miercuri, 18 decembrie 2013

SINGURATATEA IN DOI NU E PENTRU NOI



Autor :   Jacques Salome              

Editura Curtea Veche
Colectia Seria Jacques Salomé

An aparitie :2007
Traducerea Elena Neculcea
ISBN 978-973-669-332-8 
Nr pagini :192
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 20 lei la Editura,20 lei la elefant ,15 lei la librarie.net



Descrierea editurii:


Aritmetica unui cuplu sfidează legile aritmeticii 
Înainte de a forma un cuplu, el şi ea sunt doi. După ce îşi spun jurămintele de iubire, el şi ea sunt unul, ca în poveşti. Toţi bărbaţii şi toate femeile ar vrea să rămână aşa. Însă ce se întâmplă în momentul în care ne dăm seama că suntem totuşi doi, doi cărora le plac aceleaşi lucruri, însă în moduri diferite? Jacques Salomé este autorul unei aritmetici speciale a cuplului: 1+1=3.
Mitul fuziunii, al contopirii, funcţionează doar o perioadă de timp, în rest cei doi parteneri îşi pun în comun tot ceea ce au, bun sau nu, pentru a se alia şi a construi o relaţie. Relaţia este cel de al treilea element al cuplului, este ceea ce construim împreună din diferenţele noastre ca bărbaţi şi femei, iar calitatea relaţiei este cea care dăinuie şi ne permite să ajungem până la NOI, fără a-l desfiinţa pe EU. Ca orice demers de dezvoltare personală, şi cel de faţă prezintă oarecare risc, o afirmă chiar autorul, mult mai mic, însă, decât cel al singurătăţii în doi.

"Mă adresez tuturor celor care îşi asumă responsabilitatea de a acţiona personal şi imediat, în vederea îmbunătăţirii relaţiilor cu ei înşişi şi cu cei din jur.
Să comunicăm mai bine pentru a fi mai buni...
Să fim mai buni pentru a trăi mai bine...
Să trăim mai bine nu doar pentru a supravieţui...
Pentru a obţine bucuria vieţii şi respectul faţă de sine."
Jacques Salomé




Jacques Salomé este psihosociolog, formator, scriitor şi poet. Şi-a obţinut licenţa în psihiatrie socială la École Pratique des Hautes Études en Sciences Sociales (Paris). Este fondatorul Centrului de formare în relaţii interumane „Le Regard fertile“ de la Roussillon-en-Provence, unde predă o bună parte dintre cursurile de formare. A predat timp de 15 ani la Université de Lille III.
Este autor a peste 30 de cărţi, coautor al unor lucrări de referinţă despre comunicare şi cuplu, teoretician în cadrul Asociaţiei pentru Comunicare Relaţională prin Ascultare Activă. Cărţile sale au fost traduse în 27 de limbi, inclusiv în limba română [Vorbeşte-mi… am atâtea să-ţi spun; Curajul de a fi tu însuţi; Mami, tati, mă auziţi…, Singurătatea în doi nu e pentru noi, Dacă m-aş asculta, m-aş înţelege (în colaborare cu Sylvie Galland) şi Ce-ar fi dacă ne-am inventa propria viaţă — apărute la Curtea Veche Publishing.



Singuratatea in doi nu e pentru noi, un titlu ludic pentru o problema foarte serioasa, pentru ca, nu-i asa, daca sa fii singur nu e intotdeauna usor, sa fii singur in doi e chiar trist. Si din pacate foarte multe cupluri, casatorite sau nu, ajung intr-o asemenea situatie sa se simta singuri, rupti unul de celalalt, o situatie care daca nu e remediata la timp duce la instrainare si in cele din urma la despartire.
Jacques Salome propune o aritmetica speciala a cuplului, un calcul in care 1+1=3. Asta pentru ca, in afara de EA si de EL, mai exista un element in toata aceasta ecuatie, este vorba de relatia in sine de NOI, un noi care este de fapt ceea ce reusim sa construim impreuna ca si cuplu, punand laolalta toate calitatile si toate partile noastre frumoase si negociind toate diferentele.
Autorul urmareste toti pasii pe care ii urmeaza fiecare relatie, incepand cu perioada fuzionala de inceput pe care incearca de altfel sa o si explice, pana la momentul in care etapa de contopire e depasita si se ajunge la nevoia de diferentiere, de statutare a propriei identitati in cuplu. O identitate ce nu trece dicolo de responsabilitatea si asumarea unui angajament fata de celalalt, fata de cuplu.
Asa cum spuneam Jacques Salome semnaleaza principalele probleme ce pot aparea in trecerea de la indragosteala cu multi fluturi in stomac la relatia aceea frumoasa la care visam cu totii. Cheia reusitei sta in primul si in primul rand intr-o buna comunicare, in intelegerea nevoilor fiecaruia si in respectarea unui anumit grad de autonomie si de independenta, pentru ca un pic de spatiu in relatie nu face decat sa ii uneasca mai mult pe cei doi.
Daca ne raportam la titlul original al lucrarii « Jamais Seuls Ensemble comment vivre a deux en restant differents » intelegem mai bine directia in care merge autorul, construirea unui NOI puternic care sa tina cont de fiecare din cei doi memebri ai cuplului.
Pentru ca, statistic vorbind tot mai multe cupluri se despart si o parte din relatii nu mai pot fi salvate, autorul dedica un capitol special despartirilor, pe care si le doreste daca nu prietenoase, cel putin cu invataminte, vorbind despre mai multe tipuri de relatii, relatii care desi nu sunt menite sa dureze pot insemna lectii de viata si experienta acumulata pentru mai tarziu.


Cuprins:

Introducere ... 9

1. Trecerea de la întîlnire la relaţie ... 15
   1.1. Atracţiile ... 20
   1.2. Sentimentele ... 22
   1.3. Temerile ... 31
   1.4. Alegerile inconştiente şi repetiţiile care conferă întîlnirii dintre doi oameni o anume structura ... 32

2. Construirea şi convieţuirea într-o relaţie ... 37
   2.1. De la contopire la diferenţiere ... 44
   2.2. De la diferenţiere la confruntare ... 56
   2.3. Responsabilizare şi angajament ... 60

3. Forţe de coeziune şi forţe de destrămare într-un cuplu ... 79
   3.1. Forţele de coeziune ... 80
   3.2. Forţele de destrămare sau de disociere ... 97
   3.3. Echilibrul forţelor de expansiune sau de repliere ... 117
   3.4. Dezvăluire şi actualizare sau orbire şi închidere în sisteme implicite, dar tenace şi durabile ... 119
   3.5. Banii în cuplu şi în familie ... 132

4. Viaţa în cuplu înseamnă să accepţi să creezi şi să dezvolţi o dublă intimitate ... 143
   4.1. Viaţa într-o intimitate comună ... 147
   4.2. Intimitatea şi acceptarea sentimentelor ... 163
   4.3. Intimitatea personală şi respectul de sine ... 164
   4.4. Un sfîrşit de relaţie optimist ... 169
   4.5. Principii minimale de comunicare activă ... 177

Concluzie deschisă ... 183

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu