21/07/2015

TRATAT DE PSIHOLOGIE MEDICALA SI PSIHOTERAPIE

Autor :  George Ionescu               
Editura Asklepios
An aparitie :1995
ISBN  973-97452-0-2
Nr pagini :504
Format 130 x 200
Anticariat
Pretul la data postarii : 100 lei pe olx, 250 lei la cartile.ro, 89 lei pe okazii
Disponibilitate BCU
Download pdf  pe scribd


Descriere:

            "Bazandu-se pe o viziune integrativa, psihologia medicala pune in centrul preocuparilor sale omul aflat sub incidenta bolii, abordandu-l intr-o perspcctiva dinamica si comprehensiva, in istoria dezvoltarii lui psiho-individuale si sociale, din care desprinde semnificatii esentiale, care-i permit orientarea realista asupra starii prezente si perspectivelor sale.
         In orientarea sa aplicativa, lucrarea a cautat sa raspunda scopului propus, acela de cunoastere aprofundata a pacientului din perspectiva boiii sale, de cunoastere a fenomenalului, in tendinta continua de evidentiere a umanului, considerat aici drept corolar al esentialului.
            Pastrand ca aspect fundamental elementul relational, interpersonal, psihologia medicala depaseste faptul observatiei directe si individuale, propriu-zis clinice, recurgand  la observatii mediate, indirecte, obtinute prin tehnici, teste si metode de laborator, care confera continut explorarii psihologice paraclinice. Prin aceasta, psihologia medicala pastreaza ample relatii cu psihologia experimentala, psihofiziologia si psihometria. Totodata, prin directionarea sa esentialmente clinica, ea prezinta ample deschideri asupra
fiecarui domeniu medical, a carui problematica psihologica specifica o abordeaza in mod primordial.
           Din aceasta perspectiva lucrarea aduce precizari necesare chiar in privinta sferei si
continutului domeniului, intrucat, desi a depasit un secol de evolutie, dezvoltare si
afirmare, ca domeniu aplicativ de cunoastere si cercetare, psihologia medicala isi continua
procesul de cristalizare si delimitare."
Autorul


Cuprins:


PREFATA  11

Capitolul I
PSIHOLOGIA MEDICALA. SFERA SI CONTINUT  15

1. Izvoare etimologice si acceptiuni ale psihologiei clinice 15
2. Psihologia clinica: notiune controversata ce cuprinde o realitate general-acceptata 18
3. Notiunile de psihologie "clinica" si psihologie "medicala" intre rigoarea semantica si utilizarea operationala 19
4. Precizari asupra sferei si continutului psihologiei medicale  21
5. Asupra istoriei si orientarilor psihologiei medicale 23
6. Conexiuni si convergente intre psihologia medicala si psihiatrie 27
    6.1. Caracterul interdisciplinar al psihiatriei reuneste cunostintele medicinii si psihologiei. 28
    6.2. Psihologia medicala si psihiatria biologica  31
7. Interferente si relatii intre psihologia medicala si psihopatologie 32
8. Problematica psihologiei medicale din perspectiva sociologiei si a psihologiei sociale 34
    8.1. Actul medical sub unghiul faptului social  35
    8.2. Problematica sociala a unor situatii psihologice personale si extrapolarea lor in fapte medicale 35
9. Psihologie medicala, psihagogie si psihopedagogie  37
    9.1. Complianta la terapie si elemente de psihagogie 37
    9.2. Regresiile comportamentale sub unghiul pedagogiei medicale 38
    9.3. Pedagogia medicala in conditiile cronicizarii starii de boala 39
10. Educatia morala si psihologia medicala 39
Bibliografie 42

Capitolul II
CONDITIA PSIHOLOGICA IN MEDICINA CLINICA  45

1. Carasterul traditional al relatiilor dintre psihologie si medicina clinica ilustrat prin unitatea somatopsihica 45
2. Contributiile personologiei la implicarea medicala a psihologiei  48
3. Relatii interprofesionale in principalele domenii psihomedicale 50
    3.1. Continutul relatiilor profesionale dintre medic si psiholog 50
    3.2. Particularitati ale relatiilor profesionale dintre medic si psiholog 51
    3.3. Prejudecati, supozitii si certitudini in relatiile profesionale dintre medic si psiholog 52
4. Statutul psihologului in clinica si in echipa terapeutica 54
5. Problematica specifica a psihologului in clinica 55
6. Psihologu! ca psihometrician 57
    6.1. Examenul psihometric - simbol de statut al psihologului clinician 57
    6.2. Asupra utilitatii datelor psihometrice in clarificarea problematicii clinice 59
    6.3. Cunoasterea de sine si autopsihodiagnoza psihologului clinician 60
7. Psihologul ca diagnostician 61
8. Psihologul ca psihoterapeut. 62
9. Psihologul ca cercetator 64
10. Direcliile dezvoltarii psihologiei medicale in unele tari din Europa si America 66
    10.1. Dezvoltarea psihologiei medicale in Germania 68
    10.2. Dezvoltarea psihologiei medicale in Franta 69
    10.3. DezvoItarea psihoiogiei medicale in Anglia 69
    10.4. Dezvoltarea psihologiei medicaie in Rusia 70
    10.5. Dezvoltarea psihologiei medicale in Statele Unite ale Americii. 71
    10.6. Psihologia medicala in Cuba   72
    10.7. Psihologia medicala In Cehia si In Slovacia 72
    10.8. Psihologia medicala in Spania 72
    10.9. Psihologia medicala in Portugalia  73
    10.10. Psihologia medicala in Mexic si America de Sud 73
    10.11. Psihologia medicala in Romania  74
Bibliografie 75

Capitolul III
NORMAL SI PATOLOGIC IN VIATA PSIHICA  79

1. Criteriile si.coordonatele sanatatii psihice  79
    1.1. Normalitatea psihica 79
    1.2. Normalitatea si sanatate 80
    1.3. Sanatatea psihica in fomulare negativa 81
    1.4. Sanatatea psihica in formulare pozitiva 81
    1.5. Sanatatea psihica optimala  81
2. Acceptii, definitii si ipostaze ale siiniitatii psihice 82
    2.1. Sanatatea ca adaptare 82
    2.2. Sanatatea ca medie sau norma 83
    2.3. Sanatatea ca proces si dezvoltare 83
    2.4. Sanatatea ca integrare sociala 84
    2.5. Sanatatea ca valoare 84
    2.6. Sanatatea psihica din perspectiva morala 85
3. Boala si sanatate psihica. Acceptiuni ale bolii psihice 86
    3.1. Boala, concept supus reevaluarii din perspectiva cronicizarii 86
    3.2. Boala si anormalitate 87
    3.3. Boala si societate 87
4. Forme si mijloace de prevenire a tulburarilor psihice si de realizare a sanatatii psihice 89
    4.1. Evolutia masurilor si actiunilor de psihoigiena si psihoprofilaxie 89
    4.2. Deziderate si directii de aplicare a masurilor de psihoigiena 90
    4.3. Psihoprofilaxia si principalele categorii de prevenire a tulburarilor psihice 91
    4.4. Psihoprofilaxia primara 91
    4.5. Psihoprofilaxia secundara 93
    4.6. Psihoprofilaxia tertiara  94
Bibliografie 95

Capitolul IV
TIMP SI BOALA. PROBLEMATICA TIMPULUI DIN PERSPECTIVA PSIHOMEDICALA   97

1. Unitatea dia!ectica a timpului si spatiului: argumente din psihopatologie 97
2. Unitatea dialectica biocronometrica 99
3. Dezvoltarea notiunii de timp si constiinta timpului 100
    3.1. Geneza constiintei timpului 100
    3.2. Abtinerea, amanarea si asteptarea - elemente operationale ale pedagogiei timpului. i02
    3.3. Perceperea si trairea timpului in functie de varsta 102
4. Biocronometrie si heterocronie 104
    4.1. Heterocronia dezvoltarii cognitive 105
    4.2. Heterocronie in involutia psihica 106
    4.3. Heterocronie in involutia organica 106
    4.4. Heterocronie si tanatologie 107
5. Biocronometrie si hipnologie 108
    5.1. Ritmuri si perioade ale activitatii hipnice 108
    5.2. Faze, stadii si durate ale activitatii hipnice evidentiate prin studii bioelectrice 109
    5.3. Raportul somn lent - somn rapid 110
    5.4. Obiectivarea si estimarea duratei manifestarilor onirice 110
6. Timpul evenimentelor si constiinia subiectiva a duratelor 112
7. Biocronometrie si nosografie 113
    7.1. Evolutie biocronometrica si taxonomie nosografica 113
    7.2. Boala sub unghiul evolutiei temporale si caracterul relatiei terapeutice interpersonale 115
8. Dismnezie sl cronopatologle 116
    8.1. Tulburari ale delimitarii prezentului de imaginile trecutului 117
    8.2. Invadarea prezentului de catre imaginile trecutului 117
9. Aspecte cronopatologice in principalele boli psihice 118
    9.1. Perceperea timpului in schizofrenie 119
    9.3. Perceperea timpului in psihozele afective  120
    9.4. Starile confuzionale si perceperca timpului 122
    9.5. Sindromul Korsakov si orientarea temporala 122
    9.6. Perceperea timpului sub actiunea drogurilor   122
    9.7. Semnificatia afectiva a timpului in psihopatologie 123
Bibliografie 124

Capitolul V
CONTINUTUL PSIHOLOGIC AL DIAGNOSTICULUI CLINIC   127

1. Epistemologia clinica si validitatea diagnostica 127
2. Diagnosticul medical si supozitia etiologica 128
3. Diagnosticul medical si paradigmele patogenetice 129
4. Diagnosticul medical si consensul sociocultural 130
    4.1. Abordarca idiografica si elaborarea diagnostica 131
    4.2. Orientarea nomotetica si perspectiva diagnostica 132
5. Caracterul epistemic al examinarii si axioma diagnosticarii 132
    5.1. Demersul tehnic al diagnosticului clinic 132
    5.2. Instante epistemologice ale diagnosticului clinic 133
6.O premisa a diagnosticarii: aptitudinea ascultarii 134
    6.1. Ascultarea ca solicitare a pacientului , 134
    6.2. Ascultarea ca disponibilitate fizica 135
    6.3. Ascultarea ca aptitudine profesionala 135
7. Urgenta elucidarii diagnostice si dirijarea relatiei anamnestice 136
    7.1. Demersuri esentiale in procesul de diagnosticare 136
    7.2. Diagnosticul - intre necesitatea explorarii si riscul iatrogenizarii. 137
    7.3. Caracterul unitar (somatopsihic) al examinarii si veridicitatea diagnosticarii 138
8. Modelarea si standardizarea relationarii in scopul diagnosticarii 139
9. Un deziderat al diagnosticarii clinice: oportunitatea interventiei terapeutice 142
    9.1. Suprainvestirea diagnosticarii si minimalizarea tratarii 143
    9.2. Diagnosticul - instanta preliminara si necesara tratamentului 143
10. Axiologie diagnostica, realitate clinica si exigenta etica 144
    10.1. Scala axiologica a diagnosticului clinic: de la diagnosticul chirurgical la cel psihologie 144
    10.2. Diagnosticul personalitatii pacientului - acreditarea cunoasterii sale psihologice 145
11. Diagnosticul ca proces de personalizare a bolii si de anulare a personalitatii bolnavului 146
    11.1 Formarea psihologica si validitatea diagnostica 146
    11.2. Relatia dintre severitatea bolii si personalizarea diagnosticului 146
    11.3. Subiectivitatea trairii bolii, dificultatea estimarii si caracterul scolastic al diagnosticarii 147
12. Diagnosticul pluridimensional, incercare de cuprindere a patologiei omului total 148
Bibliografie  150

Capitolul VI
PSIHOLOGIE SI SUICIDOLOGIE   153

1. Problematica generala actuala a fenomenului suicidar 153
2. Semnificatia si natura fenomenului suicidar 154
    2.1. Suicidul ca singura manifestare clinica a unei psihoze cu evolutie infraclinica 155
    2.2. Suicidul ca prim simptom al unei psihoze  156
    2.3. Suicidul ca un epilog tardiv al unei boli depresive 156
    2.4. Suicidul ca expresie a unei stari psihotice care se manifesta sub aparenta unei fenomenologii clinice somatice 156
3. Asupra incidentci si prevalentei fenomenului suicidar 157
4. Supozitii etiologice asupra suicidului   159
    4.1. Factori socioeconomici  159
    4.2. Factorii psihosocio logici  160
    4.3. Patternul familial, statutul marital si fenomenul suicidar  161
    4.4. Asupra corelatiei dintre rasa, religie si fenomenul suicidar  161
    4.5. Influenta factorilor meteorologici si cosmici asupra manifestarilor suicidare 162
    4.6. Gradul de urbanizare in etiologia manifestarilor suicidare 162
    4.7. Statutul profesional si fenomenul suicidar 163
    4.8. Suicidul in functie de sex 163
    4.9. Prevalenta actelor suicidare la pacieniii cu afeciiuni medico-chirurgicale 165
    4.10. Asupra supozitiei ereditare in manifestarile suicidare 166
5. Asertiuni patogenetice asupra manifestarilor autolitice  166
6.Caracteristici ale suicidului in functie de varsta 167
    6.1. Suicidul la varsta copilariei 167
    6.2. Suicidul la adolescenta si tinerete 168
    6.3. Suicidul la varsta maturitatii 168
    6.4. Suicidul la senescenta 168
7. Asupra evolutiei mijioacelor de realizare a suicidului 169
8. Problematica psihologica a fenomenului homicidar 170
    8.1. Supozitii asupra etiopatogeniei homicidului 170
    8.2. Homicidul in principalele boli psihice 171
    8.3. Infanticidul 172
    8.4. Suicidul colectiv 173
9. Actul suicidar din perspectiva socio-culturala 173
    9.1. Suicidul si responsabilitatea morala 174
    9.2. Implicatiile sociofamiIiale privind actiunile suicidare 175
10. Aspecte ale responsabilitatii profesionale si juridice in fata actelor autolitice 176
11.Masuri profilactice si programe terapeutice in manifestarile autolitice 177
    11.1. Masurile de spitalizare ale.persoanelor suicidare   178
    11.2. Problematica predictiei suicidului 178
Bibliografie 180

Capitolul VIl
PSIHOLOGIA ACTULUI TERAPEUTIC  183

1. Problematica psihologica si evolutia fenomenului placebo in medicina clinica 183
    1.1. Acceptiuni ale notiunii de "palcebo" 183
    1.2. Istoria fenomenului placebo 184
2. Valoarea terapeutica a efectului placebo 188
    2.1. Efectul placebo in principalele simptome somatice 188
    2.2. Asupra efectului placebo in principalele entitati nosografice psihiatrice 189
3. Factori psihologici ai fenomenului placebo 191
    3.1. Bolnavul ca factor al efectului placebo 191
    3.2. Boala ca factor al efectului placebo 192
    3.3. Terapeutul ca factor al efectului placebo 192
    3.4. Calitatea relatiei terapeutice si efectul placebo 194
    3.5. Forma farmaceutica a medicamentului si efecml placebo 194
    3.6. Spitalul ca placebo 195
4. Asupra mecanismelor patogenetice ale fenomenului placebo 195
    4.1. Mecanismele conditionarii din perspectiva fenomenului placebo 195
    4.2. Sugestia exercitata de medic si fenomenul placebo 196
5. Factori nespecifici ai ageniilor psihofannacologici 196
6. Problematica relatiei terapeutiee in conditiile psihofannacologiei clinice 199
7. Asupra compulsiei prescriptiei psihofarmacologice si imperativul cunoasterii clinice 200
8. Relatia terapeutica si problematica transferenliala 202
Bibliografie  204

Capitolul VIII
PSIHOTERAPIA: PRINCIPII SI METODOLOGIE  207

1.Psihoterapia modema: izvoare si istorie  207
2. Psihoterapia ca expresie a culturii  209
3. Definitiile si acceptiunile psihoterapiei 210
4. Sensurile si semnificatiiie notiunii de psihoterapie 211
5. Izvoare teoretice si modele operationale in psihoteraoie 212
6. Tehnici si metode in psihoterapie 213
7. Factori comuni (nonspecifici) in psihoterapie 215
8. Aria obiectivelor psihoterapiilor 216
9. Orientari psihoterapeutice in diferite situatii clinice si conditii nosografice 218
10. Selectia pacientilor pentru psihoterapie si interviul initial, investigativ-instructiv (evaluarea de orientare in psihoterapie) 219
11. Cadrul si programul de destasurare a psihoterapiei 220
12. Eficacitatea reala si aparenta a psihoterapiilor  221
    12.1. Problema remisiunii spontane si a implicatiilor ei asupra rezuItatelor psihoterapiei  222
    12.2. Problema agravarii starii pacientului prin psihoterapie  223
    12.3. Asupra eficacitatii comparative a psihoterapiilor 224
    12.4. Factori ai eficacitatii psihoterapiei 225
    12.5. Asupra posibilitiitilor actuale de evaluare a rezultatelor psihoterapiei 228
Bibliografie 229

Capitolul IX
PSIHANALIZA SI PSIHOTERAPIA PSIHANALITICA 231

1. Acceptiuni si sinonimii ale notiunii de psihanaliza 231
    1.1. Psihasaliza ca teorie a psihicului  231
    1.2. Psihanaliza ca metoda de investigaiie a psihicului : 232
    1.3. Psihanaliza ca metoda de psihoterapie 232
2. Asupra istoriei psihanalizei si a contributiei lui S. Freud la edificarea psihanalizei 233
3. Asupra "aparatului psihic" si a instantelor sale "topologice" din perspectiva teoriei psihanalitice 235
4. Semnificatia simptomului din perspectiva psihanalitica 240
5. Psihanaliza ca metoda de psihoterapie .241
    5.1. Evantaiul psihoterapiilor: de la psihanaliza la terapia comportamentala 241
    5.2. Organizarea si cadrul de destasurare a curei psihanalitice 242
    5.3. Principalele tehnici ale psihanslizei 243
    5.4. Terapeutul si pacientul in procesul analitic 246
    5.5. Relatia terapeutica in abordarea psihanalitica 247
    5.6. Relatia transfereniiala in psihanaliza: transfer, contratransfer, nevroza de transfer. 249
    5.7. Indicatiile si contraindicatiile psihanalizei 251
Bibliografie  252

Capitolul X
TERAPIA COGNITIVA 255

I. Izvoare teoretice ale terapiei cognitive 255
2. Cognitia, element primar si central al teoriei si al terapiei cognitive 258
    2.1. Asupra accepiiunii si definitiei notiunii de cognitie 258
    2.2. Implicarea cognitiei in psihologie si in psihopatologie 259
3. Structura teoriei cognitive si relatia ei cu patogenia tulburarii depresive 259
    3.1. Triada cognitiva 259
    3.2. Schemele cognitive 260
    3.3. Disfunctiile sau distorsiunile cognitive 261
4. Structura terapiei cognitive si procesul terapeutic 262
    4.1. Principalele tehnici ale terapiei cognitive 263
    4.2. Modul de actiunc al terapiei cognitive 264
    4.3. Elemente terapeutice asociate si concurente ale terapiei cognitive 265
    4.4. Caracteristici didactice ale terapiei cognitive 266
    4.5. Combinarea terapiei cognitive cu medicamentele antidepresive 266
5. Indicatiile si contraindicatiile terapiei cognitive 267
6. Eficienta terapiei cognitive; rezultate comparative ale principalelor abordari terapeutice 268
Bibliografie 269

Capitolul XI
PSIHOTERAPIA IN GRUP  271

1. Operationalitatea definitiilor si aria sinonimiilor psihoterapiilor in grup 271
2. Istoria si evolutia psihoterapiei in grup 273
    2.1. Principiile didactice in psihoterapia in grup 274
    2.2. Contributia psihanalizei la psihoterapia in grup 275
    2.3. Psihoterapia in grup astazi 277
3. Organizarea grupului terapeutic 277
    3.1. Selectia pacientilor pentru psihoterapia in grup 278
    3.2. Pregatirea pacicntilor pentru psihoterapia in grup 279
4. Compozitia, structura si functionarea grupului terapeutic 280
    4.1. Compozitia grupului terapeutic 280
    4.2. Structura grupului terapeutic 282
    4.3. Dinamica participarii membrilor la grupul terapeutic 283
    4.4. Functionarea grupului terapeutic 284
5. Statutul si rolul terapeutului in coordonarea activitatii grupului 287
    5.1. Rolul psihoterapeutului in conducerea activitaiii grupului 287
    5.2. Personalitatea terapeutului si calitatile care ii permit indeplinirea rolului de conducator al grupului 288
    5.3. Coterapeutul (terapeutul asistent sau consultant) 289
    5.4. Expectatiile si obligatiile membrilor grupului 290
6. Desfasurarea sedintei de psihoterapie in grup 290
    6.1. Stimularea participarii membrilor la activitatea grupului 291
    6.2. Continutul comunicarii 291
    6.3. Tema supusa analizei grupului 292
7. Integrarea pacieniilor in grup si evolutia grupului terapeutic 292
    7.1. Stadii evolutive ale grupului terapeutic 293
    7.2. Sedintele alternate - un test al maturizarii grupului si un pas spre societate 295
    7.3. Incheierea psihoterapiei in grup 295
8. Specificul psihologic al grupului terapeutic 296
9. Principalele procese psihologice care apar in grupurile psihoterapeutice 297
    9.1. Universalizarea - ca mijloc de dizolvare a solipsismului 298
    9.2. Coeziunea - ca proces de valorizare a grupului terapeutic 298
    9.3. Identificarea cu terapeutul  299
    9.4. Transferul - ca atasament inconstient fata de o persoana semnificativa 299
    9.5. Presiunea grupului 301
    9.6.Ventilatia si catarsis-ul ca forme de exprimare libera 301
    9.7. Abreactia - ca experienta terapeutica a retrairii evenimentelor si a sentimentelor 302
    9.8. Intelectualizarea - ca disponibilitate de cunoastere si stapanire a realitatii 302
    9.9. Testarea realitatii - ca disponibilitate de evaluare obiectiva a lumii 303
10. Grupul - ca factor terapeutic  304
    10.1. Rolul esential al grupului in procesul de ameliorare sii vindecare 304
    10.2. Factori care inhiba spiritul de grup diminuand valoarea terapeutica a grupului 305
    10.3. Salonul de pacienii - ca o unitate terapeutica de grup deschis, heterogen 307
11. Psihoterapia in grup din perspectiva psihanalitica 308
12. Clasificarea psihoterapiilor in grup 312
13. Raportul dintre psihoterapia individuala si psihoterapia in grup 313
14. Psihoterapia combinata - o modalitate terapeutica tot mai frecvent recomandata 314
    14.1. Psihoterapia combinata din perspectiva integrarii elementelor pozitive ale relatiei diadice si de grup 315
    14.2. Caracterul proceselor psihodinamice si terapeutice in psihoterapia combinata 316
    14.3. Psihoterapia de grup interactional-structurata 316
15. Observatii asupra psihoterapiei in grup in principalele entitati nosografice psihiatrice 317
16. Psihoterapia in grup a pacientilor cu durere cronica  320
    16.1. Durerea cronica - model particular de tulburare psihosomatica 320
    16.2. Organizarea grupului terapeutic al pacientilor cu sindrom algic cronic 321
    16.3. Abordarea terapeutica in grupul de pacienti cu durere cronica 322
17. Aspecte ale psihoterapiei in grup in unele boli psihosomatice 324
18. Psihoterapia in grup cu copii si adolescenti 325
19. Indicatiile si contraindicatiile psihoterapiei in grup 328
Bibliografie 328

Capitolul XII
PSIHODRAMA   331

1. Actualitatea si validitatea metodei  331
2. Psihodrama : ca replica metodologica fata de psihanaliza clasica  332
3. Psihodrama - intre psihoterapia individuala si psihoterapia in grup 333
4. Elemente specifice ale terapiei psihodramatice 334
5. Roluri in psihodrama 335
6. Grupul psihodramatic si dinamica de grup 337
7. Indicatiiie si posibilele aplicatii ale psihodramei 339
Bibliografie 340

Capitolul XIII
PSIHOTERAPIA IN BOLILE PSIHOSOMATICE  341

1. Psihosomatica din perspectiva validarii etiopatogenetice si a abordarii psihoterapeutice 341
    1.1. Patologia psihosomatica - sfera si continut 341
    1.2. Contributia factorilor psihosociali la etiologia bolior psihosomatice 342
    1.3. Rolul evenimentelor psihotraumatizante, al situatiilor conflictuale si frustrante in aparitia bolilor psihosomatice  343
    1.4. "Stresul biologic fundamental", consecinta a pierderii afective 345
    1.5. Boala psihosomatica din perspectiva ecologica si psihoterapeutica 347
    1.6. Supozitia specificitatii conflictului psihic si rolul sau in raspunsul psihosomatic 348
    1.7. Profilul personalitatii pacientului psihosomatic din perspectiva procesului psihoterapeutic : 350
    1.8. Necesitatea psihoterapiei bolilor psihosomatice din considerente etiopatogenetice 351
    1.9. Psihoterapia in bolile psihosomatice, consecinta inerenta a unei abordari clinico-terapeutice holistice 355
2. Probleme metodologice in abordarea psihoterapeutica a pacientilor psihosomatici  357
    2.1. Particularitati ale relatiei medic-bolnav in medicina psihosomatica, din perspectiva psihoterapeutica 357
    2.2. Obiectivele si conduita psihoterapeutului in abordarea pacientilor psihosomatici 358
    2.3. Complianta si selectia pacientilor psihosomatici pentru psihoterapie 360
    2.4. Consultatia psihiatrica in clinica de boli somatice; consultatia de legatura psihiatrica 361
3. Principalele metode psihoterapeutice utilizate in psihoterapia pacientilor psihosomatici 363
    3.1. Psihoterapia suportiva in bolile psihomatice 364
    3.2. Utilizarea biofeedback-ului in terapia bolilor psihosomatice 365
    3.3. Asupra oportunitatii psihanalitice in bolile psihosomatice 367
    3.4. Combinarea terapiei farmacologice si psihologice in bolile psihosomatice 372
4. Particularitati ale psihoterapiei in principalele boli psihosomatice 374
    4.1. Boala coronariana din perspectiva psihologiei clinice si a abordarii psihoterapeutice 374
    4.2. Hipertensiunea arteriala esentiala sub unghi psihologic si ipsihoterapeutic 385
    4.3. Astmul bronsic - psihopatologie si psihoterapie 390
    4.4. Ulcerul duodenal - abordare psihoterapeutica din perspcctiva psihosomatica 395
    4.5. Colita ulceroasa sub unghi psihosomatic si psihoterapeutic 409
    4.6. Artrita reumatoida din perspectiva psihosomatica si psihoterapeutica 408
    4.7. Supraponderalitatea si obezitatea clinica din perspectiva psihosomatica si psihoterapeutica  413
    4.8. Abordari psihofarmacologice si psihoterapeutice utilizate in limitarea si reducerea obezitatii clinice 429
    4.9. Analiza comparativa a eficacitatii abordarilor psihoterapeutice si psihofarmacologice utilizate in reducerea obezitatii cinice 437
    4.10. Rezultate si recomandari in psihoterapia pacientilor psihosomatici 441
Bibliografie 442

Capitolul XIV
PSIHOTERAPIE SI PSIHOFARMACOLOGIE  447

I. Aparitia psihofarmacologiei in contextul terapiilor psihologice 447
2. Originile opozitiei dintre psihofarmacologie si psihoterapie 448
3. Investitie narcisica si realitate farmacodinamica 449
4. Stiinta psihofarmacologica si psihoterapia psihanalitica  450
    4.1. Opozitia de principiu a psihanalizei fata de psihofarmacologie  451
5. Terapia bifocala - compromisul psihanalistului, impus de amenintarea existentei pacientului  452
6. Evidentele psihofarmacologiei clinice si postulatele psihoterapiei analitice 453
    6.1. Observatii ale psihanalistilor asupra utilizarii comparative a psihoterapiei si a neurolepticelor 453
7. Extinderea indicatiilor psihoterapiei prin intermediul psihofarmacologiei  455
8. Tendinta actuala generala a terapiei psihiatrice: asocierea mijloacelor psihofamacologice si psihoterapeutice  456
9. Asupra unor modalitati concrete de asociere a psihofamacologiei eu psihoterapia  457
Bibliografie 460


20/07/2015

PSIHOLOGIE TRANSPERSONALA

Autor : Ion Manzat            
Editura Cantes
An aparitie :2002
ISBN 973- 8173-31-0
Nr pagini :208
Format 160 x 240
Anticariat.

Download pdf  pe slideshare sau pe scribd
Disponibilitate BCUB



Descrierea editurii:

Prof. univ. Ion Manzat este doctor in psihologie si presedintele Asociatiei Romane de Psihologie Transpersonala. Pornind de la ideile lui Herman Haken (1971), intemeietor al sinergeticii, a dezvoltat intr-o maniera originala teoria psihologiei sinergetice. A scris numeroase articole si carti si a sustinut cursuri la numeroase universitati din tara si strainatate in domeniul istoriei psihologiei, psihologiei religiei, psihologiei transpersonale si sinergetice.

Cuprins:

Partea I: 
Concepte si campuri tematice

I. Introducere
1.Obiectul si campul tematic al psihologiei transpersonale 17
2.Pre-personal, personal, trans-personal 20
3.De la dezvoltarea personala la dezvoltarea transpersonala (o scurta istorie a psihologiei transpersonale) 21
4.Institutul de Psihologir Transpensonala de la Palo Alto si Centrul de Cercetare Willim James 24
5.Existenta spirituala-transpsihica: spirit, Sine, constiinta extinsa si multidimensionala 25
6.Rezumat 26
7.Bibliografie 28

II. Izvoare si premergatori
1.Cei patru evanghelisti (prevestitori): elvetianul Carl Gustav Jung (1875-1961), italianul Roberto Assagioli (1888- 1972), americanul de origine rusa Abraham Maslow (1908 - 1970) si evreul american, austriac la origine, Victor Frankl (1905 - 1997) 31
2.Alti premergatori: Richard Maurice Bucke (canadian, scrie in 1901 "Cosmic Counsciousness") si Constantin Radulescu-Motru (1868-1957 - "Personalismul energetic" - 1927) 37
3.Izvoare in psihologiile orientale: Milarepa, Sri Aurobindo, Osho, Lama Anagarika Govinda 39
4.Rezumat 43
5.Bibliografie 44

III. Delimitari si analogii (ce nu este psihologia transpersonala)

1.Ce nu este psihologia transpersonala (cf. John Rowan, Alice Green &Elmer Green 49
2.Transpersonalul cotidian: vocile interioare, intuitia, creativitatea, stari de extaz, revelatii 51
3.Rezumat 53
4.Bibliografie 53

Partea a II-a :
Psihologia transpersonala a adancurilor - Paradigma grofiana si paradigma lilliana - Sinele total si sinele adanc


IV. Taramurile inconstientului in cercetarile lui Stanislav Grof1.Psihologia transpersonala a adancurilor (S. Grof) si PT a inaltimilor (K. Wilber) ; date personale despre S. Grof 59
2.Experiente psihodinamice si sistemele COEX 60
3.Extensia si condensarea constiintei prin stari psihedelice provocate de LSD (Acidul lysergic) 61
4.Transformarile proceselor fiziologice si a celor psihice 62
5.Rezumat 64
6.Bibliografie 65

V.-VI.-VII Matricile lui S Grof 1.Experiente abstracte sau estetice 69
2.Experiente psihodinamice (vezi IV, 2) 70
3.Experiente perinatale: traumatismul nasterii (Otto R. Rank, 1924), similitudinile dintre nastere si moarte 70
4.Cele patru matrici perinatale si semnificatia lor (nastere biologica si renastere spirituala): matricea I (uniunea primara cu mama), matricea a II-a (antagonismul cu mama), matricea a III-a (sinergia cu mama), matricea a IV-a (separarea de mama) 70
5.Experienta unitatii cosmice 76
6.Rezumat 78
7.Bibliografie 79

VIII - IX. Experiente transpersonale

1.Caracterizare generala 83
2.Clasificarea experimentala a experientelor transpersonale 84
3.Expansiunea temporala a constiintei 85
  • Experiente embrionare si foetale
  • Experiente ancestrale
  • Experiente colective si rasiale
  • Experiente filogenetice
  • Experiente de incarnari trecute
  • Prescience, clairvoyance, clairaudience si calatorii in timp 
4.Expansiunea spatiala a constiintei 91
  • Transcenderea Ego-ului in relatiile interpersonale si experienta unitatii duale
  • Identificarea cu alte persoane
  • Identificarea si Cs. de grup
  • Identificare cu animale
  • Identificare vegetala
  • Unitatea cu viata si ansamblul Creatiei
  • Cs. materiei anorganice
  • Cs. planetara
  • Cs. extraplanetara
  • Experiente in afara corpului, telepatie
5.Contractia spatiala a constiintei 96
6 Extensia empirica dincolo de cadrul realitatii obiective 98
  • Experiente cu spirite si experiente mediumnice 
  • Intalniri cu entitati spirituale supraumane
  • Experiente cu alte universuri si intalniri cu locuitorii lor
  • Experiente arhetipale si mitologice
  • Experiente despre intalniri cu zeitati
  • Intelegerea intuitiva a simbolurilor universale
  • Activarea chakrelor si trezirea sarpelui Kundalini
  • Cs. spiritului universal
  • Vidul supra si metacosmic
7.Semnificatia experientelor transpersonale 103
8.Experientele transpersonale si psihiatria contemporana 103
9.Natura multidimensionala a experientelor LSD. Epilog 104
10.Rezumat 105
11.Bibliografie 107

X. Sinele total (cf. Stanislaf Grof) 1.Psihoterapia reincarnarii prin hipnoza regresiva - in Europa 111
2.Raymond Moody - bizarul profesor din Virginia 112
3.Psihotanatologia (S. Grof & Joan Hallifax Grof) 114
4.Selful total 115
5.Practica respiratiei holotropice 115
6.Intelepciunea arhaica si stiinta moderna (S. Grof, 1984) 116
7.Rezumat 117
8.Bibliografie 118

XI Sinele adanc din centrul ciclonului (cf. John Lilly)

1."The deep Self/ the center of tha cyclone" 121
2.Privarea senzoriala in "flotation tank" (bazinul de imersie) 122
3.Paralela intre conceptia lui John Lilly si psihologiile orientale 123
4.Abisalitatea psihanalitica si "Sinele adanc" 124
5.Rezumat 124
6.Bibliografie 125

Partea a III-a :
Psihologia transpersonala a inaltimilor
Paradigma wilberiana : spectrul constiintei si sinele transcendent

XII. Constiinta multidimensionala si psihologia integrala1.Ken Wilber - "Einstein al constiintei" 131

2.Nivelurile constiintei 131
3.Liniile sau fluxurile (streams) 132
4."Starile " neobisnuite de constiinta 133
5.Relatiile dintre "starile"de constiinta si structurile constiintei. Evolutia constiintei 134
6.Rezumat 135
7.Bibliografie 136

XIII. Spiritul este ascensional si supramental
1.Spectrul constiintei - psihologia perenis 139
2.Stadiile dezvoltarii constiintei (K. Wilber - "Up From Eden, 1983) si chakra din traditia hindusa 140
3.Cvadrantele Wilber (modelul AQAL) 144
4.Rezumat 146
5.Bibliografie 147

XIV.Sinele transcendent (K. Wilber, No Boundary)
1.Sinele sau martorul transpersonal 151
2.Intuitia transpersonala - intuitie a nemuririi 152
3.Sinele transcendent - o raza a Divinitatii 153
4.Unitatea constiintei sau Constiinta unitara 155
5.Rezumat 155
6.Bibliografie 156

XV. Psihoterapii transpersonale

1.Virtutile si limitele psihoterapiilor transpersonale (apud J. Rowan) 159
2.Consecinte critice. Urmarile teoriei transpersonale 160
3.Critica si viitorul psihologiei transpersonale 163
4.Ipostazele Sinelui din perspectiva transpersonala (recapitulare) 164
5.Rezumat 165
6. Bibliografie 165

Partea a IV-a : 
Perspectiva romaneasca
  
 XVI - XVII - XVIII. O posibila viziune transpersonalista asupra spiritului arhaic romanesc
1. Trans-personalul din cele patru mituri esentiale romanesti: Balada Miorita, Mesterul Manole, Baba Dochia, Zburatorul 171
2.Marea trecere: riturile mortilor 174
3.De la Zamolxis la "Cimitirul vesel" de la Sapanta 176
4.Ursita si preursita (Mihai Eminescu) ; ursitoarele 177
5. Tramul celalat, Apa Smbetei, Valea Plangerii (P. Ispirescu) 178
6.Rezumat 179
7.Bibliografie 180

XIX. Ortodoxia si spiritul romanesc
1. Transcendere - indumnezeire (L. Blaga) 183
2.Despre vise si vedenii (Ilie Cleopa) 184
3.Smerenie si isihasm ("rugaciunea inimii"), D. Staniloaie 185
4.Rezumat 186
5.Bibliografie 186

XX.. Psihologia tacerii (Ion Manzat si Mariana Tanase)
1. Tacerea mistica transpersonala 189
2.Rugaciunea duhovniceasca 190
3.Inima si tacerea psihicului 191
4.Rezumat 191
5.Bibliografie 192

XXI-XXII.. Psihologia sinergetica (Ion Manzat)
  
1. Transconstiinta: eruptie abisala (metafora vulcanului ) 195
2.Sinele - sinergizorul suprem a tuturor transformarilor constiintei 197
3.Constiinta multidimensionala pentadica 198
4.Transcenderea, cosmizarea, revelatia si rugaciunea din perspectiva psihosinergetica 201
5.Rezumat 203
6.Bibliografie 204
7.Recapitulare generala 204









MIRACOLUL VINDECARII COPILULUI MEU. Manual de vindecare a autismului. Deprinderi si exercitii

Autor : Elizabeth Burton Scott, Lynne Gillis      
Editura For You

An aparitie : 2011

ISBN 978-606-639-000-2
Nr pagini : 300
Format 140 x 200
Pretul la data postarii : 25 lei la Editura, 25 lei la elefant



Descrierea editurii:

***Manualul de vindecare a autismului Deprinderi şi Exerciţii***
Această carte va inspira şi va motiva familiile, în demersul de a descoperi căile prin care copiii lor pot învinge autismul. Elizabeth scrie despre călătoria întreprinsă de fiul ei, Roman, pe calea recuperării în urma autismului, însoţit de dragostea, răbdarea, devotamentul şi motivaţia unei mame de a face totul, cu orice preţ, pentru a-şi ajuta copilul. Ea descrie eforturile şi solicitările zilnice la care este supusă o familie cu un copil autist, precum şi modul în care a reuşit să le facă faţă şi să lucreze cu Roman.Cartea include informaţii importante, prezentate într-un limbaj accesibil, descriind indiciile esenţiale ce trebuie observate în cazul autismului, precum şi sursele de unde se pot obţine diagnosticarea şi testarea terapeutică, pentru stabilirea clară a diagnosticului şi a terapiei adecvate. Lecţiile de „Deprinderi şi Exerciţii” vor oferi instrucţiuni şi sugestii utile privind activităţile şi jocul creativ, pe care părinţii le pot aplica, pentru a stimula şi consolida dezvoltarea copilului lor. Ştiu că această carte va fi utilă oricărei familii cu un copil autist.În calitate de terapeut ocupaţional, care lucrează de treizeci de ani cu copiii şi cu familiile lor, recomand cu căldură Miracolul vindecării copilului meu, ca pe o „carte de căpătâi” pentru bibliotecile Centrelor de intervenţie timpurie şi cele destinate copiilor, în scopul de a fi distribuită şi împărtăşită cu familiile membre, ale căror copii suferă de autism.Sunt atât de mândră de Elizabeth, care şi-a scris povestea şi şi-a împărtăşit cunoaşterea şi experienţele, în scopul de a ajuta şi alte familii cu copii autişti. Îţi mulţumim din suflet. Lynne Gillis Terapeut ocupaţional acreditat


Cuprins:

cuprins la Miracolul vindecării copilului meu

Cuvânt înainte ... 14
Introducere ... 17

Capitolul 1: Ce se întâmplă cu copilul meu? ... 24
Capitolul 2: Ce putem face, pentru a-l ajuta pe Roman? ... 32
Capitolul 3: Satul pentru antrenament, Ron Burton ... 37
Capitolul 4: Lista de control a problemelor de autism/senzoriale ale lui Roman ... 42
Capitolul 5: Deprinderi şi Exerciţii: Scop şi Metodologie ... 46
Capitolul 6: Rolul mamei ... 55
Capitolul 7: Problemele tactile şi de vorbire ... 63
Capitolul 8: Duşmanii şi prietenii ... 69
Capitolul 9: Hrana şi somnul ... 73
Capitolul 10: Probleme motorii grosiere şi fine ... 79
Capitolul 11: TransitionsTranziţiile ... 86
Capitolul 12: Abisul ... 93
Capitolul 13: Şcoala publică ... 99
Capitolul 14: Mândria şi sentimentul de jenă ... 102
Capitolul 15: Aoleu! Statul pe oliţă ... 108
Capitolul 16: Reuniunile de familie ... 112
Capitolul 17: Picături de ploaie pe Roman ... 117
Capitolul 18: E vremea să avem prieteni ... 121
Capitolul 19: Roman, astăzi ... 125
Capitolul 20: Concluzii ... 130

Anexa I: Dotarea necesară deprinderilor şi exerciţiilor ... 133
Anexa II: Lecţii de deprinderi şi exerciţii ... 137
Anexa III: Intervenţia timpurie pentru copiii cu deficienţe ... 163
Anexa IV: Noi principii călăuzitoare în pediatrie ... 165
Note ... 166
Despre autor ... 167

cuprins la Manual de vindecare a autismului

Mulţumiri ... 178
Prefaţă ... 179
Introducere ... 181
Privire de ansamblu ... 183

   PRIMA PARTE: ABILITĂŢILE DE LIMBAJ ... 189
1. Cititul ... 191
2. Cărţi pentru dezvoltarea simţului tactil ... 192
3. Tabelul cu cuvinte ... 193
4. Cântaţi împreună ... 194
5. Alegerea formelor ... 195
6. Învăţarea formelor ... 195
7. Învăţarea culorilor ... 196
8. Puzzie-uri ... 197
9. Joaca cu poze cu animalele ... 198
10. Jocul de-a ferma ... 199
11. Jocul de-a circul ... 200
12. Păpuşi ... 200
13. Conversaţi la telefon ... 201
14. Exerciţii cu numere ... 202
15. Numărători cu ursuleţi ... 203
16. Exerciţii cu alfabetul ... 203
17. Flash Cards (cartonaşe pentru memorare) ... 205
18. Fotografii (lipite pe cartonaşe) cu diferite activităţi ... 206
19. Clasificarea cartonaşelor ... 207



PROVOCARI ALE FAMILIEI CONTEMPORANE. Perspective psiho-socio-medicale

Autor : Cornelia Rada, Corina Bistriceanu Pantelimon (coordonatori)     

Editura Universitara
Colectia Psihologie
An aparitie : 2015
Editia a I   
ISBN 978-606-28-0206-6
Nr pagini : 210
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : Stoc epuizat la Editura  ???


Descrierea editurii:

La sfarsitul deceniului sapte al secolului XX, mutatia valorica provocata de revolutia individualista a determinat reinventarea valorilor si normelor sociale in spiritul „eticii nedureroase a noilor timpuri democratice” (cum formuleaza Gilles Lipovetsky). In mod implicit, familia, ca institutie elementara de morala traditionala, a cunoscut, la randul sau, un proces de reconstruire, initiat prin liberalizarea vietii familiale, simplificarea procedurilor de divort, legalizarea majoratului la 18 ani si a avortului. Procesul este inca in desfasurare, familia definind astazi forme de menaj alternative, structuri inedite de rol, acceptand disparitia aproape totala a ierarhiei, a autoritatii asociate ierarhiei si a datoriei derivata din morala familiala. Se poate spune ca familia este abordata astazi mai curand ca un proces decat ca o institutie, ca fluiditate decat ca structura.
In asemenea context, lamuririle asupra fenomenelor asociate acestei redefiniri sunt neaparat necesare. De aici si interesul mare, deopotriva public si stiintific, asupra tematicii familiei. Intr-o relativa abundenta a articolelor, cartilor si manifestarilor stiintifice concentrate pe aceasta problematica si in prezenta unui public preocupat in mod cert de problemele concrete ale vietii de familie, volumul de fata isi face loc prin cateva atuuri incontestabile.  
In primul rand, trateaza, in mod realist, modalitatea de manifestare functionala/disfunctionala a familiei si nu problemele structurale ale acesteia, a caror fluiditate face aproape inconsistenta orice incercare de studiu sistematic.
Aplecarea cu realism asupra functionarii familiei, ca organism ce are inca o autonomie relativa fata de mediul social global, garanteaza validitatea demersului stiintific.
In al doilea rand, fiind un volum colectiv, aduna la un loc doisprezece studii si nouasprezece autori. Numarul mare de contributii este premisa unui proiect de sinteza a temelor de cercetare actuala asupra familiei si, totodata, recomanda cartea drept o meritorie expertiza, elaborata dintr-o pluralitate de puncte de vedere, asupra unor aspecte ale vietii de familie.  In al treilea rand, nu este o carte subordonata unui singur domeniu stiintific ori, cu atat mai putin, unei singure paradigme. Multidisciplinaritatea este garantata de abordarile medicale, antropologice, psihologice, sociologice, etnografice sau filosofice. Temele studiate sunt inscrise fie paradigmei evolutiei institutiilor sociale, subliniind superioritatea formelor actuale de organizare a familiei, fie viziunii degenerative, care accentueaza anomizarea structurilor familiale actuale odata cu indepartarea lor de formele traditionale, fie, in sfarsit, unei abordari care nu valorizeaza diferit traditia si modernitatea, integrandu-le unui orizont inteligibil in primul rand prin ordonarea diversitatii cazuistice.
In al patrulea, dar nu in ultimul rand, cartea de fata reuneste cercetari proprii ale autorilor, contributii originale cu valoarea stiintifica incontestabila. Materialele selectate de coordonatoarele volumului – Cornelia Rada si Corina Bistriceanu Pantelimon – sunt bine structurate din punctul de vedere al informatiilor, adunate fie prin proiecte de cercetare ale autorilor, fie prin prelucrarea inovatoare a bazelor de date deja existente si a bibliografiei de specialitate, atat clasica, cat si de ultima actualitate.
 Temele dezbatute in volum sunt formulate pe baza abordarii critice a functiilor familiei contemporane. Complexitatea acestei institutii este sustinuta de numeroasele ei functii, caci ea nu are numai un rol in sexualitate si reproducere (mentinerea speciei), dar si in atingerea unei bune calitati a vietii membrilor ei prin functiile de socializare, economicogospodaresti, educativ-culturale, igienico-medicale, religioase si culturale, aspecte care se desprind din lectura cartii de fata. Functia de reproducere si cea de socializare sau educare a copiilor este tratata in cadrul capitolelor despre dezvoltarea psihica si afectiva a copilului (Matei R.), despre ingrijirea copiilor cu dizabilitati senzoriale (Baciu A.), despre relatiile si structurile de rol asumate de catre parinti si copii (Rada C., Manu B.). Examinarea familiei ca generator de sanatate si echilibru pentru generatia tanara este operata si in capitolele care discuta influenta pe care relatiile cu parintii o au asupra implicarii romantice sau optiunii pentru singuratate ale adolescentilor (Faludi C., Csaba L.D.). Functia de securitate fizica si emotionala si deficitul indeplinirii acesteia de catre familie este reprezentata prin cercetari si date concrete despre sprijinul familial necesar pentru ingrijirea bolilor profesionale (Ferdohleb A.), despre preocuparea adolescentilor pentru controlarea greutatii si abaterile pe care le fac de la o alimentatie sanatoasa (Hodorca R.M., Albu A.) si despre importanta pe care o are, in nutritia sanatoasa, respectarea obiceiurilor culturii familiale, cum ar fi simplul fapt al meselor familiale comune (Zugravu C.-A.).
 Abordarile empirice sunt dublate de o serie de studii cu valoare teoretica care abordeaza sintetic tema functionalitatii familiei moderne. Acestea se repartizeaza pe o scala a optiunilor valorice ale autorilor, dar, in mod sigur, si ale publicului, care se desfasoara de la polul traditional, al familiei ca grup de rudenie ce poate acoperi epoci si spatii largi, asa cum este ilustrat in capitolele despre ereditate si mostenirea spirituala (Popescu G., Peltea B.), sau despre casatoria in mediul taranesc (Burghele C.), pana la polul familiei moderne, unde modelele traditionale sunt deformate sau reformate (Pirlog M.C., Cotocel C., Turcu R., Chirita A.), unde functiile familiale sunt redefinite (Popescu M.I., Sava N.I.). Exista in lucrare si interpretari sintetizatoare care plaseaza familia, functiile si categoriile ei in perspectiva istorica si culturala, discutand modificarile unor concepte fundamentale in functionarea familiei, precum cele de masculinitate si feminitate (Peltea Archip B.).
 Perspectiva deschisa in aceasta carte asupra familiei contemporane, desi este, prin definitie, gratie caracterului ei inalt stiintific, neutra valoric, este cu atat mai valoroasa: in ciuda diversitatii contributiilor sau poate tocmai gratie onestitatii presupuse de reunirea, cu mult curaj din partea coordonatoarelor, a unor puncte de vedere independente unele de altele, lucrarea converge catre concluzia ca familia este inca, in contemporaneitate, o institutie necesara. Mai mult decat atat, exista necesitati atat ale indivizilor, cat si ale societatilor ori ale umanitatii la care nu poate raspunde nicio alta institutie in afara familiei. In pofida cresterii specializarii si a nivelului de cunoastere stiintifica, institutiile extrafamiliale de asistare medicala, psihologica, sociala, educationala, juridica etc. nu pot sustine formarea completa, integrata a individului, in modul in care se realizeaza acestea in cadrul familiei. Fata de familia traditionala, care era, pentru membrii sai, atat unitate de reproducere biologica si cadru afectiv, cat si companie de asigurare, scoala, banca de economii, organizatie de caritate, spital, fond de investitii, pe scurt, o incorporare a tuturor agentiilor care asista astazi indivizii in scopul asigurarii prezentului si a bunastarii lor viitoare, familia contemporana nu are multe atuuri. Diagnosticul este poate neplacut, dar este punctul de plecare catre rezolvari posibile. Recomand, de aceea, aceasta carte scrisa si intocmita cu responsabilitate deopotriva stiintifica si morala atat specialistilor si publicului larg, cat si celor care pot influenta politicile publice si strategiile sociale din societatea noastra.
Prof. univ. dr. Constantin Balaceanu Stolnici  

Cuprins:

Cuvant inainte /7

1. Provocari ale familiilor copiilor cu dizabilitati senzoriale. Aspecte antropo-medicale, Adina Baciu   / 12
2. Intre iubire si zestre: dorinta de a avea o familie, in satul traditional romanesc, Camelia Burghele /31
3. Impactul experientelor familiale din copilarie asupra relatiilor romantice si singuratatii la adolescentii din Romania,Cristina Faludi, Csaba László Dégi /49
4. Reabilitarea medicala si profesionala a persoanelor cu afectiuni din mediul ocupational  in cadrul familiei, Alina Ferdohleb / 66
5. Corelatia dintre perceptia greutatii corporale si obiceiurile alimentare la un lot de adolescenti din Iasi, Raluca Mihaela Hodorca, Adriana Albu/83
6. Rolul dinamicii intrafamiliale in dezvoltarea psiho-afectiva a copilului, Rodica Matei /  95
7. Perspective cultural-istorice asupra modului de functionare a familiei, Bianca Bogdana Peltea (Archip)/ 108
8. Alterarea modelului familial traditional. Consecinte psihopatologice, Mihail Cristian Pirlog, Cristina Cotocel, Razvan Turcu, Anca Chirita / 132
9. Ereditatea psihica si traumele mostenite din arborele genealogic. Iertarea in psihoterapiile transgenerationale, Gabriela Popescu, Bianca Bogdana Peltea (Archip) /142
10. Metamorfoze ale functiilor familiei, Monica Iuliana Popescu, Nicu Ionel Sava /  165
11. Educatia copiilor si controlul copiilor de catre parinti: atitudini, comportamente, Cornelia Rada, Beatrice Manu/ 176
12. Alimentatia, nutritia si familia – o triada sanogenetica esentiala, Corina-Aurelia Zugravu  /193




FUNCTII SI DISFUNCTII ALE FAMILIEI CONTEMPORANE. O abordare socio-psiho-medicala

Autor : Cornelia Rada, Cristina Faludi (coordonatori)      

Editura Universitara
Colectia Psihologie
An aparitie : 2015
Editia a  I     
ISBN 978-606-28-0186-1
Nr pagini :  240
Format 130 x 200
Pretul la data postarii : Stoc epuizat ???  la Editura



Descrierea editurii:

