vineri, 4 decembrie 2015

DEFICIENTA MINTALA SI ORGANIZAREA PERSONALITATII

Autor : Constantin Paunescu     
Editura Didactica si Pedagogica
An aparitie : 1977
Nr pagini : 380
Format 130 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii : 20 lei la carti de psihologie, 40 lei pe okazii, 40 lei la galeriasigma
Disponibilitate BCU




Descriere:

       Considerand ca actul educational se bazeaza pe procesul de invatare, lucrarea de fata constituie o urmare a lucrarii precedente (Deficienta mintala si procesul invatarii), fapt care explica absenta capitolului despre activitatea intelectului din acest volum. Ea nu intentioneaza sa fie o monografie descriptiva a problemei personalitatii deficientului mintal, ci o explicitare a mecanismelor prin care tipul specific de organizare mintala determina forme caracteristice de organizare a personalitatii.
      Cunoasterea mecanismului de decompensare a personalitatii va permite educatorului sa structureze o conduita educationala adaptata si eficienta, cu atat mai mult cu cat aceleasi mecanisme pot produce "armonice" ale formelor de organizare ale personalitatii deficientului mintal.
Autorul
Cuprins:


Introducere  11

1. DEFICIENTA MINTALA ŞI PROBLEMATICA PERSONALITATII  13
1.1. R. L. Cromwell şi „constructele“ psihologiei personalităţii deficientului mintal   15
1.2. R. Perron : reprezentarea de sine şi situaţia de inferioritate  21
1.3. A. Buseman: fenomenul de disteleologie  23
1.4. Modalităţile descriptive ale psihopedagogiei generale  25
1.5. Modelul factorial  29
1.6. Modelul psihanalitic  30
1.7. Personalitatea: unitate psihologică (G. Allport)  33
1.8. Teoria constructelor (Kelly)  37
1.9. Marxismul si teoria personalităţii (L. Séve) 40
1.10. Personalitatea in viziunea clinicii de neuropsihiatrie 44
1.11. Modelul psihopatologic al personalităţii  53
1.12. Teoria sistemelor si deficienta mintală  61

2. STRUCTURILE IERARHIZATE ALE PERSONALITATII  69
2.1. Formele handicapului mintal   70
2.2. Funcţiile eu-lui în organizarea personalităţii 73
2.3. Structura eu-lui   75
2.4. Ipostazele eu-lui si formarea personaliăţii  73
2.5. Eu-personalitate-conştiinţă   87

3. STRUCTURILE ACTIUNII  93
3.1. Teoria acţiunii umane   93
A. Structura psiho-motricităţii  99
3.1. Mecanismele neurofiziologice ale actelor motorii 101
3.2. Caracteristicile psihomotricităţii la deficientul mintal 100
3.3. Actele comportamentale specializate  110
3.4. Acţiunea şi reprezentarea eu-lui 122
3.5. Reprezentarea cromatică a eu-lui  126
B. Acţiunile ludice şi organizarea personalităţii 133
3.1. Acţiunea ludică şi comportamentul psiho-motor 137
3.2. Acţiunea ludică şi organizarea mintală  141
3.3. Acţiunea ludică şi organizarea proceselor afectiv motivationale  147
3.4. Acţiunea ludică şi organizarea structurilor relaţionale ale personalităţii  154
3.5. Comportamentul ludic  163
C. Cercetarea comparativă a acţiunilor ludice  167
3.1. Structura cercetării  169
3.2. Metodologia de investigare 169
3.3. Interpretarea rezultatelor  170

4. DINAMICA STRUCTURILOR RELATIONALE   180
A. Structura relaţiilor afectiv-emoţionale  180
4.1. Structurile profunde ale comportamentului afectiv emoţional 181
4.2. Substratul neural al trăirilor emoţionale   184
4.3. Modificările fiziologice   191
4.4. Caracteristicile structurilor afective ale deficientului mintal  192
4.5. Simptomatologia comportamentului afectiv   193
4.6. Formele diferenţiate ale afectivităţii  195
4.7. Conflictualitatea afectivă şi organizarea personalităţii  197
4.8. Funcţia mediatoare a afectivităţii   200
4.9. Fenomenul de frustratie   206
4.10. Tipurile de rezolvare a stărilor conflictuale   209
4.11. Testul R.C.  216
B. Structura şi dinamica relatiilor sociale 229
4.1. Relaţiile sociale, forme de modelare a personalităţii  230
4.2. Capacitatea empatică   235
4.3. Iradierea afectivă în trecerea de la grupul primar la grupul secundar  239
4.4. Structura si dinamica relatiilor in microgrupul şcolar   243
4.5. Modele şi antimodele  248

5. STRUCTURILE COMUNICARII SI ARHITECTURA PERSONALITATII  253
5.1. Cunoastere şi comunicare   253
5.2. Sistemul de comunicare al limbajului  253
5.3. Mecanismul comun interstructural   256
5.4. Tulburările structurilor şi ale funcţiei integratoare  258
5.5. Distorsiunile functiei simbolice   261
5.6. Valoarea operaţională a limbajului la deficientul mintal  266
5.7. Conceptele   269

6. COMPLEXUL MOTIVATIONAL AL ACTIUNILOR ŞI RELATIILOR UMANE 281
6.1. Conceptul de motivaţie   281
6.2. Teoriile contemporane asupra motivatiei  282
6.3. Aspecte generale ale mecanismelor neurofiziologice ale complexului motivaţional  286
6.4. Existenţă şi motivaţie  289
6.5. Complexul motivaţional   292
6.6. Nevoia de definire ca formă a motivaţiei  297
6.7. Motivele devenirii şi autoevaluarea 301
6.8. Nivelul de aspiraţie  305
6.9. Nivelul de aspiraţie si statutul socio-profesional  313
6.10. Distorsiunile blocului D.A.  320
6.11. Contrarietăţile motivationale competiţionale  323

7. PERSONALITATEA DEFICIENTULUI MINTAL - UN SISTEM DECOMPENSAT 335
7.1. Nucleul antihomeostazic  335
7.2. Emiţătorul conflictual 335
7.3. Conflictualitatea interstructurală  341
7.4. Contrarietatea modelelor   344
7.5. Distorsiunile spaţiului de aspiraţie   346
7.6. Succesul şi eşecul   347
7.7. Formula personalităţii decompensate  349

8. DIMENSIUNILE PSIHO-SOCIALE ALE PROCESULUI COMPENSATOR  352
8.1. Noţiunea de compensare  352
8.2. Compensarea, mecanism fundamental al existenţei  354
8.3. Funcţia de integrare si compensare  358
8.4. Teoria sistemelor şi compensarea   361
8.5. Integrarea bipolara, ca strategie a compensării  366
8.6. Dinamica procesului de integrare socială   366
8.7. Funcţiile integrării bipolare   370
8.8. Strategiile integrării   372

Abstract  378



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu