie la conflict in conditiile disparitatii puterii. Remarc pertinenta si claritatea obiectivelor si ipotezelor formulate, fapt care demonstreaza certele aptitudini de cercetator ale autorului. In experimentul ingenios conceput, minutios desfasurat si magistral analizat si interpretat se gaseste chintesenta contributiei autorului...” (Prof. univ. dr. Mielu Zlate)
 Marius Milcu (n. 1970) este psiholog in cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, membru in Comisia Nationala de Psihologie pentru Aparare, Ordine Publica si Siguranta Nationala, profesor asociat la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, doctor in psihologie. Semneaza articole de specialitate in Revista de Psihologie Organizationala.
Cuprins:


Prefata (prof.univ.dr.Mielu Zlate) 11
Introducere  15

Partea I

Capitolul 1. Conflictul - Imbold al dezvoltarii sociale sau cosmar al relaţiilor intenimane?    21
1.1. Conflictul - fenomen negativ? 22
1.2. Conflictul este inevitabil in relatiile umane, ca si in afaceri 23
1.3. Conflictul in natura si societate     25
Rezumat  26

Capitolul 2. Relatiile interpersonale 28
Obiective operationale 28
2.1. Clarificari utile in studiul relatiilor interpersonale   29
2.2. Fundamente ale relaţiilor interpersonale: compararea sociala; principiul similitudinii si diferenţierii 34
      2.2.1. Procesul de comparare cu membrii grupului de apartenenţa  34
      2.2.2. Procesul de comparare cu membrii celorlalte grupuri sociale 37
Rezumat  39
Intrebari si exerciţii de autoevaluare 40

Capitolul 3. Probleme teoretico-metodologice ale trecerii de la competiţie la conflict 42
Aspecte introductive 44
3.1. Delimitari conceptuale     45
      3.1.1. Competiţia interpersonala 45
      3.1.2. Conflictul interpersonal    46
      3.1.3. Comentarii asupra diferentelor dintre competiţie si conflict  55
3.2. Analiza psihosociala a competiţiei si conflictului 59
      3.2.1. Motivaţia şi orientarea in sarcina   59
      3.2.2. Planul atitudinal 66
      3.2.3. Perceptia reciproca  72
      3.2.4. Comunicarea  74
      3.2.5. Puterea 80
      3.2.6. Agresiunea interpersonala 88
      3.2.7. Roluri de competiţie si conflict ?   91
      3.2.8. Planul afectivitatii 92
3.3. Un model explicativ-interpretativ al competiţiei si conflictului interpersonal   94
Rezumat  102
Intrebari si exerciţii de autoevaluare W5

Partra a Il-a

Capitolul 4. Obiectivele, ipotezele si metodele cercetarii  109
4.1. Precizari preliminare 111
4.2. Obiectivele cercetării 122
4.3. Ipotezele cercetării 124
      4.3.1. Ipoteze relative la puterea disponibilă si eficacitatea subiectilor 124
      4.3.2. Ipoteze relative la comportamentul agresiv si atitudiniie subiectilor 125
4.4. Metodele utilizate   125
      4.4.1. Ancheta psihosociala pe baza de chestionar 125
      4.4.2. Experimentul psihosocial 127
      4.4.3. Observaţia 137
4.5. Modalitlţi de prelucrare statistica a dalelor obţinute  139
Rezumat  143
Intrebari si exerciţii de autoevaluare 144

Capitolul 5. Prezentarea si interpretarea rezultatelor 145
5.1. Ipoteze referitoare la puterea disponibila si eficacitatea participantilor  146
5.2. Ipoteze referitoare la comportamentul agresiv al participanţilor 170
Rezumat   189
Intrebari si exerciţii de autoevaluare 190

Capitolul 6. Consideraţii flnale  191
6.1. O terapie sociala bazata pe explorarea valentelor constructive  ale conflictului 192
      6.1.1. Stimularea controlata a diferentelor si eterogenitatii 193
6.2. Conflictul – fenomen pozitiv? 196
6.3. Managementul conflictului  198
6.4. Posibile provocari in abordarea competiţiei si conflictului 207
6.5. Conflictologia, stiinta moderna a conflictelor  210
Intrebari si exerciţii de autoevaluare 214

Bibliografie 217
Index de autori   223
Index tematic  225

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu