luni, 23 martie 2015

PROFESORUL EFICIENT. Programul Gordon pentru imbunatatirea relatiei cu elevii



Autor : Thomas Gordon, Noel Burch                
Editura Trei
Colectia Psihologie practica
An aparitie :2012
Traducerea Ioan Sava
ISBN 978-973-707-566-6
Nr pagini :376
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 29,25 lei la Editura, 27,69 lei la elefant , 23,40 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:
Prin ce se deosebește o lecţie izbutită de o oră nereușită? Dar un profesor motivat de un dascăl plafonat? Dincolo de materia predată sau de calitatea elevilor, diferenţa provine în primul rând din calitatea relaţiilor interpersonale, susţine Thomas Gordon, creatorul unei celebre metode pentru „eficientizarea" profesorilor. Plecând de la cazuri concrete, autorii oferă instrumentele necesare pentru îmbunătăţirea aptitudinilor de comunicare și de aplanare a conflictelor iscate în clasă. De peste patru decenii, metoda Gordon demonstrează că dascălii pot evita mesajele devalorizante, că pot lua decizii care să-i motiveze pe toţi elevii și că sunt în stare să treacă peste capcanele autoritarismului și permisivităţii excesive.

Thomas Gordon (1918–2002), psiholog american, este creatorul unor metode larg răspândite de „eficientizare" a părinţilor, profesorilor și liderilor. A fost nominalizat de trei ori la Premiul Nobel pentru Pace și a fondat centrul Gordon Training International (GTI).
Noel Burch, fost trainer la GTI, este creatorul „modelului în patru pași de învăţare a noilor competenţe".


Cuprins:

Cum pot profita profesorii din plin de această carte ... 13
Ideea cărţii şi cui i se adresează ... 15
Nota autorului ... 19

1. RELAŢIA ÎNVĂŢĂTOR-ÎNVĂŢĂCEL: VERIGA LIPSĂ ... 21
Ce este crucial în relaţia profesor-elev ... 22
Aptitudini testate, nu abstracţii vagi ... 25
Aptitudini care îi ajută pe elevi să se dezvolte ... 28
O alternativă la jocul "halei-hop" ... 31
O singură filosofie pentru elevii de toate vârstele şi de toate felurile ... 32
Ce se poate face în legătură cu omniprezenta problemă disciplinară ... 35
Cum să rezolvăm controversa autoritar-permisiv ... 37

2. UN MODEL DE RELAŢII EFICIENTE PROFESOR-ELEV ... 39
Mituri, aşteptări şi jocul de rol ... 41
Ce înseamnă o relaţie bună profesor-elev? ... 44
O modalitate de a privi relaţia profesor-elev ... 45
Profesori intoleranţi şi profesori toleranţi: o diferenţă crucială ... 48
Graniţa mobilă din schimbătoarea Fereastră Comportamentală ... 50
Cum să înţelegem schimbările interioare (ale profesorului) ... 51
Cum să înţelegem diferite sentimente faţă de diverşii elevi ... 53
Cum să înţelegem influenţa mediului sau a situaţiei ... 54
Ajută la ceva toleranţa mimată? ... 55
Cui i se atribuie problema? ... 59
De ce este atât de importantă "atribuţia" problemei ... 61
De ce este importantă Zona fără probleme ... 62

3. CE POT FACE PROFESORII ATUNCI CÂND ELEVII AU PROBLEME ... 64
De ce nu reuşesc profesorii să ajute la rezolvarea problemelor elevilor ... 67
Limbajul de neacceptare: cele Douăsprezece Obstacole din calea comunicării ... 69
De ce limbajul acceptării este atât de eficient ... 78
Metode constructive de a-i ajuta pe elevii cu probleme ... 82
Ce înseamnă de fapt comunicarea ... 86
Cum să învăţăm să ascultăm activ ... 89
Ce este necesar pentru o Ascultare Activă eficientă ... 98
"De ce să consiliez elevii? Sunt doar un profesor!" ... 100
Două tipuri de comunicare verbală şi efectele lor asupra elevilor: o trecere în revistă ... 103
Cele Douăsprezece Obstacole în calea comunicării ... 104
Catalizatorii comunicării ... 114

4. MULTIPLELE UTILIZĂRI ALE ASCULTĂRII ACTIVE ... 116
Cum să promovezi discuţii eficiente centrate pe conţinut ... 116
Cum să foloseşti Ascultarea Activă pentru a face faţă rezistenţei elevului ... 127
Cum să foloseşti Ascultarea Activă pentru a-i ajuta pe elevii dependenţi ... 132
Cum se poate profita de grupurile de discuţii centrate pe elev ... 139
Cum ajută Ascultarea Activă în şedinţele cu părinţii ... 144
Ce pot realiza şedinţele în trei ... 148
Rezumat ... 150