Chiar daca fata de epoca premoderna, familia, cel putin in societatile complexe, si-a pierdut fin relevanta sociala a functiilor sale – gospodaria spre exemplu, nu mai constituie entitatea majora de productie, iar scoala a preluat masiv din activitatea educativa –, grupul familial continua sa reprezinte unitatea sociala fundamentala, formala si informala, pentru viata indivizilor. Detinand, deopotriva, resursele materiale si pe cele psiho-emotionale de crestere si ingrijire a copiilor, in complementaritate, sau, uneori, in contradictie cu alte surse (grupuri de similaritate si prieteni, colective de munca, mass-media etc.), familia are, de regula, proeminenta in socializare si ca fundal socio-afectiv pentru majoritatea oamenilor, accentuat pentru copii, adolescenti si tineri. Iar disfunctiile in starea si dinamica vietii de cuplu, a mediului familial, au o serie de consecinte nefaste individuale, grupale si, pana la urma, societale. Vizand atari problematici, volumul de fata, coordonat de doua cercetatoare cu experienta, Cornelia Rada si Cristina Faludi, ele fiind totodata si autoare a unor texte valoroase incluse aici, cuprinde studii ce exploreaza fenomene semnificative maritale si domestice, evidentiind determinatiile functionale si disfunctionale ale lor. Compozitia lucrarii ar putea fi caracterizata ca pluritematica si pluridisciplinara, pentru ca in interiorul celor trei mari domenii mentionate si in titlu – social, psihologic si medical –, aria tematica este extinsa si variata, acoperita de 8 autori proveniti din campuri diferite de specializare (a se vedea cuprinsul). Apreciez ca volumul are o valenta publicistica notabila, pe mai multe dimensiuni: i) multe din subiectele tratate au un ridicat coeficient de noutate, nefiind deloc sau palid frecventate in literatura de specialitate de la noi; ii) majoritatea studiilor sunt bazate pe cercetari proprii, chiar folosind, prin analiza secundara, date statistice existente deja; iii) materialele de factura eseistica, unele intr-o formula minimalista, condenseaza bine bibliografia din domeniu si propun deschideri fecunde; iv) redactate dupa toate exigentele stilului stiintific, cu literatura clasica si actuala adecvata, textele produse au importante trimiteri practico-aplicative, unele exprese, altele facil de dedus. Ansamblul de studii care configureaza acest volum, alaturi, desigur, de alte intreprinderi de o factura asemanatoare de la noi din tara, are o importanta aparte si datorita urmatoarei stari de fapt: In ultimul deceniu, cu precadere prin toate mijloacele de comunicare in masa, mai pregnant prin internet, televiziune si reviste, sunt prezentate publicului larg tot felul de informatii privind rezultate ale unor cercetari efectuate in strainatate. Este in general un lucru pozitiv, insa, pe de o parte, straduindu-se sa le prezinte sintetic (si cu titlu de senzational), datele si concluziile investigatiilor sunt de multe ori deformate, iar, pe de alta parte, ele nu vizeaza realitatea romaneasca. Or, chiar in materie de alimentatie, de sanatate fizica si psihica a copiilor, de viata de cuplu si de multe alte probleme sociale, economice, medicale si psihologice ale grupului domestic din Romania, inclusiv cele legate de disfunctii cognitive, emotionale si de comportament au pronuntate specificitati. Studii documentate privitor la realitatile autohtone, asa cum o dovedesc si cele din cartea de fata, vin sa completeze si uneori sa corecteze concluziile reiesite din abordarea altor contexte 9 socio-culturale. Ele pot pune in discutie, nuanta sau chiar infirma constatari poate valabile pentru alte tari, insa nu atat de certe si universal valabile, asa cum nu de putine ori sunt prezentate de mass-media publicului romanesc. Am ferma convingere ca textele autorilor, desi unele doar ca micro-demersuri, reunite in Functii si disfunctii ale familiei contemporane. O abordare socio-psiho-medicala, prin entuziasmul si exemplara eficienta a doamnelor Cornelia Rada si Cristina Faludi, au un veritabil potential de dezvoltare in extensiune si profunzime. Prin angajarea in continuare a unui aparat metodologic adecvat, utilizand metode cantitative si calitative si, pe cat posibil, mixtul metodologic, impregnate, totodata, de reflexivitate – atat in formularea obiectivelor si interogatiilor sau ipotezelor, cat si in conceperea designului investigational, ca si in interpretarea rezultatelor – cercetarile viitoare ale coautorilor vor contribui la consolidarea miscarii de studiere a realitatilor familiale din Romania, la compatibilizarea ei cu ceea ce se petrece la nivel de varf pe plan mondial. Densa ideatic, redactata intr-un limbaj clar si concis, explorand cu acribie un domeniu atat de problematic si relevant din unghi de vedere individual, comunitar si general societal, anume cel al aspectelor si dimensiunilor pozitive, dar si al disfunctiilor si riscurilor grupurilor familiale, lucrarea succint evaluata in aceste randuri constituie un pretios bagaj informational si o sursa de posibile interventii practice.
Prof. univ. dr. Petru Ilut 

Cuprins:

Prefaţa/ 7

Cap. 1 Rolul familiei in formarea comportamentelor si obiceiurilor alimentare ale copiilor si tinerilor, Adriana Albu / 10

Cap. 2 Economia familiala, Corina Bistriceanu Pantelimon/ 25

Cap. 3 Activitatea copiilor la computer si cunostinţele copiilor si parinţilor despre activitatea la computer, Catalina Croitoru /48

Cap. 4 Rolul familiei in asistarea persoanei varstnice cu probleme, Rozeta Draghici/ 71

Cap. 5 Aranjamentele de viaţa, starea de sanatate si singuratatea la varstnicii din Bulgaria, Romania si Rusia, Cristina Faludi / 84

Cap. 6 Comportamentul violent al copilului in scoala – simptom al unor disfuncţii familiale majore, Bogdan Ionescu/ 125

Cap. 7 Comunicarea din familie si e-health in Romania, Valentina Marinescu / 136

Cap. 8 Si ea e OK, si el e OK – Diferenţe in structura scenariului de viaţa in funcţie de gen, Oana Madlen Panescu /155

Cap. 9 Funcţii si disfuncţii ale familiei in relaţie cu comportamentele cu risc, Cristina Petrescu/ 166

Cap. 10 Varsta la debutul vieţii sexuale, la casatorie si la nasterea copiilor: trecut, prezent si viitor in Romania, Cornelia Rada, Monica Tarcea /189

Cap. 11 Anomia rolurilor in familia contemporana, Nicu Ionel Sava, Livica Fraţiman / 217

Cap. 12 Pattern-ul comportamental al familiilor disfuncţionale si impactul asupra carierei partenerilor, Răzvan Turcu, Cristina Cotocel, Mihail Cristian Pîrlog, Anca Chiriţă  /230




ANCHETA SI METODELE EI. Chestionarul, interviul de producere a datelor, interviul comprehensiv

Autor :Francois de Singly, Alain Blanchet, Anne Gotman,
Jean-Claude Kaufmann                 
Editura Polirom
Colectia COLLEGIUM.Sociologie
An aparitie :1998    
Traducerea Elisabeta Stanciulescu s.a.
ISBN 973-683-141-8
Nr pagini :220
Format 147x205
Anticariat. La data postarii :40 lei pe okazii
Disponibilitate BCU
Download pdf  pe scribd


Descrierea editurii:

Autorii prezinta citeva modalitati de elaborare si de administrare a unei anchete sociologice, pornind de la metode foarte tehnice si stabilizate (chestionarul), trecind prin cele clasice (interviul de producere a datelor) si incheind cu cea mai noua si mai originala dintre ele (interviul comprehensiv).

Alain Blanchet este profesor de psihologie la Universitatea Paris VIII (Grupul de Cercetare a Vorbirii).
Anne Gotman este cercetator in domeniul sociologiei, la CNRS (Centrul National de Cercetari Sociale).
Francois de Singly este profesor la Universitatea Paris V - Sorbona, director al Centrului de Sociologia Familiei.
Jean-Claude Kaufmann este sociolog, cercetator in cadrul CERLIS (Centrul de Cercetare a Legaturilor Sociale), CNRS, Universitatea Paris V - Sorbona.


Cuprins:

Prefata  5

Partea I
Chestionarul (Francois de Singly)


Introducere  19
     Cifrelor le dam onorul  19
     O dubla competenta  19

Cap.1. La ce serveste producerea de cifre?  21
     1.Cifrele descriptive  21
          1.1.A numara  21
          1.2.A sonda  22
          1.2.Producerea de "cifre mari"  23
     2.Cifrele explicative  24
          2.1.Rolul statisticii  24
          2.2.Obiectivarea  25
          2.3.Obiectivare si obiectivitate  27
          2.4.Explicitarea  28
          2.5.Alegerea metodei adecvate  29
          2.6.Rezistenta in fata cifrelor explicative  30
          2.7.Comportamente si justificari  31

Cap.2. Conceperea chestionarului   33
     1.Obiectul anchetei  33
          1.1.Informatia pertinenta  33
          1.2.Definirea  34
          1.3.Cautarea indicatorilor multipli  35
     2.Descoperirea  37
          2.1.Trei operatii prealabile concomitente: documentarea, familiarizarea cu obiectul, formularea problemei teoretice  37
          2.1."Inventarea" ipotezelor  38
     3.Cele doua parti ale unui chestionar  39
          3.1.Scoaterea la lumina a determinarii sociale  39
          3.2.Descrierea practicilor si a "gusturilor"  40
     4.Importanta intrebarilor care "recolteaza" opiniile, valorile, si reprezentarile  42
     5.Esantionul  43
          5.1.Idealul statistic  43
          5.2.Metoda cotelor  44
          5.3.Esantionari stratificate  45
          5.4.Studierea publicului  47

Cap.3. Elaborarea chestionarului: determinantii sociali  49
     1.Sexul si varsta  49
          1.1.Sexul  49
          1.2.Varsta  49
     2."Bogatiile" sociale  50
          2.1.Pozitia sociala  50
          2.2.Capitalul scolar  54
          2.3.Capitalul economic  55
     3.Viata privata  55
          3.1.Insertia familiala  55
          3.2.Conditiile de viata ale familiei  56
     4.Indicatorii care reflecta viziunea asupra lumii sociale  56
          4.1.Religia si politica  56
          4.2.Controlul slab asupra lumii sociale  57
     5.Variabilele contextuale  58

Cap.4. Elaborarea chestionarului: regulile chestionarii   61
     1.Intrebari de fapt, intrebari de opinie  61
     2.Intrebari deschise, intrebari inchise  63
          2.1.Importanta intrebarilor deschise  63
          2.2.Inconvenientul intrebarilor deschise  64
          2.3.O pozitie de compromis  64
     3.Reguli pentru a limita efectul de impunere a unei problematici  66
          3.1.Includeti o varianta de raspuns: "Nu am nici o parere"  67
          3.2.Realizati un echilibru intre modalitatile pozitive si modalitatile negative de raspuns   67
          3.3.Fiti atenti la nuantele cuvintelor  68
          3.4.Autorizati raspunsuri duble sau triple  68
     4.Reguli pentru a favoriza expresia personala  70
          4.1.Fiti atenti la cuvintele introductive  70
          4.2.Garantati protectia persoanelor  71
          4.3.Respectati coerenta expresiva a persoanelor chestionate  73
          4.4.Fiti atenti la problema delegarii  74
   5.Reguli pentru a evita erorile tehnice  75
          5.1.Nu adresati decat o intrebare intr-o intrebare  75
          5.2.Menajati memoria indivizilor interogati  75
          5.3.Propuneti, pentru intrebarile de opinie sau atitudine, un continuum care sa includa raspunsuri extreme si raspunsuri "de centru "  76
          5.4.Evitati negatiile si dublele negatii  77
          5.5.Surprindeti cat mai bine intensitatile si frecventele practicilor  77
          5.6.Controlati ordinea intrebarilor  77
          5.7.Tineti sub control aplicarea chestionarului  78

Cap.5. Exploatarea chestionarului  81
     1.Codarea  81
          1.1.O variabila, mai multe intrebari  82
          1.2.Indicele tipologic  85
     2.Sa invatam sa citim un tabel  86
     3.Stapanirea analizei multivariate  93
     4.Cererea de tabele  97
          4.1.Realizarea unui bun tabel  97
          4.2.Cantitativ si calitativ  98
          4.3.Proba statistica  99
          4.4.Lectura sistematica a chestionarului  100
     5.Redactarea raportului de ancheta  102
          5.1.Sumarul  102
          5.2.Modelarea datelor  102
          5.3.Munca de redactare  103
Concluzii  105

Partea a II-a
Interviul de producere a datelor (Alain Blanchet, Anne Gotman)  

Cuvant inainte  111
Introducere - Geneza interviului în stiintele sociale:repere principale   113

Cap.1. Conditiile de validitate  121
     1.Un demers participativ  121
     2.Producerea discursului  124
          2.1.Care este traditia sociologica a interviului?  124
          2.2.Faptele de vorbire  125
     3.Principalele domenii de aplicatie  129
          3.1.Anchete despre reprezentari  130
          3.2.Anchete despre reprezentari si practici  131
          3.3.Anchete despre practici  133

Cap.2. Pregatirea anchetei   135
     1.Oportunitatea recurgerii la ancheta prin interviu  135
     2.Diferite utilizari posibile ale anchetei prin interviu  137
          2.1.Ancheta prin interviuri de explorare  138
          2.2.Ancheta prin interviuri cu functie  principala  140
          2.3.Ancheta prin interviuri cu functii complementare  141
     3.Conceperea anchetei  143
          3.1.Populatie si esantion  143
          3.2.Modalitatile de acces la intervievati  148
          3.3.Planul de interviu  152

Cap.3. Realizarea interviurilor   157
     1.Parametrii situatiei de interviu  158
          1.1.Mediul  158
          1.2.Cadrul contractual al comunicare  163
          1.3.Modalitatile de interventie  165
     2.Interactiunea dintre discursuri si interventii  170
          2.1.Tipurile de discurs  170
          2.2.Efectele relansarilor asupra tipurilor de discurs  171

Cap.4. Analiza discursurilor   177
     1.Producerea sensului  177
     2.Diferite analize de continut  179
          2.1.Analiza per interviu  180
          2.2.Analiza tematica  182
          2.3.Analiza propozitionala a discursului  (APD)  185
          2.4.Analiza relatiilor prin opozitie  (ARO)  191
Concluzie     197

Partea a III-a
Interviul comprehensiv (JeanClaude Kaufmann)  

Introducere  201

Cap.1. Rasturnarea modului de construire a obiectului   205
     1.Dezbaterea metodologica  205
          1.1.Industrializarea sociologie  205
          1.2.Artizanul intelectual  206
          1.3.Dezbatere metodologica si dezbatere teoretica  207
          1.4.Multitudinea formelor interviului  208
          1.5.Interviul impersonal  209
          1.6.Analiza de suprafata  210
     2.O alta modalitate de producere a teoriei  211
          2.1.Ce inseamna "a construi obiectul" ?  211
          2.2.Teorie si tehnica  212
          2.3.Modelul clasica  212
          2.4.Ruptura progresiva  213
          2.5.Sociologia comprehensiva  214
          2.6.Teorie si teren  215
   3.Validitatea rezultatelor  216
          3.1.Tinta criticilor  216
          3.2.Neintelegerea inversiunii  216
          3.3.Criteriile de evaluare  217
          3.4.Model social si model sociologic  218
          3.5.Proba imediata si proba pe termen lung  218
          3.6.Saturatia modelelor  219
          3.7.Instrumente complementare de validare  220

Cap.2. Inceperea lucrului: Rapiditate, suplete, empatie  223
     1.Intrarea in subiect  223
          1.1.Problema de plecare  223
          1.2.Dubla functie a lecturilor  225
          1.3.Timpul pentru lectura  226
          1.4.Comprimarea fazei exploratorii  227
          1.5.Privirea introspectiva  228
     2.Instrumente evolutive  228
          2.1.Planul  228
          2.2.Esantionul  229
          2.3.Grila  232
   3.Conducerea interviului  234
          3.1.Ruperea ierarhiilor  234
          3.2.Rolul activ al anchetatorului-analist  236
          3.3.Empatia  238
          3.4.Angajamentul  239
          3.5.Un joc cu trei poli  240
          3.6.Tacticile  241
          3.7.O ilustrare  242

Cap.3. Statutul interviului  245
    1.De ce vorbesc oamenii?  245
          1.1.Constructia realitatii  245
          1.2.O situatie experimentala  246
          1.3.Banalizarea exeptionalului  247
          1.4.Rolul de elev bun  248
          1.5.Pofta de a vorbi  248
     2.Adevar sau minciuna?  249
          2.1.O reflectare deformata a realului?  249
          2.2.Jocurile de influenta in situatia de interviu  250
          2.3.Fabulele din viata  252
          2.4.Efectele de adevar  253
          2.5.Explicatiile indirecte  254
          2.6.Diversitatea continuturilor  256

Cap.4. Fabricarea teoriei   259
     1.Investigarea materialului  259
          1.1.Adevaratul punct de plecare al anchetei  259
          1.2.Impregnare si emotii  260
          1.3.Fisele  262
          1.4.Doua exemple  265
     2."Metisarea" conceptelor  267
          2.1.Cunoastere locala si cunoastere globala  267
          2.2.Variatii si cazuri negative  270
          2.3.Materialul sarac  272
          2.4.Interpretarea  272
          2.5.Viata conceptelor  273
          2.6.Firul  274
   3.Cateva instrumente  275
          3.1.Frazele recurente  275
          3.2.Contradictiile  277
          3.3.Contraindicatiile recurente  280

Cap.5. Finalizarea activitatii  281
     1.Calendarul  281
          1.1.Saturatia modelului  281
          1.2.Inversarea atitudinii cercetatorului  282
          1.3.Retusul final  283
          1.4.Ordonarea fiselor  283
     2.Estetica obiectului  284
          2.1.Arta pachetului  284
          2.2.Structura interna  285
          2.3.Montajul  286
   3.Arta scriitoriceasca  288
          3.1.Supletea  288
          3.2.Onestitatea  289
          3.3.Stilul  290
          3.4.Dubla audienta  291

Concluzie  293
Bibliografie generala  295
Index de autori  311
Index tematic  315