vineri, 21 august 2015

CINEMATERAPIA. De la evadare la ancorare in cotidian

Autor :  Sorina Daniela Dumitrache     
Editura  SPER
Colectia Doctoralia
An aparitie :2015
ISBN 978-606-8429-42-7
Nr pagini : 235
Format 145 x 205
Pretul la data postarii : 35 lei la Editura, 35 lei la libraria eminescu, 26,25 lei la libris




Descrierea editurii:

”Autoarea propune o veritabilă explorare a funcției psihoterapeutice a filmului, îmbinând lirismul expunerii recompenselor emoționale ale utilizării filmelor în educație, consiliere, dezvoltare personală și psihoterapie, cu teluricul metodologic de tip arhitectural specific unui program de cinematerapie în manieră experiențial-unificatoare.
Lucrarea de față portretizează o ecuație alchimică în care cititorul poate descifra rolul filmului în explorarea de sine, în dezvoltarea puterii de conștientizare și integrare a emoțiilor, a stărilor și a cognițiilor ce apar pe parcursul vizionării materialului audio-vizual.”
 Prof. Univ. Dr. Laurențiu Mitrofan
 
Sorina Daniela Dumitrache, doctorand în psihologie – Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București, MD, psihoterapeut și consilier P.E.U.; asistent formator în consiliere și psihoterapie în cadrul Institutului S.P.E.R., formator de formatori, competenţe în psihosexologie, psihopatologie şi psihologie clinică, psihoterapie experienţială a unificării, dezvoltare personală unificatoare individuală şi de grup; formare continuă în psihologie clinică, psihosexologie;
 
Cuprins:
 
Introducere.Arta cinematografică sau puterea alchimică a filmului  11


CAPITOLUL 1.
Utilizarea filmului în procesul educativ alternativ şi complementar
1.1. Cinemaeducaţia. Acccpţiuni şi definiţii  19
      1.1.1. Contexte şi reguli ale utilizării filmelor în procesul de predare-învăţare-evaluare 29
      1.1.2. Procesul de selecţie a filmelor în educaţie 35
1.2. Filmul şi învăţarea experienţială  36
1.3. Utilizarea filmului în training-ul profesioniştilor în asistarea umană (psihologie clinică, consiliere
psihologică, psihoterapie, asistenţă socială)  40
1.4. Beneficii ale utilizării filmului în educaţie 45
1.5. Limite ale utilizării filmului în educaţie 47
1.6. Consilierea alternativă prin realizarea de filme 49
1.7. Consilierea şi orientarea pentru carieră cu ajutorul filmului  51

CAPITOLUL II.
Cinematerapia. Filmul ca ecran de proiecţie şi stimul pentru „re-construcţia” umană
2.1. Introducere. Aplicaţii în cotidian ale conţinutului filmelor 55
2.2. Puterea vindecătoare a artei. Biblioterapie şi cinematerapie 62
2.3. Ce este şi ce nu este cinematerapia. Acceptiuni şi definitii 66
2.4. Cercetări şi studii recente în domeniul cinematerapiei 77
2.5. Beneficiarii procesului cinematerapeutic  37
2.6. Elemente-cheie în conducerea unui grup de cinematerapie 89
      2.6.1. Procesul de selecţie a filmelor  89
      2.6.2. Instrucţiuni pentru terapeut  93
2.7. Beneficii ale utilizării filmului în procesul de dezvoltare personală, consiliere si psihoterapie  95
2.8. Limitele cinematerapiei 100

CAPITOLUL III.
Cinematerapia în manieră expericnţial-unificatoare
3.1. Metoda P.E.U. (Psihoterapia Experienţială a Unificării). Caracteristici generale 103
3.2. Lucrul cu filmul în manieră experienţial- unificatoare  108
      3.2.1. Elemente definitorii și instrumente ale cinematerapiei experiențial-unificatoare 108
      3.2.2. Activarea stării de martor 109
      3.2.3. Ghidajul meditativ   115
      3.2.4. Instructajul terapeutului, folosit în cadru cinematerapeutic 117
      3.2.5. Dimensiunea provocativă a filmului 121

CAPITOLUL IV.
Cinematerapia în grupul de dezvoltare personală cu tineri
4.1 Utilitatea cinematerapiei în grupul de dezvoltare personală cu tineri 123
4.2. Materialele audio-vizuale şi creierul 127
4.3. Procesarea conţinutului materialului audio-vizual în relaţie directă cu propriul sine 134
4.4. Rolul cinematerapici experienţial-unificatoare (CT.E.U) în dezvoltarea creativităţii şi inteligenţei
emoţionale  137
      4.4.1. Depăşirea barierelor creativităţii prin cinematerapie  140
      4.4.2 Antrenarea inteligenţei emoţionale prin intermediul cinematerapiei experienţial- unificatoare  144
      4.4.3. Interconexiuni între inteligenţă emoţională, creativitate şi stimă de sine, depresie, anxietate şi agresivitate. Studii şi cercetări  151

CAPITOLUL V.
Model de lucru. Cinematerapia de grup în 10 şedinţe. (Organizarea şi derularea unui modul de dezvoltare personal centrat pe cinematerapie în manieră experienţial-unifîcatoare)
5.1. Etapele programului cinematerapeutic 159
5.2. Desfășurarea propriu-zisă a modulului de dezvoltare personală centrat pe cinematerapie în manieră experiențial-unificatoare 162
5.3. Ghidajul meditativ  154
5.4. Derularea ședințelor din cadrul modulului experiențial de dezvoltare personală centrat pe cinematerapie în manieră P.E.U.  169
      5.4.1. Şedinţa 1 - Universul copilăriei şi al familici 170
      5.4.2. Şedinţa 2 - Balul demascării. Chipul din spatele mastii. Autenticitate versus inautenticitate 173
      5.4.3. Şedinţa 3 - Invitaţie la zbor - zborul interior 178
      5.4.4. Şedinţa 4 - Creativitatea: apa vie a unui Eu matur şi fericit 183
      5.4.5. Şedinţa S - Exerciţiu de echilibru şi autenticitate 186
      5.4.6. Şedinţa 6 - Identitate versus identitate confuză 188
      5.4.7. Şedinţa 7 - Eros - sursa vieţii 190
      5.4.8. Şedinţa 8 - Umbra morţii / lumina vieţii 192
      5.4.9  Şedinţa 9 - La braţ cu cei respinşi. Exersarea empatiei 195
      5.4.10. Şedinţa 10 - Ecran adaptat realităţii şi absurdului 198

CAPITOLUL Vl.
Efectele restructurative ale cinematerapiei experiențial-unificatoare 205

Bibliografie 215




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu