11/05/2014

CONSILIEREA IN ASISTENTA SOCIALA



Autor :  Hanibal Dumitrascu  (coord.)          
Editura Polirom
Colectia Collegium. Asistenta sociala
An aparitie :2012
ISBN 978-973-46-3068-4 
Nr pagini :296
Format 165 x 235
Pretul la data postarii : 34,95 lei la Editura, 32,85 lei la elefant (16,22 lei ebook-ul),34,95 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU cota: 316/C66.S4


Descrierea editurii:
Elaborata de o echipa de cadre universitare si practicieni, Consilierea in asistenta sociala ofera o perspectiva actuala asupra problemelor specifice domeniului, definind cadrul teoretic si metodologic al activitatii de consiliere si descriind mijloacele de care aceasta dispune. Sint indicate competentele necesare asistentului social in calitatea sa de consilier, granitele etice ale demersului de consiliere si modelele de suport si interventie, de la cele de natura psihologica si psihoterapeutica pina la cele aplicabile in probatiune, in cazul traficului de persoane sau al refugiatilor. Un ghid deopotriva teoretic si practic, volumul se adreseaza specialistilor in consiliere, precum si studentilor si masteranzilor in asistenta sociala.

Hanibal Dumitrascu este conferentiar universitar in cadrul Departamentului de Asistenta Sociala al Facultatii de Sociologie si Asistenta Sociala, Universitatea din Bucuresti. Este titular al cursurilor „Consiliere in asistenta sociala” si „Psihoterapii individuale si de grup”; unul dintre coordonatorii masterului „Consiliere in asistenta sociala” din cadrul aceluiasi departament. A colaborat si a fost profesor asociat la universitati importante din Romania: Universitatea de Medicina „Carol Davila” din Bucuresti, Universitatea „Titu Maiorescu” din Bucuresti, Universitatea Ecologica din Bucuresti.
Doctor in sociologie al Universitatii din Bucuresti, are studii postuniversitare in domeniile asistentei sociale si psihoterapiei realizate in cadrul programului TEMPUS: in 1993 la Institutul Universitar din Sitard, Olanda; in 2001 la Clinica Universitara pentru Alzheimer a Universitatii de Medicina din Toulouse, Franta.
Absolvent al Facultatii de Psihologie a Universitatii din Bucuresti, Hanibal Dumitrascu este psiholog clinician. Membru al Asociatiei Psihologilor din Romania, al Societatii Sociologilor din Romania si al Asociatiei Internationale a Scolilor de Asistenta Sociala. Este membru fondator si a fost director executiv al Asociatiei Bolnavilor de Cancer, Bucuresti, membru fondator al Federatiei Asociatiilor Bolnavilor de Cancer din Romania, membru fondator si director executiv al asociatiei Grupul de suport psihosocial pentru bolnavii cronici. A publicat numeroase articole si studii stiintifice in domeniul consilierii in asistenta sociala si in cel al psihoterapiei in reviste de specialitate precum: Revista de Asistenta Sociala, Protectia sociala a copilului, Revista de sanatate mentala, Sociologie Romaneasca s.a. Este autor al volumelor de specialitate: Ceilalti si revolutia linistita: o incursiune psihosociala prin universul problematic al persoanelor cu tulburari mentale (2004); Consilierea comportamentelor umane adictive (2005); Dezvoltarea umana (2006).
 
Cuprins:



Prezentarea autorilor   9
Cuvânt înainte   13

Partea I
Cadrul teoretic şi etic al activităţii de consiliere în asistenţa socială

Capitolul 1. Etică şi valori în practica consilierii în asistenţa socială
(Gheorghiţa Nistor)    17
1.1.   Etica şi morala: analiză conceptuală, elemente structurale   17
1.2.   Etica profesională: principii şi valori în practica consilierii în asistenţa socială . . . .   24
1.3.   Dileme etice. Modele de soluţionare   32
1.4.   Responsabilitatea utilizării informaţiei în asistenţa socială   34
1.5.   Codurile etice: obiective şi funcţii   37
1.6.   Drepturile omului şi codurile etice   39
Bibliografie   40

Capitolul 2. Formarea viitorilor asistenţi sociali pentru activitatea de consiliere
 (Daniela-Tatiana Şoitu)   43
2.1.   Provocări pentru asistentul social   44
2.2.   Competenţele asistentului social. Limitări personale   47
2.3.   Importanţa dezvoltării personale   55
2.4.   Paşi spre respectarea demnităţii umane: învăţarea toleranţei   59
Bibliografie   62

Capitolul 3. Limitele consilierii în asistenţa socială (Adina Duta)   64
3.1.   Etică şi profesionalism în precizarea limitelor de competenţă ale asistentului social   64
3.2.   Limitele consilierii în cazul personalităţii anxioase   66
3.3.   Limitele consilierii în cazul personalităţii paranoice   69
3.4.   Limitele consilierii în cazul personalităţii histrionice   71
3.5.   Limitele consilierii în cazul personalităţii obsesionale   73
3.6.   Limitele consilierii în cazul personalităţii narcisice   76
3.7.   Limitele consilierii în cazul personalităţii schizoide   78
3.8.   Limitele consilierii în cazul comportamentelor de tip A   80
3.9.   Limitele consilierii în cazul personalităţii depresive   82
3.10.   Limitele consilierii în cazul personalităţii dependente   84
3.11.   Limitele consilierii în cazul personalităţii pasiv-agresive   86
3.12.   Limitele consilierii în cazul personalităţii evitante   88
3.13.   Concluzii   90
Bibliografie   90

Capitolul 4. Terapia de familie - abordare sistemică. Scurt ghid de intervenţie
 (Sanda Luminiţa Mihai)   91
4.1.   Din istoricul terapiei de familie   93
4.2.   Concepte de lucru specifice terapiei de familie   94
4.3.   Ciclul vieţii de familie   95
4.4.   Etapele terapiei de familie   97
4.5.   Modelul Şcolii de la Milano   98
4.6.   Tehnicile terapiei sistemice   101
4.7.   Etapele procesului terapeutic   104
4.8.   Concluzii   105
Bibliografie   105

Capitolul 5 . O tipologie antropologică a fragilităţii (Ecaterina Morar)   107
5.1.   Tipuri de fragilităţi bazale: suport biopsihic şi consecinţe antropologice   107
5.2.   Criteriul fragilităţii de gen   115
Bibliografie   121

Partea a II-a
Modele practice ale consilierii în asistenţa socială

Capitolul 6. Consilierea comportamentelor dispoziţional-dezadaptative ale copiilor şi adolescenţilor de către consilierul asistent social (Hanibal Dumitrascu)    129
6.1.   Comportamentele dispoziţional-dezadaptative ale copiilor şi adolescenţilor,
o problemă asumată de practica consilierii în asistenţa socială    129
6.2.   Diagnosticul psihologic: un instrument al activităţii de consiliere
a asistentului social sau o capcană profesională?    135
6.3.   Strategii de consiliere psihologică a comportamentelor dispoziţional-dezadaptative ale copiilor şi adolescenţilor    140
Bibliografie   161

Capitolul 7. Consilierea vocaţională - un serviciu necesar în asistenţa persoanelor vulnerabile (Ana Rădulescu)    163
7.1.   Construcţia conceptului şi procesului de dezvoltare a carierei    164
7.2.   Influenţe majore în construcţia teoriilor privind consilierea vocaţională şi dezvoltarea carierei      165
7.3.   Conceptul şi structura serviciului de consiliere vocaţională      168
7.4.   Impactul serviciului de consiliere vocaţională      172
7.5.   Concluzii      174
Bibliografie      175

Capitolul 8. Rolul consilierii vocaţionale în alegerea carierei. Cercetare empirică
(Gheorghiţa Nistor, Ioana Camelia Vlad)    176
8.1.   Despre orientarea şcolară şi consilierea vocaţională    176
8.2.   Câteva principii ale orientării profesionale şi deciziei de carieră    179
8.3.   Cercetare empirică: percepţia rolului orientării profesionale în alegerea carierei    182
8.4.   Concluzii generale şi recomandări   200
Bibliografie   202

Capitolul 9. Asistenţa şi consilierea în serviciile de probaţiune (Ioan Durnescu, Gabriel Oancea)   204
9.1.   Introducere   204
9.2.   Reglementări privind asistenţa şi consilierea persoanelor condamnate   205
9.3.   Asistenţa şi consilierea în serviciile de probaţiune din România   206
9.4.   Concluzii   220
Bibliografie   221

Capitolul 10 . Consilierea victimelor traficului de persoane (Monica Alexandru)   223
10.1.   Introducere în problematica traficului de persoane   223
10.2.  Etapele traficului de persoane   226
10.3.   Modalităţi de exploatare a victimelor   229
10.4.   Asistenţa şi consilierea victimelor   232
10.5.   Intervenţia în cazul experienţei traumatizante a traficului   235
Bibliografie   239

Capitolul 11. Asistenţa socială şi consilierea în şcoală (Gheorghiţa Nistor)   241
11.1.   Introducere în domeniul asistenţei sociale şi consilierii în şcoală   241
11.2.   Strategiile de asistenţă socială şi consiliere în şcoală   245
11.3.   Modele ale practicii consilierii în asistenţa socială
din şcoală   259
Bibliografie   266

Capitolul 12. Consilierea refugiaţilor (Smaranda Witec)   268
12.1.   Delimitări conceptuale   268
12.2.   Dimensiunile psihosociale ale refugiului   269
12.3.   Asistenţa socială a categoriilor de refugiaţi vulnerabili   274
12.4.   Alte aspecte referitoare la nevoia specială de protecţie a refugiaţilor   278
12.5.   Consilierea refugiaţilor   280
12.6.   Conceptul de integrare   283
Bibliografie   285

Capitolul 13. Telefonul copilului (116.111) - instrument social (Cătălina Florea)   287


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu