vineri, 17 iulie 2015

MINTEA ABSORBANTA

Autor : Maria Montessori      
Editura APA Drobeta Turnu-Severin
An aparitie : 2006
Traducerea :Marcel Căpraru
ISBN 973-86902-5-0
Nr pagini : 275
Format 130 x 200
Anticariat.
Pretul la data postarii : 9 euro la montessori-in-romania
Disponibilitate BCU
Download pdf aici  pe scribd


Descriere:

O componentă majoră a filozofiei educației Montessori se referă la planurile de dezvoltare din viața copilului și la modul în care acestea determină felul în care este procesată informația ajunsă la creier prin intermediul simțurilor.
De la naștere și până în jurul vârstei de 6 ani, copilul este înzestrat cu ceea ce M. Montessori a numit o “minte absorbantă”. Aceasta este perioada din viața copilului în care se formează baza pentru dezvoltarea intelectuală și emoțională ulterioară. M. Montessori consideră că este vital să se folosească la maximum această “minte” unică astfel încât personalitatea fiecarui copil să se dezvolte din plin.
Mintea asorbantă este un proces inconștient, creativ și non-selectiv, prin care creierul preia toată informația din mediu, ca un burete, fără efort, formând rețele neuronale. În perioada post-natală creierul nu este fixat, astfel încât fiecare copil să se poată adapta la mediul în care a venit pe lume, la timpul, locul și grupul din care face parte. Acesta este mecanismul fundamental de supraviețuire.
Perioada minții absorbante este împărțită în două etape:
  • Perioada minții absorbante inconștiente (de la 0 la 3 ani), în care copilul absoarbe inconștient ceea ce se întamplă în jurul său, comportându-se mai mult reactiv decât cu un scop anume
  • Perioada minții absorbante conștiente (de la 3 la 6 ani), în care creierul copilului începe să ordoneze și să clasifice experiențele pe care le trăiește. Copilul începe de asemenea să rafineze aceste experiențe și să le utilizeze într-un mod mai plin de sens. Cu toate acestea, perioada între 3 și 6 ani este încă a unei minți absorbante, senzațiile fiind înregistrate fără efort, cu diferența că acum copilul începe să acționeze într-un mod mai conștient față de lumea care-l înconjoară.
In pedagogia Montessori grupele de copii sunt împărțite pe grupe de vârstă în funcție de aceste particularități: de la 0 la 3 ani și respectiv de la 3 la 6 ani, întreaga abordare pedagogică fiind gândită astfel încât să se folosească la maximum perioada formativă a minții absorbante.


Cuprins:


Introducere la prima ediţie    4
Nota traducătorului  5


1.Rolul copilului în reconstrucţia lumii        8                                                            
2.Educaţia pentru viaţă             14                                                                              
3.Perioadele creşterii               22                                                                              
4.Noua cale                 32                                                                                           
5.Miracolul creaţiei             36
6.Embriologie şi comportament           48                                                              
7.Embrionul spiritual                60                           
8.Câştigarea independenţei de către copil       80                                                       
9.Primele zile ale vieţii          93                                                                 
10.Câteva consideraţii asupra  limbajului       103                                                       
11. Chemarea limbii           111
12.Efectul obstacolelor asupra dezvoltării                121                                            
13.Importanţa mişcării în dezvoltarea generală         130                                           
14.Inteligenţa şi mâna                141                                                                        
15.Dezvoltarea şi imitaţia          150           
16.De la creatorul inconştient la muncitorul conştient          156                           
17.Dezvoltarea ulterioară prin cultură şi imaginaţie              162                           
18.Caracterul şi defectele sale în copilărie               180                                             
19.Contribuţia copiilor la societate – normalizarea           189                                   
20.Formarea caracterului este propria realizare a copilului          196                       
21.Caracterul posesiv al copilului şi transformările lui            203                           
22.Dezvoltarea socială            208                                                                             
23.Coeziune în unitatea socială               218                                                            
24.Greşelile şi corectarea lor            228                                                                   
25.Cele trei nivele ale ascultării         235  
26.Disciplina şi educatoarea           245                                                                       
27.Pregătirea educatoarei              257                                        
28.Copilul – izvorul iubirii              267                                                        






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu