31/03/2015

14 ABORDARI IN PSIHOPATOLOGIE

Autor : Serban Ionescu
Editura Polirom
Colectia PSIHOLOGIE CLINICA SI PSIHOTERAPIE
An aparitie :1998,2006
Editia a II-a       
Editia originala 1995
Traducere Bogdan Balan
ISBN 973-681-850-0
Nr pagini :320
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : stoc epuizat la Editura, 22,46 lei la librariamaya, 25,46 lei  la  librariaonline,
Download pdf  aici

Descrierea editurii:
Lucrarea prezinta diferite abordari posibile in psihopatologie: ateoretica, behaviorista, biologica, cognitivista, din perspectiva dezvoltarii umane, ecosistemica, etnologica, etologica, existentialista, experimentala, fenomenologica, psihanalitica, sociala si structuralista. Dupa ce defineste fiecare dintre aceste abordari, autorul prezinta exemple practice, evidentiind astfel problematica si aporturile teoretice complementare. Cele paisprezece capitole formeaza un intreg, o perspectiva de ansamblu asupra domeniului, in vederea unei abordari integrative a psihopatologiei.

Serban Ionescu, psihiatru si psiholog, este profesor de psihopatologie la Universitatea Paris VIII (Vincennes-Saint-Denis), director al Institut d’enseignement a distance si al Centre de recherches „Traumatisme, Resilience, Psychotherapies” din cadrul aceleiasi universitati, profesor emerit al Universitatii Trois-Rivieres (Quebec) si membru corespondent al Academiei de Stiinte Medicale din Romania. Cercetarile sale in domeniul deficientei mintale, al dezinstitutionalizarii, al implicatiilor psihologice in bolile fizice si al psihopatologiei s-au concretizat in numeroase lucrari, dintre care amintim: La Deficience intellectuelle (2 vol., 1993 si 1995), Psychopathologie de la vie universitaire (1995), Psychopathologies et societe: Traumatismes, evenements et situations de vie (coord. impreuna cu Colette Jourdan-Ionescu, 2006), Psychopathologie de l’adulte (2006). De acelasi autor, la Editura Polirom au aparut: Paisprezece abordari in psihopatologie (1998, 2006) si Mecanismele de aparare. Teorie si aspecte clinice (in colaborare, 2002, 2007).

Cuprins:

Tabla de materii
Cuvîntul autorului la ediţia în limba română  7
Cuvînt înainte   11


Capitolul 1 - Psihopatologie ateoretică  17
A.  Condiţii de apariţie  19
       1.  Amplificarea problemelor de comunicare între  clinicien!  19
       2.  Dezvoltarea unei mişcări neo-kraepeliniene în  Statele Unite  20
       3.  Creşterea interesului pentru diagnostic.  21
       4.  Pragmatismul nord-american  22
       5.  Unele schimbări socio-culturale apărute în Statele Unite  22
B.  Descrierea elementelor fundamentale ale DSM IV  23
       1.  Evaluare multiaxială  23
       2.  Criterii de diagnostic explicite.  26
C.  Critici şi perspective  27
       1.  Critici ale ateorismului  27
       2.  Perspective  29

Capitolul 2 -Psihopatologie behavioristă  35
A.  Abordarea behavioristă a comportamentelor anormale  36
B.  Behaviorismul paradigmatic sau social  38

Capitolul 3 -Psihopatologie biologică  47
A.  Cercetări privind bazele biologice ale isteriei   50
B.  Biologia comportamentelor suicidare  53

Capitolul 4 - Psihopatologie cognitivistă  60
A.  Teoriile cognitiviste privind depresia  .61
       1.  Teoria lui Beck  63
       2.  Teoria lui Abramson, Seligman şi Teasdale  64
B. Aportul cercetărilor privind tratamentul inconştient al informaţiei  .66

Capitolul 5 - Psihopatologia din perspectiva dezvoltării umane  74
A. O clasificare a simptomelor din perspectiva dezvoltării  .77
       1.  Gruparea simptomelor în funcţie de orientarea rolului asumat  77
       2.  Clasificarea simptomelor în funcţie de dimensiunile acţiune şi gîndire ... 79
B.  Abordarea alcoolismului din perspectiva dezvoltării  82

Capitolul 6 - Psihopatologie ecosistemică  89
A.  Un model interacţionist al psihopatologiei  93
B.  Psihopatologie şi reţele sociale  96

Capitolul 7 - Etnopsihopatologie  101
A.  Sindromuri cu specificitate culturală  103
B.  Mari studii transculturale ale Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS)  107
       1.  Studiul tulburărilor depresive  107
       2.  Schizofrenia : psihoză etnică sau tulburare universală ?  110
C.  Probleme puse de diagnostic.  113
       1.  Vindecătorul şi pacientul său: procesul diagnostic.  113
       2.  Aspecte legate de variabilitatea diagnosticului  114
       3.  Echivalenţa instrumentelor de evaluare diagnostică  116

Capitolul 8 - Psihopatologie etologică  124
A.  Contribuţii metodologice  126
B.  Un exemplu clinic : enurezia  131

Capitolul 9 - Psihopatologie existenţialistă  137
A.  Trei concepte fundamentale  139
       1.  Voinţa  139
       2.  Angoasa  140
       3.  Moartea  141
B.  Pacientul ca fiinţă-în-lume  142

Capitolul 10 - Psihopatologie experimentală  147
A.  Nevroze experimentale  149
B.  Catatonia experimentală  152
C.  Exemplu de studiu experimental al tulburărilor psihopatologice prezentate de pacienţi  154

Capitolul 11 - Psihopatologie fenomenologică  160
A.  Binswanger şi melancolia  161
B.  Dezvoltări recente: studiul fenomenologic al spitalizării in psihiatrie  163
C.  Fundamente ale metodei fenomenologice de cercetare  167

Capitolul 12 - Psihopatologie psihanalitică  174
A.  Cinci tipuri de răspunsuri la o întrebare frecventă: este psihanaliza o ştiinţă  177
       1.  Psihanaliza este o ştiinţă  177
       2.  Psihanaliza este numai parţial o ştiinţă  178
       3.  Psihanaliza este o ştiinţă hermeneutică  178
       4.  Psihanaliza nu este o ştiinţă  179
       5.  Psihanaliza este altceva  179
B.  Studiul empiric al unor componente ale teoriei psihanalitice.
       Bilanţul cercetărilor asupra oralităţii  180

Capitolul 13 - Psihopatologie socială  186
A.  Tulburări mintale şi clasă socială  188
B.  Analiza variaţiilor istorice ale datelor epidemiologice  190
       1.  Suicidul  190
       2.  Schizofrenia  192
       3.  Schimbări în problema subiacentă cererii de consultaţii psihologice şi psihiatrice  193

Capitolul 14 - Psihopatologie structuralistă  197
A.  Structurile psihopatologice  200
B.  Structura ideilor delirante  203

Postfaţă  211
Bibliografie  215

Daca ati citit cartea si aveti o parere, daca doriti sa o cumparati si nu se mai gaseste, sau daca aveti cartea si doriti o vindeti, sunteti invitati sa adaugati comentariu.

CONSTIINTA

Autor : Henri Ey                
Editura Stiintifica si enciclopedica
An aparitie :1983
(Exista si editia II-a, 1998)     
Editia originala 1963
Traducere din franceza Dinu Grama
Nr pagini :420
Format 130 x 210
Anticariat
Pretul la data postarii :20 lei pret mediu pe okazii,
Disponibilitate BCU
Download pdf  pe scribd


Cuprins:

ÎN LOC DR INTRODUCERE  5
PREFAŢA la ediţia a doua franceză  20

PARTEA ÎNTÎI  - FIINŢA CONŞTIENTĂ

I  PROBLEMA DEFINIRII CONŞTIINŢEI 33
1.  Negarea conştiinţei  34
2.  Realitatea conştiinţei  35
3.  Modalităţile fiinţei conştiente   38
   A.  De la bioconştiinţă la conştiinţa omului  38
   B.  Aspectele caracteristice ale fiinţei conştiente 41
       Conştiinţa şi viaţa afectivă (sensibilitate, afecte) 42
       Conştiinţa şi experienţa realului   43
       Suprastructurile cîmpului operaţional al conştiinţei  50
       Conştiinţă şi personalitate   53
       Conştiinţa morală  55
4.Definiţia conştiinţei    57
       Fiinţa conştientă în general  58
       Cele două modalităţi ale fiinţei conştiente  60
       Structurarea fiinţei conştiente  61

II  FILOSOFIA ŞI PROBLEMA CONŞTIINŢEI   64
1.  „Datele imediate” şi structura conştiinţei la W. James şi Bergson   66
       William James    66
       Bergson    69
2.  Fenomenologia   72
       Ed. Husserl   72
       Martin Heidegger   83
3.  Gestaltpsychologie  şi structuralism    85

PARTEA A DOUA
CÎMPUL CONŞTIINŢEI SAU ACTUALITATEA TRĂIRII

I DESTRUCTURAREA CÎMPULUI CONSTIINTEI
(încercare a unei psihopatologii fenomenologice a cîmpului conştiinţei)   89
1.  Somnul şi visul   90
2.  Stările confuzo-onirice    94
3.  Stările crepusculare şi oniroide    96
4.  Experienţele delirante ale dedublării halucinatorii   99
5.  Experienţele depersonalizării   104
6.  Stările maniaco-depresive   108

II CÎMPUL CONŞTIINŢEI
(încercare a unei fenomenologii a actualităţii trăite)    116
1.  Noţiunea de „cîmp al conştiinţei”   116
2.  Descrierea fenomenologică a cîmpului conştiinţei  127
       Infrastructura conştiinţei constituite în cîmp   128
       Structura facultativă şi disponibilitatea cîmpului conştiinţei    141
       Articularea Eului cu cîmpul experienţei   145

III  NEUROBIOLOGIA CÎMPULUI CONŞTIINŢEI   151
1.  Cortexul cerebral    156
2.  Centrencefalul   170
   A.  Formaţiunea reticulata (F.R.) a trunchiului cerebral  171
   B. Talamusul şi sistemul de proiecţie difuză talamică  178
   C.  Rhinencefalul   183
3.  Dezorganizările cerebrale periodice. Somnul şi visul    192
       Neurofiziologia stării de veghe. „Arousal cortical”  195
       Neurofiziologia somnului şi a visului   201
       Transecţiunile sau leziunile cerebrale experimentale şi problema localizăm veghei şi a somnului   205
4.  Dezorganizările cerebrale paroxistice patologice (epilepsiile)  211
5.  Organizarea dinamică a creierului — cortexul, centrecefalul şi cîmpul conştiinţei   216
       „Regimurile” şi nivelurile activităţii cerebrale   217
       Actualitatea trăirii cîmpului conştiinţei şi organizarea creierului   220

PARTEA A TREIA
EUL SAU FIINŢA CONŞTIENTĂ DE SINE

I DE LA DETERIORAREA LA ALIENAREA EULUI    235
1.  Eul „caracteropat”   239
2.  Eul nevrotic   244
3.  Eul alienat    250
4.  Eul demenţial    253

II  AUTOCONSTRUCŢIA EULUI   257
1.  Teorii ale personalităţii   259
   A.  Teoriile „elementariste”. Reducerea personalităţii la determinanţi bazali     260
       Reducerea personalităţii la biotip şi la temperament. Biotipologiile    260
       Reducerea personalităţii la trăsăturile de caracter. Caracterologiile    261
       Reducerea personalităţii la cenestezie   262
       Reducerea personalităţii la „baza” sa sociogenă sau culturală   262
   B.  Teoriile dinamice ale ontogenezei şi structurii personalităţii 264
       Teorii genetice   264
       Teoria psihanalitică a genezei şi a funcţiei Eului   271
       Personologia dinamică anglo-saxonă   286
       Teoriile structuraliste germane    288
   C.  Concepţii personaliste şi antropologice ale persoanei  290
2.  Construcţia şi organizarea structurală a Eului (Procesul de construcţie a persoanei)     295
   A.  Ontogeneza Eului    296
       Formarea Eului ca subiect al cunoaşterii    298
       Constituirea „lumii” Eului  302
       Conceperea personajului    304
       Autonomia caracterului    305
   B.  Structura dinamică a  Eului    306
       Axa şi traiectoria axiologică a persoanei (Sistemul de valori al Eului)   307
       Structurile implicite ale persoanei   309
       Istoricitatea Eului  314
3.  Eul şi cîmpul conştiinţei. Raporturile lor de reciprocitate şi de subordonare    316

PARTEA A PATRA
INCONŞTIENTUL

PROBLEMA INCONŞTIENTULUI    319
1.  Fenomenele inconştiente   320
       Inconştientul şi cîmpul conştiinţei    321
       Inconştient şi personalitate    324
       Manifestările psihopatologice ale  Inconştientului   326
       Negarea şi afirmarea teoretică a Inconştientului  327
       Teoria freudiană a Inconştientului  335
       Teoria refulării    336
       Inconştientul şi aparatul psihic  345
       Natura inconştientului  349

PARTEA A CINCEA
DEVENIREA CONŞTIENTA
(Organizarea psihică şi problema valorilor umane)

1.  Inconştientul ca proprietate a fiinţei noastre conştiente 358
2.  Structura dinamică a psihismului şi dialectica negativului cu pozitivul  362
       Structura pozitivă a Inconştientului şi negativitatea structurilor fiinţei noastre conştiente implicate în noţiunea de integrare   363
       Funcţia negativităţii fiinţei conştiente (Integrarea sistemului realităţii)  370
       Pozitivitatea radicală a Inconştientului   379
       Devenirea conştientă (Limbajul ca mediu al vieţii psihice) 389
3.  încadrarea inconştientului de către fiinţa noastră conştientă şi problema morală  404
4.  Cîmpul psihiatriei şi alienarea fiinţei noastre conştiente  408

BIBLIOGRAFIE 413    

CONSTIINTA, PERSONALITATE, NEBUNIE IN OPERA LUI HENRI EY


Autor : Valentin-Veron Toma                
Editura Domino
An aparitie :2007
ISBN  973-8496-92-7
Nr pagini :305
Format ?
Anticariat

Download pdf  aici  


Descriere:
           Constiinta, personalitate, nebunie in opera lui Henri Ey reprezinta prima monografie stiintifica in limba romana, dedicata in intregime analizei conceptiei teoretice a Maestrului de la Bonneval.
Stilul simplu si claritatea ce caracterizeaza aceasta opera o fac accesibila nu numai cititorilor avizati, ci de asemenea unui public mai larg, care manifesta un interes real pentru psihologia constiintei si a personalitatii, pentru psihopatologie sau antropologie. Numeroasele citate ale unor fragmente din lucrarile fundamentale ale lui Henri Ey, aproape necunoscute pentru generatia actuala de psihiatri si de psihologi romani fac ca aceasta monografie sa aduca o contributie importanta la difuzarea, printre specialisti a gandirii epistemologice, psihopatologice si clinice a marelui psihiatru francez. Intelegem astfel ca, departe de a se inchide intr-o epoca istorica depasita, conceptia organo-dinamica a psihiatriei deschide o perspectiva larga, viguroasa catre secolul XXI.
           Treizeci de ani dupa disparitia lui Henri Ey (1977), pe buna dreptate denumit „Papa psihiatriei franceze", autorul acestei monografii aduce un omagiu creatorului ultimei conceptii sintetice a psihiatriei.

Cuprins:

Prefata  9
Introducere  11


CAPITOLUL 1
HENRI EY – OMUL ŞI OPERA


HENRI EY, MAESTRUL DE LA BONNEVAL  13
ETAPELE GÂNDIRII LUI HENRI EY REFLECTATE ÎN OPERĂ  14
ANALIZA OPEREI SCRISE A LUI HENRI EY – REPERE TEMATICE  15
ETAPELE DEZVOLTĂRII CONCEPŢIEI ORGANO-DINAMICE ÎN PSIHIATRIE  18
     ETAPELE DESCRISE DE HENRI EY  18
     ETAPELE DESCRISE DE ALŢI AUTORI  20
HENRI EY ŞI ANTIPSIHIATRIA  22
SUCCESIUNEA LUI HENRI EY  24
     REFLECŢII CU PRIVIRE LA ORIGINALITATEA ŞI LA SUCCESIUNEA OPEREI LUI HENRI EY  26
     ORGANO-DINAMISMUL ÎN ROMÂNIA: TRECUT ŞI PREZENT  26


CAPITOLUL 2
BAZELE FILOSOFICE ALE CONCEPŢIEI LUI HENRI EY


METODA IERARHICĂ DE ANALIZĂ TEORETICĂ  27
IERARHIA NIVELURILOR DE ANALIZĂ TEORETICĂ  28
     NIVELUL ONTOLOGIC  29
     NIVELUL EPISTEMOLOGIC GENERAL  38
     NIVELUL EPISTEMOLOGIC REGIONAL  42


CAPITOLUL 3
BAZELE ANTROPOLOGICE ALE CONCEPŢIEI LUI HENRI EY


ANTROPOLOGIA ÎN CADRUL CULTURII OCCIDENTALE  68
ANTROPOLOGIA ŞTIINŢIFICĂ: PROIECT, SPECIFIC, DIVIZIUNI  69
     PROIECTUL UNEI CUNOAŞTERI POZITIVE A OMULUI  69
     SPECIFICUL ABORDĂRII ANTROPOLOGICE  71
     ANTROPOLOGIA GENERALĂ ŞI CELE PATRU SUBDISCIPLINE ALE SALE  72
CONCEPŢIA ANTROPOLOGICĂ ŞTIINŢIFICĂ A LUI HENRI EY  73
     ANTROPOLOGIA BIOLOGICĂ ŞI CONCEPŢIA LUI HENRI EY  74
     ANTROPOLOGIA CULTURALĂ ŞI CONCEPŢIA LUI HENRI EY  74
CONCEPŢIA ANTROPOLOGICĂ FILOSOFICĂ A LUI HENRI EY  75
     PROBLEMA REALITĂŢII OMULUI  75
     PROBLEMA NATURII OMULUI  76
     ANTROPOLOGIA INDIVIDULUI  77
     CONCEPŢIA ANTROPOLOGICĂ A LUI HENRI EY ŞI VALORILE UMANISMULUI  78
IMPLICAŢII ALE CONCEPŢIEI ANTROPOLOGICE ASUPRA TEORIEI MEDICALE A LUI HENRI EY  79
     CONCEPTUL GENERAL DE BOALĂ ŞI NATURA OMULUI  79
     CONCEPTUL DE SĂNĂTATE MINTALĂ CA NORMATIVITATE ŞI NATURA UMANĂ  81


CAPITOLUL 4
ANALIZA CONCEPŢIEI PSIHO-DINAMICE DESPRE PSIHOLOGIE


SITUAREA EPISTEMOLOGICĂ ŞI CRONOLOGICĂ A PSIHOLOGIEI LUI HENRI EY  83
DEFINIŢIA ŞI OBIECTUL PSIHOLOGIEI  84
PSIHOLOGIA LUI HENRI EY – CARACTERISTICI FUNDAMENTALE  86
      PSIHOLOGIA DINAMICĂ  86
      PSIHOLOGIA GENETICĂ   86
      PSIHOLOGIA STRUCTURALISTĂ  88
CERCETAREA FUNDAMENTELOR PSIHOLOGIEI  90
CRITICA LUI HENRI EY ASUPRA CONCEPŢIILOR TEORETICE DIN PSIHOLOGIE  92
CONCEPŢIA DESPRE CORPUL PSIHIC  93
     NATURA CORPULUI PSIHIC  93
     IPOTEZA CORPULUI PSIHIC 94
     ANALIZA STRUCTURALĂ A CORPULUI PSIHIC  95
     STRUCTURA ORGANISMULUI PSIHIC (TOPICA)  96
     ONTOGENEZA PSIHICĂ (PSIHOGENEZA)  97
     DIMENSIUNILE CORPULUI PSIHIC  98
     NIVELURI ALE VIEŢII PSIHICE UMANE  98
TEORIA DESPRE CONŞTIINŢĂ  99
     PRECIZĂRI TERMINOLOGICE  99
     SENSURI PRINCIPALE ALE TERMENULUI CONŞTIINŢĂ: i) PSIHOLOGIC ii) MORAL  99
     FILOGENEZA CONŞTIINŢEI: DE LA ZOOCONŞTIINŢĂ LA CONŞTIINŢA OMULUI  100
     CONŞTIINŢA COMUNĂ, „SPECIFICĂ” ŞI CONŞTIINŢA INDIVIDUALĂ, „PERSONALĂ”  102
     LIMBAJUL ŞI ROLUL SĂU CENTRAL ÎN ONTOLOGIA FIINŢEI CONŞTIENTE DE SINE 103
     DELIMITAREA CONCEPTULUI DE CONŞTIINŢĂ  104
     DEFINIŢIA CONCEPTULUI DE CONŞTIINŢĂ  105
     DISTINCŢII CONCEPTUALE  106
     CLARITATEA, LUCIDITATEA CONŞTIINŢEI  107
     MODALITĂŢI STRUCTURALE ALE MIŞCĂRII CONŞTIINŢEI  107
     POZIŢIA CONŞTIINŢEI ÎN PSIHISM  108
     DEVENIREA CONŞTIENTĂ, FIINŢA CONŞTIENTĂ; CELE DOUĂ MODALITĂŢI ALE FIINŢEI CONŞTIENTE  108
     ONTOGENEZA CONŞTIINŢEI  110
     RAPORTURILE CONŞTIINŢEI CU INCONŞTIENTUL  110
     RAPORTURILE CONŞTIINŢEI CU CREIERUL  111
     RELAŢIA DINTRE NEURO-BIOLOGIA CONŞTIINŢEI ŞI FENOMENOLOGIA CONŞTIINŢEI  113
TEORIA DESPRE PERSONALITATE  113
     DEFINIŢIA PERSONALITĂŢII  113
     ONTOGENEZA PERSOANEI SAU A EULUI  116
     PERSOANA ÎN ORGANO-DINAMISM  119
     RAPORTURILE DINTRE CONŞTIINŢĂ ŞI PERSONALITATE ÎN CADRUL CORPULUI PSIHIC  121
CONCEPŢIA DESPRE CORPUL FIZIC100 ÎN TEORIA PSIHODINAMICĂ A LUI HENRI EY  122
CUNOAŞTEREA PSIHOLOGICĂ  122
     INDIVIDUALISM, SISTEMISM, HOLISM  122
     CUM POATE FI CUNOSCUT PSIHISMUL ALTOR PERSOANE?  123


CAPITOLUL 5
ANALIZA CONCEPŢIEI ORGANO-DINAMICE DESPRE PSIHIATRIE


SITUAREA EPISTEMOLOGICĂ ŞI CRONOLOGICĂ A PSIHIATRIEI LUI HENRI EY 125
DEFINIŢIA ŞI OBIECTUL PSIHIATRIEI  125
     „DILEMA PSIHIATRICIDĂ” ŞI CEA DE „A TREIA CALE”  125
     OBIECTUL DUBLU AL PSIHIATRIEI ÎN CADRUL CONCEPŢIEI ORGANODINAMICE  126
     „PRINCIPIUL SEPARAŢIEI” PLANURILOR SEMIOLOGIC ŞI ETIOLOGIC  126
     LIMITELE PSIHIATRIEI DIN PERSPECTIVĂ ORGANO-DINAMICĂ  127
POSTULATUL DIFERENŢEI ÎNTRE NORMAL ŞI PATOLOGIC – FUNDAMENT AL ŞTIINŢEI PSIHIATRICE  128
     PROBLEMA RAPORTURILOR ÎNTRE NORMAL ŞI PATOLOGIC  128
     TEORIA DESPRE SĂNĂTATEA MINTALĂ ÎN ORGANO-DINAMISM  130
     RESPINGEREA CONCEPTULUI DE NORMALITATE ŞI A VARIANTELOR SALE  136
     TEORIA DESPRE PATOLOGIE ÎN ORGANO-DINAMISM  138
POSTULATUL DIFERENŢEI ÎNTRE NORMAL ŞI PATOLOGIC – FUNDAMENT AL PRACTICII CLINICE PSIHIATRICE  202
     DISTINCŢIA ÎNTRE NORMAL ŞI PATOLOGIC CA FUNDAMENT AL PRACTICII CLINICE  202


CAPITOLUL 6
ANALIZA CLINICII ORGANO-DINAMICE

NAŞTEREA CLINICII ÎN ISTORIA MEDICINII OCCIDENTALE  235
TIPURI DE CLINICĂ ÎN ISTORIA MEDICINII OCCIDENTALE  235
     CLINICA DECRIPTĂRII vs. CLINICA EXAMINĂRII  235
     CLINICA PRIVIRII vs. CLINICA ASCULTĂRII  237
     CLINICA CONTEMPORANĂ A PRIVIRII  237
SIMPTOMUL ŞI SEMNUL – FORMAREA METODEI CLINICE  238
DEMERSUL CLINIC ÎN PSIHIATRIE  239
CLINICA ORGANO-DINAMICĂ – CARACTERISTICI ESENŢIALE  240
     CLINICĂ A PRIVIRII ŞI CLINICĂ A ASCULTĂRII  240
     CONCEPŢIA ORGANO-DINAMICĂ DESPRE PACIENTUL PSIHIC  240
     TIPURILE DE PROFEŞIONIŞTI DIN SĂNĂTATE IMPLICAŢI ÎN CLINICA ORGANO-DINAMICĂ  241
CLINICA ORGANO-DINAMICĂ – CUNOAŞTEREA CLINICĂ PSIHIATRICĂ  243
     CUNOAŞTEREA CLINICĂ PSIHIATRICĂ, O CUNOAŞTERE A ALTOR MINŢI  243
     TIPURI DE CUNOAŞTERE RECOMANDATE ÎN CLINICA ORGANODINAMICĂ  247


CAPITOLUL 7
CONCLUZII


Bibliografie  261
Resume  275
Biografie Valentin Veno toma  279

CASTELE DE NISIP. Stiinta si pseudostiinta în psihopatologie

Autor : Daniel David              
Editura Tritonic
Colectia Psihologie
An aparitie :2003
ISBN 973-8497-21-3
Nr pagini :320
Format 135 x 205
Pretul la data postarii :29 lei la anticariatondin,70 lei pe okazii, 40 lei la comanda-online
Disponibilitate BCU
Download pdf aici sau  pe scribd

Descrierea editurii:

         Lucrarea raspunde la o serie de intrebari, investigand "semnele si simptomele pacientului Psihopatologie":
(1) Sunt modalitatile de diagnostic al tulburarilor psihice corecte si eficiente?;
(2) Sunt tratamentele tulburarilor psihice eficiente si validate stiintific? si asociat acestei intrebari, sunt psihopatologii mai fericiti si mai sanatosi din punct de vedere psihic in comparatie cu restul populatiei?;
(3) Sunt cercetarile din psihopatologie riguroase?
(4) Sunt programele de formare ale psihopatologilor bine organizate?, iar apoi, pornind de la o atitudine critica constructiva, vom prezenta modalitati de corectare, acolo unde este cazul.

        Daniel David este profesor universitar doctor la Universitatea „Babeş‑Bolyai” din Cluj‑Napoca, profesor asociat la Icahn School of Medicine at Mount Sinai, New York, şi directorul pentru cercetare al Albert Ellis Institute, New York. Este directorul International Institute for the Advanced Study of Psychotherapy and Applied Mental Health, fiind cel mai citat psiholog din România conform analizelor scientometrice (Web of Science/Google Scholar). Profesorul David este cel care a introdus în ţară primele cursuri de psihologie pozitivă, în cadrul Şcolii clujene de psihologie clinică şi psihoterapie, fondată de acesta la Universitatea „Babeş‑Bolyai”. Sursa Ed. Polirom
        Dintre cartile sale:
Castele de nisip. Stiinta si pseudostiinta în psihopatologie, Tritonic 2003
Psihologie judiciara. Poligraf si hipnoza (coautor), Tritonic 2003
Coaching cognitiv comportamental in organizatii. Antrenamentul eficientei rationale ASCR 2007
Prelucrari inconstiente de informatie. Contaminarea psihologica in mass media, practica clinica si juridica, 2000 (Ed. Dacia), Tritonic 2004, 2014
Psihologie clinica si psihoterapie. Fundamente, Polirom 2006, 2013
Metodologia cercetarii clinice. Fundamente, Polirom 2006
Fundamente de psihologie evolutionista si consiliere genetica. Integrari ale psihologiei si biologiei (coautor), Polirom 2007
Dezvoltare personala si sociala. Eseuri si convorbiri despre viata cu psihologul Daniel David, Polirom 2014
Psihologia poporului roman. Profilul psihologic al romanilor intr-o monografie cognitiv-experimentala, Polirom 2015
Psihologie si tehnologie. Fundamente de roboterapie si psihoterapie prin realitate virtuala (coautor), Polirom 2015
Tratat de psihologie pozitiva (coeditor), Polirom 2017
Retmagia si minunatele aventuri ale lui Retman. Povesti rationale pentru copii si adolescenti, RTS 2010
Retman si Retmagia - Desene animate psihoterapeutice, Trei 2015
Suntem sanatosi la minte? (coautor) , Humanitas 2022

Cuprins:

Cuvant catre cititor  15
Prefata  27
Povestea Marelui Vrajitor din Oz si a lui Rumpelstitskin  29
Comentarii despre stiinta  33

Partea 1. Fundamentele psihopatologiei ca stiinta  51

Capitolul 1. Definitii si precizari conceptuale  51
1.1.Definitia psihopatologiei ca stiinta  51
1.2.Sanatate si boala  52
1.3.Rolul si atributiile psihopatologului  58
1.4.Orientati teoretice in psihopatologie. O scurta introducere  59
Capitolul 2. Structura unui studiu de caz  64
2.1.Diagnostic si evaluare clinica  64
2.2.Conceptualizarea clinica  71
2.3.Planul de tratament si descrierea interventiei  76
2.4.Concluzii si urmarirea evolutiei pacientului  78
2.5.Un exemplu de studiu de caz. Cazul Dana  79

Partea 2. Psihopatologia Psihopatologiei. Analiza de caz  91

Capitolul 3. Diagnosticul si evaluarea clinica a pacientului psihopatologic   91
3.1. Semne si simptome. Tabloul clinic al pacientului psihopatologic  91
       3.1.1.Probleme ale psihopatologiei cu modalitatile de a face diagnostic si evaluare clinica  91
              3.1.1.1.Numarul exagerat de mare de categorii diagnostice si tendinta de patologizare a vietii cotidiene. Malteus maleficanum  92
              3.1.1.2.Utilizarea unui instrumentar psihologic depasit si problematic sau Carul cu Boi  100
              3.1.1.3.Diagnostic nosologic descriptiv versus diagnostic nosologic etiopatogenetic. O incremenire in proiect  105
       3.1.2. Probleme ale psihopatologiei cu modalitatile de interventie si tratament  107
              3.1.2.1.Numarul exagerat de mare al formelor de tratament sau Labirintul Minotaurului  107
              3.1.2.2.Brese in validitatea stiintifica a tratamentelor  110
              3.1.2.3.Lobby si traditie impotriva stiintei. Cazul stimei de sine  116
       3.1.3. Probleme ale psihopatologiei cu modalitatile de a face cercetare  121
              3.1.3.1.Cazul medicatiei antidepresive sau Victoria marketingului impotriva stiintei  122
              3.1.3.2.Cazul efectului Placebo sau Cum sa ucizi cu mainile curate  125
              3.1.3.3.Cazul psihoterapiilor in psihosomatica. Victoria dorintei asupra datelor si Rezervare pentru locul doi   144
              3.1.3.4.Cazul intemeierii logice in cercetarea stiintifica sau "Era pe cand nu s-a vazut, azi o vedem si nu e "  160
       3.1.4. Probleme ale psihopatologiei cu modalitatile de a face formare/training  171
              3.1.4.1.Structura programelor de formare/training in psihoterapie sau Hirotonisirea  171
              3.1.4.2.Provocarea psihologiei pozitive  172
              3.1.4.3.Provocarea paraprofesionistilor  176
              3.1.4.4.Provocarea terapiilor autoadministrate  179
              3.1.4.5.Contestarea experientei clinice  180
3.2.Istoricul tabloului clinic al pacientului psihopatologic  184
3.3.Istoria personala si sociala a pacientului psihopatologic  186
3.4.Statutul mental al pacientului psihopatologic    187
3.5.Rezultatele diagnosticului si evaluarii clinice ale pacientului psihopatologic    188
Capitolul 4. Conceptualizarea tabloului clinic al pacientului psihopatologic  191
4.1.Mecanismele etiopatogenetice specifice  191
4.2.Mecanismele etiopatogenetice nespecifice sau psihopatologia psihopatologilor  200
4.3.Factori de protectie si rezistenta  203
       4.3.1.Nivelul ridicat al capacitatilor intelectuale ale psihopatologilor  204
       4.3.2.Spiritul critic al psihopatologilor  204
       4.3.3.Presiunea caselor de asigurari de sanatate si paradigma medicinei validate stiintific  207
       4.3.4.Globalizarea si interdisciplinaritatea stiintei  214
Capitolul 5. Tratamentul pacientului psihopatologic  216
5.1.Tratamentul pentru problemele in modalitatile de a face diagnostic si evaluare clinica. In cautarea sfantului Graal  216
5.2.Tratamentul pentru problemele in modalitatile de a face interventie si tratament. Sfanta Treime   217
5.3.Tratamentul pentru problemele in modalitatile de a face cercetare. Cele sase porunci  219
5.4.Tratamentul pentru problemele in modalitatile de a face educatie si formare/training. Briciul lui Occaiu  222

Partea 3. Realitati romanesti, concluzii si discutii  227

Capitolul 6. Psihologia clinica in Romania sau fuga din Turnul Babel.
Un pamflet fundamentat stiintific  228
Capitolul 7. Psihologia clinica versus psihologie aplicata in alte domenii sau Cenusareasa  248
Capitolul 8. Remarci finale sau Un nou inceput  255

English Summary  258
Bibliografie/References  261
Anexe  283

Anexa 1. Lista tratamentelor psihoterapeutice validate stiintific si instructiuni de utilizare a lor  283
Anexa 2. Componente validate stiintific din relatia psihoterapeutica  314
Anexa 3. Setul de instrumente psihologice pentru expertizarea si evaluarea copiilor/elevilor in vederea orientarii scolare aprobate prin Hotararea Guvernului Romaniei nr. 218 din 7 martie 2002      316

DACA DRAGOSTEA AR PUTEA GANDI.Cum să-ţi foloseşti mintea pentru a-ţi ghida inima



Autor : Alon Gratch                
Editura Trei
Colectia Psihologie practica
An aparitie :2010, 2012       
editia GSP
Traducerea Anca Tache
ISBN  978-973-707-387-7
Nr pagini :240
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : 13 lei la eusunt, 14 lei la carturesti
Disponibilitate BCU  (editia GSP) cota :II330238



Descrierea editurii:

Pare întotdeauna că te îndrăgosteşti de cine nu trebuie? Simţi mai mereu că partenerul tău nu se ridică la nivelul aşteptărilor? Eşti îndrăgostit de cineva care nu te iubeşte la rândul său? Psihoterapeutul Alon Gratch a identificat şapte tipare care ne împiedică să găsim dragostea şi fericirea. În această carte el ne arată cum să recunoaştem tiparul de relaţie pe care-l repetăm, să acceptăm părţile bune şi părţile rele din relaţiile noastre şi ne ajută să reuşim să ne gândim la relaţiile noastre, atât de pline de sentimente care, uneori, ne copleşesc. El ne arată cei trei paşi necesari pentru a ne opri din repetarea acestor tipare ale iubirii iluzorii şi a găsi iubirea reală şi durabilă.
Alon Gratch este un psiholog clinician din New York şi autorul cărţii Dacă bărbaţii ar putea vorbi, publicată la Editura Trei. Practică psihoterapie individuală şi de grup şi psihoterapia cuplului. Este profesor la Columbia University şi a colaborat cu Harvard Medical School. A scris pentru numeroase publicaţii cunoscute, inclusiv New York Times şi The Wall Street Journal.



Cuprins:

Nota autorului ... 11
Mulţumiri ... 13


Introducere. Când dragostea nu merge bine ... 15
   O scurtă istorie a ambivalenţei (războiul sânilor) ... 18
   Metamorfozând dragostea ... 21
   Tiparele iubirii eşuate ... 31

1. Dragostea narcisică ... 41
   Povestea lui Narcis şi a lui Echo sau cum distrugem dragostea, folosind-o pentru a ne creşte stima de sine
   Pasul unu: Recunoaşterea propriului tipar ... 43
   Idealizare şi devalorizare ... 51
   Luptând cu Narcis şi cu Echo ... 55
   Pasul doi: înţelegerea propriei ambivalenţe ... 62
   Săritura în apă ... 66
   Pasul trei: Rezolvarea propriei ambivalenţe ... 69

2. Dragostea virtuală ... 79
   Povestea lui Narcis şi Galateea sau de ce avem relaţii la distanţă sau prin interne
   Pasul unu: recunoaşterea propriului tipar ... 83
   Pasul doi: înţelegerea propriei ambivalenţe ... 89
   Pasul trei: Rezolvarea propriei ambivalenţe ... 90
   Scenarii de dragoste virtuală ... 97
   întâlnirile dinaintea mutării ... 97
   O voce (Un e-mail) din trecut ... 98
   întâlnirile ordine ... 99
   Ce e val ca valul trece ... 101
   Nu iese fum fără foc ... 102
   Istorie: a lui şi a ta ... 103
   Reversul pozitiv ... 109
   Dragostea virtuală în relaţiile pe termen lung ... 112

3. Dragostea unilaterală ... 122
   Dezbinarea lui Cupidon
   Pasul unu: Recunoaşterea propriului tipar ... 125
   Pasul doi: înţelegerea propriei ambivalenţe ... 131
   Pasul trei: Rezolvarea ambivalenţei    ... 141
   Implicarea şi învăţarea din latura pozitivă a partenerului tău ... 144
   Semnul bun ... 152

4. Dragostea triunghiulară ... 156
   Povestea lui Jupiter şi Io sau de ce creăm triunghiuri ale dragostei în relaţii
   Pasul unu: Recunoaşterea propriului tipar ... 160
   Să te întâlneşti fără triangulare ... 172
   Semne timpurii ale triangulaţiei Pasul doi: înţelegerea propriei ambivalenţe ... 174
   Tipul unu: Lipsa sau pierderea interesului sexual ... 175
   Tipul doi: Sindromul puiului de somn ... 178
   Tipul trei: Ruptura masculin-feminin ... 180
   Tipul patru: Partenerul bisexual ... 182
   Tipul cinci: Partenerul pietrificat ... 183
   Triangulaţii nonromantice ... 184
   Pasul trei: Rezolvarea ambivalenţei ... 185
   Mai bine mai târziu decât niciodată: de la pasul unu la pasul trei în
treizeci şi cinci de ani ... 188

5. Dragostea interzisă ... 196
   Povestea lui Pyramus şi Thisbe sau de ce dragostea interzisă
e atât de dulce
   Pasul unu: Recunoaşterea propriului tipar ... 198
   Adolescentul din interior sau dragoste adevărată? ... 204
   Pasul doi: înţelegerea propriei ambivalenţe ... 207
   In pat cu duşmanul ... 211
   Pasul Trei: Rezolvarea ambivalenţei ... 213

6. Dragostea sexuală ... 222
   Povestea lui Jupiter şi a Europei sau de ce ne pierdem pe noi
înşine în sex
   Pasul unu: recunoaşterea propriului tipar ... 223
   Citind în frunzele de ceai compulsivitatea sexuală ... 231
   Citind în frunzele de ceai dependenţa de dragoste şi negare ... 233
   Pasul doi: înţelegerea ambivalenţei ... 236
   Pasul trei: Rezolvarea ambivalenţei ... 245

7. Dragostea androgină ... 257
   Povestea lui Hermaphroditus şi Salmacis sau cum ne sabotăm singuri urând propriul sex sau sexul celuilalt
   Pasul unu: Recunoaşterea tiparului ... 260
   Câţiva indicatori posibili pentru incapabili şi tirani ... 264
   Pasul doi: înţelegerea ambivalenţei ... 266
   Diagnosticând propria identificarea de gen conflictuală ... 270
   Pasul trei: Rezolvarea ambivalenţei ... 272
   Executantul ... 275
   Câştigând meciul învinsului ... 279

Epilog
   Poate uneori dragostea e simplă
   Când dragostea merge bine ... 285

Bibliografie ... 293         


CUM SA SPUI NU acasa, la serviciu, in viata de zi cu zi

Autor : Marie Haddou                 
Editura Trei
Colectia Psihologie practică
An aparitie :2003,2011  
Editia originala 1997
Traducere din franceza Delia Şepeţean-Vasiliu
ISBN 978-973-8291-88-1
Nr pagini :184
Format 130 x 200
Pretul la data postarii :18,75 lei la Editura, 12 lei la cartidepsihologie



Descrierea editurii:
De ce este atât de greu să spui nu? Teama că vei fi perceput ca un individ agresiv, că vei fi respins, dorinţa de a nu-i dezamăgi pe cei pe care îi iubeşti, toate par să stea la originea acestei forme speciale de autocenzură. Mulţi dintre noi am trăit deja şi mai trăim şi acum experienţe de acest fel, şi anume sentimentul că ne este foarte greu să refuzăm propuneri altminteri contrare dorinţelor noastre, aspiraţiilor noastre profunde, intereselor noastre; şi acest lucru se întâmplă şi atunci când este vorba despre cumpărarea unui obiect inutil sau despre tunsoarea nefericită cu care ne trezim într-o bună zi, dar poate merge şi până la controlul vieţii noastre intime de către copiii, părinţii, prietenii sau şefii noştri. În cazurile extreme, neputinţa de a spune nu se dovedeşte a fi deosebit de periculoasă: un alcoolic care nu poate refuza un pahar îşi riscă nu numai sănătatea, ci şi viaţa. Deşi de cele mai multe ori incapacitatea noastră de a spune nu se manifestă în situaţii aparent mai puţin dramatice, efectele ei nu sunt adeseori mai puţin triste, însă în mod indirect... Putinţa de a spune nu îi permite individului să se consolideze şi să-şi afirme independenţa şi autenticitatea. Va putea fi astfel el însuşi şi deopotrivă activ, fără a-l distruge sau răni în felul acesta pe celălalt. Relaţiile umane se vor simplifica mult în toate domeniile vieţii curente, chiar dacă trăim într-o societate marcată de disconfort, stres, lipsă de comunicare şi de înţelegere.

Cuprins:

Cuvânt înainte ... 9

Capitolul 1. Reaminleşte-ţi să spui nu ... 15
   Bun venit indivizilor "normali" ... 16
   Cum te poate ajuta această carte ... 19
   Foloseşte-te de drepturile tale ... 21
   Există un nu pozitiv ... 22

Capitolul 2. De ce ne este atât de greusă spunem nu? ... 25
   Societatea şi educaţia nu ne încurajeazăsă spunem nu ... 26
   Ce simţim atunci când spunem nu ... 27
   Copilul ce continuă să existe în noi ... 31
   Copil agresiv, copil vinovat? ... 32
   Cum este depăşită perioada de opoziţie? ... 36
   Consimţământul şi dragostea ... 37
   Mărturia basmelor ... 39

Capitolul 3. Cei care pot să spună nu... şi cei care nu pot ... 45
   Nenumăratele feluri de nu pe care le auzimîn fiecare zi ... 46
   Un nu "profesional" şi un nu "personal" ... 48
   Un nu "patologic" ... 50
   Cei din grupul "Să spun eu nu? Niciodată!" ... 51
   Prea timid să spui nu ... 52
   Lipsa de încredere în sine ... 54
   Dependenţa ... 55
   Iritabilitatea ... 56
   Tristeţea ... 57
   Relativizarea eşecului ... 60

Capitolul 4. Pregăteşte-te ... 62
   Soluţiile proaste ... 62
   Fuga ... 64
   Substitutul ... 64
   Minciuna ... 65
   Celălalt este răspunzător ... 67
   Banalizarea ... 69
   Este poate mai uşor să spui nu ... 70
   Voinţa de schimbare ... 71
   Progresivi ta te şi realism ... 73
   Reacţiile celorlalţi ... 74
   Ţinteşle corect! ... 75
   Fiecare nu e diferit de celălalt ... 76
   Un nu adevărat ... 78

Capitolul 5. Conştientizarea ... 80
   Trebuie să înţelegi cum funcţionezi ... 80
   Evaluarea anxietăţii ... 82
   Feed-back-ul ... 83
   Cum să îţi asculţi gândurile automate ... 86
   Mecanismele de deformare a informaţiei ... 87
   O morală individuală ... 89
   Faţă în faţă ... 90
   Spaţiul vital ... 92
   Cu cine vorbeşti? ... 94

Capitolul 6. Schimbarea - mod de folosinţă ... 97
   Destinde-te ... 99
   Converleşte-ţi gândurile automate ... 102
   Modifică-ţi morala personală ... 106
   Afirmă-le ... 108
   Placa stricată ... 111
   Perdeaua de fum ... 112
   Ancheta negativă ... 113
   Afirmaţia negativă ... 115
   Informarea despre sine ... 115
   Informarea despre celălalt ... 116
   Propunerea de compromis ... 116
   Trebuie să exersezi ... 116

Capitolul 7. Cum să spui nu la serviciu ... 123
   Vanessa, secretara suprasolicitată ... 125
   Propunerile lui Philippe ... 129
   Clientul ursuz ... 133
   Lydie, o stagiară prea zeloasă ... 137
   Sandrine, mereu în întârziere ... 141
   Leo, o reputaţie uzurpată ... 145

Capitolul 8. Cum să spui nu prietenilor ... 149
   Frederic, prietenul prietenului meu ... 151
   Cina neaşteptată ... 153
   Rochia ta este şi a mea ... 157
   Bate miezul nopţii ... 161
   David, moara stricată ... 163
   Paul nu plăteşte niciodată consumaţia ... 166

Capitolul 9. Cum să spui nu în dragoste ... 171
   Thibaud, maestrul de ceremonii ... 173
   Nu fără prezervativ ... 177
   Claudia aterizează întotdeauna fără să anunţe ... 179
   Serge, Odile şi televizorul ... 183
   Mathilde are tupeu ... 185

Capitolul 10. Cum să spui nu în familie ... 191
   Prânzul de duminică ... 194
   Banii familiei ... 197
   Alex vrea bomboane ... 200
   Astă-seară dorm la o prietenă ... 202
   Prietenii nepoftiţi ai soţului ... 204

Capitolul 11. Cum să spui num viaţa de zi cu zi ... 208
   Frizerul care ştie să tundă ... 210
   Pantofi pe măsură ... 214
   La coadă ... 217
   Scapă cine... pete ... 219
   Trăiască iahnia de fasole ... 223
   Traseul rapid al şoferului de taxi ... 226

Concluzie ... 231
Bibliografie ... 233

30/03/2015

FORMAREA INOVATORILOR. Cum crești tinerii care vor schimba lumea de mâine

Autor : Tony Wagner                
Editura Trei
Colectia Educaţie şi formare
An aparitie :2014
Traducere din engleza Anca Sevcenco
ISBN 978-606-719-144-8
Nr pagini :352
Format 145 x 205
Pretul la data postarii :28 lei la Editura,24,85 lei la elefant ,21 lei la librarie.net




Descrierea editurii:

Ce fel de educaţie poate ajuta copiii de azi pentru a reuşi în era informaţiei şi a inovării? Cum poate fi încurajată creativitatea tinerilor angajaţi? În ce mod părinţii pot cultiva curiozitatea şi inventivitatea celor mici? Plecând de la triunghiul joc-pasiune-determinare, Tony Wagner reface traseul formativ al câtorva dintre cei mai străluciţi inovatori ai zilelor noastre, de la inginerul care a contribuit decisiv la crearea primului iPhone, la activişti sociali care născocesc, în Africa, „biciclete" ieftine pentru depănuşat. Pe lângă interviurile cu aceste minţi pline de creativitate, Wagner discută şi cu profesorii şi părinţii acestor inovatori. Scopul său este să arate cât de importantă este o copilărie în care sunt încurajate pasiunile celor mici şi cât de mult contează modelul personal al dascălilor dedicaţi. De asemenea, sunt descrise câteva dintre liceele şi facultăţile americane cele mai vizionare ca programă şi ca abordare interdisciplinară.

„Cum putem da fiecărui copil sau tânăr şansa de a fi creativ şi de a fi educat pentru inovaţie? Cum ne asigurăm că viitorii «transformatori» ai lumii sunt pregătiţi să răspundă provocărilor? Profesorul de pedagogie Tony Wagner dă răspunsuri şi soluţii surprinzătoare în această carte, pe care o recomand în primul rând celor care au fost împiedicaţi cel puţin o dată să fie inovatori..."
– Prof. univ. dr. Lucian Ciolan,
coordonatorul colecţiei „Educaţie şi formare", decanul Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, Universitatea din Bucureşti


Tony Wagner
este profesor universitar de pedagogie şi expert la Laboratorul de Inovare de la Universitatea Harvard. În 2008, a publicat bestsellerul The Global Achievement Gap (Decalajul educaţional la nivel global).
Cuprins:

Introducere ... 9

Capitolul 1. Introducere în inovare ... 19
Capitolul 2. Portretul inovatorului la tinereţe ... 62
Capitolul 3. Inventatorii STEM ... 101
Capitolul 4. Inovatorii sociali ... 154
Capitolul 5. Inovarea învăţării ... 204
Capitolul 6. Viitorul inovării ... 286

Epilog.    Scrisoare către tânărul inovator ... 339
Postfaţă de Robert A. Compton ... 346
Cuvânt de mulţumire ... 349