5. CE POT FACE PROFESORII ATUNCI CÂND ELEVII LE CREEAZĂ PROBLEME ... 151
Cum pot fi rezolvate problemele atribuite profesorilor ... 152
Unde duc confruntările ineficiente ... 155
De ce sunt ineficiente mesajele-soluţie ... 157
De ce eşuează mesajele de dominare ... 160
De ce eşuează mesajele indirecte ... 161
Mesaje la persoana a II-a versus mesaje la persoana I ... 163
De ce sunt deficitare mesajele la persoana a II-a ... 164
De ce sunt mai eficiente mesajele la persoana I ... 166
Cum să formulezi un mesaj la persoana I ... 169
Cum să schimbi registrul după emiterea unui mesaj la persoana I ... 172
În ce fel profesorii îşi pot crea singuri probleme ... 175
Trimiterea de mesaje la persoana I poate fi riscantă ... 179
Ce se poate realiza cu ajutorul mesajelor la persoana I ... 181

6. CUM SĂ SCHIMBI ATMOSFERA DIN CLASĂ CA SĂ PREÎNTÂMPINI PROBLEMELE ... 183
Câteva deficienţe ale sălii de clasă tipice ... 184
Cum să abordezi creativ schimbarea ... 186
O abordare sistematică a mediului sălii de clasă ... 188
Cum să îmbogăţim mediul ... 188
Cum să sărăcim mediul ... 189
Cum să limităm mediul ... 190
Cum să lărgim cadrele mediului ... 191
Cum să reorganizăm mediul ... 192
Cum să simplificăm mediul ... 193
Cum să sistematizăm mediul ... 194
Cum să planificăm ... 195
Cum să îmbunătăţim calitatea timpului petrecut în clasă ... 197
Imensul potenţial al Zonei de Predare-învăţare ... 205

7. CONFLICTUL ÎN CLASĂ ... 208
în ce constă conflictul? ... 210
Care este cauza reală a conflictelor? ... 211
Cum rezolvă de obicei profesorii conflictele ... 212
Cele două tipuri de abordări câştig-pierdere: Metoda I şi Metoda II ... 213
Autoritatea în sala de curs ... 222
Limitările considerabile ale puterii în sala de curs ... 225
Mecanismele adaptative pe care le folosesc elevii ... 231
De ce să nu folosim Metoda II? ... 240
Cum îl afectează puterea pe cel care câştigă ... 241
Cum sunt justificate puterea şi autoritatea ... 243

8. REZOLVAREA CONFLICTELOR PRIN METODA "AVANTAJULUI RECIPROC" ... 248
Metoda III rezolvarea conflictelor pe baza principiului "avantajului reciproc" ... 251
Cum funcţionează Metoda III în clasă ... 252
Premise pentru aplicarea Metodei III ... 257
Metoda III: procesul în şase paşi de rezolvare a problemelor ... 259
Cum funcţionează Metoda III în clasă ... 268
înregistrarea unei şedinţe de aplicare a Metodei III ... 271
Beneficii şi recompense pentru aplicare a Metodei III ... 275

9. CUM APLICĂM METODA "AVANTAJULUI RECIPROC": ALTE UTILIZĂRI ALE METODEI III ÎN PALĂ ... 285
Cum se rezolvă conflictele predare-învăţare prin Metoda III ... 286
Cum se rezolvă conflictele dintre elevi prin Metoda III ... 294
Cum se stabilesc regulile şi politicile clasei apelând la Metoda III ... 299
Cum se desfăşoară şedinţele de stabilire a regulilor ... 302
Cum se abordează problemele tipice întâlnite de profesori în aplicarea Metodei III ... 308
Există situaţii când e necesară Metoda I? ... 317
Cât este de important ca elevii înşişi să înveţe astfel de deprinderi ... 319

10. CÂND VALORILE ŞCOLII INTRĂ ÎN CONFLICT ... 322
Cum identificăm o coliziune de valori ... 324
De ce mesajele la persoana I funcţionează rar în rezolvarea coliziunilor valorice ... 325
De ce nu prea funcţionează Metoda III în rezolvarea coliziunilor valorice ... 328
De ce Metoda I este ineficientă în rezolvarea coliziunilor valorice ... 329
De ce este Metoda II ineficientă în rezolvarea coliziunilor valorice ... 331
Cum se rezolvă coliziunile valorice ... 332

11. OPTIMIZAREA CONDIŢIILOR DE PREDARE ÎN ŞCOALĂ ... 348
Caracteristicile problematice ale şcolilor ... 349
Ce pot face profesorii pentru a-şi spori eficienţa în cadrul organizaţiei ... 352
"îmi pot folosi abilităţile de confruntare în relaţia cu şeful meu?" ... 355
Cum să devenim mai eficienţi în cadrul întrunirilor ... 359
Cum să fii un consultant eficient ... 363
Deveniţi avocaţii elevilor voştri ... 365

Sugestii de lectură ... 367

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu