marți, 9 aprilie 2013

RUSINEA SI VINOVATIA IN SPATIUL PUBLIC. Pentru o sociologie a emotiilor



Autor :  Septimiu Chelcea (coord)
Editura Humanitas
Colectia : în afara colecţiilor
An aparitie :2008
ISBN   978-973-50-2402-4
Nr pagini :352
Format 130 x 200
Pret : 39  lei la Editura, 29,95  lei la elefant , 27,30 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU



Descrierea editurii:
Prezenta lucrare - prima abordare sociologica a emotiilor in literatura de specialitate din Romania - isi propune: sa treaca in revista teoriile clasice si moderne despre emotii; sa analizeze rusinea si vinovatia din perspectiva sociologica (inclusiv psihosociologica); sa evalueze manifestarile rusinii si vinovatiei (eventual, diluarea acestora) in perioada tranzitiei postcomuniste din Romania; sa prezinte rezultatele cercetarii psihosociologice concrete privind relaþia dintre rusine si vinovatie (ca variabile independente) si frauda intelectuala in invatamantul universitar in perioada de tranzitie de la „comunismul ceausist" la „capitalismul salbatic" de azi. Studiul arata ca, desi onestitatea constituie fundamentul procesului de învatamant, al activitatii de cercetare stiintifica si al serviciilor administrative in colegii si universitati, diminuarea predispozitiei generale spre rusine si vinovatie conduce la sporirea fraudei intelectuale in universitati si la aprecierea ca actele de frauda intelectuala sunt larg raspandite in invatamantul superior, ca ele au impact negativ scazut. (Septimiu Chelcea)
Cuprins:


Introducere 11
Septimiu Chelcea

Partea I
EMOŢIILE ŞI VIAŢA SOCIALĂ

1. Emoţiile: repere teoretice 17
Septimiu Chelcea si Petru Hut

Ce sunt emoţiile? 17
Elementele structurale ale emoţiilor 18
           Emoţiile si structura anatomo-funcţionali a creierului uman 20
Clasificarea emoţiilor 27
           Emotii primare vs. emotii secundare 28
           Emotii pozitive vs. emotii negative 39
           Emotii primare, emotii cu specific cultural si emotii cognitive mai elevate 41
Emotiile si cogniţia 44
           Emotiile si cogniţiile: complementaritate si conexiune 47
Teorii clasice despre emotii 51
           Teoria James-Lange 52
           Teoria Cannon-Bard 54
           Teoria Schachter-Singer 55
           Teorii recente despre emotii 57

2. Conceptualizarea sociologică a emoţiilor 59
Septimiu Chelcea si Gabriel Jderu

Contribuţii Ia fundamentarea sociologiei emoţiilor 59
           Emile Durkheim - arhitectul construcţiei sociale a emotiilor 65
           Teoretizări sociologice contemporane 68
           Teoria dramaturgică a lui Erving Goffman 69
           Teoria lui Theodore D. Kemper despre emotiile primare si emotiile secundare 77
           Teoria lui Steven L. Gordon despre emotiile institutionale si emotiile impulsive 80
           Teoria lui Arlie Russell Hochschild despre munca emoţionala 83
           Teoria lui Morris Rosenberg despre reflexivitate 85
           Teoria lui Peggy A. Thoits despre managementul emotiilor 89
           Teoria lui Candace Clark despre simpatie 93
Emoţiile - o construcţie socială 100

Partea a II-a
EMOTIILE IN VIATA SOCIALA

3. Capital social, informaţie si implicare emotionala   113
Petru Hut

Capital social: tipuri, componente, caracteristici 113
Încrederea si explicaţia ei 120
Informatie, asimetrie informaţională si consecinţe pentru politici sociale 124
Implicarea emotionala 128
Raportul cultura/emotii 129
Emotiile si încrederea 131
Capitalul social si mobilizarea capitalului emotional 134

4. Emoţiile in viaţa socială: munca emoţionala 138
Septimiu Cbelcea si Daniela Botone

Specificul muncii emoţionale 140
           Expansiunea muncii emoţionale in societăţile moderne  142
De la revoluţia cognitivă la revoluţia emoţionala 147
           Munca in societatea postindustrială 149
           Munca emotionala intensivi150
O reconceptualizare a constructului de „munca emoţionala" 151
           Un nou model: munca emoţionala -răspuns comportamental motivat la disonanta emotionala autoperceputa 156
           Cultura si munca emotionala 158

5. Socializarea emotiilor in copilărie 161
Elena Stanculescu

Influenta tipului de ataşament asupra procesului de socializare a emotiilor - modele explicative162
Interpretarea semnificaţiei emotiilor 165
Mândria si ruşinea la preşcolari 170
Exprimarea tristetii si a durerii - influente socializatoare  171
Emotiile si diferentele de gen 176
Relaţia dintre înţelegerea emotiilor si comportamentul prosocial 178
Contributia părinţilor la dezvoltarea competenţei emotionale a copiilor - reacţiile fata de emoţiile negative  183
Stimularea controlului emotiilor in şcoală 188

Partea a III-a
RUŞINEA ŞI VINOVĂŢIA: FRAUDA INTELECTUALĂ ÎN UNIVERSITĂŢI

6. Ruşinea si vinovăţia 197
Septimiu Chelcea

Ruşine versus vinovăţie: două etichete, sau doua emoţii distincte? 197
           Context public/context privat 200
           Focalizarea pe sine/focalizarea pe comportament 202
           Teoria atribuirii si distincţia ruşine/vinovăţie 204
           Interacţiunile sociale: emergenta emoţiilor de rusine si vinovăţie 204
Rusinea - „emoţie sociala" primordială 207
           Tipologia ruşinii 209
           Rusinea - emotie înnăscuta? 212
           Rusinea: relaţiile cu alte emoţii 215
Vinovăţia - emotie morală si liant social 218
           Vinovatia: repere teoretice 218
           Vinovatia colectivă 222
Cercetări psihosociologice privind rusinea si vinovăţia 224
           Rolul social al emotlilor de rusine si vinovatie 227
           Rusinea in emergenta opiniei publice 230
           Rusinea, structura sociala si mişcările sociale232
           Rusinea si vinovăţia: invaţarea lor in procesele de socializare 233

7. Cultura universitară - cultură a plagiatului? 236
Septimiu Chelcea

Plagiatul: de la furtul sclavilor la furtul textelor 236
Dacă si profesorii plagiază 238
Si studentii plagiaza 244

8. Cercetari psihosociale concrete privind frauda intelectuală in universităţi 248
Septimiu Chelcea si Andreea Bobb

Evaluarea si autoevaluarea onestitatii: studiu experimental  248
Atribuirile pe care le fac studentii copiatului la examenele sense si preluării referatelor de pe Internet 251
Emoţiile de rusine si vinovatie atribuite de studenţi cazurilor de frauda intelectuala: anchetă preliminară 253

9. Anchetă sociologică: frauda intelectuala, ruşinea si vinovăţia in universitati 270
Septimiu Chelcea, Loredana Ivan, Gabriel Jderu, Fidelie Kalambayi, Radu Mâlureanu, Andreea Moldoveanu si Alexandru Zodieru

Precizări metodologice 271
TOSCA (Test ofSelf-ConsciousAffect): descriere 273
Prezentarea datelor 275
           Opinia studentilor despre gravitatea actelor de frauda intelectuala 275
           Opiniile studentilor privind frecventa actelor de frauda intelectuala in universitati 278
           Reprezintă frauda intelectuala în universitati o continuare a aceloraşi practici din învăţământul preuniversitar? 283
           Emotiile si actele de frauda intelectuala 286
           Frauda intelectuala: fara rusine, fara sa se simtă vinovaţi  286
           Frauda intelectuala: rusine şi/sau vinovăţie 289
           Predispoziţia generală de a resimţi emoţia de rusine si frauda intelectuală 290
           Predispozitia generala de a resimti emotia de vinovatie si frauda intelectuala 292
           Emotiile morale si tipurile sociocomponamentale  294
Discuţie si concluzii 299

Bibliografie307
Anexe   335

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu