28/09/2015

PSIHODINAMICA ORGANIZATIILOR. De la intelegere la conducere



Autor : Leopold Vansina, Marie-Jeanne Vansina-Cobbaert     
Editura Trei
Colectia Psihologie-Psihoterapie
An aparitie : 2010
Traducerea Oana Munteanu
ISBN 978-973-707-374-7
Nr pagini : 648
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 65 lei la Editura, 47,45 lei la elefant, 45,50 lei la librarie.net, 42 lei la carti de psihologie
Disponibilitate BCU


Descrierea editurii:
Cum putem recunoaşte conflictul care se află la baza problemelor apărute într-o organizaţie? Cum stabilim momentul potrivit pentru o intervenţie? Cum pot fi discutate cu personalul problemele delicate legate de restructurarea, schimbarea sau dezvoltarea unui sistem de muncă? Cum se poate ajunge la o colaborare eficientă cu alte companii? Autorii ne propun o abordare psihodinamică a acestor probleme, oferind atât o prezentare teoretică a principiilor de bază ale aplicării psihologiei dinamice în organizaţii, cât şi un ghid pentru utilizarea acestei abordări în rezolvarea problemelor ce apar în organizaţiile aflate în schimbare. În plus, ne oferă descrieri detaliate ale unor intervenţii pe care le-au realizat în cazul unor organizaţii ce se confruntau cu diferite probleme generate de extinderea activităţii, lipsa de eficienţă, schimbarea generaţiilor de proprietari, necesitatea de a colabora eficient cu alte organizaţii în cadrul unor proiecte comune. Scrisă într-un limbaj clar, cartea se adresează atât managerilor şi consultanţilor interesaţi de creşterea profunzimii şi eficienţei intervenţiilor lor, cât şi tuturor celor interesaţi de psihologia organizaţională.

Leopold Vansina este profesor de psihologie organizaţională, comportament organizaţional la Catholic University of Leuven şi Universite Catholique de Louvain-la Neuve.
Marie-Jeanne Vansina-Cobbaert este psihanalist formator şi supervizor în Belgian Psychoanalytic Society, The European Psychoanalytic Federation şi International Psychoanalytic Association

Cuprins:


Despre autor  13
Colaboratori  15
Multumiri  17

Introducere generala  19

Partea intai. O perspectiva psihanalitica asupra grupurilor si organizatiilor
Introducere  (Marie-Jeanne Vansina-Cobbaert)  33
Bibliografie  44

Capitolul 1: Procese mentale primare, originare  47
(Marie-Jeanne Vansina-Cobbaert) 
Ilustrari  49
Transformari in pasi mici  54
Bibliografie  57

Capitolul 2: Limbaje din alta lume   58
(Marie-Jeanne Vansina-Cobbaert) 
Limbajul imaginilor  59
Limbajul actiunilor  63
Limbajul relatiilor  72
Folosirea informatiilor din „Atlantida"  89
Bibliografie  97

Capitolul 3: Structuri de sprijinire a procesului
(Marie-Jeanne Vansina-Cobbaert) 
Sustinere si continere  100
Fenomenele tranzitionale  108
Bibliografie  113

Capitolul 4: Comportamente si procese defensive  114
(Marie-Jeanne Vansina-Cobbaert , Leopold Vansina) 
Mecanisme de aparare individuale  114
Mecanisme de aparare de grup  119
Aparari sociale  122
Refularea sociala  125
Strategii defensive  127
Lucrul cu apararile si elaborarea lor  131
Concluzii  140
Bibliografie  141

Capitolul 5: Capacitatea de a trai creativ si importanta sa in viata organizationala  143
(Marie-Jeanne Vansina-Cobbaert)    
Originile si functionarea capacitatii de a trai creativ   144
Distructivitatea in contextul traiului creativ  153
Bibliografie  161

Partea a doua. O abordare psihodinamica
Introducere  165
(Leopold Vansina) 
Capitolul 6: Psihodinamica: un domeniu de studiu si o abordare  169
(Leopold Vansina) 
Cateva diferente majore fata de psihanaliza  169
O incercare de definire a psihodinamicii  177
Crearea structurilor de sprijinire a procesului  197
Lucruri mici care conteaza: o privire asupra potentialelor beneficii neglijate ale unei abordari psihodinamice a problemelor organizationale  226
Comentarii de incheiere  230
Bibliografie  233

Capitolul 7: „Eu” in situatia problematica  243
(Leopold Vansina) 
Problema definirii problemei  245
Construirea continuitatii  259
„Eu” la terminarea unui proiect  262
Transferul si contratransferul in practica noastra  267
Bibliografie  273

Capitolul 8: Grupul ca varf al aisbergului: localizarea problemelor in contextul lor  276
(Leopold Vansina) 
Introducere  276
Echipele de management ca varf al aisbergului  285
Aisbergul in echipele de proiect  299
Mecanisme de importare si exportare a problemelor  304
Rezumat  318
Bibliografie  320

Capitolul 9: A fi in „aici-si-acum” si a lucra cu aceste experiente  323
(Leopold Vansina) 
Diferite moduri mentale de a fi prezent  329
Relevanta lucrului cu sau fara cadre de referinta specifice in „aici-si-acum"  338
De la interpretari la crearea de sens  358
Concluzii  367
Bibliografie  368

Capitolul 10: Arta trecerii in revista: o piatra unghiulara a invatarii organizationale  372
(Leopold Vansina) 
Trecerea in revista  373
Ce poate fi trecut in revista?  378
Cand sa trecem in revista si cu ce frecventa?  386
Treceri in revista speciale sau institutionalizate  390
Cum sa faci o trecere in revista?  392
Conditii ale trecerii in revista  403
Rolul si pozitia persoanei (persoanelor) care conduce trecerea in revista  405
Limitele invatarii din trecerea in revista  407
Bibliografie  409

Partea a treia. Abordarea psihodinamica in proiecte de consultanta si cercetare-actiune
Introducere  415
(Leopold Vansina) 

Capitolul 11: Intelegerea si lucrul cu dinamicile organizationale: adaptarea la dezvoltarea organizationala  417
(Leopold Vansina, Gilles Amado) 
Partea 1: Declansarea constientizarii si crearea unei baze de actiune in cadrul organizatiilor  427
Workshopul pilot  427
Al doilea workshop  435
Al treilea workshop  443
Relevanta planului  453
Partea 2: Elaborarea schemelor preliminare  463
Cele sase workshopuri de cate doua zile  465
Intelegerea si abordarea dinamicii organizationale: discutii  476
Bibliografie  486

Capitolul 12: Transformarea: speranta, iluzie si realitate. Transformarile din cadrul unei corporatii familiale internationale  488
(Leopold Vansina, Marie-Jeanne Vansina-Cobbaert) 
Partea 1: Proiectul de consultanta  491
Actorii din cadrul sistemului  494
„Structurile minime” si „timpul si spatiul”  499
Partea 2: Ce sens au avut transformarile realizate  525
Ce se poate invata din experienta de consultanta si clarificarile conceptuale, pentru dezvoltarea practicii consultantilor organizationali si a managerilor?  533
Bibliografie  540

Capitolul 13: Reproiectarea participativa: restructurarea strategica a unei fabrici prin metoda cercetare–actiune  542
(Leopold Vansina)
Partea 1: Proiectul  544
Istorie si context  544
Rolul, abordarea si intentiile mele  547
Prima faza: Explorarea companiei in mediul sau  552
Faza a doua: Implicarea angajatilor in reproiectarea operatiilor, pentru crearea unei noii strategii de productie  556
Faza a treia : Schimbarea proprietarului si implementarea  563
Partea 2: Rezultatele obtinute in organizatie si descoperirile cercetarilor realizate  568
Rezultatele studiului asupra reproiectarii participative  568
Procesul schimbarii organizationale reusite  569
Invatarea rezultata din cercetarea-actiune  571
Concluzii  582
Bibliografie  586

Capitolul 14: Lucrul in afara granitelor organizationale: intelegerea si lucrul cu dinamica intergrupala  589
(Sandra G.L. Schruijer, Leopold Vansina)
Introducere  589
Partea 1: Dificultatile psihologice ale lucrului in afara granitelor organizationale  591
Semnificatia colaborarii  591
Clubul de iahting  593
Partea 2: Ajutarea grupurilor si organizatiilor in dezvoltarea unei colaborari fructuoase  597
Crescatoriile de scoici: conflicte de interese intre natura si economie  599
Colaborarea in sectorul constructiilor  599
Schimbarea organizationala a unui azil  600
Centrul de urgente medicale  601
Partea 3: Dinamica, practicile, principii  603
Lucrul cu intregul sistem  603
Lucrul cu psihodinamicile conflictului si colaborarii  608
Conducerea colaborarii  613
Explorari prin „de ce?”  615
Concluzii  617
Bibliografie  618

Glosar  622



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu