joi, 16 aprilie 2015

PROPAGANDA

Autor : Edward L. Bernays                
Editura Alexadria Publishing House
An aparitie :2013     
Editia originala 1928
Traducerea ?
ISBN  9786069203880
Nr pagini :183
Format 148 x 204
Pretul la data postarii :29,90 lei la Editura, 29,90 lei la Shopmania, 29 lei la culturesti,


Descriereaediturii:

Constituind o analiză fascinantă și controversată asupra modului cum guvernul și corporațiile ne dirijează gândurile și acțiunile, Propaganda rezumă viziunea scrutătoare a lui Edward Bernays despre înregimentarea gândirii colective. Publicată inițial în 1928, acestă carte este un manual despre manipularea în masă și oferă o examinare detaliată a modului cum discursul și opinia publică sunt modelate și controlate în domeniul afacerilor, al politicii, al artei, al educației și științei. Într-o lume dominată de retorica politică și de manipularea prin mijloacele de comunicare, Propaganda este o lectură necesară pentru toți cei care vor să înțeleagă cum este utilizată puterea de către elita care conduce societatea noastră.

Nepotul lui Sigmund Freud, Edward Bernays (1891-1995), este inițiatorul tehnicii științifice a formării și manipulării opiniei publice, pe care a numit-o „ingineria consimțământului”. În timpul Primului Război Mondial, a făcut parte, alături de Walter Lippmann, din Comitetul pentru Informații Publice al SUA, o puternică mașină de propagandă care susținea ideea că războiul este un mijloc necesar pentru „a face lumea sigură pentru democrație”. Strategiile de marketing necesare pentru purtarea tuturor războaielor ulterioare s-au bazat pe metodele perfecționate de Comitetul pentru Informații Publice.
In a doua jumatate a secolului XX, Bernays, combinand tehnicile invatate la Comitetul pentru Informatii Publice cu idei din teoriile lui Lippmann si ale lui Freud, si-a format o cariera ca adept declarat al utilizarii propagandei pentru manipularea populatiei de catre politicieni si corporatii, castigand reputatia de „parinte al relatiilor publice”. Printre clientii sai importanti au fost presedintele Calvin Coolidge, Procter & Gambel, CBS, American Tobacco Company si General Electric. In plus, campania sa de propaganda organizata pentru United Fruit Company la inceputul anilor 1950 a condus direct la rasturnarea de catre CIA a guvernului ales democratic din Guatemala. 

“Propagandistul este un mediator, dar si un creator de realitate. In masura in care semnifica si interpreteaza obiectele aflate in campul social, el „genereaza noi idei in constiinta publicului”  si astfel creeaza aceasta realitate. Bernays atrage atentia asupra faptului ca, in cadrul procesului de creatie prin propaganda, respectarea legitatilor sociale, care actioneaza in cadrul grupurilor, este obligatory.” (Arthur Suciu)

„Manualul onest si practic al lui Bernays ne furnizeaza o analiza patrunzatoare asupra unora dintre cele mai puternice si influente institutii existente in democratiile capitalist-industriale contemporane” (Noam Chomsky)

Recnzie Prof Dr. Vasile Dancu aici

Cuprinsul este luat dupa varianta in engleza a cartii:


I. Organizand haosul  9
II. Noua propaganda   19
III. Noii propagandisti    32
IV. Psihologia relatiilor publice 47
V. Afacerile si publicul  62
VI. Propaganda si conducerea politica  92
VII. Activitatile femeilor si propaganda 115
VIII. Propaganda pentru educatie 121
IX. Propaganda in serviciile sociale 135
X. Arta si stiinta 141
XI. Mecanismele propagandei150

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu