joi, 22 octombrie 2015

EFECTUL DE HALOU. Si alte opt iluzii economice care ii induc in eroare pe manageri


Autor : Phil Rosenzweig
Editura Publica
An aparitie : 2010
Editia I
Traducerea Dan Balanescu
ISBN 978-973-1931-49-4
Nr pagini : 296
Format 144 x 205
Pretul la data postarii : Stoc epuizat la Editura, 30 lei la carti de psihologie, 46,60 lei la librarie.net


Descrierea editurii:

Oferind exemple ale unor companii de vârf precum Cisco Systems, IBM sau Nokia, Rosenzweig demonstrează cât de răspândit este efectul de halou şi identifică alte 8 iluzii, printre care: mirajul corelaţiei şi cauzalităţii; mirajul explicaţiilor unice; mirajul unirii punctelor câştigătoare; mirajul cercetării riguroase; mirajul succesului durabil.
În Efectul de halou, Phil Rosenzweig demască prejudecăţile şi superstiţiile din mediul de afaceri, prezente în presa economică, în cercetarea academică, dar şi în multe bestselleruri care promit să dezvăluie secretele succesului sau calea spre glorie.

"Am fost cucerit de această carte. Dărâmă miturile despre cauzele succesului din literatura despre management, folosind argumente puternice. Ar trebui considerată una dintre cele mai importante cărţi de management din toate timpurile, un antidot la bestsellerurile scrise de diverşi guru care ne furnizează argumente naive şi fals convenţionale." Nassim Nicholas Taleb, autorul cărţii Lebăda neagră


Cuprins:


Cuvânt înainte de Stelian Turlea 11
Efectul de halou şi alte iluzii economice 15
Prefaţă 17

1. Cât de puţin ştim 25
De ce unele firme prosperă, în vreme ce altele eşuează? În ciuda a numeroase cercetări, sunt multe lucruri pe care nu le înţelegem. În timp ce unele studii despre performanţa întreprinderii respectă standardele ştiinţei, altele pot fi mai bine descrise drept pseudoştiinţă - se încadrează în forma ştiinţei, dar pot fi mai corect definite drept
povesti.

2. Istoria Cisco 49
Cisco Systems a explodat la sfârşitul anilor 1990 cu o strategie strălucită, cu o focalizare pe clienţi de precizia laserului şi cu un talent desăvârşit pentru achiziţii. Când balonul s-a spart, despre Cisco s-a spus că a avut o strategie superficială, că şi-a neglijat clienţii şi a făcut achiziţii nesăbuite. Istoria a fost rescrisă în lumina performanţei reduse.

3. Sus-jos cu ABB 73
În vremurile bune, ABB era o minune New Age cu o cultură corporatistă excepţională, o organizaţie futuristă, un erou pe val. Când s-a prăbuşit, ABB a fost reţinută ca având o cultură deficitară, o organizare haotică şi un lider arogant. ABB nu se schimbase mult - diferenţa era doar in ochii spectatorilor.

4. Halouri peste tot 95
O problemă majoră care ne afectează gândirea economică este efectul de halou. MuIte lucruri despre care, în mod obişnuit, presupunem că generează performanţă - cultura corporatistă, conducerea şi multe altele - sunt, adesea, simple consecinţe ale performanţei.

5. Cercetare pentru salvare? 117
Cercetarea academică a performanţei întreprinderii poate depăşi efectul de halou? Doar dacă măsoară variabile independente într-un mod complet distinct de performanţă. Chiar şi aşa, multe studii conţin alte erori, inclusiv Iluzia corelaţiei şi cauzalităţii şi Iluzia explicaţiilor unice.

6. Căutând stele, găsim halouri 143
Analizând două bine-cunoscute bestselluri, In Search of Excellence şi Built to last, găsim dovezi solide ale efectului de halou, precum şi alte erori precum Iluzia unirii punctelor câştigătoare, Iluzia cercetării riguroase şi Iluzia succesului durabil.

7. Iluzii peste iluzii 173
Studii ulterioare, inclusiv Good to Great, au încercat să fie chiar mai elaborate şi mai ambiţioase, dar scot la iveală şi mai multe erori in analiza performanţei întreprinderii, inclusiv Iluzia performanţei absolute, Iluzia capătului greşit al băţului şi Iluzia fizicii organizationale.

8. Poveşti, ştiinţă şi schizofrenicul tur de forţă 201
Numeroase cărţi economice populare sunt extrem de deficitare în privinţa conţinutului ştiinţific, dar atrag cititorii pentru că lucrează bine la capitolul povestire. Îi inspiră şi îi binedispun pe cititori. Cu toate acestea, concentrează atenţia asupra unor priorităţi greşite şi, uneori, ii conduc pe manageri în direcţii periculoase.

9. Mama tuturor întrebărilor despre afaceri, Luaţi două 223
Până la urmă, ce generează cu adevărat înalta performanţă? O abordare ia in considerare doar două elemente: opţiunea strategică si execuţia. Totusi, ambele sunt pline de incertitudini, ceea ce explică de ce performanţa întreprinderii nu poate fi niciodată garantată şi de ce eforturile de a identifica secretul succesului nu dau rezultate.

10. Conducere fără căşti de cocos 247
Cum pot conduce managerii fără iluzii? Aveţi în vedere câţiva manageri care renunţă la gândirea iluzorie şi îşi conduc firmele cu înţelepciune şi viziune, recunoscând natura schimbătoare a performanţei şi străduindu-se să-şi sporească şansele de succes. În încheiere, câteva cuvinte pentru managerii înţelepţi.

Anexă  271
Bibliografie 281
Multumiri  293


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu