joi, 10 decembrie 2015

ANII HOTARATORI AI COPILARIEI. Educatia copilului de la 0 la 7 ani

Autor : Christiane Kutik                
Editura Univers Enciclopedic Gold
Colectia Parenting
An aparitie : 2014
Traducerea?
ISBN  978-606-704-065-4
Nr pagini : 280
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 18,50 lei la Editura, 17,50 lei la elefant, 12,50 lei la librarie.net



Descrierea editurii:

„Primii şapte ani constituie cea mai importantă etapă a vieţii omului...  În nicio altă etapă nu se învaţă atât de intens ca atunci, cu întregul corp, prin toate simţurile... Putem ajunge să înţelegem cum este în esenţă copilul, dacă avem în vedere comorile pe care le aduce cu el pe lume: interesul lui necondiţionat pentru orice şi pentru oricine, dorinţa sa naturală de a încerca ceva nou, de a descoperi, de a învăţa, impulsul  de a fi activ din proprie iniţiativă.”
„Copiii noştri se bazează pe noi. Ei ne acordă o încredere necondiţionată. Asta trebuie să ne încurajeze şi să ne dea puterea de a îndeplini rolul de model. Cartea mea vă va însoţi pe acest drum. Pe baza a numeroase exemple practice, ea arată cum este posibil să evoluezi împreună cu ei.”Christiane Kutik

Christiane Kutik este consilier parental și autoare de căți.S-a specializat și a activat drept Family Coach și Communication Trainer. Între 2003 și 2011 a condus Institutul Pedagogic IPSUM din München, în domeniul formării de consilieri pentru vârsta primei copilării.

Cuprins:
 
Cuvânt înainte  15
Introducere  17
Prima copilărie: de la zero la trei ani
Iubirea şi căldura căminului  23
Protejat în pătuţ  24
Înfăşatul  24
Vrea să fie băgat în seamă  25
Contactul vizual  25
Cum se simte bebeluşul când „este lăsat deoparte”?  26
Când bebeluşul plânge  27
Atenţie – nu-l scuturaţi!  28
Învelit şi protejat  29
Scos afară cu căciuliţă  30
Copilul stă în picioare – şi merge!  30
Să-i lăsăm pe copii să facă efort  30
Impulsul spre activitate proprie  31
Primii paşi în viaţă  32
Mersul şi vorbitul  33
Fără suzetă şi biberon  33
Băutul din cană stimulează vorbirea  34
Copiii vor să facă ei singuri  35
Singur!  35
De când pot copiii să înceapă să ajute?  36
Nevoia elementară de apropiere  36
Dar când copilul este dus la creşă?  37
Ritualuri de contact  38
Mişcarea este binefăcătoare  38
Din nou acasă  39
Să poată fi activ alături de părinţi  39
Timp de bună calitate  40
Alegerea de a sta acasă  40
Copilul de la trei la cinci ani
Să mergi – să vorbeşti – să raţionezi  45
„EU!”  45
Vârsta întrebărilor: de ce?  46
Să nu ignoraţi niciodată întrebările  46
A pune întrebări este o capacitate esenţială a omului 47
Răspunsuri sugestive  48
Căldura căminului  49
Cei doi ani de dinainte de şcoală
M-am făcut mare  53
Pot să fac singur asta!  53
Activităţi manuale simple  55
„Mă plictisesc aşa de tare!”  56
Adulţii nu trebuie să se amestece mereu  57
Fortificat în viaţă prin toate simţurile
Dezvoltarea senzorială sănătoasă  61
Copiii vin pe lume dornici de a-şi folosi simţurile  62
Cum ne descurcăm noi, adulţii, cu asta?  63
Simţurile corporale de bază  64
Facem suficient pentru simţurile corporale de bază?  65
Dezvoltarea sănătoasă a simţurilor  66
Copilul devine priceput lucrând împreună cu adulţii 67
Capacitatea senzorială este întărită de activitatea independentă – pasivitatea are un efect contrar  67
Încurajare în loc de cocoloşire  68
Să facem ordine  69
Suprastimularea senzorială  70
Atenţie – să nu stea liniştiţi!  70
Senzaţia de ocrotire resimţită prin piele  71
Să iei în mână – să înţelegi – să gândeşti  72
O ambianţă stimulativă pentru simţuri  73
Formarea unui auz fin  74
Mirosul şi gustul  75
Să ai un nas bun  76
Să simţi gustul şi mirosul mâncării  77
În bucătărie  78
Eu simt un miros pe care voi nu-l simţiţi  80
Desenatul şi coloratul  81
Copilul desenează spontan  82
Copiilor trebuie să li se ofere destule prilejuri să deseneze  83
Să deseneze – zilnic  84
Colţul pentru desen  85
Să nu ne amestecăm când copilul desenează  85
Pictatul cu acuarele  86
Acum, hai să ne distrăm pictând!  88
Modelajul cu ceară  89
Pregătirea pentru modelaj  89
Ceara pentru modelaj începând de la trei ani  89
Pregătirea şi frământatul aluatului  90
Turtiţe cu drojdie  91
Copilul vorbeşte şi cântă
Omul şi limbajul  97
Copiilor le place să li se vorbească  98
Copiii nu sunt niciodată prea mici pentru a se vorbi cu ei  98
Jocuri de alint – dialoguri  99
Copilul meu încă nu a început să vorbească  100
Oare vorbim destul de mult cu copilul?  101
Atent la copil? Relaţia cu telefonul mobil  103
Mişcarea – limbajul – gândirea  103
Jocuri cu mâinile şi cu degetele  104
Jocuri cu mâinile  105
Jocul însoţit de rime  106
Jocuri cu degetele  108
Să le povesteşti şi să le citeşti poveşti copiilor  112
Adulţii constituie modele
Ce îl motivează pe copil?  115
Importanţa exemplului  115
Să-ţi asumi rolul de model  116
Armura magică a copilăriei  117
Practicile de zi cu zi  117
Dar atunci când copilul greşeşte?  118
Copiii vor şi au nevoie să primească sarcini  119
Încerc – şi pot  119
Să faci cu voioşie treburile zilnice. Să faci, nu doar să spui  120
Recompensele nu fac bine  121
Să dai exemplu şi să îndrumi  122
Reguli şi limite
Copiii caută reguli şi limite  125
Regulile uşurează stabilirea limitelor  126
Exersarea limitelor  127
Încăpăţânarea  128
Copilul meu vrea să mă supere  129
Ce facem când copilul urlă?  129
Copilul meu îşi iese din fire  130
Dar eu vreau!  131
La supermarket  132
Să prevenim repetarea scenelor  133
Copiii se ceartă  133
Ritm, regularitate, ritualuri
Ritmurile sunt previzibile  137
Învăţarea ritmului zi-noapte  138
Când copilul nu vrea să meargă la culcare  139
Un program zilnic previzibil, cu ritualuri  140
Dimineaţa  140
Să începem ziua învioraţi, cu ritualul de dimineaţă  140
Voioşie pe parcursul zilei  142
Micul dejun în comun  144
„Ritualul de despărţire”  145
„Ritualul la reîntâlnire”  145
„Ritualul la sosirea acasă”  146
Masa fără stres – ritmuri şi ritualuri  147
Ritualuri legate de masă  147
Împreună la masa aşezată frumos  148
Şi ochii participă  149
Pauza nu înseamnă doar linişte  149
O pauză şi pentru părinţi  150
Un program de seară relaxant  151
Ordinea de seară  152
Copiii au nevoie de somn suficient  153
Seara să fie toate bune  154
Un ritual de seară frumos  155
Ce a fost deosebit astăzi  155
Povestitul liber  156
Cântece de noapte bună  156
Seară liberă pentru părinţi  158
Să îmbogăţim viaţa zilnică
Expresii frumoase: să descoperi, să citeşti, să povesteşti prin imagini  161
Întâmplări obişnuite povestite prin imagini  161
Să născoceşti poveşti  163
Pentru început – poveşti cumulative  163
Basmele fraţilor Grimm  166
Tot mereu aceeaşi poveste – spusă personal  167
Apar imagini lăuntrice  168
Povestitul şi cititul poveştilor  169
Cum îi facem pe copii să stea liniştiţi şi să asculte?  169
Anotimpurile şi sărbătorile anuale  170
Fortificarea vieţii lăuntrice: anotimpurile  170
Cunoaşterea ciclului anual  172
Masa anotimpurilor  173
Copiii au nevoie de siguranţă în spaţiu  174
Ceva deosebit în câmpul vizual  174
Pânza magică  176
Valorile
Care sunt valorile pentru care trăim?  181
Trebuie să ne ţinem promisiunile  182
Să te respecţi pe tine însuţi  182
Împuşcăturile nu sunt o glumă  183
Ce nu vrei să ţi se facă ţie  183
Valorile consolidează viaţa socială  184
Reguli de comportare  185
Să ştii să saluţi înseamnă: să arăţi consideraţie  186
Ţara fără politeţe  187
Te rog – îţi mulţumesc  188
Să te gândeşti – să mulţumeşti  189
„Îmi pare rău!”  191
Să ştim să apreciem  192
Întărirea vieţii lăuntrice  193
Să se roage – rugăciunea de seară  194
Să descoperi şi să te minunezi  194
Admirarea se face în doi  195
E păcat să nu dăm atenţie  195
Să descoperim şi să realizăm lucruri ce pot fi admirate 196
Valoarea propriei culturi  197
Jocul
Jocuri de la zero la trei ani  201
Jocuri din proprie iniţiativă  201
Copilăria este vremea jocului  202
Copiii au nevoie de o atmosferă stimulativă pentru joacă 202
Activitatea practică stimulează joaca  203
Să se joace cu cineva şi să li se povestească  204
Jocul independent  204
Să se joace şi să experimenteze  205
Distracţia cu punga  206
Părinţii ca parteneri de joacă: de la zero la trei ani  206
Jocuri de mişcare cu copiii mici  208
Jocuri de la trei la cinci ani  211
Fantezia  211
Să transforme şi să se joace  212
Fantezia este mai importantă decât gândirea abstractă  213
Părinţii ca parteneri de joacă: de la trei la cinci ani  213
De ce să te joci cu mingea cu mâinile?  214
Ascunderea unor obiecte  214
Jocuri pentru copii de la cinci la şapte ani  217
Plănuirea jocurilor şi desfăşurarea lor cu multă fantezie  217
Copilul meu nu ştie să se joace  217
Idei de joacă din natură  218
Părinţii ca parteneri de joacă – exersarea regulilor  219
Jocuri cu reguli clare  220
Jocuri – obiecte de joacă  221
Să stăvilim puhoiul de jucării  221
Mai puţin înseamnă mai mult  222
Care jucărie?  223
Ce jucării să cumpărăm?  224
O păpuşă îndrăgită  226
Păpuşa personală  227
O păpuşă preferată?  227
Fizicul acţionează asupra lăuntricului  228
Copii au nevoie de animale de jucărie cu forme  realiste  229
Păpuşa ca însoţitoare a dezvoltării lăuntrice  229
O păpuşă pentru băieţel?  230
Jocul în aer liber  232
Copiii au nevoie de elemente naturale  232
Alergare, căţărat şi dat în leagăn  234
Jocuri vesele în timpul mersului, care scurtează drumul spre casă  234
Mult îndrăgita lume a copilăriei
Vârsta magică  239
Răspunsuri sugestive  240
Camarazi invizibili  241
Să apreciem lumea magică a copiilor  242
Pitici, elfi, zâne  242
Piticul care ne spune noapte bună  244
Interferenţe în educaţie
Lumea reală şi cea artificială  247
Magie cu consecinţe  247
Mesaje publicitare – special pentru copii  248
Eroii desenelor animate ca figuri inspiratoare?  250
Exploatarea naivităţii copiilor  251
Să nu te laşi captivat  252
Violenţa  252
Sistemul de valori din mass-media  253
Acţiune şi groază  254
Să decidă singuri  255
Calculator pentru cei mai mici?  256
„Cu cât mai devreme, cu atât mai bine?”  256
Copiii sunt izgoniţi din copilărie  256
Să fii creativ, să te joci şi să înveţi pe ecran?  258
Ca şi cum copiii nu ar avea imaginaţie  259
Imaginile artificiale înăbuşe imaginaţia proprie  259
Jocul şi învăţatul pe calculator?  260
Principiul este cel de subordonare  261
Efecte asupra vederii  261
Posibilităţi de evoluţie spirituală  262
Reprimarea limbajului activ  263
Copiii şi educatorii în lumea modernă  264
O contrapondere în epoca mass-media  264
Încheiere
Copilul pe drumul vieţii  269
Note  271

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu