joi, 16 ianuarie 2014

GRUPUL DE SOCIALIZARE APRECIATIV. Un model de creativitate sociala colaborativa



Autor : Simona Ponea, Antonio Sandu                
Editura Lumen
An aparitie :2011

ISBN 978-973-166-233-6
Nr pagini :220
Format ?
Pretul la data postarii : 16 lei la elefant ,21,80 lei la librarie.net





Descrierea editurii:
Lucrarea de fata isi propune a realiza o analiza a unei posibile metodologii apreciative de interventie la nivelul grupurilor pe care am intitulat-o Grupul de socializare apreciativ. Aceasta metodologie de lucru am implementat-o in contextul planificarii sociale, prin intermediul programului „Dimineata la cafea”, desfasurat in cadrul Biroului de Asistenta si Consiliere pentru persoane cu Handicap, din cadrul Centrului Diecezan Caritas, Iasi. Planificarea sociala inseamna pentru unii autori (Cojocaru, 2003) “dezvoltarea, expansiunea si coordonarea serviciilor sociale si a politicilor sociale utilizand rational resursele pentru rezolvarea problemelor atat la nivel local, cat si la cel societal” (Lauffer, 1981, cf. Cojocaru, 2003).
Cercetarea a pornit de la implementarea grupului de socializare apreciativ si analiza impactului asupra membrilor participanti (persoane cu dizabilitati locomotorii), analiza metodologica a grupului pornind de la nivelul teoretico-epistemic finalizata cu elaborarea unui model de protocol de implementare a grupului, precum si posibilitatea extrapolarii acestuia la nivelul altor arii ale practicii sociale.
Conform Dictionarului de sociologie (1993: 265) grupul social reuneste „mai multi indivizi, definiti de criterii formale si informale, care impartasesc un sentiment al unitatii si sunt legati impreuna prin modele de interactiune relativ stranse”. Pragmatic vorbind grupul este acea entitate in care existam. Familia este un grup, copii find avem un grup de joaca, la scoala invatam intr-un grup si ulterior lucram si evoluam tot in cadrul unui grup. Societatea globala este un tot unitar supus normelor, ideilor, actiunilor, nevoilor, prejudecatilor….societatea este reprezentata printr-un complex de grupuri.
Pe parcursul acestei lucrari vom aborda intr-o maniera exhaustiva grupurile sociale, vom realiza un scurt incurs istoric privind evolutia grupurilor, vom aminti diferite tipologii si vom accentua in mod deosebit avantajele crearii de astfel de modele de lucru. Principalul obiectiv al acestui demers stiintific este realizat prin definirea Grupului de socializare apreciativ, alaturi de conturarea unei propuneri de protocol privind implementarea acestui model.
Cuprins:

Cuvânt înainte  7

1.  Grupul de socializare apreciativ. Premise teoretice şi cercetări anterioare  11
     1.1.  Cadrele teoretice şi epistemice ale cercetării  11
     1.2.  Definiri conceptuale: grup, socializare, ancheta apreciativă  13

2.  Grupul de socializare apreciativ - De la intervenţie pragmatică la construcţie teoretică  41
     2.1.  Disabilitate, handicap, discriminare, integrare  41
     2.2.  Dimineaţa la cafea — Model de grup de socializare apreciativ  45

3.  Fundamentali metodologice ale cercetării „Impactul grupului de socializare apreciativ  55
     3.1.  Cadrul metodologie  55
     3.2.  Metode de evaluare  64
     3.3.  Validarea datelor  74
     3.4.  Construirea instrumentelor  75
     3.5.  Selectarea grupului ţintă  86

     3.6. Direcţiile cercetării 88 

4.  Analiza datelor cercetării -Grupul de socializare apreciativ.
De la impactul asupra participanţilor la extrapolarea modelului  89
     4.1.  Impactul grupului de socializare apreciativ „Dimineaţa la cafea” asupra participanţilor  89
     4.2.  Analiza modelului Grup de socializare apreciativ — Dimineaţa la cafea  120
     4.3.  Protocol de implementare a grupului de socializare apreciativ  140
     4.4.  Extrapolarea grupului de socializare apreciativ  165

5.  Concluzii şi propuneri  195
     5.1.  Concluziile cercetării  195
     5.2.  Propuneri de dezvoltare  196

Bibliografie:  197

Anexa 1. Ghid de focus grup (măsurarea impactului grupului de socializare apreciativ asupra memebrilor)  211
Anexa 2. Ghid de focus grup (extrapolarea modelului grupul de socializare apreciativ)  217
Anexa 3. Ghid de Interviu Apreciativ  218


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu