luni, 28 decembrie 2015

GHID APLICATIV DE EVALUARE CLINICA A COPIILOR SI ADOLESCENTILOR


Autor : Elena Otilia Vladislav
Editura Sper
Colectia Alma Mater
An aparitie : 2015
ISBN 978-606-8429-49-6
Nr pagini : 296
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 40 lei la Editura, lei la elefant (lei ebook-ul), 40 lei la librarie.net



Descrierea editurii:

Demersul de evaluare clinică a copiilor şi adolescenţilor este unul complex, psihologul având nevoie atât de cunoştinţe teoretice în domeniile psihopatologiei copilului şi adolescentului şi dinamicilor familiale, cât şi cunoştinţe privind diferite metode de evaluare psihologică.
Această carte este scrisă cu scopul de a fi un ghid pentru psihologii clinicieni debutanţi. Cititorii vor găsi aici informaţii care să-i ajute să îşi structureze demersul de evaluare clinică de la prima fază a strângerii informaţiilor, până la elaborarea şi comunicarea raportului final. Filonul principal de inspiraţie a fost propria mea practică clinică de 20 de ani în domeniul evaluării şi psihoterapiei copiilor şi adolescenţilor.
Elena Otilia VLADISLAV este doctor în psihologie, MD, psihoterapeut formator supervizor P.E.U, consilierea şi terapia copilului şi a familiei, dezvoltare personală în grup, psihodiagnoză proiectivă, stagii de documentare în Belgia, Franţa, competenţă asociată în psihodramă moreniană şi analiză reichiană, psiholog clinician principal, lector universitar - Universitatea din Bucureşti, membru fondator SPER. Membru în Comisia de Psihologie clinică și Psihoterapie din cadrul Colegiului Psihologilor din România.

Cuprins:

Cuvânt înainte 11

CAPITOLUL I
REPERE GENERALE PRIVIND DEMERSUL DE EVALUARE CLINICĂ A COPIILOR ŞI ADOLESCENŢILOR 15
1. Rolul evaluării clinice cu copii şi adolescenţi 15
2. Demersul de evaluare clinică 17
2.1. Paşii demersului de evaluare clinică 17
2.2. Clasificările diagnostice / Tipuri de diagnostic 17
3. Planificarea evaluării clinice 19
4. Stabilirea relaţiei cu copilul/adolescentul şi cu părinţii la începutul procesului de evaluare 20
4.1. Stabilirea contactului iniţial cu copilul/adolescentul 20
4.2. Interacţiunea evaluatorului cu părinţii 25
5. Cum poate influenţa personalitatea psihologului procesul de evaluare psihologică 26

CAPITOLUL II
METODE DE COLECTARE A INFORMAŢIILOR DESPRE COPIL/ADOLESCENT ŞI FAMILIE 29
1. Strângerea informaţiilor prin interviu 29
1.1. Interviul cu copilul 29
1.1.1. Observaţia copiilor foarte mici (de la naştere la 2 ½ ani) 31
1.1.2. Interviul cu copilul preşcolar (2 ½ - 6 ani) 32
1.1.3. Interviul cu un copil între 6 şi 12 ani 35
1.1.4. Interviul realizat cu un adolescent între 12 şi 18 ani 40
1.2. Interviul cu părinţii 43
1.2.1. Interviul centrat pe problemă 44
1.2.2. Anamneza 46
1.3. Interviul cu profesorii 49
1.4. Integrarea informaţiilor strânse din mai multe surse 50
2. Observaţia clinică 50
2.1. Observarea copilului/adolescentului în cabinet 50
2.1.1. Model de fişă de observaţie a comportamentelor copilului/adolescentului în timpul testării 51
2.1.2. Observaţii asupra jocului copilului 55
2.2. Observarea comportamentului copilului/adolescentului cu părintele 56

CAPITOLUL III
INSTRUMENTE DE EVALUARE PSIHOLOGICĂ PENTRU COPII ŞI ADOLESCENŢI 59
1. Instrumente de evaluare etalonate în România 59
1.1. Scale de evaluare a comportamentului 60
1.2. Interviuri structurate de evaluare clinică a copiilor şi adolescenţilor 63
1.3. Instrumente de evaluare clinică generală 64
1.4. Chestionare pentru evaluarea anxietăţii şi depresiei 68
1.5. Teste ce măsoară aptitudinile intelectuale 71
1.6. Teste pentru evaluarea neuropsihică 75
1.7. Teste pentru evaluarea nivelului de dezvoltare 77
2. Evaluarea copiilor şi adolescenţilor cu metode proiective 48
2.1. Testele proiective de desen 80
2.2. Testele de completare de poveşti şi testele de apercepţie tematică ce pot fi aplicate la copii şi adolescenţi 85
2.3. Testul petelor de cerneală Rorschach 92
2.4. Testul Mâinii - The Hand Test 94

CAPITOLUL IV
PSIHODIAGNOSTICUL EXPERIENŢIAL 97
1. Metodele expresiv-creative folosite cu scop provocativ în evaluarea psihologică a copiilor şi adolescenţilor 97
1.1. Folosirea metodei Desenul problemei 98
1.2. Desen metaforic: Rezolvarea problemei personale (adaptat după J. Mills şi R. Crowley, 1986) 109
1.3. Psihodrama cu marionete 113
1.4. Folosirea colajului cu imagini din reviste 116
1.5. Exerciţiu de exprimare simbolică cu suport artistic - modelajul în plastilină 123
1.6. Construirea poveştii personale 128
2. Metodele expresiv-creative folosite cu scop provocativ în evaluarea relaţiilor familiale 131

CAPITOLUL V
REDACTAREA PROTOCOLULUI DE EXAMINARE PSIHOLOGICĂ 147
1. Paşii realizării raportului de evaluare psihologică 147
2. Elaborarea recomandărilor finale 152
3. Comunicarea raportului de evaluare psihologică 157
4. Oferirea feedback-ului către părinţi în evaluarea colaborativă 158

CAPITOLUL VI
EXPERTIZA COPILULUI ŞI FAMILIEI PENTRU EXERCITAREA AUTORITĂŢII PĂRINTEŞTI 179
1. Evaluarea psihologică a copiilor 182
2. Evaluarea psihologică a dinamicii relaţiilor familiale 192
3. Evaluarea părinţilor din perspectiva abilităţilor parentale şi a sănătăţii lor psihologice 207
4. Redactarea raportului de expertiză psihologică 217


CAPITOLUL VII
EXEMPLE DE PROTOCOALE DE EVALUARE CLINICĂ ŞI EXPERTIZĂ PSIHOLOGICĂ 229
Protocolul 1 de evaluare clinică 229
Protocolul 2 de evaluare clinică 243
Protocolul 3 de evaluare clinică 253
Expertiză psihologică 1 270
Expertiză psihologică 2 281

BIBLIOGRAFIE 291

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu