17/05/2014

INTRODUCERE IN PSIHOLOGIA COPILULUI



Autor : Rudolph Schaffer                
Editura ASCR Cluj Napoca
Colectia Psihologul expert
An aparitie :2003,2005,2010
Editia a III-a       
Traducerea Thea Ionescu
ISBN 978-973-7973-45-0
Nr pagini :391
Format 170 x 240
Pretul la data postarii : 35 lei la Editura,35  lei la psihoshop,25,50 lei la librarie.net
Download pdf aici  (ed. 2005) sau psihoteca

Descrierea editurii:
Cartea profesorului englez Rudolph Schaffer este scrisă într-un stil accesibil tuturor celor interesaţi de îngrijirea şi educarea copiilor. Pentru specialiştii în psihologie, psihiatrie, învăţământ şi asistenţă socială, dar şi pentru cei care nu au studii de specialitate, autorul descrie succint şi evaluează conceptele, perspectivele şi rezultatele cercetărilor din domeniul psihologiei copilului.
Cele 10 capitole ale cărţii sunt îmbogăţite cu numeroase imagini, desene, scheme, tabele, figuri.
De mare ajutor pentru orice cititor este sistemul de explicaţii care se practică în această carte:
- termenii tehnici sunt utilizaţi foarte ponderat şi sunt definiţi pe marginea paginii în care apar pentru prima dată;
- există casete informative care dezvoltă anumite teme din text;
- rezumatul de la sfârşitul fiecărui capitol sintetizează şi fixează ideile cele mai importante ale capitolului respectiv;
- lista de cărţi de la sfârşitul fiecărui capitol este utilă pentru toţi aceia care doresc să continue investigarea tematicii discutate.

Cuprins:

Lista casetelor  xiii
Lista figurilor  xv
Lista figurilor xvii
Prefata  xix
Despre autor  xxi

1. Descoperind copii  2
Ce este Psihologia copilului?  4
        Caracteristici si scopuri  4
        Metode  6
        Abordari transversale si longitudinale  8
De ce avem nevoie de Psihologia copilului? 9
        Raspunzand intrebarilor: calea subiectiva  9
        Raspunzand intrebarilor: calea obiectiva  11
        Rolul teoriei  15
Rezumat  16
Bibliografie recomandata  17

2.Caracteristicile copilariei  18
Ce este un copil?  20
Perspectiva istorica  21
        Copilul – adult in miniatura  21
        Copilul ca victima  23
        Copilul in ziua de azi  24
Perspectiva culturala  26
        Diversitatea practicilor de crestere a copiilor  26
        Orientari individualiste si colectiviste  29
        Dezvoltarea personalitatii cazuta intercultural  31
Credintele parintilor despre copii  32
        Caracteristicile sistemelor de credinte 32
        Influente asupra dezvoltarii copilului  34
Rezumat  35
Bibliografie recomandata    36

3.Inceputul vietii  38
Ce mostenim?  40
        Transmiterea genetica  40
        Tulburari genetice  43
        Innascut si dobandit  45
        Realitate si mit despre gene  50
De la conceptie la nastere  52
        Stadii ale dezvoltarii prenatale  53
        Influentele mediului asupra dezvoltarii prenatale  55
Adaptarea nou-nascutului la lumea inconjuratoare  60
        Nasterea si consecintele ei psihologice  60
        Copii nascuti prematur  62
        Cum arata lumea pentru nou-nascuti  65
        Paternuri de actiune si creierul  71
        Adaptarea parentala  77
Rezumat  80
Bibliografie recomandata   81

4.Formarea relatiilor  82
Caracteristicile  relatiilor  85
Familia  87
        Viata ca sistem  87
        Varietatea familiala si dezvoltarea copilului  87
        Divortul si consecintele sale  97
Dezvoltarea atasamentului  99
        Caracteristicile si functiile atasa mentului  100
        Cursul ontogenetic  101
        Securitate-insecuritate  105
        Modele interne de lucru  109
Relatiile cu copii de aceeasi varsta  111
        Relatiile orizontale si verticale  112
        Contributiile relatiilor cu alti copii la dezvoltare  114
        Statut in grupul de copii  116
Rezumat  119
Bibliografie recomandata  120

5.Dezvoltarea emotionala  122
Ce sunt emotiile?  125
        Caracteristici si functii  125
        Baza biologica  127
        Cursul ontogenetic  131
Conceptiile copiilor despre emotii 131
        Emergenta limbajului emotiilor  133
        Conversatii despre emotii  134
        Reflectia asupra emotiilor  136
Socializarea emotiilor  138
        Dobandirea regulilor de exprimare  140
        Influente parentale  143
Competenta emotionala  145
Ce este competenta emotionala? 147
        De la controlul din partea celorlalti la autocontrol 149
        De ce exista diferente intre copii la nivel emotional ? 151
Rezumat  155
Bibliografie recomandata  156

6.Copilul ca om de stiinta: teoria lui Piaget despre dezvoltarea cognitiva  158
Caracterizare generala  160
        Scopuri si metode  161
        Trasaturi de baza ale teoriei  164
Stadiile dezvoltarii cognitive  167
        Stadiul senzoriomotor  167
        Stadiul preoperational  171
        Stadiul operatiilor concrete  177
        Stadiul operatiilor formale  181
Pro si contra teoriei lui Piaget  182
        Contributii  182
        Limite  184
Rezumat  190
Bibliografie recomandata  191

7.Copilul ca ucenic: teoria lui Vigotsky despre dezvoltarea socio-cognitiva  192
Caracterizare generala  194
        Omul  194
        Teoria 195
De la ajutorul acordat de altii la autoreglare  201
        Ce se intampla in zona proximei dezvoltari?  202
        Cum sustin adultii performanta copiilor in sarcina?  201
        Ce inseamna ajutor eficient? 207
        Pot alti copii sa fie tutori? 209
        Ce rol joaca factorul cultural in relatia adult-copil in invatare? 210
        Este rezolvarea de probleme prin colaborare superioara celei individuale?  213
Evaluare  215
        Contributii  215
        Limite  216
Rezumat  217
Bibliografie recomandata  218

8.Copii ca procesori de informatie  220
Modelarea activitatii mentale  222
        Este mintea un calculator?  222
Natura gandirii  227
        Problema accesului  227
        Reprezentarea simbolica: limbaj,joc,desen  231
Organizarea mentala  240
        Formarea conceptelor  242
        Construirea scenariilor  246
Memoria  248
        Natura memoriei  248
        Dezvoltarea memoriei  249
        Memoria autobiografica  254
        Copii ca martori oculari  257
Gandind despre ceilalti oameni  258
        Descriindu-I pe ceilalti  258
        Explicandu-I pe ceilalti  260
Rezumat  264
Bibliografie recomandata  265

9.Utilizand limbajul  266
Ce este limbajul?  268
        Caracteristicile si functiile limbajului  268
        O abilitate exclusiv umana?  271
Cursul ontogenetic al limbajului  274
        Primele cuvinte  276
        Formarea propozitiilor  si a frazelor  279
        Exista perioade critice in achizitia limbajului? 281
        Competenta de comunicare 286
        Despre alfabetizare  289
Explicarea achizitiei limbajului  292
        Abordari behavioriste  292
        Abordari nativiste  293
        Abordarile interactiunii sociale  295
Rezumat  302
Bibliografie recomandata  303

10.Catre varsta adulta  306
A deveni o persoana  308
        Corelatele biologice ale individualitatii  208
        Construirea sinelui  310
        Stima de sine: caracteristici si dezvoltare  313
        Sinele in adolescenta  316
        Influente asupra dezvoltarii sinelui  319
        Dobandirea identitatii de gen  322
Continuitate si schimbare  328
        Investigarea continuitatii  329
        Predictii pe baza comportamentului timpuriu  332
        Predictii pe baza experientelor timpurii  337
        Creionarea traseelor de dezvoltare 341
Rezumat  343
Bibliografie recomandata 344

Glosar  345
Bibliografie  351
Index de autori  370
Index tematic  377




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu