joi, 20 august 2015

NATURA UMANA

Autor : Donald Woods Winnicott      
Editura Trei
Colectia Psihologia pentru toţi
An aparitie : 2015
Traducerea Cătălin Popescu
ISBN 978-973-707-918-3
Nr pagini : 240
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 23,2 lei la Editura, 19,43 lei la elefant , 17,40 lei la librarie.net



Descrierea editurii:

Cum putem explica, dincolo de perspectivele înguste ale diferitelor „ştiinţe ale omului", în ce constă în fond natura umană? În ce fel individul îşi poate contura identitatea, îşi poate găsi acel „sine adevărat", cum îl numeşte Winnicott, dincolo de conflictele, frustrările şi rupturile din viaţa sa? Bazându-se pe tripla sa experienţă – de psihiatru, pediatru şi psihanalist –, autorul oferă o sinteză unică şi relevantă a concepţiei sale despre dezvoltarea umană. Într-un limbaj clar şi cu scurte ilustrări clinice, Winnicott tratează pe rând problemele majore ale teoriei psihanalitice: complexul Oedip, sexualitatea infantilă, inconştientul, poziţia depresivă, apărarea maniacală, obiectele tranziţionale, agresiunea şi psihosomatica.

Am ales să cercetez natura umană prin intermediul unui studiu asupra copilului.
Cu toate că adulţii sănătoşi continuă să se schimbe chiar până la momentul morţii, există un model care va persista, şi care poate fi deja distins la copil, aşa cum şi faţa va rămâne recognoscibilă de-a lungul întregii vieţi. -- Autorul

În Prefaţa de la „Natura umană", Winnicott ne aminteşte că un psihanalist analizează cam 70 de pacienţi în toată cariera sa. Pare un demers temerar să tragi concluzii despre natura umană pe baza a 70 de pacienţi. Pe de altă parte, nimeni nu a mai încercat vreodată să înţeleagă atâţia oameni şi atât de profund precum o face psihanalistul. -- André Green

D.W. Winnicott, pediatru şi psihanalist englez, a fost preşedintele Societăţii Britanice de Psihanaliză. La Editura Trei au mai apărut: De la pediatrie la psihanaliză, Copilul, familia şi lumea exterioară şi Procesele de maturizare.


Cuprins:


Prefaţă  9
Notă editorială  11
Mulţumiri  14


Introducere  15

Partea I. Examinarea copilului uman: soma, psyche, minte  19

    Introducere  21
1. Continuumul psyche—soma şi mintea  27
    Sănătatea somatică  28
    Sănătatea psihică  29
    Intelect şi sănătate  29
2. Sănătatea imperfectă  32
    Sănătatea imperfectă somatică  32
    Sănătatea imperfectă psihică  33
3. Interrelaţiile dintre maladiile trupului şi tulburările psihologice  37
    Ereditatea  37
    Tulburările congenitale  38
    Deficite de aport  40
    Defecte de eliminare  42
    Accidente  42
    Categoria „Încă‑necunoscutului"  43
    Alergiile  44
4. Domeniul psihosomatic  47

Partea a II‑a. Dezvoltarea emoţională a fiinţei umane  53
    Introducere  55
1. Relaţii interpersonale  59
    Prima parte a descrierii  59
    Familia  63
    Pulsiunea  63
    Relaţiile de iubire  76
2. Conceptul de „sănătate" din perspectiva teoriei pulsionale  79
    Elaborarea imaginară a funcţiilor  79
    Psihicul  80
    Sufletul  81
    Stări excitate şi liniştite  83
    Complexul Oedip  84
    O nouă descriere  86
    Sexualitatea infantilă  89
    Realitate şi fantasmă  90
    Inconştientul  92
    Rezumat  94
    Harta psihologiei unui băieţel în termenii teoriei pulsionale  95
    Apărări împotriva anxietăţii — ameninţării cu castrarea  96
    Căderea apărărilor  97

Partea a III‑a. Stabilirea statutului unitar  99
    Introducere. Dezvoltarea emoţională caracteristică prunciei  101
1. Poziţia depresivă  104
    Îngrijorare, vinovăţie şi realitate psihică internă personală  104
    Poziţia depresivă: recapitulare  115
    Refularea reconsiderată  118
    Gestionarea obiectelor şi forţelor rele  119
    Complexitatea şi bogăţia interioară  122
2. Dezvoltarea temei lumii interioare  123
    Introducere  123
    Modul de viaţă paranoid  124
    Depresia şi „poziţia depresivă"  125
    Apărarea maniacală  127
3. Diferite tipuri de material psihoterapeutic  129
4. Anxietatea ipohondriacă  137

Partea a IV‑a. De la teoria pulsională la teoria eului  139
    Introducere. Dezvoltarea emoţională primitivă  141
1. Stabilirea relaţiei cu realitatea exterioară  143
    Relaţii excitate şi liniştite  143
    Valoarea iluzie şi stările tranziţionale  151
    Eşecul în contactul iniţial  153
    Creativitatea primară  156
    Importanţa mamei  159
    Bebeluşul la naştere  161
    Filosofia „realului"  162
2. Integrarea  164
3. Instalarea psihicului în corp  172
    Experienţa corporală  172
    Paranoia şi naivitatea  175
4. Stările cele mai timpurii  177
    Diagrama aranjamentului mediu–individ  177
    Acţiunea gravitaţiei  182
5. O stare primară de fiinţare: stadiile preprimitive  184
6. Haos   189
7. Funcţia intelectuală  194
8. Retragere şi regresie   196
9. Experienţa naşterii  198
10. Mediul  209
11. Maladiile psihosomatice reconsiderate  219
    Astmul  219
    Ulcerul gastric  222

Apendice  225
Postfaţă de Ioana Lazăr  230
Bibliografie  237




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu