joi, 20 august 2015

EXPERTIZA PSIHOLOGICA A COPILULUI ABUZAT/NEGLIJAT


Autor :  Catalin Luca    
Editura Hamangiu
An aparitie : 2014
ISBN 978-606-678-974-5
Nr pagini : 224
Format 145 x 205
Pretul la data postarii : 70 lei la psihoshop, 72,68 lei la Carti.ACU.RO





Descriere:

“Cartea lui Catalin Luca este prima lucrare din Romania care abordeaza expertiza psihologica a copilului abuzat/neglijat si contine informatii stiintifice bazate pe studii si cercetari recente realizate in Europa si SUA. Recomand calduros aceasta lucrare psihologilor aflati la inceputul carierei, cat si celor cu experienta care evalueaza copii victime ale abuzului si neglijarii.”
Prof.univ.dr.Tudorel Butoi

Cuprins:


Cuvant-inainte I    IX
Cuvant-inainte II
   XI

I. Clarificari privind expertiza psihologica, evaluarea clinica si expertiza psihiatrica medico-legala   1

1. Distinctii intre expertiza psihologica si evaluarea clinica  1
2. Diferente dintre evaluarea psihiatrica medico-legala si expertiza psihologica   4

II. Abuzul si neglijarea asupra copilului   11

1. Abuzul fizic   11
    1.1. Reglementari internationale si nationale   11
    1.2. Definitii ale abuzului fizic in literatura de specialitate  16
    1.3. Efecte pe termen lung ale abuzului fizic asupra copilului   17
2. Abuzul psihologic/emotional  21
    2.1. Definitii ale abuzului psihologic/emotional in literatura de specialitate  21
    2.2. Forme ale abuzului psihologic  22
    2.3. Efecte pe termen lung ale abuzului psihologic asupra copilului   24
3. Abuzul sexual   26
    3.1. Reglementari internationale, europene si nationale  26
    3.2. Intelesuri ale abuzului sexual asupra copilului in literatura de specialitate   30
    3.3. Consecinte ale abuzului sexual asupra copilului  33
4. Neglijarea copilului  37
    4.1. Reglementari internationale si nationale  37
    4.2. Impactul neglijarii asupra dezvoltarii copilului  40
5. Copiii martori ai violentei in familie  42
    5.1. Consecinte ale violentei in familie asupra copilului  42
6. Copiii victime ale traficului de persoane si a exploatarii prin munca  44
    6.1. Consecinte ale traficului asupra copilului  48
    6.2. Consecinte ale exploatarii prin munca asupra copilului  49
    6.3. Copiii cu parinti plecati la munca in strainatate si copiii remigranti  52
    6.4. Abuzul asupra copiilor in mediul online  54

III. Tulburari specifice abuzului asupra copilului   59

1. Sindromul de acomodare a copilului cu abuzul sexual (CSAAS)  59
2. Sindromul Hansel si Gretel  66
3. Sindromul copilului scuturat (Shaken Baby Syndrome)  68
4. Sindromul Munchhausen prin transfer  69
5. Reactia acuta de stres  71
6. Tulburarea de adaptare  73
7. Sindromul de stres posttraumatic  75

IV. Atasament, rezilienta si coping. Perspective relevante pentru expertiza psihologica  87

1. Teoria atasamentului  87
    1.1. Tipuri de atasament   88
    1.2. Clasificarea tulburarilor de atasament   92
    1.3. Simptome ale tulburarilor de atasament   95
    1.4. Diagnostic diferential intre tulburarea de atasament, ADHD si tulburarea bipolara  100
    1.5. Manifestari ale atasamentului securizant si ale tulburarii de atasament   105
    1.6. Tulburarea de atasament si abuzul asupra copilului  106
2. Explicatii ale conceptului de rezilienta  113
3. Explicatii ale conceptului de coping   119

V. Instrumente utilizate in evaluarea psihologica a copilului victima   123

1. Interviul clinic  123
2. Interviul cognitiv  124
3. Chestionarul de Simptome ale Traumei pentru Copii (TSCC)  126
4. Profilul Distresului Afectiv (PDA)   129
5. Diagramele anatomice   131
6. Papusile anatomice  136
7. Testele proiective   137
8. Prezenta organelor genitale in desenele cu figuri umane  138

VI. Factori al dezvoltarii copilului cu impact asupra interviului  145

VII. Memorie si sugestibilitate   149

VIII. Evaluarea copiilor cu dizabilitati   153

1. Dizabilitati mentale   155
2. Dizabilitati de comunicare   158
3. Tulburari din spectrul autist   160
4. Hiperactivitate cu deficit de atentie (ADHD)  161
5. Probleme sociale/emotionale  162
6. Dizabilitati fizice  164

IX. Etape in realizarea expertizei psihologice   169

1. Preluarea solicitarii   169
2. Redactarea raportului   174
3. Abilitati necesare psihologului pentru realizarea evaluarii   177
4. Surse de eroare in procesul de evaluare   179
5. Expertiza psihologica - un demers realizat in interesul superior al copilului   181

Referinte bibliografice  183
Index de teme 217

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu