sâmbătă, 6 aprilie 2013

REVENIREA LA VIATA


Autor : Oliver Sacks                

Editura Humanitas
Colectia Pasi peste granite
An aparitie :2012
Traducerea Mihaela Doagă
ISBN 978-973-50-3433-7 
Nr pagini :480
Format 130 x 200
Pret : 43 lei la Editura, 32,25 lei la elefant , 30,10 lei la librarie.net





Descrierea editurii:
În 1969, într-un spital din apropierea New York-ului, un grup de pacienţi suferind de grave tulburări neurologice trăiesc o experienţă extraordinară: după o jumătate de secol în care fuseseră încremeniţi, ca nişte „morţi vii“, incapabili să gândească, să vorbească şi să se mişte normal, sunt treziţi la viaţă de un medicament-minune. Oliver Sacks, doctorul care a iniţiat experimentul, spune în Revenirea la viaţă povestea acestor pacienţi – o poveste emoţionantă şi, în acelaşi timp, revelatoare pentru condiţia umană.
Cartea lui Sacks a avut un imens răsunet şi i-a incitat pe mulţi scriitori şi artişti. Pornind de la ea, Harold Pinter a scris piesa de teatru A Kind of Alaska, iar în 1990 a apărut pe ecrane celebrul film Awakenings, cu Robert de Niro şi Robin Williams.

OLIVER SACKS s-a născut în 1933 la Londra, într-o familie de medici, şi a studiat medicina la Queen's College, Oxford. La începutul anilor '60 s-a stabilit în Statele Unite, la San Francisco. Din 1965 locuieşte la New York, unde este profesor de neurologie la Albert Einstein College of Medicine. Preocuparea sa constantă a fost lucrul cu pacienţii suferind de boli neurologice pentru a-i ajuta sa trăiască în condiţii cât mai apropiate de normalitate.
Oliver Sacks a imbinat activitatea medicală cu scrisul, iar cărţile în care prezintă publicului larg cazurile sale clinice s-au bucurat de o uriaşă notorietate internaţională - au fost traduse în 22 de limbi, în tiraje de milioane de exemplare. În plus, opera lui Oliver Sacks a avut un mare impact asupra intelectualilor umanişti şi asupra artiştilor. Ele sunt studiate în universităţi de către neurologi, scriitori, filozofi şi sociologi. Awakenings a stat la baza filmului cu acelaşi titlu (cu Robert De Niro si Robin Williams, film nominalizat pentru Premiul Oscar) şi piesei lui Harold Pinter, A Kind of Alaska. Omul care îşi confunda soţia cu o pălărie (The Man Who Mistook His Wife for a Hat) a fost de asemenea pusă în scenă, cu mare succes, în regia lui Peter Brook.
Carti: Migraine (1970), Awakenings (1973), A Leg to Stand On (1984), The Man Who Mistook His Wife for a Hat (1985), Seeing Voices (1989), An Antropologist on Mars (1995), The Island of the Colorblind (1997), Uncie Tungsten: Memories of a Chemical Boyhood (2001), Oaxaca Journal (2002).

Cuprins:
Mulţumiri . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Prefaţă la prima ediţie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Prefaţă la ediţia din 1990 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Cuvânt înainte la ediţia din 1990 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19

Prolog . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  37
       Parkinson şi parkinsonismul . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
       Boala somnului (encephalitis lethargica) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
       Perioada ce a urmat bolii somnului (1927–1967) . . . . . . . . . . . . . . 59
       Viaţa la Mount Carmel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
       Apariţia l-DoPa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67

Revenirea la viaţă . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77
       Frances D. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
       Magda B. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
       Rose R. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
       Robert O. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
       Hester Y. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
       Rolando P. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
       Miriam H. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179
       Lucy K. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
       Margaret A. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
       Miron V. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
       Gertie C. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217
       Martha N. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223
       Ida T. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229
       Frank G. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233
       Maria G. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236
       Rachel I. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241
       Aaron E. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
       George W. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253
       Cecil M. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256
       Leonard L. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258

Perspective . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 277
       Perspective . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279
       Revenirea la viaţă . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293
       Suferinţa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 302
       Adaptarea . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 327

Epilog (1982) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341
Post-scriptum (1990) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 379

Anexe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 383
       O istorie a bolii somnului . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 385
       Medicamente „minune“:
       Freud, William James şi Havelock Ellis . . . . . . . . . . . . . . . 389
       Baza electrică a revenirii la viaţă . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 393
       Dincolo de l-DoPa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 399
       Spaţiul şi timpul parkinsoniene . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 404
       Haosul şi revenirea la viaţă . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 417
       Revenirea la viaţă pe scenă şi pe ecran . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 434

Glosar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 459
Bibliografie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 467

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu