joi, 12 martie 2015

RELATIILE DINTRE GANDIRE SI LIMBAJ IN ONTOGENEZA (3-7 ani)

Autor : Tatiana Slama Cazacu
Editura Academiei RPR
Colectia Materiale si cercetari de psihologie
An aparitie : 1957

Nr pagini :508
Format 130 x 200
Pretul la data postarii :30 lei la anticariat-logos, 30 lei pret mediu pe okazii , 35 lei la cartidepsihologie




Cuprins:

INTRODUCERE
Premise teoretice, istorice, metodologice ale studierii relatiilor dintre gandire si limbaj la copii. 1.Premise teoretice  3; 2.Consideratii asupra istoricului problemei. Ipoteza de lucru  4; 3.Principii metodologice  7;
4. Schitarea problemelor urmarite  11

Capitolul I. PARTICULARITATI ALE ASOCIATIILOR VERBALE LA PRESCOLARI
1.introducere  13; 1.1.Asociatiile verbale  13; 1.2.Istoricul experimentului asociativ verbal si ipotezele de lucru  13;
2.Tehnica experimentala 16
3.Analiza rezultatelor  19;3.1.Reusita experimentului asociativ-verbal la prescolar; comportamentul general, rolul instructiunilor  19;
3.2.Formele de reactie  25; 3.3.Tipuri de raspunsuri din punctul de vedere al stapanirii limbii  31; 3.3.1.Categoriile gramaticale ale reactiilor  31; 3.3.2.Gradul de recunoastere a vocabularului limbii si felul raspunsurilor  40; 3.3.3.Apartenenta raspunsurilor la diversele parti ale vocabularului  44; 3.4.Clasificarea reactiilor  47; 3.4.1.Criterii de clasificare  47; 3.4.2.Valabilitatea raspunsurilor  48; 3.4.3.Clasificarea asociatiilor corecte  55; 3.5.Relatarile si motivarile copiilor  84; 3.6.Particularitati ale timpului de reactie in raport cu varsta, cu tipul, cu calitatea raspunsurilor  89; 3.7.Factorii tip, dezvoltare, antrenament  93
4.Inerpretarea rezultatelor  97; 4.1.Oglindirea relatiilor dintre limbaj si gandire in experimentul asociativ-verbal  97; 4.2.Dezvoltarea asociatiilor verbale in intensitate si in extensiune  99 4.2.1.Asocierea obiect-cuvant  99; 4.2.2.Gradul de automatizare si de amplificare a legaturilor verbale, si gandirea  101; 4.2.3.Gradul de cunoastere a limbii si dezvoltarea gandirii  105 4.3.Judecati implicite si explicite in asociatiile verbale  114; 4.4.Asociatiile verbale si particularitatile generale de varsta ale copiilor prescolari  120; 4.5.Particularitatile de varsta ale activitatii de cunoastere exprimate in asociatiile verbale  130
5. Concluzii  157

Capitolul II. DEZVOLTAREA SEMNIFICATIEI CUVANTULUI
1.Problema dezvoltarii semnificatiei. Ipoteze. Metode aplicate  164
2.Rezultate 166; 2.1.Confuzii in denumirea unor obiecte  166; 2.2.Folosirea gresita a unui cuvant  166; 2.3.Semnificatii neclare la cuvintele folosite corect uneori  166; 2.4.Metoda definitiei  167; 3.1.Particularitatile gandirii si insusirea semnificatiilor  174;
3.2.Caile procesului de insusire a semnificatiei  179; 3.2.1.Legarea numelui de un obiect cunoscut si nemijlocit. Experimente  179;
3.2.2.Explicare verbala in lipsa obiectului  183; 3.2.3.Actiune directa si reciproca a cuvintelor in sintagme  184; 3.2.4.Imbinarea diverselor cai  186;
4.Concluzii  186

Capitolul III. FORMAREA SI DEZVOLTAREA UNOR NOTIUNI DE GEN
1.Introducere  190; 1.1.Problema notiunilor de "gen" si de "specie".Ipoteze de lucru  190; 1.2.Studierea formarii notiunilor in literatura psihologica  192; 1.3. Scopurile cercetarii  194
2.Metode de cercetare  195; 2.1.Date generale asupra metodelor folosite  195; 2.2.Complexul de probe (A)  195; 2.3.Complexul de probe (B)  200
3.Expunerea si discutarea rezultatelor  202;  3.1.Rezultatele. (A)(1) "Dulapul cu poze"  202; (A)(2) Proba de clasare  235; (A)(3) Integrarea verbala a unor ilustratii in notiunile de gen  240; (A)(4) Experimentul asociativ-verbal  243; (A)(5) Cuvinte-perechi  245; (A)(6)Experimentul de integrare asociativ-verbala dirijata  247; (A)(7) Proba definitiei  249; (A)(8) Proba denumirii de diverse obiecte necunoscute  260; (A)(9) Proba de desen 262; Deosebiri si asemanari intre rezultatele diferitelor probe  266; (B). Rezultatele la probele (B)  270; Raportul dintre probele (A) si (B)  281
3.2.Discutarea rezultatelor  281; 3.2.1.Notiunile de gen si reusita in activitatea practica  281; 3.2.2.Notiunile de gen in verbalizare  285; 3.2.3.Criteriile conduitei notionale integratoare  291; 3.2.4.Particularitatile notiunii de gen superioare la prescolar  296;
3.2.5.Natura procesului de generalizare  301; 3.2.6.Rolul limbajului in dinamica genezei si functionarii notiunilor de gen  312
4.Concluzii  320

Capitolul IV. INTERPRETAREA PSIHOLOGICA A "CONTAMINARILOR" DINTRE CUVINTE
1.Prezentarea problemei. Explicarea termenului de "contaminare"   323
2.Metodele de cercetare folosite  325
3.Rezultate  326; 3.1.Categorii de raspunsuri prin  "contaminare"  326; 3.1.1.Percepere gresita a cuvintelor  326; 3.1.2.Raspunsuri corecte determinate si de similitudini fonetice  328; 3.1.3.Vagi legaturi de sens  329; 3.1.4.Raspunsuri fara nici o legatura de sens; relatii formale  330; a) Raspunsuri la cuvinte cunoscute  330; b) Cuvinte necunoscute  331; c)Raspunsuri prin creatii personale  333; d) Lanturi asociative implicite  333; 3.1.5.Cazuri dubioase  337; 3.2.Repetarea experimentelor dupa un an  338
4.Interpretarea rezultatelor  339; 4.1.Cauzele contaminarilor  339; 4.1.1.Placerea pentru "jocurile sonore"  339; 4.1.2.Perceperea auditiva gresita  342; 4.1.3.Pronuntarea defectuasa  343; 4.1.4.Influenta contextului verbal  345; 4.1.5.Dificultati in invatarea sistemului morfologic si sintactic al limbii  345; 4.1.6.Stapanirea insuficienta a vocabularului  349; Experiment comparativ cu adultii  356; 4.1.7.Particularitati de varsta  359; 4.2.Mecanismul fiziologic  362; 4.3.Consecinte ale asociatiilor prin contaminare  363
5.Concluzii  366; 5.1.Interpretarea contaminarilor dintre cuvinte prin prisma relatiilor dintre gandire si limbaj  366; 5.2.Consecinte pentru lingvistica  369; 5.3.Concluzii de ordin pedagogic  370

Capitolul V.ASPECTE GRAMATICALE SI STILISTICE DIN VORBIREA COPILULUI PRESCOLAR
1.Premise teoretice si istorice  373; 1.1.Istoricul problemei  373;  1.2.Importanta culegerii corecte a materialului de fapte  374
2.Gradul de stapanire a sistemului gramatical al limbii si dezvoltarea gandirii  375
3.Reflectarea particularitatilor gandirii copilului in insusirea sistemului gramatical  381; 3.1.Necesitatea invatarii limbii intr-un timp indelungat  381; 3.2.Particularitati in imitarea sunetelor auzite  381; 3.3.Capacitatea de diferentiere  383; 3.4.Suplinirea deficientelor in diferentiere, prin mijloacele oferite de gandirea copilului  399;  3.5.Interventia "creatoare" a gandirii asupra limbii: fenomenele de generalizare (analogie)  411
4.Aspecte stilistice ale vorbirii copilului  416; 4.1."Stilul vorbirii copilului" 416; 4.2. Repovestiri si povestiri  417; 4.3. Modalitati de exprimare cu valoare stilistica  417
5.Concluzii  423

VI. INCHEIERE

1.Fenomene de limbaj si de gandire semnificative pentru varsta prescolara  425
2.1.1.Rolul limbajului in dezvoltarea gandirii  426; 2.1.2.Limba  427; 2.1.3.Automatizarea si amplificarea legaturilor verbale  428; 2.2.Particularitatile gandirii siinsusirea activa a limbii  429; 2.3.1.Primejdia verbalizarii exesive - necesitatea cunoasterii si pe cale senzoriala  431;  2.3.2.Interactiunea dintre cele doua sisteme de semnalizare  432
3.Concluzii practice pedagogice  433; Importanta dezvoltarii limbajului  433; Rolul cunoasterii senzoriale  433; Educarea interesului pentru cuvant  434

Note bibliografice   437
Anexe  461
Rezumatul in lb. rusa  469
Rezumatul in lb franceza  481
Index tematic  495



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu