29/04/2015

SECRETE SI JOCURI PSIHOLOGICE. Analiza tranzactionala

Autor : Adrian Nuta                
Editura SPER
Colectia Caiete experientiale
An aparitie :2000
ISBN  973-99221-6-3
Nr pagini :160
Format 145 x 210
Anticariat

Disponibilitate BCU
Download pdf  aici


Descriere:

"Imaginează-ţi că, încă de la naştere, eşti un scriitor talentat, începi să îţi scrii povestea vieţii odată cu prima respiraţie, iar la vârsta de patru ani ai stabilit deja reperele fundamentale ale existenţei tale, narative. La şapte ani povestea este definitiv completată cu principalele detalii şi până la începutul
adolescenţei nu mai ai de făcut decât mici corecturi şi adăugiri ici şi acolo. In adolescenţă ajuns, publici o ediţie revizuită şi adaptată noilor perslonaje apărute în viaţa ta. Asemenea tuturor poveştilor, capodopera ta are un început, o parte de mijloc şi un final. Ea rulează eroi, eroine. Inamici, protectori şi figuranţi. Este construită în jurul unei teme principale si ramnificata în câteva subteme. Poate fi o comedie sau un „thriller", o dramă memorabilă sau o producţie de mâna a doua, poate fi plină de violenţă, umor sau sex. Oricum ar fi, în pragul vârstei adulte începuturile poveştii nu mai apar în spaţiul psihologic al memoriei conştiente. Fără a fi conştient, tu trăieşti acum povestea pe care ti-ai scris-o singur, cu mult timp în urma.Această poveste este chiar  SCENARIUL TĂU DE VIAŢĂ.
Nu-i aşa că nu crezi?" Autorul

ADRIAN NUŢĂ (n. 1967): Cadru didactic la Universitatea Bucureşti şi la Universitatea Independentă „Titu Maiorescu”, susţinând seminarii şi laboratoare de comunicare, psihologia cuplului, psihologia familiei, consiliere şi terapii de familie, psihoterapie. Psihoterapeut de orientare experienţială. 
 
Cuprins:

Partea întâi: CUM POŢI SĂ CITEŞTI CEEA CE VEZI  13

1.INTRODUCERE 14
1.1.Ce este analiza tranzacţională? 14
1.2.Filosofia analizei tranzacţionale 15
1.3.Cine a fost Eric Berne? 17
2.VIZIUNEA ASUPRA PERSONALITĂŢII 19
2.1.Modelul stărilor Eului19
2.2.Analiza funcţională a stărilor Eului 22
2.3.Structura de ordinul doi a stărilor Eului 28
3.VIZIUNEA ASUPRA PATOLOGIEI 31
3.1.Patologia structurală 31
3.2.Patologia funcţională 34
4.TRANZACŢIILE 36
4.1.Tranzacţia complementară 36
4.2.Tranzacţia încrucişată 37
4.3.Tranzacţia complicată 38
5.STROKE 40
5.1.Tipuri de stroke 40
5.2.Economia stroke 42
6.STRUCTURAREA TIMPULUI 45
6.1.Izolarea 46
6.2.Ritualurile 47
6.3.Discuţiile tematice 47
6.4.Activităţile 48
6.5.Jocurile 48
6.6.Intimitatea 49
7.SCENARIILE DE VIAŢĂ 50
7.1.Natura şi definiţia scenariului 50
7.2.Rădăcinile scenariului 52
7.3.Învingători, învinşi sau prudenţi? 53
7.4.Scenariul în viaţa adultă 54
8.POZIŢIILE DE VIAŢĂ 57
8.1.Originile poziţiilor 57
8.2.Coralul 58
9.INJONCŢIUNILE 61
9.1.Nu exista! 62
9.2.Nu fi tu însuţi! 63
9.3.Nu fi un copil! 63
9.4.Nu te maturiza! 64
9.5.Nu reuşi! 65
9.6.Nu acţiona! 65
9.7.Nu fi important! 66
9.8.Nu te amesteca cu ceilalţi! 66
9.9.Păstrează distanţa! 66
9.10.Fii bolnav! 67
9.11.Nu gândi! 68
9.12.Nu simţi! 68
9.13.Relaţia injoncţiuni - decizii 69
10.STILURILE REGIZORALE 71
10.1.Până (când, ce) 72
10.2.După (ce, aceea) 72
10.3.Niciodată 73
10.4.Întotdeauna 73
10.5.Aproape 4
10.6.Fără final 75
11.DEVIZE, ANTIDOTURI ŞI MINISCENARII 77
11.1.Devizele sau mesajele otrăvitoare 77
11.2.Relaţia devize – stiluri regizorale 81
11.3.Antidoturi la devize 82
11.4.Miniscenarii 83
12.SENTIMENTE PARAZITE ŞI TIMBRE PSIHOLOGICE  86
12.1.Sentimentele parazite 86
12.2.Schimburile „filatelice” 90

Partea a doua: CUM POŢI SĂ VEZI CEEA CE JOCI  92

13.ANALIZA JOCURILOR 93
13.1.Definiţie şi caracteristici 93
13.2.Origine şi funcţii 95
13.3.Echipamentul de joc 96
13.4.Clasificarea jocurilor 97
13.5.Formula G 98
13.6.Triunghiul dramatic 99
13.7.Cum poate fi recunoscut un joc? 100
13.8.Elementele schemei de analiză 100
14.CÂTEVA C.V.-URI FAIMOASE 103
14.1.Sala de judecată 103
14.2.Te-am prins, ticălosule 106
14.3.Loveşte-mă 108
14.4.Schlemiel 110
14.5.De ce nu – Da, dar 113
14.6.Între tine şi el e nevoie de o luptă 115
14.7.Rapo 116
14.8.Psihoterapia 117
14.9.Cât de prost sunt 119
14.10.Nu încerc decât să te ajut 120

Partea a treia: CUM POŢI SĂ SCRII FĂRĂ SĂ VEZI 123

15.SCENARIILE ŞI SĂNĂTATEA REPRODUCERII 124
15.1.Faţa de plastic 124
15.2.Sinele mişcător 125
15.3.Fascinaţia şi imprinting-ul 126
15.4.Telepatia 127
15.5.Paraziţii interni 128
15.6.Micul fascist 130
15.7.Ipocrizia socială 131
16.DRAMATURGIA DE TIP INFANTIL 132
16.1.Planurile de viaţă 132
16.2.Ce-ar spune Shakespeare 134
16.3.Influenţa basmelor 135
16.4.Critica extraterestră a Scufiţei Roşii 136
16.5.Creşa ca atelier demiurgic 138
17.ANATOMIA UNUI SCENARIU 140
17.1.Blestemul – recompensă 140
17.2.Elemntul central 141
17.3.Provocarea 141
17.4.Prescripţia 142
17.5.Modelele parentale 143
17.6.Demonul 143
17.7.Permisiunea 145
17.8.Îndreptarul ortografic 149
17.9.Antiscenariul 149
17.10.Casete video şi audio 149
18.PROGRAMAREA PARENTALĂ 150
18.1.Un pic de matematică 150
18.2.Anii de plastilină 157
18.3.Latenţa şi întâmplările ei 159

Partea a patra: CUM POŢI SĂ TE JOCI 162 
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu