15/12/2013

BAZELE PSIHOLOGIEI GENERALE



Autor :  Mihai Golu               
Editura Universitara
An aparitie :2002, 2005
Editia a II      
ISBN 978-973-7787-25-0
Nr pagini :718
Format 130 x 200
Pretul la data postarii :
25 lei la Editura, 22,25 lei la elefant , 24 lei la carti de psihologie, 20 lei la librarie.net



Descrierea editurii:

        Lucrarea "Bazele psihologiei generale" se adresează studenţilor de la facultăţile de psihologie, absolvenţilor care îşi pregătesc examenul de licenţă, specialiştilor, dar este utilă şi altor categorii profesionale dintre care amintim: cadre didactice, asistenţi sociali, medici, manageri, cadre militare, care se confruntă cu probleme de ordin psihologic sau uman.

        Mihai Golu (n. 1934) este Prof. univ. dr., psiholog. Activitatea sa ştiinţifică este orientată în domeniile psihologiei generale, psihologiei cibernetice, psihologiei personalităţii şi neuropsihologiei. Cercetările sale au adus contribuţii originale importante, recunoscute pe
plan naţional şi internaţional, privind abordarea şi interpretarea psihicului şi a diferitelor funcţii şi procese particulare prin folosirea metodologiei ştiinţifice moderne ale ciberneticii, teoriei comunicării şi a informaţiei, ale teoriei generale a sistemelor. Cea mai importantă contribuţie adusă îndomeniul neuropsihiatriei constă în elaborarea conceptului de neuropsihon şi în  formularea principiilor generale ale organizării structurii creierului uman. Sursa
        De acelas autor:
Sensibilitatea. Modalitati de receptie senzoriala (coautor), Stiintifica 1970
Perceptie si activitate, Stiintifica 1971
Introducere in psihologie (coautor), Stiintifica 1972, Paideia 2005
Culoare si comportament (coautor), Scrisul Romanesc 1974
Principii de psihologie ciberneticaEd. Stiintifica si enciclopedica 1975
Tratat de psihofiziologie Vol. 1Ed Academiei RSR 1978
Psihoneurologie (coautor), Ed Academiei RSR 1983
Fundamentele psihologiei, 2 vol, Ed. Fundatiei Romania de Maine 2002
Dinamica personalitatii, Geneze 1993, Paideia 2005
Bazele psihologiei generale, Universitara 2005
Introducere in conflictologie, Ed. Fundatia Romania de Maine 2019
Dialog despre psihic si constiinta, Ed. Fundatia Romania de Maine 2019

Cuprins:


Introducere 9
SECTIUNEA I
I.  OBIECTUL PSIHOLOGIEI
1.1. Conditiile cunoasterii psihologice 15
1.2. Devenirea psihologiei ca stiinta 17
1.3. Probleme generatoare de divergente in istoria psihologiei 21
1.4. Obiectul psihologiei 22

II. METODELE PSIHOLOGIEI
2.1. Relatia obiect-metoda 26
2.2. Metode specifice ale psihologiei 30
2.3. Organizarea cercetarii psihologice 45

III. PRINCIPIILE PSIHOLOGIEI
3.1. Principiul determinismului extern (extrapsihic) 48
3.2. Principiul relationarii neuro-psihice 51
3.3. Principiul reflectarii si modelarii informationale 54
3.4. Principiul actiunii si al unitatii constiinta-activitate 58
3.5. Principiul genetic si al istorismului 59
3.6. Principiul sistemicitatii 61

IV. LEGILE SI TEORIILE EXPLICATIVE IN PSIHOLOGIE
4.1. Problema definirii legii in psihologie 64
4.2. Relatia dintre descriere, explicatie si interpretare 69
4.3. Problema elaborarii teoriei psihologice 72

V. PSIHICUL UMAN. CARACTERIZARE GENERALA
5.1. Catre o definitie moderna a notiunii de psihic 80
5.2. Caracteristicile psihicului uman 91
5.3. Modificari ale constiintei 122

SECTIUNEA a-II-a
COMPONENTELE MODALE ALE VIETII PSIHICE
Consideratii preliminare
VI. PROCESELE SENZORIALE
6.1. Senzatia 136
6.1.1. Sensibilitatea si legile ei 142
                A. Legile psihofizice 144
                B. Legile psihofiziologice 146
                C. Legile socioculturale 149
6.1.2. Clasificarea senzatiilor 152
                A. Senzatiile extero-informative 152
                                A.1. Senzatiile cutanate 152
                                A.2. Senzatiile vizuale 159
                                A.3.  Senzatiile auditive 180
                                A.4. Senzatiile olfactive 210
                                A.5. Senzatiile gustative 221
                                A.6. Senzatiile vestibulare231
                B. Senzatiile proprioceptiv-kinestezice 236
                C. Senzatiile organice 243
                D. Senzatiile de durere 254
6.2. Perceptia 259
                6.2.1. Caracterizare generala 259
                6.2.2. Legile perceptiei 298
                6.2.3. Formele perceptiei 308
                6.2.4. Perceptia ca forma specifica de activitate si factor bazal de reglare a activitatii 340


VII. REPREZENTAREA
7.1. Definitie si caracterizare psihologica generala 346
7.2. Proprietatile reprezentarilor 353
7.3. Tipurile reprezentarilor 357
7.4. Locul si rolul reglator al reprezentarii in activitate si comportament 358

VIII. GANDIREA
8.1. Definitie si caracterizare generala 367
8.2. Structura psihologica interna a gandirii 374
                A. Blocul operatiilor 376
                B. Blocul continuturilor 397
                C. Blocul produselor 403
                D. Blocul relatiilor 404
8.3. Forme modale de procesare-integrare a informatiei 405
                A.  Procesarea inductiva  405
                B. Procesarea de tip deductiv 412
                C. Procesarea analogica 417
8.4. Gandirea ca activitate specifica de rezolvare a problemelor 418
8.5. Gandirea ca proces decizional 429
8.6. Gandirea ca proces de teoretizare 433

XI. IMAGINATIA
9.1. Caracterizare generala. Definitie 436
9.2. Formele imaginatiei 441
9.2.1. Visele 441
9.2.2. Procesele  443
9.2.3. Reveria  443
9.2.4. Imaginatia reproductiva  444
9.2.5. Imaginatia creatoare  446

X. MEMORIA
10.1. Definitie si caracterizare psihologica generala 451
10.2. Dinamica memoriei  455
10.3.  Formele memoriei  467
10.4. Calitatile memoriei  477
10.5. Mecanismele memoriei  478
10.6. Uitarea 484

XI. LIMBAJUL
11.1. Precizari si delimitari terminologice 488
11.2. Specificul psihologic al limbajului 494
11.3. Determinatiile limbajului verbal 495
11.4. Verigile functionale ale limbajului verbal  509
11.5. Functiile limbajului verbal  511
11.6. Formele limbajului verbal  517
11.7. Mecanismele neurofiziologice ale limbajului  520

XII. ATENTIA
12.1. Definitie si caracterizare psihologica generala 525
12.2. Dimensiunile (atributele) atentiei 529
12.3. Formele atentiei 533
12.4. Modele teoretice explicative ale atentiei 536

XIII. AFECTIVITATEA
13.1. Aspecte teoretice si metodologice generale 542
13.2. Spre o definitie a afectivitatii 544
13.3. Clasificarea proceselor si starilor afective 549
13.4. Dimensiunea relationala a afectivitatii  554
13.5. Structura procesului emotional 555
13.6. Rolul afectivitatii in activitate 558
13.7. Agresivitate-toleranta 560
13.8. Stresul, anxietatea si angoasa 561
13.9. Mecanismele emotiilor 564

XIV. MOTIVATIA
14.1. Definitie si caracterizare generala 571
14.2. Motivul si functiile sale 576
14.3. Forme si niveluri de integrare a motivatiei 582
14.4. Motivatie si frustrare 590
14.5. Motivatie si conflict 592
14.6. Nivel de aspiratie, nivel de expectatie, nivel de realizare 593
14.7. Teorii ale motivatiei 594

XV. VOINTA
15.1. Definirea si caracterizare generala a vointei 596
15.2. Structura si fazele actului voluntar 602
15.3. Calitatile vointei 605
15.4. Dezvoltarea ontogenetica a vointei 607
15.5. Vointa sociala 610

XVI. ACTIVITATEA UMANA
16.1. Consideratii generale 613
16.2. Definirea si structura psihologica a activitatii 616
16.3. Formele activitatii 623


SECTIUNEA a-III-a
XVII. PERSONALITATEA
17.1. Aspecte teoretice si metodologice 645
17.1.1.Acceptiuni ale termenului de personalitate 646
17.2.Temperamentul 659
17.2.1. Definitie si caracterizare generala 659
17.2.2. Clasificarea temperamentelor 661
A. Tipologiile morfologice sau bioconstitutionale 661
B. Tipologiile fiziologice si psihofiziologice 669
C. Tipologiile psihologice 673
D. Tipologiile clinice 677
17.3. Caracterul 678
                17.3.1. Definitie si caracterizare generala 678
                17.3.2. Structura psihologica a caracterului 681
                17.3.3. Trasaturile caracteriale 686
17.4. Aptitudinile 689
                17.4.1. Definitie si caracterizare generala 689
                17.4.2. Raportul innascut-dobandit in structura aptitudinilor 693
                17.4.3. Clasificarea aptitudinilor 696
17.5. Imaginea de sine, rolul ei reglator in sistemul personalitatii 702
17.6. Eul 709

Bibliografie selectiva 712

Un comentariu: