marți, 18 august 2015

CAND APARE COPILUL. O psihanalista dă sfaturi parintilor

Autor : Francoise Dolto     
Editura Trei
Colectia Psihologie practică
An aparitie : 2007, 2011
Editia a II-a
Editia originala 1977
Traducerea Delia Vasiliu, Rodica Stoicescu
ISBN 978-973-707-396-9
Nr pagini : 528
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 49 lei la Editura, 45 lei la psihoshop, 34 lei la carti de psihologie, 34,30 lei la librarie.net
Disponibilitate BCU
Download pdf  pe scribd

Descrierea editurii:

Când ni se naşte un copil suntem absorbiţi de întrebări de tipul: ce greutate are?, ce lungime are?, ce notă a primit la maternitate?, cum suge?, ce scaun are? etc., într-un cuvânt de fizicul bebeluşului. Foarte puţini părinţi sunt preocupaţi de sănătatea sa psihică, fiind convinşi că astfel de probleme apar doar mai târziu. Ei bine, lucrurile nu stau deloc aşa! Încă de la naştere copilul are nevoie de dragoste, siguranţă, bucurie şi, mai ales, de comunicare. Frustrarea acestor nevoi produce tulburări psihice care, rezolvate imediat, rămân fără urmări, în timp ce dacă sunt neglijate conduc la nevrozele şi chiar psihozele de mai târziu. Celebra pediatră şi psihanalistă Françoise Dolto ne aduce la cunoştinţă semnele acestor tulburări şi remediile adecvate.
Alcătuită din conferinţe ţinute la radio, prezenta carte se adresează unui public larg şi poate fi citită ca un îndreptar practic, organizat pe probleme, adică pe sărite, în funcţie de preocupări.

Vasile Dem. Zamfirescu

Cuprins:

Prefaţă ... 9

Există întotdeauna un motiv (Când apare copilul) ... 19
Omul ştie tot de când e mic (Când apare un frăţior) ... 24
Vezi, noi te aşteptam (Şi, iată, copilul a sosit) ... 28
Când tata nu e acasă ... 35
Ce înseamnă să fii "drept"? (Enervări şi capricii) ... 38
Despre curăţenie ... 45
Cine părăseşte pe cine? ... 48
Fiecare doarme altfel ... 55
A "iubi", a "dori" (Treziri nocturne) ... 61
Copilul ţipă pentru a se face auzit ... 66
Despărţiri, angoase ... 71
întrebări indirecte (Paternitate, naştere, sexualitate) ... 75
Există mame obosite? ... 83
Cel mare reprezintă într-un fel capul, iar cel mic picioarele (Fraţii între ei) ... 87
Ce este un lucru adevărat? (Moş Crăciun) ... 93
Murim pentru că trăim ... 96
Copilul îşi creează mama (Alăptarea sugarului) ... 101
încă puf in acasă (Despre grădiniţă şi despre publicitate) ... 104
Nu există (o vârstă la care copilul) "trebuie să vorbească" (Cuvinte şi sărutări) ... 107
Va fi artist ... 111
întrebări mute (Din nou despre sexualitate) ... 116
Ce e făcut e bun făcut (Anxietăţi) ... 120
înţelegerea unei alte limbi, adoptarea unor noi părinţi ... 124
Copiii au nevoie de viaţă în jurul lor (Jocurile) ... 129
Când corpul copilului este atins (Operaţii chirurgicale) ... 134
Copilul mic trebuie luat în braţe (Liniştirea copilului) ... 138
Copii inseparabili, gemeni geloşi ... 143
Să spui "NU" pentru a face "DA" (Copiii ascultători) ... 146
Goi în faţa cui? ... 153
"Ce-ar fi să spunem că a murit?" (Despre agresivitate) ... 159
"Noi", adică cine? (Tata şi mama) ... 163
Când complexul lui Oedip nu e luat în serios ... 169
întrebări care revin (Despărţirea; gemenii) ... 175
Copii agresivi sau agresaţi? (întoarcerea de la şcoală) ... 180
Să scrii pentru a te ajuta ... 184
Copilul trebuie întâmpinat ca o persoană (Naşterea) ... 186
Şi tu ai un tată adevărat (Mame celibatare) ... 191
Copilul atinge tot ce vede (Mersul, curiozitatea) ... 201
Nu există mână bună (Copiii stângaci) ... 207
Obiectele sunt la dispoziţia noastră (Ordine sau dezordine?) ... 214
Vezi, aşa ţi-aş fi tras vreo două la fund ... (Violenţa copiilor, violenţa părinţilor) ... 230
Mama îşi smulge părul, iar copilul este ca un pui jumulit (Mame exasperate) ... 236
Tatăl nu este un sugar (Incomunicabilitate paternă?) ... 243
Pasivitatea nu este o calitate (Copiii timizi) ...  249
Mâinilor trebuie să le porunceşti (Furtul) ... 256
Dreptul de a cunoaşte preţul lucrurilor (Banii de buzunar) ... 262
In spaţiul imaginarului (Crăciunul, poveştile, jucăriile) ... 268
Realitate şi imaginar (Fuga, frica, minciuna) ... 277
Realitatea trebuie să rămână în cuvintele care exprimă realitatea (Să vorbim despre moarte) ... 283
Să ne simţim bine împreună, dar şi fiecare pe contul lui ... 289
Tu voiai să te naşti, iar noi voiam un copil (Educaţie sexuală, întrebări directe) ... 297
Nici o legătură cu diavolul (Educaţie sexuală, întrebări indirecte) ... 303
E plăcut? (Nuditatea) ... 309
Nu e o minciună, e o glumă (Fantasmele sexuale ale copiilor şi realităţile adulţilor) ... 314
Interdicţia şi dispreţul (Incestul, homosexualitatea, masturbarea) ... 320
Romeo şi Julieta aveau cincisprezece ani (Adolescenţii) ... 331
Scrisorile de miercuri (Adolescenţii) ... 338
Noile scrisori de miercuri ... 348
Psihoterapia, psihiatria, reeducarea, psihanaliza ... 355
Ce trebuie făcut la această vârstă (Norme false) ... 368
Copilul trebuie dorit de cei doi părinţi (Copii programaţi sau copii surpriză?) ... 376
Vezi, te ating: ăsta sunt eu, ăsta eşti tu (Oglinda) ... 384
Fascinaţi de elemente (Focul, apa) ... 387
Când circuitele calculatorului se încurcă (Bilingvismul) ... 394
Albă ca Zăpada e cineva care trudeşte de dimineaţa până seara (Despre buna folosire a poveştilor) ... 402
Nu doar cu părinţii, ci şi cu alţii (Lectura, televizorul) ... 406
Să explicăm zgomotele, să iubim muzica pentru a o face iubită (Sunetele: zgomotul, muzica) ... 415
Nu orice adevăr trebuie spus (Vorbăreţul, obraznicul şi pârâciosul) ... 422
Copilul trebuie să-şi poarte singur de grijă (Organizarea activităţii şcolare) ... 432
De ce şcoala trebuie să fie atât de tristă? (învăţământ fără educaţie) ... 439
Gândeşte-te la viitorul tău! (Părinţii şi şcoala) ... 446
M-am săturat! (Şcoala obligatorie) ... 456
Copiii sunt veseli când locul este vesel (Metode active) ... 466
întotdeauna au o anume inteligenţă (Copiii handicapaţi) ... 474
Dacă eşti dotat pe plan şcolar, nu înseamnă că eşti supradotat (O dezvoltare omogenă) ... 489
A-ţi dezmierda nepoţii nu înseamnă că o faci din iubire pentru ei (Copii/bunici) ... 497
Cine are dreptate? (Copii/bunici/părinţi) ... 504
Orice muncă trebuie răsplătită (Bunici/părinţi) ... 507

Apendice: un exemplu de psihoterapie ... 511 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu