duminică, 5 aprilie 2015

GHIDUL DE PROGRAMARE NEUROLINGVISTICA. Aplicatii practice in psihoterapie, coaching si psihologie

Autor : Robert Dilts, John Grinder, Richard Bandler, Judith DeLozier             
Editura Vidia
Colectia Dezvoltare umană - NLP
An aparitie :2014
Traducerea Roxana Comşa
ISBN 978-606-8414-25-6
Nr pagini :360
Format 130 x 200
Pretul la data postarii :33,30 lei la Editura, 33,30 lei la emag, 24 lei la librarie.net



Descrierea editurii:
   Focalizarea asupra cauzelor posibile ale unei probleme conduce la găsirea mai multor "de ce"-uri pentru care un lucru este defectuos. Logica tinde să ne înveţe că atunci când ştim cauza proble¬mei avem, în mod implicit, şi rezolvarea ei. Practica ne demonstrează însă contrariul.
   NLP (programarea neurolingvistică) şi-a propus un scop diferit - să descopere structura excelenţei umane. Mai precis, şi-a propus să găsească oameni care au reuşit acolo unde mulţi alţii au eşuat şi să extragă strategiile şi tipurile de comportament care asigură succesul. Ce au făcut diferit persoanele care s-au vindecat de boli "incurabile"? Ce gândesc sportivii de performanţă? Ce văd şi ce simt preşedinţii de ţări? Ce au făcut cuplurile care au reuşit să se rearmonizeze când credeau că singura soluţie era divorţul? Cum acţionează oamenii care fac ca imposibilul să devină posibil?
   Iată întrebări la care NLP a găsit răspunsuri concrete şi, se pare, cele mai eficiente. Aceasta este programarea neurolingvistică - o descriere a modului în care ceva funcţionează, un model al succesului care poate fi aplicat de oricine doreşte, fie pentru a face ca un lucru care nu funcţionează să funcţioneze, fie pentru a îmbunătăţi orice tip de comportament în vederea creşterii performanţelor.
   Atitudinea care stă la baza acestui model este că orice fragment al experienţei noastre poate fi înţeles şi, în cele din urmă, controlat dacă ne preocupăm să studiem procesele care stau la baza respectivei experienţe.
   Numai diferenţa creează diferenţă.

Cuprins:

PREFAIĂ ... 11
CUVÂNT-ÎNAINTE ... 15

I. INTRODUCERE ... 23
1. Modelarea    25
   1.1 Harta nu este teritoriul ... 26
   1.2 Un nou model ... 27
   1.3 Structura modelelor ... 28
   1.4 Modele ştiinţifice occidentale ... 31
   1.5 Extinderea modelului ştiinţific modern ... 35
   1.6 Eleganţa în modelare ... 39
   1.7 Sistemele de reprezentare: elemente de bază ale comportamentului ... 41
   1.8 Sinestezia ... 49
Note la introducere ... 51

II. STRATEGIILE ... 53
2. Modele T.O.T.E. şi strategii ... 53
   2.1 Modele T.O.T.E. încorporate ... 57
   2.2 Perfecţionarea modelului T.O.T.E. cu ajutorul sistemelor de reprezentare ... 59
   2.3 Aplicarea analizei reprezentaţionale a modelelor T.O.T.E. ... 62
       2.3.1 Acordarea sistemelor de reprezentare la o anumită sarcină ... 63
   2.4 Modificarea notaţiei T.O.T.E. pentru strategii ... 67
   2.5 Implicaţiile strategiilor ... 70
   2.6 Mecanica strategiilor ... 75
   2.7 Definirea strategiei ... 79
   2.8 Strategiile şi "conştientul" ... 80
   2.9 Descifrarea strategiilor inconştiente ... 88
   2.10 Puterea formală a strategiilor ... 88
Note la capitolul II ... 91

III. ELICITAREA STRATEGIILOR ... 93
3. Procesul de elicitare ... 93
   3.1 Elicitarea strategiei ... 94
   3.2 Descompunerea strategiei ... 101
       3.2.1 Descompunerea cu ajutorul predicatelor ... 102
       3.2.2 Extinderea notaţiei prin cvadruplă - Partea I ... 108
       3.2.3 Descompunerea strategiilor cu ajutorul semnalelor de accesare ... 112
           3.2.3.1 Mişcările oculare ca semnale de accesare ... 115
           3.2.3.2 Semnalele de accesare gestuale ... 119
           3.2.3.3 Modificări ale respiraţiei ... 120
           3.2.3.4 Schimbări de postură şi de tonus ... 120
           3.2.3.5 Schimbări de ton şi de tempo ... 121
       3.2.4 Utilizarea procedurilor de elicitare ... 122
           3.2.4.1 Extinderea notaţiei prin cvadruplă - Partea a II-a ... 125
           3.2.4.2 Aplicarea noilor modificatori ... 128
Note la capitolul III ... 138

IV. UTILIZAREA ... 143
4. Utilizarea ... 144
   4.1 Formă versus conţinut ... 145
   4.2 Acordarea strategiilor ... 146
       4.2.1 Identificarea şi utilizarea punctelor de decizie ... 152
       4.2.2 Stabilirea raportului ... 156
       4.2.3 Flexibilitatea în acordarea strategiilor ... 158
   4.3 Ancorarea - accesarea şi reaccesarea reprezentărilor ... 160
       4.3.1 Cum funcţionează ancorarea? ... 163
       4.3.2 Ancorarea şi utilizarea ... 193
       4.3.3 Ancorarea şi acordarea inaparente ... 195
       4.3.4 Variaţia necesară ... 198
   4.4 Idei şi exemple: domenii de aplicare în utilizarea strategiilor ... 199
       4.4.1 Educaţie ... 199
           4.4.1.1 Ancorarea şi consolidarea în educaţie ... 203
           4.4.1.2 Strategii de polaritate şi strategii de motivare negativă în învăţare ... 205
           4.4.1.3 Feedbackul ... 206
       4.4.2 Dezvoltarea afacerilor şi organizaţiilor ... 209
           4.4.2.1 NLP în domeniul vânzărilor ... 212
           4.4.2.2 Implicaţiile NLP în publicitate ... 219
           4.4.2.3 Recrutarea şi selectarea ... 221
       4.4.3 NLP în medicină şi sănătate.." ... 223
           4.4.3.1 Consimţământul avizat şi interacţiunea cu pacientul ... 226
       4.4.4 NLP în Drept ... 227
       4.4.5 Implicaţiile NLPîn psihoterapie ... 232
Note la capitolul IV ... 245

V. PROIECTAREA ... 247
5. Proiectarea ... 248
   5.1 Simplificarea ... 249
   5.2 Reproiectarea strategiilor şi rezultatelor neadecvate ... 251
       5.2.1 Proiectarea indicatorilor de^context şi a punctelor de decizie ... 253
   5.3 Proiectarea artificială ... 256
       5.3.1 Condiţii de formulare corespunzătoare în proiectarea artificială ... 261
           5.3.1.1 Urmarea rezultatului ... 268
           5.3.1.2 Reguli de bază în proiectare ... 268
           5.3.1.3 Metarezultate ... 269
       5.3.2 Aplicarea proiectării artificiale la grupuri ... 270
Note la capitolul V ... 279

VI. INSTALAREA ... 281
6. Condiţii de formulare corespunzătoare în instalare ... 283
   6.1 Instalarea prin ancorare ... 284
       6.1.1 Ancorarea întregii succesiuni a unei strategii ... 285
       6.1.2 Ancorarea unor etape individuale, fără legătură între ele ... 289
   6.2 Instalarea prin repetare ... 293
       6.2.1 Repetarea etapelor din cadrul strategiei ... 293
       6.2.2 Repetarea semnalelor de accesare ... 297
       6.2.3 Repetarea tiparelor sinestezice ... 298
   6.3 întreruperea strategiilor ... 300
       6.3.1 întreruperea prin suprasolicitare ... 300
       6.3.2 întreruperea prin diversiune ... 302
       6.3.3 întreruperea prin "centrifugarea" unei strategii ... 303
   6.4 Fenomene de interferenţă ... 305
       6.4.1 Reîncadrarea ... 308
           6.4.1.1 Modelul T.O.T.E. pentru reîncadrare ... 309
           6.4.1.2 Transcrierea unei reîncadrări ... 314
   6.5 Instalarea şi interferenţele în cazul grupurilor şi organizaţiilor ... 336
       6.5.1 Interferenţele ... 342
            6.5.1.1 Arbitrarea şi negocierea ... 343

VII. CONCLUZIE ... 347

BIBLIOGRAFIE RECOMANDATĂ ... 351

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu