sâmbătă, 4 mai 2013

OMUL SOCIETATII DE CONSUM. In asteptarea unei noi ideologii



Autor :  Viorel Rotila              
Editura Institutul European
Colectia Dezbateri contemporane
An aparitie :2011
ISBN 978-973-611-813-5 
Nr pagini :276
Format 125x195
Pret : 33 lei la Editura, 26 lei la cartiortodoxe, 26,40 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU




Descrierea editurii:
Critica societatii de consum pe care o tentez, a carei practica constituie un model de atitudine preluat in special de la reprezentantii Scolii de la Frankfurt si de la cativa din sociologii francezi, nu are drept miza impunerea unui alt tip de societate. Intentia ei este de a arata marile deficiente presupuse de controlul social realizat pe calea consumului, dorind a lasa sa se intrevada posibilitatile de reasezare ale acestei societati. Sunt animat in acest sens de o iluzie iluminista: constientizarea unui fenomen negativ atrage diminuarea posibilitatilor sale de existenta. Nu am de propus mari valori pe care omenirea ar trebui sa le adopte, ci doar o deschidere catre posibilitatea analizei (daca se poate critice) valorilor dominante in societatea contemporana. Incerc astfel sa fac vizibila marea diferenta care exista intre valorile vehiculate pe calea discursurilor oficiale si cele sub semnul carora ne ducem existenta cotidiana.
Viorel Rotila


Cuprins:

Introducere / 9

O ALTĂ CRITICĂ A SOCIETĂŢII DE CONSUM / 17
Sensul lui a trăi în sfera consumului /17
Consumul ca fapt-de-a-fi-în-lume / 26
Temporalitatea consumismului / 30
Consumismul este un umanism? / 33
Consumul şi familia / 40
Despre destinul artei în societatea de consum / 43
Capitalismul şi ideologia consumului / 45
Achiziţie versus consum / 54
Axiologia societăţii de consum / 58
Limbajul şi comunicarea ca medii ale consumului; consumul ca limbaj / 73
Redefmirea sensului libertăţii în contextul modernităţii şi societăţii de consum / 78
Angoasele consumului / 84
Democraţia şi consumul / 90
Capitalismul, tehnica şi democraţia (tehno-capitalismul democraţiei) / 92
Economie şi democraţie /101
Politica înseamnă economie? / 107
Democraţia ca ideologie /111
Limite ale democraţiei /124
Legitimare şi legitimităţi /132
Egalitate şi egalitarisme /139
Voinţa de putere / 141
Creştinismul şi modernitatea / 147
O reinterpretare a liberalismului /148
Slăbiciuni ale modernităţii /152
Comunism, postcomunism, consumism /154
Naţiune, naţionalisme, globalizare / 156
Ce este Progresul? / 161

O NOUĂ IDEOLOGIE? / 173
Ce este ideologia? /173
Relele politicului / 175
Homo videns? O lectură critică a lucrării lui Giovani Sartori / 177
Marea Ruptură? / 185
Omul nou /187
O nouă ideologie? / 192

STUDIU DE CAZ (SAU DE NECAZ): ROMÂNIA / 203
Stânga şi dreapta / 203
Statul social versus statul minimal / 206
Uniunea Europeană / 210
România în contextul societăţii de consum / 211
Trădarea intelectualilor; în aşteptarea noului intelectual / 232
Declinul societăţii civile în România. Studiu de caz: sindicalismul / 235
Perspective / 248

Încheiere / 253
Bibliografie / 269


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu